خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«عدم شفافیت»، بن‌بست اقتصاد کشور

«سید فرید موسوی»، نماینده‌ی اصلاح‌طلب مجلس و نایب رییس کمیسیون اقتصادی و رییس فراکسیون جوانان، ضمن ارزیابی اقدامات و برنامه‌های فراکسیون جوانان برای رفع چالش‌های این قشر، «عدم شفافیت» در اقتصاد را مشکل اصلی دانست و گفت: یکی از اقدامات اساسی که باید صورت گیرد، همین ارتقاء شفافیت است. مساله‌ی حوزه‌ی اقتصادی ما، فراتر از این هزینه کردها، الان یک‌سری از بنگاه‌های اقتصادی هستند که به اسم بنگاه‌های عمومی غیردولتی فعالیت می‌کنند.

فرید موسوی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره‌‌ی هزینه‌های کلان در ادارات و مراسمات دولتی به خبرنگار انصاف نیوز گفت: بحث مردم عدم هزینه کرد برای این حوزه‌ها نیست، درواقع سوال اساسی که هم در این حوزه‌ها، هم در حوزه‌های بودجه‌های فرهنگی کشور مطرح است، نه صرفا بودجه‌های فرهنگی بلکه کل بودجه‌ی عمومی کشور، بحث شفافیت است. امروز متاسفانه مسایل و مشکلاتی که اقتصاد کشور ما به آن مبتلا است، نتیجه‌ی همان عدم شفافیتی است که ما در فرایند‌های کاری خودمان، در تخصیص‌های خودمان، در اقدامات خودمان، در حوزه‌های مالی و بودجه‌ای داریم.

او ادامه داد: یکی از اقدامات اساسی که باید صورت گیرد، همین ارتقاء شفافیت است. مساله‌ی حوزه‌ی اقتصادی ما، فراتر از این هزینه کردها، الان یک‌سری از بنگاه‌های اقتصادی هستند که به اسم بنگاه‌های عمومی غیردولتی فعالیت می‌کنند. شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری هستند که وابسته به یک‌سری صندوق‌های بازنشستگی هستند؛ یعنی درواقع یک‌سری بنگاه‌ها وابسته به نهادهای حقوقی موضوع بند پنج ماده‌ی شش قانون اصل 44 است. آنجا لیست شده‌اند. قانونش هم هست اتفاقا، مجلس قبل هم تصویب کرده است. خیریه‌ها، آستان، بنیاد، خیلی جاهای دیگر. این‌ها را لیست کردند که باید صورت‌های مالی خودشان را که درواقع همین درآمدها و نحوه‌ی هزینه‌ها هست را منتشر کند. ولی شما اگر بروید نگاه کنید در سامانه‌ی سازمان بورس که برای این زمینه طراحی شده است، از خیل عظیم شرکت‌ها، 30 تا هم نیامده‌اند ثبت کنند.

موسوی در پاسخ به اینکه آیا جای یک نهاد ناظر مستقل را در این زمینه خالی نمی‌بیند، گفت: نهاد ناظر یک بخشی از آن است و یک بخشی هم آن فرهنگ اقتصادی کشورمان است. دومی بحث نبود اراده در همین قانون‌گذارانی است که ضمانت اجرایی برای این قوانین نگذاشته‎اند. این نبود ضمانت اجرایی باعث شده که هرکسی، حتی اگر ما هم جای این دوستان بودیم، به همین صورت عمل می‌کردیم. ما اگر این موارد و این هزینه‌ها را شفاف کنیم، قطع به یقین بدانید که در حوزه‌های فرهنگی مردم با جان و دل بیشتری می‌آیند و اقدامات و هزینه‌هایی را هم خودشان متقبل می‌شوند و هم استقبال می‌کنند از هزینه‌هایی که اتفاق افتاده است. مردم کشور خود را دوست دارند، مردم به انقلاب خودشان علاقه دارند ولی به هر حال این نبود شفافیت‌ها برای همه آزاردهنده است مخصوصا امروز که ما با محدودیت‌های بودجه‌ای مواجهیم و مشخص نیست که کجا هزینه‌هایی اتفاق می‌افتد.

او در ادامه افزود: شاید هم اصلا هزینه‌ای اتفاق نیفتد. در بعضی حوزه‌ها می‌بینید که نبود شفافیت خلایی ایجاد کرده است که از این خلا یک‌سری افراد برای ایجاد شایعاتی استفاده می‌کنند. ما اگر واجد این شفافیت شویم هم جلوی یک‌سری خلاف‌ها گرفته‌ می‌شود، هم مردم می‌بینند این بودجه‌هایی که می‌توانست در جاهای دیگری هزینه شود. ببینند که بعضا آن‌چنان هزینه‌ای اتفاق نیافتاده است چون بعضی از مواردی که شما فرمودید به صورت مردمی واقعا دارد هزینه می‌شود.

موسوی تاکید کرد: ما الان یک‌سری اقداماتی را برای ارتقای شفافیت شروع کردیم؛ امیدوار هستم که کارشناسان و صاحب‌نظران و مراکز پژوهشی هم در این زمینه به ما کمک کنند که بتوانیم یک اقدامات مثبتی داشته باشیم که کمتر این اخبار مختلف از فسادی که جایی اتفاق افتاده را بشنویم. نه در شان این ملت است، نه در شان این کشور است و نه در شان این انقلاب است، که به‌راحتی به‌دست نیامده و این همه شهید را ما تقدیم این آرمان و این ملت و این خاک کردیم.

رییس فراکسیون جوانان مجلس درباره‌ی اینکه آیا برای جوانان برنامه‌ی زمان‌داری چیده شده است یا اینکه نظارتی می‌‍شود به اجرای قول آقای روحانی مبنی بر سهم قابل توجه جوانان در دولت، گفت: فراکسیون جوانان، انتخاباتش اخیرا انجام شد ولی اینکه در مجلس دهم جوانان جایی نبودند و فعالیتی اتفاق نیفتاده است، من نمی‌توانم این را تایید کنم. چون یک‌سری اقدامات را بدون اینکه انتخابات داشته باشیم پیگیر بودیم. یکی از این اقدامات این بحث افزایش بودجه‌ی حوزه‌ی جوانان در بودجه‌ی سال 96 بود که پارسال اتفاق افتاد. ما یک‌سری پیگیری‌هایی را برای یک‌تعداد احکام برای تصویب در برنامه‌ی ششم داشتیم، براساس همه‌ی این‌ مواردی که اعلام کردم.

او در ادامه افزود: بودجه‌ی حوزه‌ی جوانان در سال جاری حدود ده برابر سال قبل شده است. خب این یک بودجه‌ی خوبی است که در اختیار این حوزه قرار گرفته و دوستان وزارت ورزش و جوانان امروز باید اعلام کنند که چه برنامه‌هایی را امسال با این بودجه برنامه‌ریزی کردند که سال قبل امکان تحقق آنها حسب محدودیت‌های بودجه‎ای نبود؟ همچنین استفساریه‌ای که در خصوص قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان داده شد است مطرح است. این قانون به نوعی منعکس شد که مجلس دهم آمده و یک‌سری افراد را مستثنا کرده است.

موسوی درباره‌ی قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، گفت: من دیدم که حتی بعضی از رسانه‌های ملی هم گفتند که مجلس دهم یک‌سری مقامات را مستثنا کرد. در حالی‌که ما اصلا ما به قانونگذاری ورود نکردیم، ما استفسار کردیم. استثناها را مجلس قبل گذاشته بود ولی حالا آمده بودند یک تفسیری کرده بودند که هرکسی یک روزی هم مقام بود این هم مستثنا است، یک روزی طرف نماینده‌ی مجلس بود، یک روزی طرف استاندار بود، به سبب این یک روزی می‌توانست یک‌سری پست‌هایی را قبول می‌کردند و می‌رفتند می‌نشستند. مجلس دهم آمد به درستی جلوی این تفسیر را بست چون تفسیر قانون باید با مجلس باشد  و در دستگاه اجرا نمی‌تواند تفسیر اتفاق بیافتد؛ مجلس جلوی این تفسیر را بست، یعنی ما آمدیم گفتیم، نخیر، بازنشسته‌ای که بتواند در پست‌هایی که حسب قانون مقام تعریف شده مستثنی است. بازنشسته می‌تواند رییس جمهور بشود، بازنشسته می‌تواند وزیر بشود، بازنشسته می‌تواند معاون وزیر بشود، بازنشسته می‌تواند نماینده‌ی مجلس بشود بازنشسته می‌تواند استاندار و سفیر هم بشود. این پنج مورد جزو مقامات حساب می‌شوند.

او تاکید کرد: ما آمدیم جلوی این را بستیم که آقا یک روزی اگر این مقام‌ها را داشت پس مستثنا است و می‌تواند برود هیات مدیره‎ی فلان بانک بشود، نه دیگر، نمی‌تواند؛ چون یک روزی نماینده بوده می‌تواند برود عضو هیات مدیره‌ی منطقه‌ آزاد فلان بشود، نه دیگر، نمی‌تواند، ما این را بستیم. این هم یک اقدامی بود که توسط فراکسیون جوانان انجام شد. ما به این اکتفا نکردیم؛ در فراکسیون جوانان یک طرح دیگری را هم آماده کردیم که الان در کمیسیون اجتماعی هست و پیگیر هستیم و اتفاقا امروز هم از آقای دکتر «لاریجانی» استمدادی کردیم که دستور بفرمایند و سریعتر این اقدام انجام شود که حتی یک سری استثناهایی هم که در قانون قبلی بوده را ما بتوانیم محدود کنیم، که این دیگر قانون نویسی است؛ قبلی استفساریه بود. یک برنامه ریزی‌هایی هم دارد اتفاق می‌افتد، جلساتی خواهیم داشت، اقداماتی در حوزه‌ی قانون ازدواج، بحث اشتغال و موارد دیگری که در حال پیگیری هستند که انشاالله به مرور این‌ها را اعلام می‌کنیم.

موسوی درباره‌‌ی برنامه‌های فراکسیون جوانان برای بنیاد ملی نخبگان گفت: یکی از برنامه‌های ما، نشست با مسوولین دستگاه‌هایی هست که در حوزه‌ی جوانان دارند فعالیت می‌کنند؛ فعالیت‌های بنیاد ملی هم در همین راستا است. ما انشاالله یک‌سری نشست‌هایی را با این دوستان خواهیم داشت که هم از برنامه‌هایشان اطلاع داشته باشیم، هم از اقداماتشان و اگر بتوانیم از ظرفیت‌های مجلس و مواردی که در اختیار داریم بتوانیم کمک‌هایی را در اختیارشان قرار دهیم، قطعا ما انجام خواهیم داد.

او همچنین درباره‌ی بحث فرار مغزها گفت: بحث فرار مغزها یک دغدغه‌ی اصلی کشور هست، از سال‌ها پیش مطرح بوده است ولی حسب یک‌سری شرایطی که در کشور ایجاد شد، من فکر می‌کنم مسایل در حوزه‎ی اقتصادی هم کمی این قضیه را تشدید کرد. می بینیم که یک‌سری از جوانانی که واقعا سرمایه‌های کشور بودند، جلای وطن کردند و از کشور رفته‌اند و کشور از خدمات این‌ها محروم شده است. تک بعدی هم نمی‌شود عمل کرد که ما تنها قانونی وضع کنیم؛ چون فرار مغزها که دکمه نیست که ما بگوییم دکمه‌ای هست که تا به حال کسی آن‌را نزده است و حالا ما می‌رویم و از آن استفاده می‌کنیم و از فردا دیگر کسی نمی‌رود. باید یک بستر و محیطی فراهم شود.

این نماینده‌ی مجلس در پاسخ به اینکه آیا این موضوع در دستور کار فراکسیون جوانان هست، گفت: این یک دغدغه‌ی صرف فراکسیونی نیست، یعنی ما الان وقتی صحبت از بهبود فضای کسب و کار می‌کنیم، صحبت از رفع مشکلات اشتغال می‌کنیم، صحبت از رفع آسیب‌های اجتماعی کشور می‌کنیم، اگر تمام این‌ها را در یک پکیج قرار دهیم، این‌ها همه در همان راستا است. ما اگر بتوانیم با رفع این مشکلاتی که هست، امید را در کشور اضافه کنیم، قطعا خود جوانان آنقدر به این کشور علاقه دارند که انتخابشان جلای وطن نخواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. [یک نهاد نظامی] اطلاع مردم را از میزان حقوق و مزایای پرسنل [آن نهاد نظامی] را خلاف امنیت ملی اعلام میکند ، این مسئله چه ربطی به امنیت دارد ؟! در زمان ستم شاهی مردم از میزان حقوق ولیعهد هم که ماهی 30 هزار تومان بود مطلع بودند !!

  2. هدف از به راه انداختن این بلبشو شبیه سازی کشتار و دستگیری ها در سال 88 و زمان احمدی نژاد است تا به مردم بقبولانند روحانی هم مانند و یا بدتر از احمدی نژاداست از مردم بزرگ ایران می خواهم عصبانیت و خشم خود را فرو خورند تا زمان مناسب وارد عمل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا