خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آمریکا از نظر اقتصادی اراده خود را تحمیل کرد اما…

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکایی‌ها اگر چه از نظر مالی و اقتصادی توانستند اراده خود را تحمیل کنند و عملا جمهوری اسلامی ایران را تحریم کردند اما از نظر سیاسی و دیپلماتیک موفقیتی به دست نیاوردند.

بهشتی پور در گفت و گو با ایسنا، در خصوص نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام و بیانیه‌ای که از سوی اعضای شرکت کننده منتشر شد گفت: بیانیه‌ای که پس از پایان این نشست به ریاست هلگا اشمیت صادر شده مشخص می کند همه اعضا به اتفاق آرا مخالف یک جانبه گرایی آمریکا و سیاست‌های آن در برجام هستند.

وی تصریح کرد: تحولات چند هفته اخیر نشان می‌دهد آمریکایی‌ها اگر چه از نظر مالی و اقتصادی توانستند اراده خود را تحمیل کنند و عملا جمهوری اسلامی ایران را تحریم کردند اما از نظر سیاسی و دیپلماتیک موفقیتی به دست نیاوردند و عدم مخالفت با پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تحریم تسلیحاتی ایران، همچنین مخالفت 13 کشور با درخواست آمریکا برای از سر گیری مکانیزم ماشه و همچنین خروجی نشست کمیسیون مشترک برجام نشان می دهد که همه می‌خواهند در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا بایستند.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: آمریکا در بخش سیاسی و دیپلماتیک نتوانست سیاست خود را دیکته کند و شکست‌ خورد. در واقع محاسبات آمریکایی ها درست نبود و آنها اشتباه بزرگی مرتکب شده و با شکست مفتضحانه‌ای رو به رو شدند.

بهشتی پور درباره این که در چنین شرایطی سیاست خارجی ایران باید چگونه عمل کند، گفت:  سیاست خارجی یک کشور باید به صورت یکپارچه پیش برود و نباید دچار چالش‌های درونی و اختلافات جناحی شود، سیاست خارجی یک کشور در صورتی موفق است که یکپارچه در داخل مورد حمایت قرار گیرد البته همه می‌داند سیاست خارجی در ایران توسط مجموعه نظام تعیین می‌شود نه صرفا دولت و وزارت خارجه و دولت مجری برنامه‌های سیاست خارجی هستند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که ایران می‌تواند انجام دهد ادامه دادن همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی است. ضمن این که در حال حاضر راهکارهای جدیدی هم پیدا شده و ما باید ضمن حفظ امنیت و استقلال همکاری خود را ادامه دهیم تا بهانه‌ها از طرف‌های دیگر گرفته شود.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین اظهار کرد: ایران باید فعالیت‌های دیپلماتیک خود را با اعضای دایم و غیر دایم شورای امنیت ادامه دهد تا بتواند مواضع خود را به طور مستمر تبیین کنند.

وی در پایان یادآور شد: از سوی دیگر رسانه‌های ما هم باید مواضع کشورمان را برای افکار عمومی دنیا تشریح و تبیین کنند که هدف ایران ساخت بمب اتم نیست هدفش مقابله با سیاست‌های یکجانبه گرایی آمریکا است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا