خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو روایت متفاوت از توقیف یک نمایش

سرپرست شورای ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی می‌گوید گروه نمایش «عاقبت عشاق سینه‌چاک» آن‌چه را به گروه بازبینی نشان داده بودند هنگام اجرای عمومی تغییر دادند اما بهرام تشکر، کارگردان اثر قویا این موضوع را تکذیب می‌کند و می‌گوید چیزی که روی صحنه اجرا کرده‌ با آن‌چه در بازبینی نشان داده تفاوتی نداشته است.

به گزارش خبرآنلاین، شامگاه گذشته سه‌شنبه 14 آذر بهنام تشکر با انتشار پُستی در صفحه اینستاگرامش از توقیف نمایش «عاقبت عشاق سینه‌چاک» خبر داد.

«عاقبت عشاق سینه‌چاک» نام نمایشی بود که از 12 آذر به کارگردانی بهرام تشکر و با بازی بهنام تشکر، بیتا معیریان، سوگل خلیق و سهیلا گلستانی در تماشاخانه پالیز روی صحنه رفت.

بهنام تشکر در صفحه اینستاگرامش نوشت: «توقيف شد، توقيف شد، بدون هيچ توضيحى توقيف شد. بدون هيچ تذكرى از طرف مركز هنرهاى نمايشى توقيف شد. بعد از دو بار بازبينى توقيف شد. بعد از دوبار گرفتن مجوز اجرا از طرف مركز هنرهاى نمايشى، بعد از چندين ماه تمرين. اميدوارم آقاى وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامى و معاونان و مديران ايشان جواب قانع‌كننده‌اى داشته باشند البته ما همچنان اميدوار به حل مشكلى هستيم كه حتى خودمونم نمی‌دونيم چيه!!! ما از طرف خودمون از همه عزيزانى كه نتونستن اجراى امشب رو ببينن عذرخواهى می‌كنيم (البته قراره اين اجرا تا اطلاع ثانوى تعطيل باشه) متأسفيم…واقعا متأسفيم.»

دو روایت متفاوت

محسن امیری، سرپرست شورای ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر این که نمایش «عاقبت عشاق سینه‌چاک» به دلیل تغییر در اجرا نسبت به آن چه بازبینی شده بود توقیف شده، گفته است: «در صورتی که این گروه نمایشی تمایل به ادامه اجرا داشته باشد، بازبینیِ مجدد انجام خواهد شد تا پس از اصلاح و تایید رفع موارد دارای ایراد، نمایش دوباره به صحنه برود.»

او ادامه داده است: «برابر گزارش دریافتی کارشناسان از شب دوم اجرای این نمایش و در مقایسه با گفت‌وگوهایی که صورت گرفته و نیز بازبینی‌هایی که در تماشاخانه پالیز دیده شده بود و همچنین با استناد به صورت جلسه بازبینی، مشخص شد که اولا گروه نمایشی «عاقبت عشاق سینه‌چاک» آن‌چه را به گروه بازبینی شورای ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی نشان داده بود به هنگام اجرای عمومی تغییر داده و اثری را با یکسری تفاوت‌ اجرا کرده است.»

او افزود: «نکته دوم این که این گروه به تذکرات هیئت بازبینی توجه نکرده و به موارد مورد اصلاح کارشناسان بازبین توجه نکرده که در نتیجه وجود موارد غیراخلاقی در نمایش به حدی بود که اداره کل هنرهای نمایشی تصمیم به ممانعت از ادامه اجرا گرفت.»

امیری در پاسخ به این که گروه نمایشی «عاقبت عشاق سینه‌چاک» اعلام کرده‌اند که این توقیف بدون هیچ تذکری صورت گرفته است و چرا پیش از توقف اجرا به گروه تذکر داده نشده تا موارد مورد نظر اصلاح شود؟ بیان کرد: «تخلفات در نمایش نیاز به اصلاحات اساسی و بازبینی مجدد دارد ضمن اینکه دیشب کارشناسانی که نمایش را بازبینی نموده بودند با گروه گفت‌وگو کردند و نهایتا امکان ادامه اجرای نمایش فعلا وجود نداشت. شورای نظارت بر نمایش بر سلامت اجراها و همخوانی اجراهای عمومی با آن‌چه گروه‌ها در هنگام بازبینی نشان می‌دهند اصرار دارد و سلامت اجرا مقوله مهمی برای شورا محسوب می‌شود و تخلفات گروه‌ها نیز مد نظر خواهد بود.»

سرپرست شورای ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی در پاسخ به این که این موارد بر چه اساس انتخاب می‌شوند و آیا تمام اجراهای روی صحنه این چنین مورد بررسی قرار می‌گیرند؟ گفت: «در تهران هر شب حدود ۸۰ تا ۱۰۰ نمایش روی صحنه است و نمایش‌ها حین اجرا به صورت رندومی و حین اجرا برای تطبیق با مجوزهای صادر شده دیده می‌شوند و مدیران تالارهای نمایشی و تماشاخانه‌ها که تقاضا کننده اصلی مجوز هستند نیز باید بر این امر دقت داشته باشند. بدیهی است در صورت مشاهده تخلف مرکز تصمیم می‌گیرد که به یک اثر تذکر بدهد، تعهد بگیرد یا ادامه اجرای نمایشی مثل «عاقبت عشاق سینه‌چاک» را متوقف کند.»

او در پایان در پاسخ به این که آیا این گروه نمایشی امکان خواهد داشت تا اثر خود را دوباره صحنه ببرد؟ خاطر نشان کرد: «شورای ارزشیابی بر سلامت اجراهای نمایشی تأکید دارد و در صورتی که این گروه تمایلی به ادامه اجرا داشته باشد شرایط بررسی خواهد شد و امیدوارم امکان بازبینی مجدد وجود داشته باشد و پس از آن چنانچه سلامت اجرا تأیید و نکات مورد نظر اصلاح شود امکان ادامه اجرا فراهم خواهد شد.»

از سوی دیگر بهرام تشکر،کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با ایلنا درباره این توقیف گفته است: «در نامه‌ای که مهدی شفیعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی به ما نوشتند، گفتند تا اطلاع ثانوی اجرایی نداشته باشید؛ نمی‌دانم اطلاع ثانوی ایشان چه روزی خواهد بود اما طبیعتا روز شنبه جلسه‌ای با ایشان خواهیم داشت تا ببینیم در آن جلسه چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؛ نتیجه جلسه را حتما اعلام خواهم کرد.»

تشکر با بیان این که «ترجیح می‌دهم درباره این موضوع تا روز شنبه 18 آذر که تعطیلات تمام می‌شود و آقایان از مسافرت برمی‌گردند حرفی نزنم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد» گفت: «قویا این موضوع را تکذیب می‌کنم که چیزی که ما در صحنه داشتیم اجرا می‌کردیم با آن چیزی که در بازبینی اجرا می‌کردم، تفاوتی داشته است. واو به واو و همه آن چیزی که بازبین‌ها دیدند، روی صحنه تماشاخانه پالیز اجرا شد. هرکسی این حرف را زده دروغ محض است.»

به گفته این کارگردان این اثر دوبار بازبینی شد؛ یکبار برای اجرا در تماشاخانه شهرزاد بازبینی شد و مجوز گرفت و یکبار هم برای تماشاخانه پالیز که آن هم مجوز و تائید اجرا گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا