خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گفت‌وگو با دادستانی که ازدواج دختر خردسال را برهم زد

نسترن فرخه، خبرنگار انصاف نیوز: شب چهارشنبه در یکی از مناطق جنوبی مشهد مراسم ازدواج دختر خردسال – که در خبرها 9 ساله خوانده شده – با فردی بزرگسال بوده است که با خبر رسانی یک شهروند به دادستانی بلافاصله بعد از دریافت خبر شبانه دستور قضایی مبنی بر ممانعت از این ازدواج و انتقال کودک به مراکز شبه خانواده بهزیستی صادر شده است.

«نیره عابدین زاده» معاون دادستان مرکز استان خراسان رضوی به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «بر حسب صحت ماجرای عروسی دختر خردسال با مردی میانسال، با یک تالار عروسی و تعداد زیادی مهمان مواجه شدیم. با توجه به ساعت مراسم – حدود 10 شب – برای ایجاد امنیت بیشتر ورود مدبرانه را ترجیح دادیم. با همکاری اورژانس اجتماعی و سوپروایزر بخش – خانم گلاب گیری – عاقد و والدین کودک و ریش سفیدان آن مجلس را خواهان شدیم برای تعهد نسبت به صلاحدید این ماجرا».

عابدین زاده افزود: «تعهد گرفته شده مبنی بر آن بود که خانواده‌ی دو طرف نزد من بیایند، اما این اتفاق نیفتاد و صبح خود را به دادگستری معرفی نکردند و من مجبور به ارائه‌ی گزارش کودک‌آزاری شدم که تیم اورژانس اجتماعی حاضر شد و کودک را از خانواده جدا کردیم».

معاون دادستان در مورد وضعیت کودک این طور گفت: «با توجه به آنکه کودک از اتباع بدون اوراق هویتی است، سن دقیق او را نمی‌دانیم. طبق شواهد کودک فاقد خانواده است و سرپرستی او را مادربزرگش به عهده دارد. گفته شده است کودک قبل از مراسم به علت ترس زیاد از اطرافیان طلب کمک داشته است اما در گفتگو با ماموران، اطلاعات درستی از وی شنیده نشده است. اما باید روانشناس بررسی کند که کودک بهره‌ی هوشی کافی دارد یا دچار فقر فرهنگی شدید است که جواب سولات را درست نمی‌دهد. در حال حاضر کودک در مراکز شبه خانواده بهزیستی نگهداری می‌شود و حال وی خوب است».

ازدواج کودک جرم است

خانم عابدین زاده با اشاره به آن که ازدواج زیر سن بلوغ جرم محسوب می‌شود در رابطه با عاملین این ازدواج گفت: «ازدواج زیر 13 سال باید با اجازه‌ی دادگاه باشد و تا قبل از سن بلوغ نیز جرم محسوب می‌شود. حال کسانی که مرتکب این جرم شده‌اند مانند داماد، خانواده کودک، و کسی که خطبه‌ی شرعی را خوانده است اعلام جرم خواهیم کرد. تا به حال به دلیل نبود زمان اداری هیچگونه پیگیری برای مجرمین نبوده است و در تمام این مدت پیگیر جداسازی کودک، ایمنی او و تحقیق در مورد موضوع گذشته است. از روز شنبه پیگیری‌ها ادامه دارد. با گزارش مردمی که به ما رسیده است هنوز در اینکه فروش کودک اتفاق افتاده است یا نه شک و شبهه وجود دارد».

آگاهی رسانی تاثیرگذارتر است تا تصویب قوانین

با وجود آنکه زمان کوتاهی از تصویب لایحه‌ی حمایت از کودک و نوجوان می‌گذرد عابدین زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار انصاف نیوز در مورد تأثیر لایحه‌ی حمایت از کودک و نوجوان بر این موضوع گفت: «هر چه سن ازدواج بالا برود و حتی به هجده سال هم برسد آنقدر آسیب‌ها و معضلات زیاد است که ازدواج کودکان بی هویت باز هم اتفاق می‌افتد، یعنی قانون ارتقا پیدا می‌کند ولی سطح فرهنگ ارتقا پیدا نمی‌کند زیرا افرادی که باید از این قوانین مطلع شوند معمولاً در سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌ای زندگی می‌کنند که از این مسایل اطلاع پیدا نمی‌کنند».

معاون دادستان با اشاره به تأثیر آگاهی رسانی به افراد در محلات حاشیه‌ای گفت: «در سال 96 با همکاری آموزش و پرورش استان برای 3000 تا از زنان و دختران کلاس ممنوعیت ازدواج کودک زیر سن قانونی و اتباع بیگانه برگزار کردیم که اتفاق اکنون که به ما خبر دادند تأثیر همان آگاهی بخشی‌ها بوده که حالت پیشگیری داشته است. در مورد کودک آزاری همایش‌هایی را طراحی کردیم که چندنوبت برگزار شده است و در آن با فیلم وکلیپ و تصویر آموزش‌هایی می‌دهیم و به عقیده‌ی من اگر قانون کامل باشد ولی آگاهی مردم ناقص باشد تاثیری نخواهد داشت».

عابدین زاده در پایان گفت: «در این موضوع سیستم قضایی و ارژانس اجتماعی و بهزیستی در کنار هم نتیجه‌ی درستی را داشتند، به این دلیل که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند مؤثرتر هستند و جزیره‌ای کار کردن تاثیری نخواهد داشت».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا