خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ادعای ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی مخالف زنگنه از کجا درآمد؟

اظهارات عجیب یکی از مخالفان همیشگی وزارت نفت در مجلس درباره‌ی بودجه ۹۷ و تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی تعجب کارشناسان را برانگیخته است.

به گزارش انرژی امروز، حسینعلی حاجی دلیگانی، که تقریبا در هر ماه یکی دوبار بیژن زنگنه را به بهانه‌ای به مجلس می‌کشاند؛ در تازه‌ترین اظهارات خود مدعی شده است: «بنزین ۴۰۰ تومانی ۱۰۰۰ تومان شد، ولی یارانه یک ریال اضافه نشد. الان هم با بنزین ۱۵۰۰ تومانی و گرانی دیگر حامل‌های انرژی، ۱۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد می‌شود، سهم مردم از این درآمد چقدر است؟»

این عضو جبهه پایداری همچنین گفت: «دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در نظر گرفته که درآمد حاصل از آن ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است؛ اما بجز ۱۷ هزار میلیارد تومانی که برای اشتغال در نظر گرفته، طرح توزیعی شفافی در این زمینه اعلام نکرده است».

اظهارات این نماینده مخالف دولت مبنی بر افزایش ۱۱۰هزار میلیارد تومانی درآمدهای دولت در صورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی درحالی بیان می‌شود که مصرف داخلی سوخت کشور شامل سالانه ۳۰ میلیارد لیتر بنزین و ۲۵ میلیارد لیتر گازوییل است که در صورت تصویب پیشنهاد بنزین ۱۵۰۰ تومانی و گازوییل ۴۰۰ تومانی، مجموع افزایش درآمد دولت از محل حامل‌های انرژی به ترتیب، ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان برای بنزین و ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای گازوییل و مجموعه ۱۷۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که با احتساب ۳۰ درصد عوارض و هزینه‌ها، دولت حدود ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش درآمد خواهد داشت.

با این محاسبه ساده، این پرسش بوجود می‌آید که فاصله حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی میان ادعای نماینده مخالف دولت با بدیهیات اقتصادی چگونه قابل توجیه است؟ و آیا سایر ادعاها و حملات مخالفان دولت و وزارت نفت از همین جنس است؟

نکته جالب توجه دیگر آن است که جناب حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است و وقتی مستندات اعضای این کمیسیون از این جنس باشد؛ وضعیت سایر مخالفان روشن است!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. اولا مصرف گازوئیل یک و نیم برابر بنزین است یعنی مصرف روزانه آن بیش از 110 میلیون لیتر است دوما اختلاف قیمت بنزین را با قبل از اجرای هدفمندی مد نظرشان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا