خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اشتیاق شرکت‌های آمریکایی برای پروژه‌های هسته‌ای عربستان

منابع مطلع می‌گویند با اعلام طرح‌های ریاض برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای، شرکت‌های آمریکایی واشنگتن را برای مذاکره در خصوص کمک به ریاض برای توسعه انرژی هسته‌ای تحت فشار گذاشته‌اند، این در حالی است که عربستان به دنبال کسب حق غنی‌سازی نظامی پس از دستیابی به این فن آوری است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، به گفته این منابع، عربستان از این لابی‌گری استقبال کرده است. با این حال ممکن است این مساله نگرانی رقبای منطقه‌ای ریاض در بحبوحه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه را در پی داشته باشد.

یکی از منابع همچنین افزود، ریاض به واشنگتن گفته است که اگر روزی به غنی‌سازی اورانیوم با قابلیت نظامی دست یافت نمی‌خواهد آن را از دست بدهد، اما این در حالی است که مساله مذکور یکی از شروط استاندارد در معاهده‌های همکاری هسته‌ای مدنی آمریکاست.

این منبع که در تماس با مقام‌های سعودی و آمریکایی است، پیش از مذاکرات آتی وزیر انرژی آمریکا در ریاض گفت: “آنها می‌خواهند که اگر در آینده خواستند غنی‌سازی انجام دهند، این حق را داشته باشند.” یک منبع مطلع دیگر گفت، عربستان و آمریکا مذاکرات اولیه درباره انعقاد یک معاهده همکاری هسته‌ای را انجام داده‌اند.

مقام‌های آمریکایی و عربستانی مسوول مسائل انرژی هسته‌ای در این رابطه اظهار نظر نکردند. این منابع همچنین به نام شرکت‌های آمریکایی که به نفع عربستان لابی می‌کنند، اشاره‌ای نکردند. در مذاکرات پیشین، عربستان از امضای هرگونه توافقی با آمریکا که حق آنها برای دستیابی به غنی‌سازی اورانیوم را نادیده بگیرد، خودداری کرده بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا