خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شروط سوسیال دموکرات‌های آلمان برای مذاکره با مرکل

در پی اعلام آمادگی حزب سوسیال دموکرات آلمان برای ورود به مذاکره با حزب محافظه کار «آنگلا مرکل» برای خروج از بن بست سیاسی در این کشور، رهبران سوسیال دموکرات از مرکل خواستند پیش از آغاز مذاکرات، ‘اعتمادسازی’ کند.

به گزارش ایرنا ‘الکه فرنر’ دبیر امور خانواده حزب سوسیال دموکرات در گفتگو با روزنامه ‘ولت ام زونتاگ’ که روز یکشنبه منتشر شد، از بلوک حزبی محافظه کار تحت رهبری مرکل – احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی – خواست در سیاست های اجتماعی که در دولت ائتلافی قبلی با آنها مخالفت کرده بودند، تجدیدنظر کنند. این مقام حزب چپ میانه سوسیال دموکرات (SPD) بطور مشخص از برنامه ایجاد مستمری تکمیلی برای افراد کم درآمد از محل مالیات ها به عنوان راهی برای ایجاد اعتماد بین این احزاب یاد کرد.

همچنین ‘کارل لویترباخ’ معاون رئیس حزب سوسیال دموکرات بطور تلویحی اعلام کرد که لغو بیمه خصوصی درمانی یکی از پیش شرط ها برای مذاکره است و افزود: اگر بلوک محافظه کار مرکل در این خصوص اقدام نکند ، هیچ بختی برای جلوگیری از برگزاری انتخابات مجدد نداریم.

لویترباخ گفت: خواهیم دید که آیا (ائتلاف محافظه کار مرکل) آماده حرکت در مسیر یک کشور عادلانه خواهد بود یا نه؟

به گزارش رسانه های آلمان ، موضوع مهاجرت و سیاست های مربوط به مهاجرپذیری نیز یکی دیگر از مسائل مورد مناقشه است. ‘رال استگنر’ از معاونان حزب سوسیال دموکرات به گروه رسانه ای ‘فونکه’ گفت که این حزب نمی تواند با تعیین سقف برای تعداد آوارگان ورودی موافقت کند و گفت که این مساله مغایر با قانون اساسی و کنوانسیون ژنو درزمینه آوارگان است.

در همین حال ، ‘الکساندر شویتزر’ رهبر حزب سوسیال دموکرات در ایالت ‘راینلند پیفالتز’ نیز چندین خواسته مطرح کرد و خواستار سرمایه گذاری بیشتر در زمینه آموزش و مسکن شد.

به گزارش ‘دی ولت’ ، او همچنین آغاز بحث های جدی درباره بیمه همگانی را به عنوان پیش شرطی برای مذاکره تعیین کرد.

وی با بیان اینکه تشکیل دولت ‘ائتلاف بزرگ’ بین احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات هنوز ‘در دسترس نیست’ ، افزود: اگر دولت در اینجا تغییر مسیر ندهد ما هرگونه بحث بیشتری را بی فایده می دانیم . ‘مالو درایر’ از سیاستمداران سوسیال دموکرات نیز گفت: مرکل در شرایطی نیست که بخواهد خواسته ای مطرح کند.

از سوی دیگر ، ‘هورست زیهوفر’ رهبر حزب سوسیال مسیحی – حزب متحد مرکل در ایالت بایرن – به روزنامه ‘بیلد ام زونتاگ’ گفته است که ائتلاف جدید با سوسیال دموکراتها بهترین گزینه برای آلمان است. وی در عین حال در خصوص مطرح شدن خواسته ها و خطوط قرمز بیش از حد از سوی سوسیال دموکراتها پیش از مذاکرات هشدار داد و گفت: ائتلاف بزرگ با هر قیمتی قابل تشکیل نیست.

آنگلا مرکل کفیل مقام صدراعظمی آلمان که به علت شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی با شدیدترین بحران سیاسی دوران زمامداری خود رو به رو شده است، در پی اعلام آمادگی سوسیال دمکرات ها برای مذاکره، روز شنبه ابراز امیدواری کرد که بتواند به زودی دولت تازه را تشکیل دهد.

بن بست سیاسی در آلمان پس از آن ایجاد شد که مذاکرات مقدماتی هفته گذشته حزب دمکرات مسیحی آنگلا مرکل با دو حزب لیبرال دموکرات های آزاد و سبزها به علت اختلافات در مورد سیاست های مختلف به شکست انجامید. مذاکرات حزب مرکل (به همراه سوسیال مسیحی ها) با دموکرات های آزاد و سبزها برای تشکیل دولت ائتلافی موسوم به جاماییکا (به علت همسانی رنگ سه حزب با رنگ پرچم کشور جاماییکا در دریای کاراییب) حدود یک ماه ادامه یافت و سرانجام این مذاکرات یکشنبه شب گذشته به وقت محلی با کناره گیری حزب دموکرات های آزاد، به شکست انجامید. اکنون مرکل با دو گزینه تشکیل دولت موسوم به ائتلاف بزرگ با حزب سوسیال دمکرات یا دولت اقلیت – به احتمال فراوان با حزب سبزها – رو به رو است که در این صورت هم به همراهی حزب سوسیال دموکرات در پارلمان نیاز خواهد داشت.

مارتین شولتس رهبر حزب سوسیال دموکرات که پیشتر ورود به دولت ائتلافی با حزب مرکل را منتفی دانسته بود روز جمعه آمادگی حزبش را برای مذاکره با مرکل برای خروج از بن بست سیاسی اعلام کرد. به این ترتیب احتمال تشکیل دوباره دولت ائتلاف بزرگ با شرکت احزاب اول و دوم انتخابات (دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات) مطرح شده است که در این صورت حزب راست افراطی که سومین حزب بزرگ در پارلمان است، در جایگاه رهبر اپوزیسیون دولت در پارلمان قرار می گیرد.

در انتخابات دوم مهر ماه حزب دموکرات مسیحی با حدود 33 درصد آراء در رده اول و حزب سوسیال دموکرات با حدود 20 درصد آرا در رده دوم قرار گرفت و هر دو حزب با ریزش آرای بی سابقه رو به رو شدند و حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان با حدود 13 درصد آرا در رده سوم قرار گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا