خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تصویب کلیات لایحه اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی 

نمایندگان مجلس با کلیات لایحه اصلاح اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی  قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کردند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با 188 رای موافق، 20 رای مخالف و 3 رای ممتنع از 226 نماینده حاضر در این جلسه با کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کردند.

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و لعیا جنیدی معاونت حقوقی ریاست جمهوری حضور داشتند.

«محمود رحیمی جهان آبادی» نماینده مردم تربت جام در موافقیت با این لایحه گفت: در سال 1313 قانون انتقال تابعیت از طریق پدر تصویب شده است، زمانی که زن را به عنوان یک کالا و وسیله در نظر می گرفتند، امروز که زن به عزت و کرامت رسیده و تحصیلات و جایگاه والایی در کشور دارد، بر اساس کدام منطق اعطای تابعیت یا انتقال خون از مادر به فرزند را رد و زن را از این حق محروم می کنید.

وی افزود: ما برای احیای حق زنان ایرانی تلاش می کنیم، زنانی که عشق آنان به وطن و کشور همیشگی است، فرزندان دارای مادر ایرانی حق دارند که تابعیت ایران را داشته باشند.

«فرهاد تجری» نماینده مردم قصرشیرین در مجلس در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: ما قانون اعطای تابعیت را داریم، این قانون باز کردن دریچه کشور برای کسانی است که ممکن است به لحاظ امنیتی برای کشور مشکل ایجاد کنند.

وی افزود: ما در زمینه کار و اشتغال و معیشت جوانان مشکل داریم، در این شرایط به دنبال اعطای تابعیت به کسانی هستیم که ممکن است در این زمینه برای کشور ایجاد مشکل کنند.

«عبدالرضا مصری» نماینده مردم کرمانشاه در موافقت با کلیات این لایحه اظهار داشت: ما گرفتار ماده 976 قانون مدنی شده ایم، قانون مدنی تابعیت ذاتی را صرفا از پدر نقل می کند، در صورتی که این قانون مغایر آیه شریفه قرآن است که می فرماید ما شما را از زن و مرد آفریدیم.

وی افزود: ما تاکنون تابعیت را به حضور مرد تلقی کردیم در صورتی که تولد یک نوزاد به دست یک زن و مرد است، باید در این مورد تجدید نظر کنیم.

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران هم در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: مخالفت من با این لایحه مشروط است، به این مفهوم که در جهت ارتقای منزلت زن ایرانی و همچنین حفظ حقوق فرزندان آن ها باید برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.

وی افزود: اگر بدون برنامه ریزی و حساب و کتاب عمل کنیم مشکلاتی خواهیم داشت، بعضی در تشریح این موضوع، مبحث شرعی بودن ازدواج زنان را مطرح می کنند در صورتی که این موضوعی حقوقی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا