خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ترامپ: دیپلماسی یا گانگستریسم؟

«عبدالله شهبازی» تاریخ پژوه در یادداشتی تلگرامی با عنوان «ترامپ: دیپلماسی یا گانگستریسم؟» نوشت:

«دیپلماسی» ترامپ گاه چنان عجیب است، مانند همین به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت اسرائیل، که شائبه رفتارهای رهبری نامتعادل را ایجاد می‌کند. این «دیپلماسی» بطرزی چشمگیر معطوف به ایجاد تنش و جنجال است.

صرفنظر از تحلیل‌هایی که درباره رفتار ترامپ در سیاست خارجی، بویژه در منطقه خاورمیانه، می‌توان ارائه داد، از یک نکته نباید غافل بود: شیادی مالی از طریق دستکاری سیاسی در بازار بورس.

دستکاری سیاسی در بازار بورس با هدف بهره‌برداری کلان مالی پدیده جدیدی نیست. بویژه در دهه ۱۹۶۰ میلادی در موارد متعدد آشوب‌ها و کودتاهای سیاسی در آفریقا و آمریکای لاتین با هدف دستکاری در بازار بورس انجام می‌گرفت. فلان کمپانی درآمدش از طریق امتیاز استخراج معادن مثلاً طلا در فلان کشور بود. شیادان مالی ترتیبی می‌دادند که در آن کشور کودتا و آشوب شود. به دلیل آشوب سهام کمپانی در بازار بورس به شدت سقوط می‌کرد و دسیسه‌گران این سهام را می‌خریدند. سپس ترتیبی می‌دادند تا در کشور فوق آرامش و نظم اعاده شود. سهام کمپانی افزایش چشمگیر می‌یافت و از اینطریق میلیاردها دلار سود می‌بردند.

ابعاد مالی جنجالی که محمد بن سلمان با دستگیری ثروتمندان بزرگ سعودی ایجاد کرد از این منظر قابل تأمل است. ولید بن طلال، مهم‌ترین چهره دستگیرشده، از ثروتمندان بزرگ جهان بود و دارایی‌اش بیش از ۱۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شد. گفته می‌شود فقط در یکی دو روز اول پس از دستگیری ولید ارزش سهامش در بازار بورس حدود ۱٫۵ میلیارد دلار سقوط کرد. دستگیری ولید و سایرین اندکی پس از دیدار خصوصی جرد کوشنر، شوهر ایوانکا ترامپ، با محمد بن سلمان انجام شد. و می‌دانیم نتانیاهو دوست قدیمی خانوادگی پدر جرد بوده و ایوانکا، قبل از ازدواج با جرد، دوست دختر ناتانیل روچیلد (پسر لرد یعقوب روچیلد). این نام‌ها ما را به سوی مافیایی هدایت می‌کند که در حوزه گانگستریسم سیاسی- مالی سابقه طولانی دارد.

به چند نام دیگر توجه کنیم:

مایکل استینهارت، بهمراه دیک چنی و لرد جیکوب روچیلد و روپرت مرداک و ژنرال افرائیم ایتام (وزیر پیشین امور زیربنایی اسرائیل و دوست نتانیاهو)، از گردانندگان کمپانی جنی انرژی است. این کمپانی در اسرائیل با نام کمپانی افک فعال است و در جولان اشغالی در کار حفاری نفت و گاز شیل است. پدر مایکل استینهارت بنام سول فرانک استینهارت معروف به «رد مک‌گی» از همدستان مه‌یر لانسکی، رئیس مافیای نیویورک و نیوجرسی، بود و به این دلیل سال‌ها زندانی شد.

تمیر سپیر (تیمور سپیاشویلی سابق) و توفیق عارف دو شریک اصلی ترامپ بودند که مشترکاً برج ۴۶ طبقه ترامپ را در محله سوهو منهتن با سرمایه ۴۵۰ میلیون دلار ساختند. گزارش ویژه فایننشال تایمز ۱۹ اکتبر ۲۰۱۶ فاش کرد که پروژه فوق شریک دیگری نیز داشت که به عمد نامش پنهان ماند. او ویکتور خراپونف، وزیر انرژی قزاقستان و شهردار سابق آلماآتای، پایتخت این کشور، است که در اوت ۲۰۰۸ به سوئیس گریخت. خراپونف به اتهام فساد مالی چند میلیارد دلاری، از جمله در ساخت‌وسازهای انبوه در آلماآتای، تحت تعقیب نهادهای قضایی قزاقستان است.

با توجه به نام‌های فوق، آیا نباید برخی رفتارهای ترامپ را نه با روش‌های متعارف سیاسی و دیپلماتیک، بلکه با دقت در زیروبم‌های بازار بورس تحلیل کرد؟

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا