خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احزاب عربی و نقش دولت‌ساز آنها در اسرائیل!

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل منطقه در یادداشتی تلگرامی با عنوان «احزاب عربی و نقش دولت‌ساز آنها در اسرائیل!» نوشت:

«”فهرست متحد” متشکل از سه حزب عرب اسرائیلی، نقش تعیین کننده‌ای در تشکیل دولت آیندۀ اسرائیل پیدا کرده است.

در حالی که حزب لیکود و احزاب راستگرا و مذهبی متحد آن با کسب 58 کرسی از مجموع 120 کرسی پارلمان (کِنِسِت) از امکان تشکیل دولت بازمانده‌اند، اینک حزب آبی – سفید برای تشکیل دولت به حمایت فهرست متحد چشم دوخته است. فهرست متحد با کسب 15 کرسی پارلمانی در مقام سومین حزب بزرگ اسرائیل در انتخابات اخیر ظاهر شده است.

رهبران حزب آبی – سفید به رهبری بنی‌گانتز که از پشتیبانی حزب چپگرای کار-گشر-مرتز در کنار حزب راستگرای اسرائیل بیتینو به رهبری آویگدور لیبرمن برای تشکیل دولت برخوردارند، در صورت حمایتِ فهرست متحد می‌توانند به اکثریت پارلمانی 62 کرسی دست یابند.

حزب آبی – سفید البته نمی‌خواهد فهرست متحد را وارد دولت کند، بلکه به حمایت آن در خارج از سیستم دولت چشم دارد. به عبارت دیگر، هدف حزب آبی – سفید و متحدان چپ و راستش تشکیل “دولت اقلیت” است به طوری که ضمن برخورداری از حمایت فهرست متحد، به وعدۀ انتخاباتی خود مبنی بر عدم ائتلاف با احزاب عربی هم وفادار بماند. از نگاه یائیر لپید، فرد شمارۀ دوی حزب آبی – سفید این تنها راه خروج از بن‌بست سیاسی در اسرائیل و پیشگیری از برگزاری انتخابات پارلمانی برای چهارمین بارمتوالی در یک سال اخیر است!

فهرست متحد هنوز موضع روشنی در بارۀ حمایت از ائتلاف تحت رهبری بنی‌‌گانتز نگرفته و تصمیم نهایی را به مذاکرات رسمی با رهبران حزب آبی – سفید موکول کرده است.

با این همه، احتمال حمایت فهرست متحد از دو طرحی که قرار است از سوی ائتلاف تحت رهبری گانتز برای ممنوعیت قانونی بنیامین نتانیاهو از تشکیل دولت به پارلمان ارائه شود، بسیار است. طبق یکی از این طرح‌ها، رئیس جمهور از معرفی فردی که رسماً از سوی دادگاه متهم به ارتکاب جرم و بزه شده است، منع می‌شود و طبق طرح دیگر، دورۀ نخست وزیری در اسرائیل تا سقف هشت سال، محدود می‌شود.

هدف از هر دوی این طرح‌ها محروم کردن قانونی نتانیاهو از تلاش برای تشکیل دولت و سپردن او به دستگاه قضاست!

با این حساب، احزاب عربی نقش دولت‌ساز را در صحنۀ سیاست اسرائیل پیدا کرده‌اند؛ امری که بر صهونیست‌های مذهبی- ملی‌گرا و دار و دستۀ نتانیاهو سخت گران آمده است!

این در حالی است که اعراب اسرائیلی یکی از چالش برانگیزترین پدیده‌های جامعۀ اسرائیل به شمار می‌روند و اشارۀ طرح صلح ترامپ به احتمال ضمیمه شدن “مثلث عرب‌نشین” در اسرائیل به کشور آیندۀ فلسطین، این چالش را بسیار داغ و حساس کرده است.

در این باره بعداً خواهم نوشت.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا