خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موسویان: ایران آمادگی دارد با عربستان و امارات دربارۀ یمن گفتگو کند

«سید حسین موسویان» عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای کشورمان می گوید: ایران برای گفتگو با عربستان و امارات جهت حل بحران یمن و تامین صلح و ثبات و امنیت در کشور دریمن آماده است.

به گزارش خبرآنلاین، سید حسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای ایران و معاون اسبق سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران در یک مناظره با موضوع بحران یمن که شبکه جهانی تلویزیون ملی چین در آمریکا آن را پخش کرد، تصریح کرد: با مرگ علی عبدالله صالح، زمان آن فررسیده که ریاض با حوثی ها برای صلح یمن مستقیما گفتگو کند.

در این مناظره که شخصیت های دیگری چون؛ فاطمه الاثر از بنیاد عرب در واشینگتن، ثمر الحمدانی از یمن و افشین مولوی از دانشگاه جان هاپکینز حضور داشتند، مجری این پرسش را مطرح کرد که مرگ علی صالح چه تاثیری برروند مذاکرات صلح یمن خواهد داشت؟

موسویان در پاسخ به این سوال گفت:

اتحاد علی عبدالله صالح و حوثی ها یک اتحاد مصنوعی بود. صالح دونبش بازی می کرد. از یک طرف با حوثی ها اتحاد مصنوعی برقرار کرده بود و از طرف دیگر هم محرمانه و درپشت پرده با سعودیها و اماراتیها مذاکره می کرد تا اینکه چند هفته پیش در پشت پرده با ریاض و ابوظبی توافق کردند که صالح در صنعا، جنگ داخلی علیه حوثی ها آغاز کند و همزمان هم هفت گروه نظامی از هفت جبهه به صنعا حمله کنند و حوثی ها را ساقط نموده و یکی از پسران صالح را حاکم کنند. حوثیها از این توطئه مطلع شدند و شد آنچه که شد.

فراموش نکنیم که صالح و حوثی ها و زیدیها برای چند دهه متحد عربستان بودند تا اینکه ریاض به جنگ آنها رفت و ورق برگشت.
به نظر من مرگ صالح می تواند به پروسه صلح یمن کمک کند زیرا بازی دونبش صالح باعث شده بود که سعودیها-اماراتیها روی او حساب باز کرده بودند و لذا هیچگاه حاضر به مذاکره جدی با حوثیها نبودند. اکنون که صالح حذف شده، زمان آن فرارسیده که ریاض با حوثی ها گفتگو کند. سازمان ملل باید با اقتدار وارد عمل شده و گفتگوهای صلح همه جانبه یمن با حضور حوثیها وهمه گروههای یمنی را رهبری کند. در مرحله اول باید آتش بس برقرار شود و همه طرفها جنگ را متوقف کنند. سپس از طریق انتخاباتی آزاد، حکومتی با مشارکت همه اقوام و جناحهای سیاسی تشکیل شده و به بحران و مصیبت در یمن خاتمه داده شود.

مجری این پرسش را مطرح کرد که باتوجه به حمایت ایران از حوثی ها، چه نقشی ایران میتواند در برقراری صلح در یمن داشته باشد؟

موسویان در پاسخ گفت:

در مورد نقش ایران اغراق گویی های زیادی شده است. عربستان و امارات قدرتمندترین ائتلاف ارتش جهان عرب را شکل داده و دوسال است که شبانه روز کشور یمن و حوثی ها را بمباران می کنند. آمریکا قدرتمندترین ارتش جهان را دارد که تمام عیار زمینی-هوایی-دریایی از ائتلاف عربستان حمایت کرده و می کند. همه هم قبول دارند که ایران در این جنگ مشارکت مستقیم ندارد. اگر مدعیان واقعا معتقدند که ایران با حضور غیرمستقیم خود توانسته باعث شکست قدرتمندترین ارتش جهان یعنی آمریکا و نیز شکست قدرتمندترین ائتلاف ارتش های جهان عرب بشود، من پیشنهاد میکنم که سریعا به تهران بروند و برای صلح با ایران مذاکره کنند.
واقعیت این است که حوثی ها هزار سال بر یمن حکومت کردند تا اینکه در اوایل دهه 60 با تجاوز نظامی مصر از قدرت کنار زده شدند.

در این مدت آنها و صالح هم متحد سعودی ها بودند و برای بازگشت به قدرت میجنگیدند تا قدرت را گرفتند. بعد از حمله نظامی سعودی بود که حوثی ها با سعودی درگیر شدند.من معتقدم تجاوز نظامی عربستان و امارات، منشاء اصلی بحران ومصیبت های امروز یمن است در غیر اینصورت ما میتوانستیم خیلی زودتر به صلح دست یابیم.

مجری: مرگ صالح چه تاثیری بر تحولات سیاسی منطقه خواهد داشت؟

موسویان: سرنوشت دیکتاتوری مثل علی عبدالله صالح، ادامه سرنوشتی است که سایر دیکتاتورهای منطقه مثل صدام و قذافی و بن علی تونس بدان دچار شدند. درعین بعد از سقوط این دیکتاتورها، ما شاهد صلح و ثبات و امنیت در این کشورها هم نبوده ایم. به هرحال کسانی که از مذاکرات صلح یمن به میزبانی کویت مطلع هستند خوب میدانند که چند ماه قبل توافق نهایی بسیار نزدیک بود و این عربستان سعودی بود که مانع تحقق آن شد. به هرحال ایران برای گفتگو با عربستان و امارات جهت حل بحران یمن و تامین صلح و ثبات و امنیت در کشور دریمن آماده است و هیچ وقت هم مشکلی با این گفتگوها نداشته است. این عربستان است که باید تصمیم بگیرد آیا با گفتگوی با تهران موافق است یا خیر.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا