خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نهضت آزادی انتقال پایتخت اسرائیل به بیت المقدس را محکوم کرد

نهضت آزادی در بیانیه‌ای با امضای «محمد توسلی» دبیرکل، انتقال پایتخت اسرائیل به بیت المقدس را محکوم کرد.

به گزارش انصاف نیوز، متن این بیانیه در پی می‌آید:

بسمه تعالی

فلسطین، وجدان پایمال شده «انسانیت»

فلسطین تنها تکه‌ای از جهان اسلام نیست و رنج و مشقتی که این ملت ستم‌دیده در بیش از هفتاد سال حکومت تبعیض نژادی – دینی متحمل شده است، صرفاً آزاری به مسلمانان شمرده نمی‌شود. فلسطین، وجدان پایمال شده «انسانیت» و یادآور «حقوق بشر»ی است که در سایه خشونت سازمان‌یافته نادیده گرفته شده و چکیده تاریخ فلسطین در طول این سالیان مترادف است با جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی زنان، کودکان و مردم بی‌پناهی که تنها گناهشان زاده شدن در سرزمینی به غارت‌رفته است.

روند مذاکرات صلح و تشکیل کشور مستقل فلسطینی، اگرچه متضمن دستیابی به تمام حقوق و کرامت از دست رفته فلسطینیان نیست، به عنوان زمینه‌ای برای گذار به صلح پایدار و تأمین حداقل شرایط زندگی برای ملت فلسطین مورد پذیرش افکار عمومی جهان و دولت‌های عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل متحد و روند مذاکرات صلح، از پیمان کمپ‌دیوید در 1978 تا موافقت‌نامه اسلو در 1993، همگی بر خروج نیروهای نظامی اسراییل از مناطق اشغال شده، به رسمیت شناختن شهر بیت‌المقدس برای پیروان همه ادیان ابراهیمی و توقف شهرک‌سازی‌های یهودی متمرکز بوده است. موقعیت بیت‌المقدس و مذاکره در باره آن حلقه مرکزی مذاکرات صلح و تشکیل کشور مستقل فلسطین به شمار می‌آید.

نهضت آزادی ایران اقدام دولت ترامپ مبنی بر موافقت با انتقال پایتخت دولت غاصب اسراییل به «بیت‌المقدس» را شدیداً محکوم و یادآوری می‌کند که این سیاست تنها در راستای اقناع و جلب حمایت دست راستی‌های امریکایی (نئوکان‌ها) و نیز جریانات تندرو و رادیکال اسراییلی و متناسب با ضرورت‌ها و بحران‌های پیش روی دولت امریکا برگزیده شده و، افزون بر نقض تعهدات جهانی مندرج در 15 قطعنامه شورای امنیت (از قطعنامه 242 در 1967 تا 2334 در دسامبر 2016)، صلاحیت دولت امریکا برای تداوم نقش «میانجیگری» را به زیر سؤال برده است و می‌تواند مناسبات سیاسی گروه‌های فلسطینی و وضعیت کلی صلح در خاورمیانه را به سود جریاناتی که به راه‌حل‌های قهرآلود نظامی باوردارند، تغییر دهد و فرصتی برای رشد فزاینده افراطی‌گری، تروریسم دولتی اسراییل و نفوذ روز افزون ِ گروه‌های تکفیری فراهم سازد.

نهضت آزادی ایران در سال‌های گذشته، قبل و بعد از پیروزی انقلاب، ضمن حمایت از مطالبات بر حق مردم فلسطین، همواره هشدار داده است که حمایت از جنبش فلسطین نباید به ورود در مسائل داخلی آن سرزمین تنزل یابد و با تاکید بر این که گفتگوی سیاسی راه حل اساسی برای دستیابی به صلح پایدار محسوب می‌شود، از دیرباز به آرمان فلسطین به عنوان مساله‌ای انسانی و اسلامی باور داشته است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به ابتکار دولت موقت در تعیین روزی به نام «روز قدس» نیز بر همین راهبرد استوار بوده است. از همین رو، از افکار عمومی ملت‌ها، نهادهای مدنی و مردمی و دولت‌های جهان انتظار می‌رود که اعتراض مؤثر و مستمرشان به این تصمیم مغرضانه، ماجراجویانه، غیر انسانی و به دور از منطق دولت آمریکا را با شدیدترین وجه ممکن و در چارچوب سازوکارهای حقوق بین الملل نشان دهند. اگر اقدام جهانی اثر بخش برای خنثی کردن این رفتار دولت ترامپ انجام نگیرد، جهان در آینده شاهد وقوع یک فاجعه انسانی با ابعادی به مراتب گسترده‌تر از وضع کنونی در خاورمیانه خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا