خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موگرینی: آمریکا به اجرای کامل برجام متعهد خواهد بود

موگرینی در اظهاراتی در پارلمان اروپا با دفاع از توافق هسته ای با ایران ، تعامل با ایران را به نفع کل منطقه خاورمیانه دانست و گفت: اطمینان دارم آمریکا نیز به اجرای کامل برجام متعهد خواهد بود و این پیام را از وزیر خارجه آمریکا دریافت کردیم.

به گزارش ایرنا ،  مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه شنبه شب در پارلمان اروپا با اشاره به وضعیت ناآرامی ها در خاورمیانه و بیان اینکه ‘ما شاهد یک جهان واقعا خطرناک در پیرامون خود هستیم’ گفت: در این شرایط ، حفظ و اجرای توافق هسته ای با ایران یک ‘ضرورت مطلق’ است. خیلی ساده است؛ ما نمی توانیم از عهده تنشهای بیشتر در خاورمیانه و یک بحران دیگر اشاعه هسته ای برآییم. ما نمی توانیم اعتبار یک توافق چندجانبه مورد تایید یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را مخدوش کنیم و نمی توانیم توافقی را که وعده های خود را عملی کرده است از میان ببریم.

موگرینی افزود: توافق با ایران ، ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای این کشور را تضمین می کند و این برای امنیت جمعی ما در اتحادیه اروپا ، در منطقه و فراتر از آن ، حیاتی است و اهمیت این مساله در زمانی که با بحران هسته ای کره شمالی رو به رو هستیم ، بیشتر هم می شود.

وی ادامه داد : با توافق هسته ای ایران ما قوی ترین سامانه نظارتی را ایجاد کرده ایم و آژانس بین المللی انرژی اتمی 9 بار گزارش داده که ایران تعهدات هسته ای خود را اجرا می کند. رسیدن به این نتایج مستلزم 12 سال مذاکرات دشوار به رهبری اتحادیه اروپا بود. مذاکره مجدد درباره این توافق یا بخشی از آن راهکار نیست؛ هیچ کسی با حسن نیت نمی تواند اعتقاد داشته باشد که این (مذاکره مجدد) راه معتبری است.

موگرینی گفت: توافق با ایران از تنش افزایی هسته ای در خاورمیانه جلوگیری کرد و نشان داد که دیپلماسی بهترین راه غلبه بر مشکلاتی است که برخی اوقات ممکن است غیر قابل حل به نظر برسند و به همین علت اعتقاد داریم که تعامل دیپلماتیک اما انتقادی با ایران به نفع کل خاورمیانه است و از تنش افزایی منطقه ای که موجب بی ثباتی کل جهان می شود جلوگیری خواهد کرد.

موگرینی تصریح کرد: در پی اعلام تصمیم رئیس جمهوری ترامپ درباره راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران ، ما اروپایی ها موضع خود را بسیار روشن بیان کردیم. حفظ این توافق منفعت امنیتی مشترک ما است و بهترین راه برای آمریکا برای پرداختن به نگرانی های امنیتی آنها که نگرانی ها ما نیز هستند، همکاری نزدیک با ما اروپایی ها است.

وی تصریح کرد: اطمینان دارم که آمریکا نیز به اجرای کامل برجام متعهد خواهد بود. این مساله را هفته گذشته با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل مورد بحث قرار دادیم و این پیام را از او گرفتیم.

وی افزود: ما اروپایی ها در بسیاری از دغدغه های دوستان آمریکایی مان در ارتباط با اوضاع منطقه ای و برنامه موشک بالستیک ایران که ناسازگار با قطعنامه 2231 شورای امنیت است ، شریک هستیم و به همین علت است که همچنان برخی تحریمهای هدفمند و تحریم تسلیحاتی را برقرار نگاه داشته ایم اما این موضوعات نباید با ‘برنامه جامع اقدام مشترک’ (برجام) خلط شوند. از بین بردن توافقی که نتیجه داده است ، ما را در موقعیت بهتری برای بحث درباره بقیه مسائل قرار نخواهد داد بلکه وضعیت عکس آن روی خواهد داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: در حقیقت این کاری است که همواره در تماسهای خود با ایران انجام می دهیم و درباره همه مسائل مطرح از جمله موضوعات منطقه ای بحث می کنیم ؛ من بطور منظم با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار می کنم . ما اکنون در مدت بیش از دو سال ، رابطه بسیار صریح و صادقانه ای با ایران ایجاد کرده ایم: همواره درباره اختلافات – که بسیار هم هستند – صریح و شفاف صحبت می کنیم و همواره تلاش می کنیم بهترین راه را برای پرداختن به این مسائل پیدا کنیم.

وی افزود: این رویکرد همچنین هدایت کننده گفت و گوهای ما درباره حقوق بشر هم بوده است . ما هنوز اختلافاتی اساسی داریم اما در کنار ایران ، موافقت کرده ایم که بر نتایج ملموس تمرکز کنیم. ما همچنین موافقت کرده ایم که امکان همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر و مهاجرت را بررسی کنیم. اجازه دهید یادآوری کنم که ایران نقش مهمی در میزبانی از میلیونها آواره افغانستانی ایفا کرده و همچنان ایفا می کند و ما آماده افزایش کار مشترک و حمایت در این زمینه هستیم.

موگرینی تصریح کرد: پس از حصول توافق هسته ای ، تعامل ما با ایران وارد یک مرحله تازه شده است ؛ موضوعات اختلافی زیادی موجود دارد اما قطعا وارد مرحله تازه ای شده ایم. تجارت بین ایران و اروپا در نیمه نخست سال 2017 نسبت به مدت مشابه سال 2016 به میزان 94 درصد افزایش یافته و صادرات نفت به سطح پیش از تحریم ها رسیده است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی در حال افزایش است و دولت ایران رشد 55 درصدی نسبت به سال پیش را گزارش داده است.

وی افزود: پیشرفت در بخش مالی و بانکی به علت برخی عوامل آهسته تر بوده است اما کارهای مهمی برای بهبود شرایط – از جمله کارهایی در طرف ایران – در حال انجام است .

موگرینی همچنین به اهمیت همکاری های هسته ای صلح آمیز با ایران اشاره کرد و گفت: همکاری های هسته ای مسالمت آمیز ما موجب مستحکم تر شدن توافق هسته ای از طریق افزایش شفافیت می شود. این همکاری برای ما اروپایی ها و همچنین برای مردم ایران مهم است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا