خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه‌ی عمادالدین باقی به اژه‌ای درباره‌ی احمدرضا جلالی: از اختیار ماده ۴۷۷ استفاده کنید

عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر، در نامه‌ای به محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه، درباره‌ی پرونده‌ی احمدرضا جلالی که به حکم اعدام محکوم شده و هفته‌ی گذشته در خبری غیررسمی اعلام شده که تا آخر اردیبهشت‌ماه حکم اجرا می‌شود [لینک]، از اژه‌ای خواسته است که از اختیار ماده ۴۷۷ استفاده کند.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن نامه‌ی آقای باقی در پی می‌آید:

و له الحمد. وَإِذا حَكَمتُم بَينَ النّاسِ أَن تَحكُموا بِالعَدلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمّا يَعِظُكُم بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَميعًا بَصيرًا

جناب آقای محسنی اژه ای
ریاست محترم قوه قضاییه

نامه‌ی عماد باقی به اژه‌ای: تکلیف محکومان زیر ۱۸ سال را روشن کنید

باسلام. هرچند تجربه نشان داده است که گفته‌ها و نوشته‌ها چنان که انتظار می‌رود به احترام دستور قرآنی امر معروف و نهی از منکر شنیده شود، استماع نمی‌شود اما می‌خواهم اتهام ساده اندیشی از سوی دیگران را بر خود هموار کنم و بپذیرم که سخنان دلگرم کننده شما در مورد اصلاحات قضایی حقیقت دارند و به همین امید برای شما این وجیزه را می‌نویسم.

در مورد حکم اعدام دکتر احمدرضا جلالی دو مسئله مطرح است؛

مسئله اول درباره خود پرونده است. بنابر اطلاعی که از جزئیات پرونده از طریق خانواده زندانی و وکیل محترم‌شان که از قضات عالی رتبه و سلیم النفس دیوان عالی کشور بوده‌اند دارم، برایم محرز است که حکم صادره واجد اشکالات اساسی است اما این نکته در حال حاضر مسئله نگارنده نیست.

مسئله دوم و اصلی که مقصود از این نوشتار است صدور حکم اعدام برای اتهام جاسوسی است. فارغ از اینکه از لحاظ حقوق بشری طبق بند۲ ماده ۶ میثاق بین المللی مدنی و سیاسی، صدور حکم اعدام در یک‌چهارم از کشورهایی که مجازات اعدام پابرجاست فقط در جرایم سنگین مانند قتل‌های برنامه ریزی شده و نسل کشی پذیرفته شده است و جمهوری اسلامی ایران هم به این میثاق متعهد است و شرعاً وفای به عهد بر سایر احکام حکومت دارد اما از لحاظ قرآنی و فقهی، صدور حکم اعدام برای جرم جاسوسی در صورتی که جرم محرز و مسلم شده باشد نیز مبنایی ندارد. صدور چنین احکامی قطعاً و رسماً خلاف شرع است. با قاضی صادرکننده رای و هر شخص دیگری از اهل علم در هر مکانی که مقرر شود حاضرم در مورد بی پایه بودن حکم اعدام برای جرم جاسوسی، از منظر فقهی مناظره کنم. نباید اجازه داد با چنین احکامی با آبرو و حیثیت کشور و دین بازی شود و نسبت به جان انسان‌ها اینسان بی مبالاتی و گشاده دستی صورت بگیرد.

با توجه به نگرانی‌هایی که برای بسیاری از نهادها و فعالان حقوق بشری و برخی از شهروندان به وجود آمده، استدعا می‌شود به استناد اختیارات رئیس قوه قضاییه در ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی مبنی بر اینکه: «اگر رئیس قوه قضائیه رای قطعی صادره از هریک از مراجع قضائی را خلاف شرع بین تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال می‌کند…»، دستور مقتضی در این زمینه را صادر فرمایید که مسئله جان انسان در میان است. اهمیت عرض و دما در فقه همه فرق اسلامی و تقدم آن بر همه احکام، بر شما پوشیده نیست.

وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۗ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ ۖ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا (آیه 33 سوره اسراء)

والسلام خیر ختام
عمادالدین باقی
چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. هر جاسوس و خائن باید اعدام شود…. از قِبَل و برکت این جاسوسان بی وجدان، شهدای بسیاری تقدیم انقلاب شد و دشمنان به اهداف شوم و کور خود در ترور احمدی روشن ها، فخری زاده ها، سلیمانی ها و…. رسیدند…… خواسته ی یک ملت، بیش از 80 میلیون انسان، اعدام این جاسوسان وطن فروش است که خود، در قتل دانشمندان و شهروندانِ قربانی ِ این جاسوسان، سهیم و شریک اند.

    12
    22
  2. یک سوال از نگارنده نامه،جرم جاسوسی که اعدام ،اما اگر یک در صد،احتمال دهیم،اطلاعت داده شده توسط ایشان به موساد،باعث شهادت دودانشمند هسته‌ای،شهریاری و علیمحمدی شده،آنوقت چه حکمی باید صادر شود،آیا اینکار شرکت در قتل هموطنان نیست؟

    13
    14
  3. ظاهرا وقتی ماشه رو گرم کردن دزده حسابش و میکنه
    آقای باقی نه باغی( درستره) که خود در معرض قلم بمزدی در راستای جاسوسی است ترسیده با او هم چنین کنند
    اونوقت که جان انسانهای بیگناه را همین جاسوس(جلالی)با دریافت پول از غرب ستانده باغی کجا بود؟
    ایشان حتی در بیان درخواست خودش هم دیانت و دخالت سیاسی شو نشون میده
    نه آقا گذشت آن زمان که آنسان گذشت
    وسیعلموا الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

    10
    20
  4. ظاهرا وقتی ماشه رو گرم کردن دزده حسابش و میکنه
    آقای باقی که نه باغی( درستره) که خود در معرض قلم بمزدی در راستای جاسوسی است ترسیده با او هم چنین کنند آقای مثلا حقوقدان مطلع از فقه
    اونوقت که جان انسانهای بیگناه را همین جاسوس(جلالی)با دریافت پول از غرب ستانده شما کجا بود؟
    ایشان حتی در بیان درخواست خودش هم دئانت و دئاثت سیاسی شو ترک نکرده
    نه آقا گذشت آن زمان که آنسان گذشت
    وسیعلموا الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
    اِآن دولت اصلاحات جاسوس پرور نیست
    به اربابان و صاحب کارانت بگو الآن جاسوسی در ایران سخت شده تا مزد بیشتری برات در نظر بگیرند بعد از تو زن و بچه ات تامین مالی بشن

    3
    9
  5. وطن فروشی ازقدیم درکشورها جرم بزرگی تلقی می شده بطوری که خودشخص وخانواده اش حتی نسل بعدیش به لحاظ ابروریزی هویت خودرامخفی می کردندودرزمان جنگ این موضوع چندبرابر می شده وازطرف دیگرباپیشنهادهای وسوسه گرانه غرب برای اطلاعات وطن فروشی افرادی دروضعیت دودلی واغوای قراردارندهم اکنون که این مطلب نوشته می شودبنابراین شما واین رسانه که مطلب شمارانشرداده نوعی همراهی وهم سویی بادشمن می کنیدحتی طرح تخفیف مجازات جاسوسی کوچک کردن این جرم بزرگ است اگرهم شغلتان مربوط باشدوتسلط به محتوای پرونده داشته باشیدبدون رسانه ای کردن وحضوری بامسیول پرونده بایدمذاکره کنیداگرصادق باشیدنه مامورسرویس بیگانه!

    4
    4
  6. شریک در قتل ، آنهم افرادی که جایگزین آنها به سختی انجام میشه ، چرا از روی … حرف میزنی ، ادای نادان را در میاری یا واقعا نادان هستی ، قتل نفس کرده ، باید قصاص بشه .

    2
    1
    1. حکم مفسد فی الارض اعدام است
      می گوید هیچ دلیل شرعی نداریم برای اعدام جاسوسی بعد می گوید طبق قانون رئیس قوه قضایه می تواند حکم قاضی را وتو کند و در خواست می کند که این عمل اتفاق بیفتد
      در اینجا بیان نمی کند آیا این درخواست وتو را با کدام دلیل شرعی ثابت کرده کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا