خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آن‌چه بودجه‌ی فعلی را قابل دفاع می‌کند

«فرشاد توماج»، در یادداشتی فیسبوکی درباره‌‌ی نقاط قوت بودجه‌ی فعلی، نوشت:

به بودجه‌ی فعلی نقد بسیار زیادی وارد است، به‌ هرحال مشقی است از طرف دولت منتخب که به مجلس منتخب داده شده تا تصحیح شود و سپس به قانون تبدیل شود، منتها:

یک) اینکه موردبه‌مورد و ریز‌به‌ریز در موارد مختلف بودجه‌‌بندی صورت گرفته و شبکه‌های اجتماعی و کنشگران اقتصادی و سیاسی چنین بادقت و موردی می‌توانند بر آنها بحث و نقد و دفاع بنویسند و خواهان تقویت این و اصلاح و حذف آن بند شوند، یک پیشرفت عظیم است. هم نشانه‌ی جهد دولت در نگارش یک بودجه‌ی جزیی و شفاف است، هم اعتقاد عمومی به صحت متن فعلی و اجرایی شدن خروجی متن نهایی. (مقایسه کنید با دولت قبل که کل بودجه را در چهارصفحه متن کلی، بدون جزییات ارایه می‌کرد. بگذریم که در همان هم چهل‌ درصد تخلف بودجه‌ای گزارش می‌شد)

دو) دولت بودجه‌ی سال قبل را با یک کارنامه‌ی پایبندی نسبتا قابل‌قبول بست. بودجه‌ی امسال را هم با زیر چهل‌ درصد وابستگی به نفت ارایه کرده، آن‌هم با عدد بشکه‌ای پنجاه‌دلار. این یک موفقیت عظیم برای سیستم دیوانسالاری کشور است که این‌قدر ردپای نحس نفت را از بودجه‌ی جاری کشور کمرنگ کرده است.

سه) از همه مهمتر؛ اینکه عموم کنشگران سیاسی و اجتماعی، اعم فعالین شناخته‌شده و شهروندان ناشناخته، چنین بادقت و پرقدرت دست به نقد و موضع‌گیری نسبت به متن بودجه می‌زنند، امری بسیار مبارک است. و از این مبارک‌تر این است که دولت انعکاس عمومی جزییات بودجه را با نظر کارشناسان درآمیزد و به تغییرات محسوسی منتهی کند که افکارعمومی احساس شنیده‌ شدن کند، احساس رضایت کند. شهروند قدرتمند محصول چنین فرایندهایی است، و شهروند قدرتمند دولت‌ساز است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بودجه دارای اشکالات اساسی است. از جمله با افزایش قیمت نزین یارانه هم باید افزایش پیدا کند ایا می کند؟ چرا بخش اقتصادی دولت گوش ها و چشم هایش رابسته است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا