خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد ابطحی به منع پخش مستند فائزه هاشمی در جشنواره حقیقت

سیدمحمدعلی ابطحی در نامه‌ی سرگشاده‌ای به وزير فرهنگ و ارشاد، درباره‌ی مخالفت با پخش مستند فائزه هاشمی در جشنواره حقیقت نوشت: حتی اگر معاونت سینمایی به هر دلیل سیاسی و امنیتی وما اشبه نمایش فیلمی از سرکار خانم فائزه هاشمی را به مصلحت نمی‌داند، پیدا کردن و اعلام یک قانون برای جلوگیری از یک مستند کار صوابی نیست.

به گزارش انصاف نیوز، متن نامه‌ی آقای ابطحی در پی می‌آید:

برادر گرامی جناب آقای عباس صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام و احترام، در خبرها خواندم که در جشنواره حقیقت که درآن در جمع محدودی از مخاطبان تخصصی فیلم‌های مستند را نمایش می‌دهند، فیلم مستندی از زندگی خانم فایزه هاشمی به کارگردانی خانم مژگان اینانلو ممنوع شده است. به استناد این سلیقه‌ی معاون سینمایی که گفته‌اند سیاست ارشاد براین است که سینما حقیقت در مورد زنده‌ها مستند نداشته باشد.

من در این نامه دغدغه‌ای فراتر از این مستند دارم که شخصیت فرهنگی و دلسوزانه‌ی شما اجازه‌ی نوشتن این نامه‌ی سرگشاده را به من داد.

الف: من در جشنواره‌ی حقیقت سال گذشته به تماشای چندین مستند نشستم. تقریبا همه‌ی مستند سازان و مستندبینان جوان هستند.

کمتر کسی در بین آنان دیده می‌شد که از نظر سنی پیروزی انقلاب و یا جنگ و یا امام را درک کرده باشند.

طبعا این نسل دغدغه‌ی مستند سیاسی و دیدن زندگی شخصیت‌های سیاسی را نباید داشته باشند. اما در جشنواره‌ی پارسال زندگی مرحوم آوینی و یا میزبان آیه الله خامنه‌ای در خراسان و یا … پر جاذبه و پر جمعیت بود و همین طور زندگی مرحوم آیه الله منتظری در جشنواره‌ی امسال می‌تواند مخاطب جلب کند.

ب: مدیران انقلاب بعد از گذشت قریب به چهل سال باید بیشترین دغدغه را در معرفی چهره‌های زنده‌ی نظام را با هر گرایشی داشته باشند.

عمده‌ی نسل جوان، هم به دلیل مخاطرات سیاسی و هم به دلیل گذر از انقلاب و مسایل کشورداری، طبعا علاقمند است در حوزه های غیرسیاسی مستند بسازد. به لیست همین جشنواره‌های حقیقت و موضوعات آن توجه کنید.

ساختن فیلم از زنده‌ها و یا شخصیت‌های پس از انقلاب را مگر با سوبسید بشود تشویق کرد تا جامعه‌ی جوان سیاسی بماند. و از آفت بی تفاوتی نجات پیدا کند.

این کار مستند سیاسی را نابود می‌کند و اندک گرایش به این کار را هم از بین می‌برد. خود شما خطر بی تفاوت شدن را بیشتر می‌دانید.

ج: کاش کمی به جامعه‌ی هنری کشور توضیح می‌دادند که دلیل این سیاست ارشاد که از زندگان فیلم مستند ساخته نشود، چیست.

این نوع برحورد و اظهار نظر حتی اگر قانونی باشد، از وزارت تحت نظر شما که به فرهیختگی معروف هستید بعید بود. آن هم چند روز قبل از برگزاری جشنواره.

پایه‌های دیکتاتوری در جامعه از همین بی پاسخگویی‌ها مستحکم می‌شود.

حتی اگر معاونت سینمایی به هر دلیل سیاسی و امنیتی وما اشبه نمایش فیلمی از سرکار خانم فائزه هاشمی را به مصلحت نمی‌داند، پیدا کردن و اعلام یک قانون برای جلوگیری از یک مستند کار صوابی نیست.

از شما انتظار می‌رود که شخصا ذهن مخاطبان فرهنگی و هنری را در مورد این نوع سیاست گزاری‌ها روشن فرمایید.

سید محمدعلی ابطحی، ۱۲ آذر ۹۶

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا