خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«شهرداری سابق بیشتر اراضی ارزشمند شهر تهران را فروخته است»

عضو شورای پنجم تهران در ارتباط با جزییات فروش بوستان پنجم که این روزها مورد اعتراض اهالی محله‌ی پاسداران قرار گرفته است، گفت: قسمت عمده‌ای از املاک و اراضی ارزشمند شهر تهران فروخته شده که ملک بوستان پنجم پاسداران هم از جمله‌ی این املاک بود؛ قرار بود این زمین تبدیل به پارک عمومی شود؛ اما متاسفانه شهرداری بعدها که نیاز به پول پیدا کرد، دیگر از تبدیل کردن به پارک صرفنظر کرده و در طرح تفصیلی هم کاربری پارک و فضای سبز برای این زمین مندرج نشده بود.

«محمد سالاری» در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز با بیان این که «یکی از اشکالات اساسی مدیریت شهری گذشته این بود که شهرداری در فرآیند اجرای پروژه‌های شهری، قسمت عمده‌ای از املاک و اراضی را فروخت»، گفت: حال در این املاک و اراضی پارک، فضای سبز و ساختمان شهرداری و یکسری املاک و اراضی بوده‌اند که می‌توانستند محل تامین سرانه‌های هفتگانه و خدماتی بشوند.

وی، حجم املاک و اراضی واگذار شده از سوی شهرداری را «بسیار زیاد» عنوان کرد و گفت: قسمت عمده‌ای از املاک و اراضی ارزشمند شهر تهران فروخته شده است که ملک بوستان پنجم پاسداران هم از جمله این املاک بود؛ زمانی هم ناحیه‌ی یک شهرداری در آنجا مستقر بود و در زمان یکی از شهرداران اسبق که الان همکار ما در شورا است، قرار بود این زمین تبدیل به پارک عمومی شود، اما متاسفانه شهرداری، بعدها که نیاز به پول پیدا کرد؛ دیگر از تبدیل کردن به پارک صرفنظر کرده و در طرح تفصیلی هم کاربری پارک و فضای سبز برای این زمین مندرج نمی‌شود.

مالکیت قانونی پیمانکار شهرداری   

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این که «این زمین اساسا پارک نبوده است»، گفت: در مقطعی شهرداری تصمیم می‌گیرد که آنجا را به پارک تبدیل کند؛ چون به هرحال جزو دارایی‌های خودش بوده، اما بعد از مدتی که مدیریت شهرداری آن ناحیه عوض می‌شود، دیگر شهرداری از پارک کردن آن ناحیه منصرف می‌شود و این زمین را به یکی از پیمانکارانی که مطالباتی از شهرداری داشته است؛ می‌فروشد؛ آن پیمانکار هم در فرآیند قانونی پروانه گرفته و ساخت و ساز می‌کند.

وی افزود: در این میان اشکال اساسی به این بازمی‌گردد که شهرداری چرا این دارایی را فروخته است؟ آن کسی که سرمایه‌گذار است، تقصیری ندارد. اگر بارگذاری زیادی به او داده‌اند، شهرداری مقصر بوده؛ این پیمانکار زمین را به جای طلبش گرفته و نمی‌تواند مقصر باشد که چرا طلبش را گرفته است!

سالاری همچنین به نکته‎‎ای دیگری در رابطه با این پرونده اشاره کرد و گفت: یکی از بحث‌هایی که وجود دارد، اینست که چرا اینجا اصلا واگذار شده و چرا شهرداری فضای سبز ایجاد نکرده است و چرا ملک خودش را فروخته و همین طور این که به چه قیمتی فروخته و آیا کارشناسی شده است یا خیر!؟ بحث دیگر اینست که چرا به این‌ها پروانه داده‌اند؛ به هرحال کاربری‌اش همین بوده و می‌توانسته پروانه بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا زمین بوستان پنجم به قیمت نازل فروخته شده است یا خیر؟» گفت: این مساله باید بررسی شود و در حال حاضر نمی‌توانم در این مورد نظر بدهم، اما این که اگر آنجا گود‌برداری شود، آیا خطری برای همسایه‌ها ایجاد می‌شود یا خیر، بحث‌های فنی است. مالک و متولی ساخت و ساز مکلف است که نقشه‌های نحوه‌ی پایدارسازی جداره‌های گود را طراحی کند؛ به امضای مشاور ذی‌صلاح برساند و مطابق آن عمل کند، چون به هرحال سازمان نظام مهندسی و دستگاه‌های نظارتی، با توجه به این که اینجا بزرگ مقیاس است، نظارت بر آن را بر عهده دارد. این ساخت و ساز باید زیر نظر شرکت «مهندسین مشاور» و براساس نقشه‌های مصوب انجام شود که خطر فروریزش ساختمان‌های مجاور ایجاد نشود.

شغل درآمدزای زباله‌گردی، نتیجه‌ی مشارکت نکردن شهروندان

عضو شورای شهر تهران در رابطه با آخرین اقدامات شورا برای برچیده شدن زباله‌گردی و تفکیک زباله از مبدأ، گفت: متاسفانه یکی از مهمترین حوزه‌هایی که انتظار می‌رفت شهرداری گذشته اقداماتی را برای آن به انجام برساند؛ حوزه‌ی تقویت مسوولیت‌پذیری شهروندی بویژه درباره‌ی موضوع تفکیک زباله از مبدأ بود و با وجود این که ما در حوزه‌ی ماموریت‌های فرهنگی و اجتماعی، سالیانه 1800 میلیارد تومان بودجه به این مساله اختصاص داده‌ایم، اما شاهدیم که تفکیک زباله از مبدأ انجام نمی‌شود. اساسا شهروندان مشارکتی در این حوزه انجام نمی‌دهند و موضوع جمع‌آوری زباله در حال حاضر به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است، به همین خاطر طیفی به نام زباله‎گرد و شغلی به عنوان زباله‎گردی که شغل درآمدزایی هم هست، در حال حاضر ایجاد شده است.

او، معضل زباله‌گردی را نتیجه‌ی فرهنگسازی نکردن شهرداری در حوزه‌ی نرم‌افزاری دانست و گفت: آنجایی که باید آموزش داده و  بسته‌های تشویقی به شهروندان ارایه می‌دادیم؛ چندان ورود جدی نکرده‌ایم. در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی، تخلفات ساختمانی و همین‌طور رعایت نکردن مقررات شهرسازی و معماری هم همین وضعیت وجود دارد. اتفاقا در این حوزه انتظار ما این بود که با توجه به ایجاد نهاد شورایاری به عنوان بازوان نظارتی مدیریت شهری در برخی مناطق که افراد تعصب محله‌ای دارند، می‌توانستیم مسوولیت‌پذیری شهروندی را به جایی برسانیم که خود شهروندان در امر تفکیک زباله از مبدأ مشارکت کنند، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

سالاری افزود: یکی از اولویت‌های دوره‌ی جدید مدیریت شهری این است که در حوزه‌ی پسماند، اعم از تفکیک از مبدأ، نحوه‌ی جمع‌آوری و مهمتر از آن بازیافت و تولید برق به عنوان یک سرمایه بسیار ارزشمند برای تامین منابع درآمد شهرداری، اقدامات خوبی انجام شود. در دنیا از زباله به عنوان یک سرمایه در جهت افزایش درآمدهای پایدار استفاده می‌کنند؛ البته متاسفانه میزان تولید زباله هم در کشور ما بسیار زیاد است که باید در زمینه‌ی کاهش آن هم فرهنگسازی شود. بازیافت زباله، یکی از اولویت‌های آقای دکتر «نجفی» در حوزه‌های نرم‌افزاری است که ما در این موضوع همراهی خواهیم کرد.

دیوار بلند بی‌اعتمادی میان مردم و شهرداری

او گفت: این اتفاقات زمانی رخ می‌دهد که اعتمادسازی ایجاد شود، چون در حال حاضر بین شهروندان و مدیریت شهری، دیوار بلند بی‌اعتمادی وجود دارد. در صورت ایجاد اعتماد، مشارکت شکل خواهد گرفت و در این صورت شورا و شهرداری می‌توانند در‌ کنار مردم این کارها را پیش ببرند؛ البته نظارت رسانه‌ای و شهروندی می‌تواند بسیار موثر باشد.

نمایندگان اصولگرا طرح بررسی املاک نجومی را امضا نکردند

سالاری در ارتباط با املاک نجومی واگذار شده در شهرداری سابق، گفت: ما در شورای چهارم یک طرح دو فوریتی را امضا کردیم که البته همکاران اصولگرای ما در شورا همکاری نکردند و به طرح عادی تبدیل شد. ریاست شورا این طرح را با وجود این که در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته بود؛ به صحن نیاورد. در‌ این دوره، ما فقط درگیر بحث واگذاری املاک نیستیم، بلکه با مجموعه‌ی گسترده‌ای از مشکلات و چالش‌ها مواجهیم که باید بررسی شود.

این عضو شورای شهر تهران گفت: شورا طی طرحی، شهردار جدید تهران را ملزم کرد که در صد روز گزارشی از وضعیت املاک و واگذاری آن، نحوه‌ی استخدام‌ها، مجموعه‌ی تصمیم‌گیری‌هایی که در حوزه‌ی مالی انجام شده است؛ هلوگرام‌ها و سایر موضوعات را ارایه دهد. شورا منتظر است که این گزارش ارایه شود و در یک فضای کارشناسی و به دور از حاشیه‌سازی سیاسی مورد بررسی قرار بگیرد؛ البته همه‌ی آن نتایج بررسی‌ها را به رسانه‌ها و افکار عمومی اعلام خواهیم کرد.


/ پیش‌خبر یکشنبه /

گفت‌وگوی تفصیلی با مراد ثقفی درباره‌ی فساد شهری

«مراد ثقفی» فعال مدنی و مدیر انجمن «دیدبان مدنی یک شهر»، در انتخابات گذشته قرار بود یکی از کاندیداهای شورای شهر تهران از «جریان سوم»، مستقل از دو جریان کلی اصلاح طلب و اصولگرا باشد، در اسفند ماه سال 95 بازداشت  شد و دو روز پس از انتخابات آزاد شد. مراد ثقفی که کلید ورود به فساد در شهرداری را مساله‌ی زمین‌های شهری می‌داند در گفت‌وگویی تفصیلی با انصاف نیوز از شورای شهر و شهردار تهران خواست تا مایملک شهرداری را اعلام کنند.

این گفت و گو ساعت 8 صبح یک‌شنبه در انصاف نیوز منتشر خواهد شد.

IMG_4421

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا