خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش واشنگتن‌پست از خشم مقامات نظامی آمریکا از ترامپ

به نوشته‌ی واشنگتن‌پست تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه همزمان با حمله ترکیه به کردها در شمال این کشور، انتقادات بسیاری را از سوی مقامات سابق و فعلی نظامی آمریکا علیه او برانگیخته‌ است. این مقامات معتقدند که خروج از سوریه با خطر از بین رفتن پنج سال تلاش و احیای شبه‌نظامیان داعش همراه است و به شدت به اعتبار آمریکا آسیب می‌زند. آیا ترامپ با اقدامات خود خشم و نافرمانی نیروهای نظامی را برانگیخته است؟

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی درباره خشم مقامات نظامی آمریکا از تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور این کشور برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و تنها گذاشتن کردها در حمله ترکیه به شمال سوریه نوشته است: انتقادات از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از سوریه از سوی مقامات نظامی فعلی و سابق، نقش ارتش در سیاست خارجی و مسئولیت احتمالی مقامات نظامی برای ارزیابی علنی تصمیماتی تاثیرگذار بر امنیت آمریکا را به یکی از بحث‌های داخلی آمریکا تبدیل کرده است.

جوزف ووتل، ژنرال بازنشسته که سال جاری میلادی از سمت ریاست فرماندهی مرکزی آمریکا کناره‌گیری کرد و همچنین دیگر مقامات ارشد سابق نظامی هشدارهای تندی را درباره دستور دونالد ترامپ برای خروج تقریبا تمامی نیروهای آمریکایی از سوریه و تنها گذاشتن کردها مطرح کرده‌اند؛ کردهایی که در مبارزه با داعش شرکای مهمی برای آمریکا بوده‌اند و اکنون تحت حمله ترکیه‌ای قرار گرفته‌اند که از تجهیزات نظامی بهتری در اختیار دارد.

ووتل در مطلبی در مجله “آتلانتیک” نوشت: ترک سوریه و کردها خطر از بین بردن پنج سال مبارزه با داعش را به همراه دارد و شدیدا به اعتبار و قابل اعتماد بودن آمریکا آسیب می‌زند.

نیروهای فعلی و سابق “عملیات ویژه” نیز پیش‌بینی کرده‌اند که این گسست ناگهانی از نیروهای کرد، احیای شبه‌نظامیان را در پی خواهد داشت.

به گفته یک مقام ارشد آگاه، آن دسته از نیروهای آمریکایی که در سوریه در حال خدمت هستند، توافق آتش‌بس کاخ سفید را “یک کاپیتولاسیون کامل” برای ترکیه می‌دانند. این مقام آگاه گفت، این نیروهای “به شدت خشمگین و عصبانی هستند”.

پیتر فیور، پژوهشگر روابط مدنی-نظامی در دانشگاه “دوک” اظهار کرد، این نارضایتی در حال از بین بردن اصلی دیرینه است که مدت‌ها عملکرد مقامات نظامی را هدایت کرده؛ در حالی که رهبران منتخب “حق دارند اشتباه کنند”، نقش ارتش اجرای دستورات است. فیور می‌گوید: این مساله به محکی برای این اصل تبدیل شده است.

بیش از دو سال است که بازی ترامپ با هنجارهای تشکیلاتی و سیاست خارجی، رهبران پنتاگون را خشمگین می‌کند و مقامات نظامی و غیرنظامی این کشور برای وفق دادن خود با اظهارات ترامپ و دیدگاه‌هایش در زمینه امنیت ملی در تقلا بوده‌اند.

این نگرانی‌ها موجب شده که برخی از مقامات نظامی سابق دست از سکوت بکشند و در یادداشتی به قلم ویلیام مک‌ریون، آدمیرال بازنشسته که سرپرستی فرماندهی عملیاتی ویژه آمریکا را بر عهده داشته، خواستار برکناری رییس جمهور شوند.

مک‌ریون در این یادداشت نوشت، آمریکا به خاطر قدرت نظامی و اقتصادی‌اش قدرتمند نیست، بلکه به خاطر “ایده‌آل‌های آزادی و برابری جهانی‌ای قدرتمند است که باورهای ما مبنی بر قهرمانِ عدالت و حافظ نیازمندان بودن از آن حمایت کرده است”. او به طور ضمنی در این یادداشت اظهار کرد، رییس جمهور آمریکا به این اصول خیانت کرده است.

واشنگتن پست دراین گزارش خاطرنشان می‌کند که با وجود انتقادات مطرح شده از سوی برخی مقامات نظامی، بسیاری از آن‌ها بر این باورند که اظهار نظرهای سیاسی در حوزه فعالیت آنان نیست و با رعایت جدایی مسائل نظامی از سیاست باید دستورات را عملی کنند.

واشنگتن پست نوشته است: در میان این افراد می‌توان به ژنرال جوزف اف. دانفورد اشاره کرد که سال جاری و پس از تصدی ریاست ستاد مشترک ارتش ترامپ بازنشسته شد. دانفورد که نخست از سوی باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا به این عنوان منصوب شد و ناظر اقدامات پر سر و صدای ترامپ از جمله تخصیص بودجه نظامی برای ساخت دیوار مرزی بود، معمولا می‌گفت، کارش اجرای هر دستوری است که قانونی بوده و در چارچوب توانایی‌های نیروهای آمریکایی باشد.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز گفته است، قصد دارد پنتاگون را از مسائل سیاسی دور نگه دارد.

اسپر علنا از تصمیم کاخ سفید برای خروج از سوریه حمایت کرده و گفته‌ است، با حمله ترکیه به کردهای سوریه، دولت گزینه‌ای جز خارج کردن حدود 1000 نیروی خود از این کشور ندارد.

لورن شولمن، یکی از مقامات سابق پنتاگون و کاخ سفید اظهار کرد، دیدگاه‌های نظامی این ظرفیت را هم دارند که برای اهداف سیاسی مورد استفاده قرار بگیرند.

پژوهشگران و مقامات توافق دارند که در نظامی که عملکردی درست داشته باشد، رهبران نظامی باید به طور محرمانه توصیه‌های خود و در صورت لزوم مخالفت‌هایشان را درباره رویه اقدامات با رهبران غیرنظامی به اشتراک بگذارند. برخی دیگر اما می‌گویند، این هنجارها در حال حاضر در حال نابودی هستند. جیسن دمپسی، مقام سابق نظامی که در “مرکز جامعه آمریکایی جدید” درباره روابط مدنی-نظامی مطالعه می‌کند، می‌گوید: بهترین راه عملکرد دموکراسی این نیست که بروکراسی‌ها تصمیماتی را که رهبران منتخب می‌گیرند، پیش‌بینی و از آن‌ها انتقاد کنند.

دمپسی می‌افزاید، این سیستم بر مبنای “حسن نیت در میان همه بازیگرانی است که در چارچوب مرزهای شناخته شده بروکراتیک عمل می‌کنند”.

دیوید پترائوس، ژنرال بازنشسته که فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان را برعهده داشته، روز شنبه اظهار کرد، “انباشت نگرانی‌ها” درباره رییس جمهور و “دیگر عوامل استرس‌زا” برای دموکراسی آمریکا موجب شده که رهبران سابق نظامی دست به اعتراض بزنند.

او در این باره گفت: من و بیشتر هم‌رزم‌های قدیمی‌ام تمایل داشته‌ایم که گهگاه درباره سیاست اظهار نظر کنیم اما نخواسته‌ایم از این نظرات برداشت حزبی شود.

وی افزود، بسیاری از افسران برجسته بازنشسته اکنون “لزوم کنار گذاشتن این ملاحظات را حس کرده‌اند. ما با یک نگرانی واقعی روبه‌رو هستیم”.

درک شولت،‌ دستیار وزیر دفاع در دوران باراک اوباما اظهار کرد، کشش و فشاری که در جامعه نظامی احساس می‌شود، احتمالا شکاف رویکردهای موجود درباره انتخابات ریاست جمهوری را تشدید خواهد کرد. وی افزود: ارتش خواه ناخواه و به گونه‌ای بسیار ناخوشایند برای ما و خودِ ارتش، گرفتار این شکاف خواهد شد.

این نارضایتی در عکسی که هفته گذشته در توییتر ترامپ منتشر شد نیز به چشم می‌خورد. در این عکس که ترامپ و نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا را در نشست مقامات ارشد دولت و کنگره در کاخ سفید نشان می‌دهد، ژنرال مارک میلی، رییس جدید ستاد مشترک ارتش آمریکا سمت راست ترامپ نشسته و در حالی که بیشتر مقامات به ترامپ و پلوسی خیره شده‌اند، او که عالی‌ترین جایگاه نظامی را در اختیار دارد، با صورتی در هم کشیده به دستانش نگاه می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا