خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از اعتراضات فرانسه

آخرین خبرها از اعتراضات فرانسه حاکی از آن است که درگیری خشونت بار میان پلیس و معترضان جلیقه زرد شدت گرفت تا جایی که رئیس جمهور این کشور به زبان زور متوسل شد.

به گزارش خبرآنلاین، طاق نصرت فرانسه در شانزلیزه رویایی که به عروس خیابان های دنیا معروف است در سه هفته اخیر شاهد درگیری خشونت بار میان معترضان و پلیس بوده است که روز گذشته با اولین روز از ماه دسامبر شدت گرفت. این درگیری ها به دلیل تعرفه های جدید سوخت این کشور است که داد مردم را علیه سیاست های مکرون درآورده است. افزایش سوخت فرانسه را تبدیل به یک میدان جنگ داخلی کرده است که دامنه این اعتراضات پس از بلژیک امروز هلند را نیز در بر گرفت. برخی تحلیلگران معتقدند این وضعیت سوخت رسانی و انرژی در اروپا به علت تحریم های ناعادلانه آمریکا علیه ایران است چه بسا که ترامپ قصد داشت فروش نفت ایران را به صفر برساند! دراین باره دکتر رضا نصری حقوقدان بین الملل در توئیتی می گوید: «وقتی اندک افزایش قیمت سوخت، فرانسه را به آتش می کشاندَ، بحث از به صفر رساندن فروش نفت ایران با توجه به واکنشی که ایران نشان خواهد داد، بیش از پیش مضحک جلوه می کند. پدیده جلیقه زردها به اروپا یک بار دیگر نشان داد که باید در مقابل ماجراجوی های واشنگتن علیه ایران ایستادگی کنند.»

این وضعیتی است که شاید بتوان گفت ترامپ و سیاست های نفتی روسیه در اوپک برای منافع اروپا به وجود آورده اند، بحرانی که کشورهای نفتی زمستان امسال را باید با آن دست و پنجه نرم کنند؛ اما بخوانید از دیگر اخبار امروز فرانسه که  گزارش شده است ۲۵۰۰ نفر زخمی و بازداشت شده اند که از این تعداد ۲ نفر نیز کشته شده اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که  هزار پلیس ضد شورش، نیروی ژاندارمری و ارتش، یکی از خشن‌ترین سرکوب‌ها در طول جمهوری پنجم فرانسه را رقم زده اند.
جنگ و تظاهرات خونین روز شنبه و درگیری‌های خشونت آمیز پلیس با معترضان به سیاست‌های دولت فرانسه همچنان به صورت پراکنده در میدان طاق نصرت و خیابان‌های اطراف آن در جریان است و همچنان ادامه دارد.

به گزارش وزارت کشور فرانسه؛ در جریان تظاهرات و آشوب‌های روز شنبه اول دسامبر در در پاریس به ویژه خیابان شانزه لیزه، میدان طاق نصرت و خیابان‌های اطراف آن حدود ۳۰۰ نفر بازداشت و بیش از ۱۱۰ نفر مجروح شدند که حال چند تن از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

 

البته جنبش ضدسرمایه داری آمار دستگیرشدگان و زخمی‌ها را بیشتر از آمار اعلامی وزارت کشور می‌داند. به هرحال از ابتدای راه افتادن جنبش در شانزده روز پیش تاکنون جمعا حدود دو نفر کشته، ۹۰۰ نفر زخمی و ۱۶۰۰ نفر بازداشت و روانه زندان شده اند.

وزارت کشور فرانسه آمار معترضان و تظاهرات کنندگان علیه دولت مکرون در روز شنبه را در سراسر کشور ۶۵ هزار نفر اعلام کرد که ۵۵۰۰ نفر آن‌ها در پاریس بوده اند.

نکته جالب و البته قابل تامل اینکه ۶۶ هزار پلیس ضد شورش نیروی ژاندارمری و ارتش مسئولیت برپایی نظم در میان ۶۵ هزار معترض را بر عهده داشتند، اما با این حال یکی از خشن‌ترین سرکوب‌ها در طول جمهوری پنجم فرانسه را رقم زده اند!

بیش از ۲۰۰ مورد آتش سوزی خودرو و اماکن نیز در جریان اعتراضات روز یکشنبه رخ داده است. برخی منابع در برآورد اولیه میزان خسارات وارد فقط در شهر پاریس را بیش از ۱۰ میلیارد یورو برآورد می‌کنند هر چند این رقم هنوز تایید نشده است.

مکرون رئیس جمهور فرانسه که در آرژانتین به سر می‌برد و در کانون اعتراضات مردمی قرار دارد و مردم معترض خواهان استعفای او هستند.

مکرون جلیقه زردها را آشوبگر خواند این موضع گیری مکرون بار دیگر خشم معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت را برانگیخت.

معترضان خطاب به مکرون در شبکه‌های اجتماعی نوشتند: ما از تو متنفریم. به کشور برنگرد! و الا باید فورا استعفا دهی.

نشست شورای امنیتی فرانسه؛ فردا با حضور مکرون رئیس جمهور، فیلیپ نخست وزیر و  کاستا وزیر کشور برای بررسی آشوب‌های صورت گرفته با حضور” پارلی” وزیر دفاع فرانسه تشکیل خواهد شد.

وزیر دفاع فرانسه در واکنش به اعتراضات گفت:  تعرض به نماد فرانسه و سرباز گمنام در میدان طاق نصرت پاریس را به شدت محکوم کرد؛ و آن را ناسزا به جمهوریت فرانسه خواند.
ادوار فیلیپ نخست وزیر فرانسه سفر فردا به لهستان برای شرکت در اجلاس اب و هوایی cop۲۴ را به خاطر وضعیت حاد کشور لغو کرد.
همچنین در تازه‌ترین تصاویری که منتشر شده است نیروهای امنیتی فرانسه با یورش به یک رستوران در پاریس، موجی از وحشت میان مشتریان این رستوران ایجاد می‌کنند.

معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه خواهان استعفای رئیس جمهور و شکل گیری جمهوری ششم هستند.

سنگفرش خیابان شانزه لیزه عوض شده و فشنگ‌های گلوله پلیس و چوب و سنگ مردم سنگ فرش جدیدی رابرای عروس خیابان‌های دنیا تشکیل داده است!

معترضان امروز از رفتن به خیابان‌های محاصره شده توسط پلیس سر باز زده و فشار وتمرکز خود را در میدان معروف پیروزی قرار دادند و درگیری‌های شدید درهمین میدان ادامه داشت.
براساس این گزارش، هر لحظه به تعداد دستگیر شده‌ها افزوده می‌شود. همچنین خسارات زیادی به میدان پیروزی یا شارل دوگل مظهر تاریخی فرانسه وارد شده که نخست وزیر شدیدأ ابراز تاسف کرده است.
سوال کارشناسان مسائل امنیتی این است با حضور بی سابقه بیش از ۶۰۰۰ تن از نیروهای ویژه ضد شورش و نیروهای متخصص پلیس و ژاندامری چگونه نمی توان بطور موثر با گروه‌های خرابکار مقابله کرد؟

۱۲ خبرنگار زخمی شده اند

به گزارش اسپوتنیک، مارگاریتا سیمونیان، سردبیر شبکه تلویزیونی راشا تودی اعلام کرد ۱۲ خبرنگار این شبکه در حالی که اعتراضات فعالان جنبش ضد سرمایه داری را در فرانسه پوشش می‌دادند، زخمی شدند.
وی در حساب کاربری خود در تلگرام نوشت “۱۲ نفر از همکاران ما در جریان اعتراضات فرانسه بر اثر اصابت گلوله‌های پلاستیکی، سنگ، و گاز اشک آور زخمی شده اند.
شبکه راشاتودی ساعاتی پیش به نقل از زنیا فدرووا، رئیس بخش فرانسه این شبکه تلویزیونی اعلام کرده بود دو نفر از همکاران شبکه بر اثر نارنجک اشک آور پلیس و شلیک گلوله‌های پلاستیکی در خیابان شانزلیزه پاریس زخمی شده اند.

حال مجروحان وخیم است

در همین حال ­وزیر کشور فرانسه اعلام کرد حال یکی از مجروحان درگیری بین نیروهای پلیس و معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه در پاریس، خیلی وخیم است.

مکرون تهدید کرد

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که برای شرکت در اجلاس سران گروه بیست در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین حضور دارد، ضمن انتقاد از تظاهرات معترضان در فرانسه، از شناسایی و دستگیری عاملان این اعتراض‌ها سخن به میان آورد. وی تاکید کرد که بلافاصله پس از بازگشت به فرانسه، جلسه‌ای با حضور نخست وزیر، وزیر کشور تشکیل خواهد داد.

 

وضعیت فوق العاده در فرانسه

همچنین در آخرین خبرها از فرانسه گزارش شده است که دولت فرانسه برای ممانعت از بروز مجدد آنچه که “بدترین ناآرامی مدنی در بیش از دو دهه گذشته” در این کشور خوانده شده و برای برگزاری اعتراضات آرامی که در نهایت به مذاکره با مخالفان منجر شود، اعلام وضعیت اضطراری را برسی می کند. این در حالی است که معرتضان قول داده‌اند به تظاهرات‌های خود تا کریسمس ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنژامین گریوو، سخنگوی دولت فرانسه گفت: ما به اقداماتی که بتواند مانع از رخدادهای اینچنینی شود فکر می‌کنیم.

وی درباره احتمال اعلام حالت فوق العاده نیز گفت که رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر کشور تمامی گزینه‌ها را رد نشست امروزشان بررسی می‌کنند.

گروهی از جوانان نقاب زده با در دست داشتن میله‌های فلزی به شورش‌ها در خیابان‌های مرکزی پاریس آمدند و اقدام به آتش زدن خودروها و ساختمان‌ها کردند.

معترضان فرانسوی موسوم به “جلیقه زردها” در سومین هفته اعتراضات خود علیه دولت همچنان در خیابان‌های پاریس و مراکز پر رفت و آمد آن حضور دارند و وعده داده‌اند تا کریسمس به همین روش ادامه می‌دهند.

 

اعتراضات از ابتدا در شکایت از افزایش قیمت سوخت و هزینه‌های زندگی آغاز شد و در  حال حاضر مردم به سیاست‌های دولت مکرون معترضند. اعتراضات در سومین شنبه در پاریس در خیابان شانزلیزه آغاز  و تا غروب تبدیل به یکی از شدیدترین و بدترین ناآرمی‌های فرانسه طی دو دهه گذشته شد. پلیس و نیروهای امنیتی از ساعت‌ها قبل در خیابان‌ها مستقر بودند اما در نهایت رویارویی معترضان با پلیس به خشونت کشیده شد پلیس اقدام به شلیک گاز اشک آور و استفاده از ماشین آبپاش برای متفرق کردن معترضان کرد واما جوانان اقدام به سرقت تفنگ‌های پلیس، آتش زدن لاستیک و خودروها و حتی های درخت‌های کریسمس، نوشتن شعار بر دیوارها و تخریب کرده و با اسکادران ضد شورش درگیر شدند.

آنها حتی بر روی طاق نصرت با اسپری رنگی نوشتند: “جلیقه زردها به پیروزی می رسند. مکرون با ما مثل احمق ها رفتار نکن.”

 

معترضان می‌گویند این تظاهرات، آغاز یک انقلاب است که می‌تواند یادآور اعتصاب های سراسری و اشغال دانشگاه‌ها و کارخانه‌ها در ۱۹۶۸ باشد؛ رخدادی که شکور را در آستانه یک جنگ داخلی قرار داد.

مکرون با خطاب قرار دادن معترضان گفت: تظاهرات که باعث زخمی شدن دست کم ۱۱۰ تن از جمله ۲۰ افسر پلیس و دستگیری ۲۲۴ تن دیگر شده اصلا مشروع و صلح آمیز نیست. هیچ دلیلی توجیه حمله به پلیس یا غارت مغازه ها و سوزانده شدن ساختمان‌ها نمی‌تواند باشد.

 

کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه گفته که پلیس قادر نیست تا جلوی معترضانی را که به تخریب طاق نصرت در پاریس یا دیوار نگاری می پردازند، بگیرد، وی، مارین لوپن، رهبر راست افراطی  را بخاطر ترغیب عناصر ناراحت کننده برای مشکل سازی مقصر دانست.

این بزرگترین چالش در دوران ریاست جمهوری مکرون محسوب می‌شود.

آنه هیدالگو، شهردار پاریس نیز در توئیتی ناراحتی و غم زیاد خود را بابت این تخریب ها و درگیری ها با پلیس ابراز داشته و نوشت: خشونت غیرقابل قبول است

مارین لوپن، رهبر راست های افراطی نیز از معترضان خواسته تا به خانه هایشان بروند.

مقام های فرانسه می گویند، ۷۵ هزار نفر در تظاهرات روز شنبه در سراسر کشور حضور داشتند که شامل ۵۵۰۰ تن در پاریس می شد. از زمان آغاز درگیری ها در ۱۷ نوامبر، دو تن کشته و صدها تن دیگر نیز در جریان این درگیری ها زخمی شده‌اند.

وزیر بهداشت فرانسه گفته است خشونت روز شنبه در پاریس غیرقابل قبول است و معترضان جلیقه زردها باید علیه گروه‌های افراط‌گرا اقدام کنند.

پس از فرانسه و بلژیک اعتراضات “جلیقه زردها” به هلند هم کشیده شد
اعتراضات موسوم به”جلیقه زردها” در حالی به هلند کشیده شد که معترضان در شهرهای مختلف این کشور علیه دولت دست به راهپیمایی‌های اعتراضی زدند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، معترضان از طریق رسانه‌های اجتماعی به این راهپیمایی اعتراضی پاسخ داده و در خیابان‌های شهرهایی چون لاهه، نی‌میخن، ماستریخت، آلکمار، لیوواردن و خرونینگن دست به راهپیمایی اعتراضی علیه دولت زدند.

حدود ۲۰۰ معترض در مقابل ساختمان پارلمان در لاهه تجمع کردند.

همچنین در پی حضور پلیس، برخی از معترضان مسیرهای مقابل پارلمان را تخلیه کردند و به برخی دیگر نیز گفته شد باید از ساختمان دور شوند.

در جریان این اعتراضات، پلیس هلند چهار معترض جلیقه زرد را بازداشت کرد.

تظاهرات جلیقه زردها برای نخستین بار در فرانسه و دو هفته پیش علیه افزایش قیمت سوخت آغاز شد. روز جمعه این اعتراضات به بلژیک رسید.

طغیان طبقات فراموش شده در فرانسه

تحلیلگران غربی اعتقاد دارند اعتراضات گسترده اجتماعی که اکنون نام «جنبش جلیقه زردها» به خود گرفته در واقع نشان دهنده عمق نگرانی طبقه متوسط از بی عدالتی نهادینه شده در فرانسه است.

جلیقه زرد که در بسیاری از کشورهای جهان نشانه هشدار در زمینه انجام اقداماتی خاص است و به رانندگان عبوری پیامی را در زمینه احتیاط بیشتر می دهد، این بار در فرانسه پیام آور خشونت و ویرانی شده است. بیشتر از یک هفته است که شهروندان فرانسوی که اکنون به «جلیقه زردها» معروف شده اند در خیابان ها و میادین سرتاسر فرانسه تجمعاتی را برگزار می کنند و خواسته های اقتصادی و اجتماعی خود را از کاخ الیزه طلب می کنند.

جرقه این ناآرامی ها از شبکه های اجتماعی زده شد. در واقع ابزاری که غربی ها برای تسهیل ارتباطات خود و گاها تاثیرگذاری بر دیگر کشورها مورد استفاده قرار می داد برای نخستین بار دردسر واقعی را برای یکی از کشورهایی که خود را مهد آزادی معرفی می کند ایجاد کرد.

فراخوان فیسبوکی در زمینه اعتراض به افزایش قیمت سوخت در فرانسه با اقبال سریع کاربران روبرو شد و صدها هزار نفر از رانندگان و دارندگان خودروهای شخصی از طبقه متوسط و کم درآمد جامعه به آن پاسخ مثبت دادند. این معترضان که عمدتا رانندگان هستند با پوشیدن جلیقه های زرد (شبرنگ) در واقع با طعنه ای به رعایت قوانین رانندگی اعلام می کنند که در تامین زندگی خود مشکل دارند و توان پرداخت هزینه اضافی برای سوخت خودروی خود را ندارند. جالب اینجاست با گذشت چند روز از آغاز این حرکت اجتماعی اکنون اعتراض از قیمت بنزین فراتر رفته و حتی اعتراض به قوانین مالیاتی هم مطرح شده است.

براساس نظرسنجی ‌ها نزدیک به ۷۷ درصد شهروندان فرانسوی از این جنبش اجتماعی که به تدریج به چالشی سیاسی برای دولت «امانوئل مکرون» تبدیل می شود حمایت کرده اند.

الیزه نگران محیط زیست و گردشگری

اگرچه اعتراض جلیقه زردها ابتدا در خیابان ها و بزرگراه ها و با بستن برخی مسیرها آغاز شد اما به تدریج به داخل شهرها نیز کشیده شد. معترضان حتی به برخی مکان ها در خیابان معروف شانزه لیزه هم حمله و آن را تخریب کردند. در همین فرایند درگیری های سختی میان معترضان و نیروهای پلیس هم درگرفت و خبرهایی نیز از کشته شدن برخی از اعتراض کنندگان منتشر شده است.

جالب اینجاست که اعتراض گسترده طبقه کارمند و کارگر در فرانسه برای حداکثر حدود ۶ سنت افزایش مالیات بر بنزین و گازوئیل صورت می گیرد. دولت فرانسه مدعی است که این افزایش قیمت بر اساس مصوبه های زیست محیطی و از سال ها قبل در دستور کار کاخ الیزه قرار گرفته است و اکنون دولت مکرون آن را به اجرا در می آورد. این مقررات اقلیمی، پاریس را مجبور می کنند مالیاتی را برای ایجاد کربن از مصرف کنندگان خودرو دریافت کند تا از این طریق با گازهای گلخانه ای مقابله شود. اینگونه برنامه ریزی شده است که در سال های آینده بر میزان مالیات ها افزوده شود.

تارنمای شبکه خبررسانی «N.P.R» در گزارشی عنوان داشت دولت فرانسه به رغم اعتراضات شدید بر موضع خود در زمینه اهداف استفاده از انرژی پاک تاکید می کند. با توجه به سخنانی که رئیس جمهوری این کشور عنوان داشت به نظر می رسد دولت مکرون تصمیمی برای عقب نشینی از این مسیر ندارد.

این گزارش که تعداد تظاهرات را پر شمار و شرکت کنندگان در آن ها را چند صد هزار نفر ارزیابی کرد تاکید می کند در میان معترضان طبقه های مختلف کارمند، بازنشسته، کارگر، کشاورز و حتی بیکار حضور دارند که در زندگی به استفاده از خودرو وابسته هستند و به همین دلیل برخی روزنامه ها به آن ها «طبقه دیزل» اطلاق می کنند.

اگرچه مکرون تاکنون در مقابل این اعتراضات عقب نشیی نکرده اما گفته است که این مالیات برای حفظ محیط زیست دریافت می شود و دولت ممکن است برای افراد ناتوان در پرداخت هزینه های اضافی راهکارهایی را در نظر بگیرد. وی سپس تهدید کرد که با نیروی قهریه حتی با استفاده از نیروی ارتش با اعتراضاتی که به تدریج وجهه فرانسه را در عرصه بین المللی خدشه دارد می کند به مقابله می پردازد.

از طرف دیگر دولت فرانسه نگران منافع خود از گردشگری هم می باشد. پاریس شهری توریستی است که در روزهای نزدیک به سال نو میلادی شاهد تنش های گسترده است. روزنامه «گاردین» در این زمینه عنوان داشت که تاکنون هزینه های پاکسازی و صدمات به خیابان های پاریس به بیش از ۱.۳ میلیون پوند رسیده است و چند صد کارگر به پاکسازی معابر مشغول هستند.

صحنه هایی همچون درگیری تن به تن، پرتاب گاز اشک آور و حمله با ماشین های آب پاش منظره ای نیست که گردشگران بخواهند در فرانسه شاهد آن باشند. همین نگرانی ها باعث شد که مکرون اعلام کنند صحنه های درگیری میان معترضان و پلیس باعث هراس و فرار خارجی ها از سفر به این کشور می شود.

به نوشته این روزنامه انگلیسی ۲۰۰ کارگر اضافی مسئول پاکسازی زیباترین خیابان جهان یعنی شانزه لیزه شده اند زیرا برخی از ساختمان ها تخریب شده و شیشه های بسیاری از مغازه ها در هم شکسته شده است. این درحالی است که بسیاری از مغازه داران با آغاز اعتراض ها مجبور می شدند تا فروشگاه های خود را تعطیل کنند.

نکته اینجاست که به رغم غیرسیاسی خوانده شدن اعتراضات به گفته شبکه تلویزیونی بی.اف.ام سرویس های اطلاعاتی فرانسه بین ۸۰ تا ۱۲۰ نفر از اعضای گروه های افراطی فرانسه را به عنوان عاملان اصلی خشونت ها مورد شناسایی قرار داده اند. برخی دیگر هم می گویند با توجه به پرچم ها و نشانه هایی که در تظاهرات حمل می شد حتی گروه های آنارشیست و چپگرا نیز نقش پررنگی را در این اعتراضات داشتند.

 

بی عدالتی سازمان یافته در فرانسه

اخبار گوناگونی از اعتراضات مخابره می شود و تاکنون اعلام شده است حداقل دو نفر در اعتراضات کشته شدند. تحلیل های گوناگونی هم از دلایل و ریشه های ناآرامی هایی که به خشونت تبدیل شد منتشر می شود. شبکه خبری ان.پی.آر بر این باور است «چیزی که معترضان متحد ساخته عصبانیت از رئیس جمهوری است که درکی از سختی ها زندگی روزمره مردم ندارد».

تحلیلگران نیز اعتقاد دارند این اعتراضات بدون رهبر بوده، وابسته به هیچ حزبی نیست و خواسته مشخصی غیر از قیمت سوخت ندارد اما نشان دهنده نگرانی های عمیق مردم و شکاف گسترده در جامعه فرانسوی است.

یک کارشناس مسائل داخلی فرانسه معتقد است که دو دسته از مردم فرانسه در این کشور زندگی می کنند یک دسته که نگران محیط زیست و تغییرات آب و هوایی هستند و گروهی دیگر که در مناطق غیرشهری و شهرهای کوچک زندگی می کنند و نمی توانند نیازهای خود را برآورده سازند. از این رو جنبش کنونی به یک چالش جدی سیاسی برای مکرون تبدیل شد که تصمیم داشت فرانسه را از نو بسازد.

یک معترض می گوید در حالی که برخی در این کشور نگران پایان جهان هستند برخی دیگر هم وجود دارند که بیشتر از همه نگران آخر ماه هستند تا چگونه صورتحساب های خود را در آن زمان پرداخت کنند.

روزنامه «ایندیپندنت» هم در تحلیلی از این اعتراضات آورده است جای تعجب ندارد که اعتراضات در فرانسه به خشونت کشیده شد زیرا ساختارهای فرانسه مدت های مدیدی است که عدالت و برابری اجتماعی را به فراموشی سپرده است. بسیاری از شرکت کنندگان در تظاهرات ها خود را از شهروندان فراموش شده فرانسوی ساکن در حومه شهرها و شهرستانی می دانند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا