خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۸ آذر سال ۷۹ | قمه‌زنی برای مخالفت و معارضه سياسی

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۲۸ آذر سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

دوشنبه 28 آذر 1379   |21 رمضان 1421                         18 دسامبر 2000

سالروز شهادت امام علی (ع) در خانه بودم. صداوسيما اصرار داشت كه براي بازديد از برنامه نوشتن قرآن در يك روز با خط نستعليق توسط 180 خوشنويس و 60 تذهيب‌كار، به مركز همايش‌هاي كنفرانس اسلامي بروم؛ نرفتم و دربارة سوابق تاريخي شهر قدس و مسجدالاقصي مطالعه‌كردم و نيز جزوه‌هاي مربوط به مرض ديابت و راهكارهاي معالجه و پيشگيري كه فاطي آورده؛ بنياد بيماري‌هاي خاص، منتشر كرده است.

[ژنرال‌کالین پاول]، نامزد وزارت امورخارجه آمريكا در دولت آينده [جرج] بوش، عراق را تهديدكرده و گفته، در چند سال آينده، حكومت صدام ساقط مي‌شود. عراق هم جواب مناسب داده است. ضمناً در فضاي عراق هم درگيري بوده؛ هواپيماهاي آمريكا و انگليس به سوي مراكز دفاعي عراق، موشك انداخته‌اند و دفاع عراق هم به سوي آنها موشك پرتاب كرده است. وضعي كه سال‌ها است، ادامه دارد و هر چند روز يك‌بار تكرار مي‌شود.

قطار مشهد – تهران در تقاطع جاده قم – تهران، با تانكر و چند ماشين سواري برخورد كرده؛ شش نفر در دم مُرده‌اند و جمعي مجروح شده‌اند. عفت، ديشب براي مراسم احيا رفته بود كه صبح برگشت و گفت، مراسم بي‌محتوايي بوده؛ شبيه حالات دراويش. ديشب در خميني‌شهر [اصفهان]، جمع زيادي قمه زده‌اند؛ با اينكه رهبري آن را منع كرده‌اند، نوعي مخالفت و معارضه سياسي است.[1] پليس هم حال برخورد با اين‌گونه اعمال را ندارد، با اينكه در سال‌هاي اول، وزارت اطلاعات سختگيري مي‌كرد.

اعلان شده كه مذاكره اسرایيل و حزب‌الله لبنان، براي مبادله اسرا، با شكست مواجه شده است. در لبنان، نصرالله صفير،كاردينال مسيحي و بخشي از احزاب مسيحي، با ادامه حضور نيروهاي نظامي سوريه در لبنان، مخالفت مي‌كنند، ولي دولت لبنان و بيشتر احزاب موافق‌اند. ضمناً آقاي بشاراسد، [رییس‌جمهور سوریه]، جمع زيادي از زندانيان سياسي را كه در زمان پدرش زنداني شده‌اند، آزادكرده است.


[1] – قمه‌زنی (تطبیر) نوعی مراسم مذهبی در مراسم عزاداری ماه محرم است که طی آن افراد با هدف ابراز علاقه و ارادت نسبت به حضرت امام حسین (ع) و همچنین تقویت خوی شجاعت و اعلام جهاد در راه اعتقادات با ضربه‌زدن با قمه بر سر خود، باعث ایجاد جراحت و خونریزی می‌شوند. شرکت‌کنندگان در این مراسم در روز عاشورا با پوشیدن کفن به انجام این عمل مبادرت می‌کردند. اغلب علما و مراجع تقلید شیعه، قمه‌زنی را موجب وهن اسلام دانسته و آن را تحریم کرده‌اند.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا