خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رییس جمهور: صاحبان فرهنگ به ارشاد و گشت ارشاد نیاز ندارند

رئیس جمهور گفت: اگر گروهی می‌خواهند ذهن مردم را از تعالی اخلاق بازدارند و با اتکا به تخریب،‌تهمت و دروغ به اخلاق جامعه ضربه وارد کنند یادشان باشد که امسال سال فرهنگ و نه سال تخریب است.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آئین افتتاح بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن این که این رویداد را رویداد مهم فرهنگی خواند و آن را به اصحاب فرهنگ و همه آنهایی که در صنعت نشر کتاب نقش دارند از آفرینندگان آثار تا ناشران و عرضه کنندگان و خریداران کتاب تبریک گفت و اظهار کرد: کلمه و نام کتاب با فرهنگ ایرانی و اسلام ما عجین است.
وی افزود: اگر حضرت موسی را به عنوان شکافنده نیل می‌شناسند و اگر حضرت عیسی روح‌الله را زنده کننده مردگان می‌دانند پیامبر اسلام را به عنوان صاحب کتاب می‌شناسند و معجزه پیامبر ما کتاب است.
روحانی گفت: در خانواده‌های ما مسلمانان ایرانی از دوران خردسالی اولین اشیائی که مشاهده کردیم در قفسه اتاق‌مان کتاب و حداقل قرآن مجید کتاب آسمانی ما مسلمانان بوده است.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: جالب آن که ارتباط با مسلمانان و ادیان آسمانی دیگر و با پیروان مکاتب توحیدی با کتاب شکل می‌گیرد. ما آنها را اهل کتاب می‌دانیم و کلمه اهل کتاب ارتباط ویژه‌ ما مسلمانان با همه فرق و ادیانی است که به نزول کتاب آسمانی معتقدند.
وی با بیان این‌که کتاب به معنای ظهور و بروز خرد و اندیشه انسان است و به همان اندازه که اندیشه دارای حرمت است، کتاب نیز دارای احترام و حرمت است، خاطر نشان کرد: البته حرمت کتاب و یا آفریننده اثر تنها با زبان و بیان نیست ما باید در قانون ، مقرارت و حمایت‌هایمان و در امنیت حقوق اجتماعی و فرهنگی‌مان تلاش کنیم تا حرمت اهل قلم را نگاه داریم؛ چرا که این قلم مورد احترام خالق و آفریننده جهان است که به آن قسم یاد شده است.
روحانی گفت: ما همه باید تلاش کنیم تا مسیر خلق کتاب، کتابخوانی و دوست داشتن کتاب و یار کتاب بودن را بیشتر و بیشتر کنیم و بدانیم آن حبل متینی که ما را به همه اعصار دوران‌ها و کشورها و مناطق جهان متصل می‌کند کتاب است . این کتاب است که ما را به دیار دور و نزدیک، اقوام و قبایل و بالاتر به فکر و زبان و فرهنگ و راه و روش آنها آشنا می‌کند پس کتاب حلقه اتصال همه انسان‌ها است.
رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: اسلام آئینی است که به قوم و قبیله‌ای تعلق ندارد و دارای عصبیت عشیره‌ای، قومی و قبیله‌ای نیست. دریچه ورود به حقایق و علم و دین و فرهنگ را عقل و دل، نه طایفه و سرزمین می‌داند پس کتاب همانند فرهنگ و دین مرز نمی‌شناسد و ارزشی ورای همه مرزهای سیاسی یا جغرافیایی است.
وی خاطر نشان کرد: اگر ما می‌خواهیم کتاب جایگاه اصلی خود را پیدا کند باید برای آفریننده، ناشر و عرضه کننده کتاب در همه مراحل امنیت و آزادی را تضمین کنیم و بدانیم بدون آزادی، فکر، خرد و اندیشه واقعی انسان بر روی صفحه کاغذ و یا هر صفحه دیگر از جمله صفحه فضای مجازی بروز نمی‌کند.
روحانی با بیان این‌که کتاب به معنای ثبت آن چیزی است که در دل و جان داریم گفت: ممکن است این موضوع بر روی سنگ، برگ، صفحه مجازی به صورت نقاشی یا مجسمه سازی و یا خلق ساختمان با فضا و مفهوم خاص یعنی معماری باشد و همه آثار ثبت شده جهانی و محفوظ مانده به نوعی کتاب هستند.
رئیس جمهور ادامه داد: کتاب به معنای آن است که ما از دیروزمان که چه بوده است باز نمی‌مانیم و نسبت به فردایمان که چه باید باشد فاصله نمی‌گیریم.
وی با تاکید بر این‌که حال اگر کتاب می‌خواهد جامعه ما را در مسیر تعالی و پیشرفت قرار دهد، باید با نقد توام باشد و اصلا کتاب و نقد و اندیشه و نقد متمم و مکمل هم هستند، اظهار کرد: کدام اندیشه است که بدون نقد و نقادی پیش برود و کمال یابد و کدام نقدی است که بدون اندیشه بتواند مفید فایده قرار بگیرد.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در دنیای کتاب باید زمینه را برای نوشتن بهتر، آرام‌تر، آسان‌تر و بدون دغدغه را دنبال کنیم و اگر خلق اثر بدون دغدغه امکان‌پذیر بود من آن همه بر امنیت و آزادی تاکید نمی‌کردم. بنابراین بگذاریم آن چه در دل و اندیشه وجود دارد بر روی صفحه کاغذ خودنمایی کند.
روحانی با تاکید بر این‌که دولت به دنبا سانسور دولتی نیست، تصریح کرد: همانطور که می‌بینید امروز بیشترین نقد در جامعه نسبت به دولت و دولتمردان می‌شود و من افتخار می‌کنم که این دولت شرایطی را به وجود آورده تا همه به راحتی حرف بزنند، نقد کنند و سخن بگویند و گاهی از کاه کوه می‌سازند.
وی اضافه کرد: نقد حق مردم و همه گروه‌ها است، چه اقلیت و چه اکثریت اما آن چه که پسندیده نیست این است که با پول و بیت‌المال مردم کسی بخواهد دولتی را که منتخب مردم است و با رای اکثریت مردم شروع به کار کرده به جای نقد، تخریب کند و این چیزی است که دولت نمی‌پسندد، بنابراین ما از همه می‌خواهیم با شناسنامه حرف بزنند و بگویند از کجا و وابسته به کدام جناح هستند. با نام جناح خود سخن بگویند نه با نام ملت ایران. راه ملت ایران روشن است.
رئیس جمهور با بیان این‌که ملت ایران در حال حاضر به دنبال آرامش، اعتدال، پیشرفت و اخلاق است گفت: اگر گروهی می‌خواهد ذهن مردم را از تعالی اخلاق بازدارد و با اتکا به تخریب و تهمت و دروغ به اخلاق جامعه ضربه وارد کند یادشان باشد که امسال، سال فرهنگ و اقتصاد است نه سال تخریب، دروغ و مشغول کردن مردم به حوادث غیرواقعی که از ذهن کوچک برخی برمی‌خیزد.
روحانی گفت: همانطور که ما باید به دنبال اقتصاد مقاومتی باشیم لازم است تا به دنبال فرهنگ مقاومتی هم باشیم. فرهنگ و اخلاقی که ملتی را در برابر هویت‌ها و فرهنگ‌های دیگر تضمین کند و بتواند در برابر انواع موج‌های انحرافی مقاومت کند بنابراین ما نیاز به فرهنگ مقاومتی هم داریم همانطور که به اقتصاد مقاومتی نیاز داریم. ما به فرهنگ دانش بنیان نیاز داریم همانطور که به اقتصاد دانش بنیان نیاز داریم.
وی افزود: فرهنگ ما در کنار دینی که اساسش بر تعقل و تفکر است و همه ما را به لعلکم تعقلون هدایت می‌کند همچنین فرهنگی است که از دیرباز در او کتاب و شعر و خداپرستی و یکتاپرستی حضور داشته است.
رئیس جمهور در عین حال خاطر نشان کرد: البته جامعه و اعتقادات ما چارچوبی را برای همه آفرینندگان، نویسندگان و مولدان فرهنگ پیش رو می‌گذارد که آن چارچوب منافع و مصلحت ملی، احترام به فرهنگ مردم و احترام به دین و عقاید مردم، احترام به اسرار کشور، تمامیت ارضی و وحدت ملی است و البته که ملت ما به آنها‌یی که بخواهند در جامعه بین اقوام، طوایف و مذاهب شکاف،‌ فاصله و تفرقه ایجاد کنند این اجازه را نمی‌دهند.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ارزش آفرینان جامعه ما در قدم اول مادران، معلمان، اساتید و مولدان فرهنگ در جامعه هستند و اگر امرزو ما به دنبال ثروت ملی هستیم و کسی از این ارزش آفرینان یاد نمی‌کند و یا اینکه یاد آنها کمتر برده می‌شود باید بدانیم که این‌ها کسانی بودند که به ما اعتماد به نفس و انگیزه لازم برای حرکت و تعالی در جامعه را دادند و پایه‌های اولیه اخلاق را در جامعه ما خلق کردند.
وی گفت: اگر امروز به دنبال فرهنگ و اقتصاد و به دنبال تعالی این کشور هستیم باید بدانیم که راهی جز اعتدال، وحدت، ‌همراهی و هم زیستی مسالمت‌آمیز نداریم و نباید اجازه دهیم که عده‌ای بخواهند در میان ما تفرقه ایجاد کنند. ما اجازه ندهیم در شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی امروزمان که برای تعامل سازنده با جهان از دیروز فراهم‌تر است، کسانی این فضا را بر هم بزنند.
وی در ادامه گفت: خود نمایشگاه بین‌المللی نوعی تعامل سازنده با جهان و یک دیپلماسی عمومی است و محل تلاقی فرهنگ‌ها و اندیشه‌ها است و فقط محل فروش کتاب نیست ،بلکه جولانگاه فرهنگ و جایگاه ظهور و بروز عقل و اندیشه است.
رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: ما باید از یکدیگر استفاده کنیم و به هم نزدیک شویم؛ چرا که ما تابع همان پیامبری هستیم که به ما یاد داد تا اقصی نقاط شرق جهانی یعنی تاچین را بپیماییم تا اینکه علم را به دست بیاوریم.
روحانی گفت: ما باید زمینه را برای فعالیت فرهنگ دوستان آماده کنیم و مشکلات را از پیش پای نشر از جمله نشر کتاب برداریم و به طور کلی فضا را برای همه آنهایی که تلاش می‌کنند از جمله آفرینندگان اثرچه آنهایی که به عنوان ویراستار، مصحح و حروف‌چین فعالیت می‌کنند و چه آنهایی که در چاپخانه تلاش می‌کنند و در زمینه توزیع فعالیت دارند و چه آنها که مغازه خود را با محصول اندیشه آراسته‌اند و همچنین کسانی که مردم را به خواندن و خرید کتاب تشویق می‌کنند فراهم کنیم.
وی افزود: در همین راستا من در آغاز سال تحصیلی به معلمان توصیه کردم که زنگ انشاء و کتابخوانی را مورد توجه قرار دهند تا اینکه بنویسیم و بخوانیم.
رئیس جمهور در بخش پایانی صحبت‌هایش ضمن تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دست‌اندرکاران برای برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: باید تشخیص خوب و بد را به صاحب‌نظران واقعی، انجمن‌ها و اصحاب قلم و فکر واگذار کنیم و کار را برای این‌ها آسان کنیم و بدانیم هیچکس در ممیزی بالاتر از وجدان و افکار عمومی نیست. آنها بهترین ممیزان هستند و می‌دانند که به استقبال چه کتابی بروند و چه کتابی را در گوشه انزوا قرار دهند.
روحانی با بیان اینکه اجازه دهیم صاحبان صلاحیت بهترین شیوه‌ها را برای ادره کشور برگزینند اظهار کرد: این دولت معقتد است که باید دخالتش را درهمه امور کمتر و کمتر کند و کار را به صاحبان آن رشته و همچنین پیشکسوتان واگذار نماید.
وی با بیان این‌که همه ما از جمله دولتمردن و هم دولت‌ها نیازمند به ارشاد صاحبان فرهنگ هستیم اظهار کرد: صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند. آنها باید بگذرند و عبور و تماشا کنند، دیگران را ارشاد کنند و این‌ها احترام فرهنگ، دین و جامعه را به خوبی حفظ می‌کنند.
روحانی در پایان ابراز امیدواری کرد تا علاقه مردم به کتاب و کتابخوانی بیشتر شود و فرهنگ و اخلاق در سال فرهنگ و اقتصاد متعالی شود.
بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور افتتاح شد.
در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور، سیدحسین هاشمی استاندار تهران، عیسی فرهادی فرماندار تهران و سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی حضور داشتند.
رئیس‌جمهورهمچنین از بخش مربوط به ناشران برگزیده بازدید کرد و ضمن گفت‌وگو با برخی مسئولان غرفه‌ها، در جریان چگونگی برگزاری این نمایشگاه قرار گرفت.
بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از دهم تا بیستم اردیبهشت‌ماه از ساعت 10 صبح تا 8 شب دایر خواهد بود.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا