خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اعتماد به آمریکا» دروغ است

استاندار فارس با بيان اين كه اگر امروز در كشور سخن از پيشرفت علمي و ترقي و توسعه مي شود به پاس خون كساني است كه براي رسيدن به اين نقاط افتخارآميز جان خود را فدا كردند، گفت: 16آذر، روز دانشجو افتخارآميزترين روز در تاريخ ايران و مصادف با شهادت سه تن از پاك ترين فرزندان اين سرزمين هرگز فراموش نخواهد شد.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل استانداري فارس، مهندس سيد محمدعلي افشاني در مراسم تقدير از پژوهشگران برگزيده استان كه با حضور دبير هفته پژوهش كشور در شيراز برگزار شد، اظهار داشت: روح سه شهيد روز 16 آذر همواره در دانشگاه شاهد است تا به كساني كه در دانشگاه هستند بياموزند و به كساني كه مي روند توصيه كنند كه استقلال و آزادي را در سرزمين ايران قدر بدانيد.

وي با بيان اين تاريخچه اي از رويدادهاي تاريخ معاصر ايران و حوادث منتهي به روز 16 آذر، ادامه داد: آمريكا و انگلستان متحد و با نيرنگ تلاش كردند ملي كردن صنعت نفت در ايران را متوقف كنند تا به تجربه اي براي ساير كشورهاي منطقه تبديل نشود.

استاندار فارس با اشاره به اين كه آمريكا در عين خباثت در حالي كه خود را در ظاهر طرفدار ملي شدن صنعت نفت نشان مي داد براي شكست آن تلاش مي كرد، تصريح كرد: كساني كه مسئولين متفكر كشور را به اعتماد به آمريكا متهم مي كنند خود بهتر مي دانند كه دروغ مي گويند؛ كساني كه آمريكا را مي شناسند به آن اعتماد نمي كنند؛ ماهيت آمريكا تغيير نمي كند؛ ولي گاهي بايد از ظرفيت هاي خود در دنياي امروز استفاده كنيم كه اين به معناي اعتماد به آمريكا نيست.

مهندس افشاني در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه دستيابي به آخرين دستاوردهاي علمي لازمه استقلال كشور و پژوهش و تحقيق لازمه توسعه و پيشرفت است، افزود: در عين حال كه دولت بايد بيشترين توجه را به پژوهشو تحقيق داشته باشد؛ نبايد همه چيز را بر عهده دولت بگذاريم و بخش خصوصي نيز در اين زمينه بايد كوشا باشد.

وي با بيان اين كه هفته پژوهش فرصتي براي قدرداني از همه كساني است كه در اين زمينه تلاش كرده اند، گفت: اين افراد انسان هاي بزرگي هستند كه احساس مسئوليت اجتماعي دارند و ماندگار خواهند شد.

استاندار فارس تاكيد كرد: تحقيق و پژوهش نبايد در حوزه هايي كه نتيجه آن يك جسم فيزيكي مي شود خلاصه شود؛ بلكه تحقيق و توسعه در زمينه هاي اجتماعي ضروري تر است.

مهندس افشاني با اشاره به اين كه سرمايه هاي هر كشور به سه بخش سرمايه هاي فيزيكي، سرمايه هاي انساني و سرمايه هاي اجتماعي تقسيم مي شود، اظهار داشت: مهم ترين سرمايه هر كشور سرمايه اجتماعي است كه شاخص آن اعتماد مردم به يگديگر، اعتماد مردم به مسئولين و اعتماد مسئولين به مردم است.

وي با بيان اين كه تحقيقات در حوزه هاي اجتماعي بسيار ضروري و كارساز است و نتايج آن ها نيز ملموس و عملي خواهد بود، گفت: تحقيقات را بايد از آزمايشگاه به كارگاه ببريم و در نتيجه كالايي به دست بيايد كه فيزيكي نيست بلكه مشكلي را از جامعه حل مي كند.

استاندار فارس با تاكيد بر اين كه بدون تحقيق و پژوهش توسعه محال بوده و مهم ترين عامل و پايه توسعه پايدار و موتور پيش برنده توسعه، تحقيق و پژوهش است، افزود: محقق تنها زماني موفق خواهد شد كه به يكي از نيازهاي جامعه پاسخ دهد؛ در غير اين صورت كارساز نخواهد بود.

مهندس افشاني با بيان اين كه بايد به دانشگاه شيراز و دانشگاه هاي استان فارس تعصب داشته باشيم تا پيشرفت كنند؛ زيرا فرزندان ما در اين دانشگاه تربيت مي شوند، ادامه داد: معنا ندارد كه قراردادهاي خود را با نيروهايي خارج از دانشگاه هاي خود و نيروهاي توانمند تربيت شده در اين دانشگاه ها منعقد كنيم؛ بايد با همين دانشگاه ها به ويژه دانشگاه شيراز كه در سطح كشور كم نظير است كار كنيم و به آن ها تعصب داشته باشيم.

وي با بيان اين كه با توجه بيشتر به تحقيق و توسعه كار بزرگ تري انجام مي دهيم كه امروز متوجه آن نيستيم و آن جلوگيري از خروج متفكران جوان كشور است كه به دليل نبود فضاي علمي و تحقيقاتي، حتي با وجود داشتن درآمد، كشور را ترك مي كنند، اظهار داشت: اگر به اين قشر توجه كنيم و به آينده كشور بينديشيم تا فردا دچار بحران نشويم؛ بايد زمينه هاي ماندن آن ها را در كشور به عنوان مهم ترين سرمايه هاي كشور فراهم كنيم كه اين جز با توجه به علم ميسر نيست و توجه به علم تنها با توجه به عالم ميسر است.

استاندار فارس با اشاره به اين كه مهم ترين ابزار تحقيق و توسعه دسترسي به اطلاعات و دانش پايه بوده و لازمه آن دسترسي به ابزار اينترنت است، تصريح كرد: محققان مانند غواص در اين درياي اطلاعات غوطه مي خورند و كسي در اين عرصه پيروز است که سرعت بالاتري در دسترسي به اطلاعات داشته باشد؛ بنابراين بايد بدون نگراني تلاش كنيم كه سرعت بالاتري براي دسترسي به اطلاعات ايجاد كنيم.

استاندار فارس با بيان اين كه يكي از شاخص هاي توسعه در همه زمينه ها سرعت است، تصريح كرد: هر كشوري سرعت بالاتري در همه زمينه ها دارد، توسعه يافته تر است.

وي با اشاره به اين كه تجربه بشري و مطالعات نشان مي دهد كه بدون آزادي هيچ توسعه اي محقق نخواهد شد، افزود: در قرون وسطي كه علم محدود و انديشه مقيد بود هيچ پيشرفتي حاصل نشد؛ با بروز آزادي دستاوردهاي بشري يكي پس از ديگري به دست آمدند؛ بدون آزادي حتي علم هم توسعه پيدا نمي كند.

استاندار فارس افزود: فعاليت علمي و پژوهشي صبر، حوصله و تلاش مي خواهد.

مهندس افشاني با بيان اين كه وضعيت استان فارس در زمينه علمي و پژوهشي نسبتاً مطلوب است، گفت: در يك سال گذشته 51 شركت دانش بنيان استان در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري به تانيد رسيد و موافقت نامه اي براي مشاركت و حمايت بيشتر از محققان استان منعقد شد.

وي با تاكيد بر اين كه بايد در عمل و نه در گفتار حمايت جدي خود را از تحقيق و پژوهش بيشتر كنيم تا آينده از آن ما باشد، اعلام كرد: فارس در حوزه پژوهش يكي از استان هاي برتر كشور انتخاب شده است كه نتيجه كوشش همه تلاش گران اين عرصه است.

گفتني است در اين مراسم با حضور استاندار فارس از پژوهشگران برتر دانشگاه و مراكز علمي و پژوهشي، دستگاه هاي اجرايي و شركت هاي دانش بنيان تقدير به عمل آمد.

همچنين استاندارفارس و مديران استان از نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي استان بازديد به عمل آوردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا