خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توافقنامه‌های افغانستان علیه هیچ کشوری نیست

دکتر «نصیر احمد نور»، سفیر افغانستان درباره‌­ی وضعیت سیاسی و اجتماعی افغانستان می‌گوید: چهار دهه است که افغانستان وارد جنگی تحمیل شده از طرف ابرقدرت­‌ها، تروریست­‌ها و حامیان آنان شده، اما با این حال به پیشرفت­‌های چشمگیری در عرصه‌­های مختلف رسیده که از آن جمله می­‌توان به رشد معارف، تحصیلات عالی، خدمات بهداشتی، ساخت و ساز جاده‌ها و پروژه‌های عام‌المنفعه، آزادی بیان، وضعیت اجتماعی و علمی زنان و همین‌طور به روابط حسنه‌­ای که افغانستان با تمام کشورها و همسایگان دارد؛ اشاره کرد.

جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهای حامی افغانستان

نور که سه‌شنبه بیست و سوم آبان‌ماه به همراه تعدادی از اعضای سفارت افغانستان به دفتر انصاف نیوز آمده بود، در پاسخ به این پرسش که «با توجه به سال­‌ها جنگ در افغانستان که ائتلاف­های زیادی درگیر آن بودند، کدام کشور را بزرگترین حامی مادی و معنوی از دولت و ملت افغانستان می­‌دانید؟»، گفت: طی چهار دهه­‌ی گذشته، مراحل دشوار زیادی را سپری کرده‌­ایم که از تجاوز و اشغال آن از سوی شوروی شروع شد و تا امروز که افغانستان درگیر جنگی تحمیل شده از سوی گروه­‌های تروریستی بین­‌المللی شده است، ادامه دارد.

او افزود: در طول این مراحل، شاهد اوضاع گوناگون بوده­‌ایم و در هر مرحله، افغانستان، دوستان و پشتیبانان خود را داشت. در مرحله‌­ای که شوروی به افغانستان حمله کرد، مردم با باورهای دینی و ملی که داشتند در برابر اشغالگر ایستادند که نتیجه‌­ی آن ویران شدن شهرها و تلفات انسانی بود، خانواده‌­ها مجبور به مهاجرت شدند، جوانان در کوهپایه­‌ها و سنگرها جهاد را ادامه دادند و در اینجا اساس مهاجرت افغان­ها شروع شد و در آن زمان مهاجران به دو کشور همسایه­‌ی که ایران و پاکستان بود، سرایز شدند.

سفیر افغانستان در تهران، گفت: طبیعی است که آن ترس و وحشتی که از قبل در سطح بین‌­المللی در برابر شوروی­‌ها داشتند با این اقدامشان بیشتر شد و بعد از آن دنیا این را یک فرصت دانست که بنگرد مردمی هستند که خودشان قربانی می­‌دهند و در برابر تجاوز مقاومت می‌کنند. به این ترتیب کشورهای مختلفی برای پشتیبانی از جهاد آمدند، اما پس از شکست شوروی بعد از 10 سال جنگ و تلفاتی که خودشان هم دیدند و افغانستان هم تکه­ پاره کردند، آن را ترک کردند، اما همین پشتیبانان بین­‌المللی، افغانستان را رها کردند.

او خاطرنشان کرد: بعضی از ابرقدرت­‌های غربی که از فروپاشی شوروی منفعت زیادی بردند، حتی سفارت خود را در کابل در سطح کاردار باز نگه نداشتند و رفتند. در آن شرایط جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی بوده که حضور دیپلماتیک داشت و تا آنجایی که می­‌توانست به کمک مردم و مقاومت افغانستان ادامه داد.

توافقنامه­های افغانستان علیه هیچ کشوری نیست

خبرنگار سیاسی انصاف نیوز از احمدنور درباره­‌ی این که «یکی از چالش­‌هایی که ممکن است در آینده افغانستان و ایران تاثیر داشته و دچار شکاف شود، ائتلافی است که بین ایران- روسیه و افغانستان- آمریکا وجود دارد. شما چنین چیزی را پیش‌­بینی می‌کنید؟»، که او پاسخ داد: روابط و پیمان­‌هایی که افغانستان دارد، منحصر به دفاع از منافع ملی خود و رسیدگی به اوضاع دشواری است که گرفتار آن شده و تنها منحصر به آمریکا نیست، توافقنامه­‌ها را با کشورهای مختلف دنیا داریم و تمام آن بخاطر امنیت و توسعه در زمینه­‌های مختلف امضا شده است و در تمام آن تاکید شده که علیه هیچ کشوری بکار نمی‌­رود.

رفع محدودیت­‌ها از دستاوردهای مهم افغانستان بوده است

نور درباره‌­ی وضعیت آزادی بیان در افغانستان، گفت: طی سال­های اخیر با وجود مشکلات عدید‌ه‌­ای که بیشتر آن ناشی از حملات گرو‌ه‌­های تروریستی است، در عرصه‌های مختلف پیشرفت­ و دستاوردهای برجسته­‌ای بدست آمده که یکی از آن­ها آزادی بیان است که شاهد وضعیت بی­‌سابقه­‌ای هستیم و می­‌توان گفت که هیچ محدودیتی وجود ندارد. رسانه‌ها، تشکل­‌های مختلف و نهادهای جامعه مدنی و همه در فعالیت، اظهارنظر و اندیشه­‌های خود آزاد هستند.

او در ادامه از روند رشد علمی، اجتماعی و فرهنگی برای زنان، خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر از نظر فرصت­‌های علمی و کاری هیچ‎گونه محدودیتی برای خانم­‌ها وجود ندارد، اگرچه این دستاورد مهم حاصل این مرحله نیست و در دهه­‌های 40 و 50 خورشیدی هم این وضعیت را داشتیم، اما در تحولات اخیر افغانستان بویژه در دوران طالبان، خانم­‌ها مشکلات زیادی داشتند، طالبان بعد از دوران ابتدایی به دختران اجازه‌ی ادامه تحصیل نمی­‌دادند، اما اکنون حتی تعداد دختران دانشجو روز­به‌­روز بیشتر از پسران هم می­شود و در عرصه­‌های مختلف مدیریتی و سیاسی هم خانم­‌ها حضور دارند.

سفیر افغانستان در تهران در پاسخ به این پرسش که «آیا در رابطه با وضعیت ورزش زنان در افغانستان، برای حضور آن­ها در ورزشگاه محدودیت­‌هایی وجود دارد؟»، گفت: غالبا در درون یک خانواده هم همگی یک فکر و اندیشه ندارند و طبیعی است در سطح یک کشور و ملت مخالفانی وجود داشته باشند، اما آزادی بیان است که هر کس دلایل و نظرات خود را بگوید! خانم­‌ها در مسابقاتی که برگزار می­‌شود، حضور دارند و ممانعتی وجود ندارد و احیانا اگر در افغانستان محدودیتی باشد، بیشتر در حوزه­‌ی مسایل امنیتی است.

افغانستان در سطح جهان کمترین تعداد متکدی را دارد

او در پاسخ به این که «سازمان بهزیستی اعلام کرده بیشتر متکدیان و کودکان کار را اتباع تشکیل می­دهد، دولت افغانستان چه برنامه­‌ای برای این کودکان دارد؟»، گفت: آمار دقیقی ندارم که چه تعداد آن را اتباع افغانستان تشکیل می­‌دهد. تعداد کم متکدیان یکی از خصوصیت­‌هایی است که افغانستان در جهان دارد، اما اگر نمونه­‌هایی از آن در اینجا مشاهده می­‌شود علت و عوامل آن معلوم است که تحت چه شرایطی از افغانستان آمده‌اند که هنوز هم وجود دارد و شاید خانواده‌­هایی بوده که نان­‌آور ندارند که مجبور شدند. این شرایط برای هر کسی می­‌تواند پیش بیاید، اما می­‌دانیم که این وضعیت برای افغانستان تحمیل شده است.

در طرح جمع‌آوری کودکان کار، هیات­‌هایی برای تثبیت هویت اعزام شد

نور در پاسخ به این پرسش که «چرا در طرح اخیر جمع­‌آوری کودکان خیابانی، اداره‌ی اتباع بارها از سفارت درخواست کرد که کودکانی که هویت نامعلوم دارند را شناسایی کنند تا به کشور بازگردانده شوند، چرا واکنشی صورت نگرفت؟»، گفت: هر باری که از سفارت خواسته شد به آن پاسخ مثبت دادیم و سفارت هیات قونسلی خود را فرستاد تا آن­ها را ببینند و هویتشان را شناسایی کنند و کاری که ممکن بود را انجام داده‌­اند؛ از جمله صدور برگه‌ی هویت در صورتی که تثبیت شوند و تاکنون هیچ موردی را بدون پاسخ نگذاشته‌­ایم.

او با اشاره با این که موارد استثنایی هم وجود دارد، اظهار کرد: مواردی بوده که هویت کودک شناسایی نمی­شوند، شاید این حالات استثنایی باشد، اما اگر ثابت شود که فرزندان خانواده­‌های افغانی هستند، ترتیباتی که مقتضی باشد را انجام می­‌دهیم، اما اگر پدر و مادرش معلوم نباشد، در اینصورت مشخص است که آن­ها در ایران هستند و باید تثبیت هویت آنان به شیوه‌های دیگری جست‌وجو شوند.

مردم ایران و افغانستان به یکدیگر نگاه مثبتی دارند

سفیر افغانستان در تهران با اشاره به نگاه مثبتی که مردم دو کشور به یکدیگر دارند، گفت: تا جایی که می­‌دانم بویژه شهروندان افغانستان که ایران را ندیده­‌اند، ایران را به همان اندازه دوست دارند که یک ایرانی، آن را دوست دارد و با گذشت نزدیک به پنج سال که در ایران هستم تا به امروز در هیچ محفل، مناسبت و ملاقاتی حرفی علیه مهاجران افغان نشنیده­‌ام، بلکه بر عکس همیشه از صداقت، پشتکار و استعداد و شجاعت مردم افغانستان در سطوح مختلف ستایش شنیده‌­ام.

او در پاسخ به این پرسش که «چیزی که بین مردم در عمل می­‌بینیم، چه در ایران و چه در افغانستان خلاف صحبت­‌هایی است که مسوولان می­‌گویند؛ برای نمونه در داخل افغانستان جلوی کنسولگری­‌ها و سفارت ایران تظاهرات می­‌شود یا در ایران، چند سال پیش بعضی از منازل مهاجران در یزد به آتش کشیده شد، در این‌باره چه نظری دارید؟»، گفت: احیانا بعضی تصرفات فردی که یک گروه کوچک از سوی برخی افراد تحریک شده است، وجود دارد، اما باید آن در همان محدوده بررسی شود.

نور افزود: شما درباره­‌ی تظاهرات در برابر سفارت ایران شنیده­‌اید که تعدادشان محدود است و نمی­‌توانند مردم افغانستان را نمایندگی کنند و حوادث فردی که در اینجا یا در آنجا صورت می­‌گیرد که منکر آن نمی­‌شویم، هیچ جامعه­‌ای شاید خالی از این مسایل نباشد، اما مهم روند عمومی و موضع دولت است، شما در همان حادثه یزد هم دیدید که به سرعت نهادها و مقامات مربوطه وارد عمل شدند و آن را مهار کردند.

افغانستان با همسایگان روابط حسنه دارد حتی با تنها کشوری که پایگاه تروریست­‌هاست!

نور درباره این که «یکسری افراد عقیده دارند که سیاست­های ایران موجب تضعیف افغانستان شده و یکسری مشکلاتی را در درون آن ایجاد کرده و این موجب شده کسانی که رابطه‌ی سیاسی نزدیکی با ایران داشته­اند، از این اتفاقات صدمه ببینند و برای آن­ها گرفتاری­هایی ایجاد شود؟»، گفت: این موضوع به اوضاع افغانستان ارتباطی ندارد و افغانستان با همه­ی دنیا رابطه­‌ی خوبی دارد؛ بویژه با همسایگان، روابط با همسایگان در اولویت سیاست افغانستان قرار دارد و ریاست جمهوری افغانستان هم بارها اعلام کرده که سیاست خارجی افغانستان در پنج حلقه تشکیل شده که حلقه­‌ی اول آن همسایگان است و ایران سه حلقه از این پنج حلقه را تشکیل می­‌دهد، روابط دو کشور در زمینه­‌ها و عرصه­‌های مختلف بسیار خوب و در حال گسترش است، شاید به سطح ایده­آل نباشد، اما وضعیت موجود در ابعاد مختلف به مراتب بهتر از سال­ها و دهه­‌های گذشته است.

او افزود: خوشبختانه روابط ما با همسایگان حسنه است و اگر با یک همسایه مشکلی داشته باشیم، مربوط به خود آن است که پایگاه تروریست­‌ها و انتحاری­‌هاست که همه روزه برای قتل مردم افغانستان در انفجار مساجد، حسینیه­‌ها و محافل عزاداری و عروسی و… آموزش دیده و اعزام می­‌شوند، حتی در همان حالت هم مردم افغانستان این آمادگی را نشان دادند که گذشته را فراموش کنند و صفحه­‌ی جدیدی را از حسن همجواری و همکاری بگشایند.

ماموریت دیپلماتیک در کشوری مثل ایران منحصربفرد است

سفیر افغانستان در تهران در رابطه با بهترین تجربه­‌ای که از دولت و ملت ایران دارد، گفت: بارزترین تجربه‌ای که دارم این است که در یک کشوری خدمت می­‌کنم که همسایه، همزبان، هم فرهنگ، هم دین و هم کیش، هم ریشه، هم پیشینه است که ماموریت دیپلماتیک در این کشور یک وضعیت منحصربفرد را نشان می­‌دهد و شما احساس بیگانگی نمی­‌کنید و نیاز به مترجم ندارید و در اجرای کارهای خود چه با مقامات، چه با مردم و رسانه­‌ها همیشه شاهد فضای صمیمی و تفاهم هستیم و این یک نعمتی است که آن را در طول ماموریت حس کردم و آن را هر روز حس می­‌کنم.

سفارشی هرگز؛ بر اساس شایستگی استخدام می‌کنیم!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا