خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لیست بدهکاران بانکی بدون اطلاعات تکمیلی!

«حمزه غالبی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی توییتری درباره‌ی لیست بدهکاران بانکی نوشت:

این لیست بدهکاران به بانک‌ها که می‌گن چی رو نشون می‌ده؟ یعنی وام کم بهره با سوبسید گرفتن وگرنه همه مشتری‌های بانک‌ها همیشه به بانک بدهکار هستند. این که فی نفسه چیزی رو نشون نمی‌ده.

همه جایی دنیا شرکت‌های بزرگ برخشی از سرمایه درگردشان را از بدهی با سیستم بانکی تهیه می‌کنند چون تا نسبت‌های هزینه بهره وام کمتر از پول سرمایه گذار است. بانک هم اساسا از همین راه بهره وام درآمد کسب می‌کند. تا اینجا کار هیچ فساد در کار نیست. این بیسنیس مدل یک بانک است.

طبیعی هم هست که مشتری / بدهکار بانک‌ها شرکت‌ها و افرادی باشند کند بیزنیس‌های بزرگ دارند. یعنی برای پروژه‌های بزرگ توسعه‌ای هست که احتیاج به تامین سرمایه از طریق ایجاد بدهی است. مشکل احتمال اینجاست که بخشی از نرخ بهره از طریق سوبسید دولتی تامین شده باشد یا چیزی شبیه این.

نکته این است که بانک با وام دادن در پروژه‌های بزرگ شریک می‌شود. عملا هم همه جای دنیا وقتی پروژه خیلی بزرگ است خیلی نمی شه ضمانت که برای وام‌های کوچیک گرفته می‌شود طلب کرد. بیشتر حساب کتاب خود بانک است از کارایی اقتصادی پروژه و ریسک اون.

همه جای دنیا بزرگتری مشتری / بدهکاران به بانک‌ها بیزینس‌های بزرگ هستند. این به خودی خود نشان از فساد نیست. مخصوصا اینکه نرخ بهره سوبسیدی نباشد. بگذریم که بهره سوبسیدی هم اگر واقعا برای پروژه بزرگ اقتصادی بوده بازهم تو همه‌ی اقتصادهای دنیا برای صنایع زیربنایی یا اشتغالزا وجود دارد.

خلاصه این لیست بدهکاران به بانک‌های بدون اطلاعات تکمیلی هیچ چیزی مثبت یا منفی ‌را نشان نمی دهد. احیانا چیزهای دیگری وجود دارد که گفته نمی‌شود؟!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا