خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تایید رفتار نژادپرستانه با «بیژن ابراهیمی»

حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس، از تایید شدن رفتار نژاد پرستانه با «بیژن ابراهیمی» پس از چند سال از کشته شدن او خبر داد و گفت که شورای شهری در انگلیس که این ایرانی در آن مقیم بوده، به خاطر اثبات این رفتار عذرواهی کرده است.

به گزارش انصاف نیوز، متن یادداشت آقای بعیدی نژاد در این باره در پی می‌آید:

ماجرا از چند سال پيش آغاز شد. «بیژن ابراهیمی» جوان ايراني كه به اميد دستيابي به زندگي بهتر در سال ٢٠٠١ به انگليس مهاجرت كرده بود نهايتا در شهر كوچكي در جنوب بريستول در منطقه اي كه غالبا سفيدپوستان اروپايي در آن زندگي مي كردند، اقامت نمود. او عليرغم سختي زندگي با توجه به ناتواني حركتي كه با آن مواجه بود، فردي آرام و بي آزار بود ولي با همسايه اي نژادپرست و بيمار گونه مواجه بود كه انگار از اذيت و آزار بيژن لذت مي برد. خيلي وقتها همراه دوست خود بدون آنكه بيژن براي آنها مشكلي فراهم كند بهانه اي مي گرفت و به روشهاي مختلف به او حمله مي‌كرد. اما بيژن هر بار با صبر و حوصله اين دشنام‌ها و تهديدات را تحمل مي‌كرد و در طول سال‌هاي 2005 تا 2013 در برابر تهديد به مرگ و ضرب و شتم خود و حتي گربه‌اش “موشي”، 44 بار رسما به تنها پناه خود يعني پليس و بعد هم شوراي شهر رجوع كرد به اميد آنكه آنها جلوي حملات اين فرد مهاجم را بگيرند اما هر بار نه تنها با بي محلي آنها مواجه مي‌شد، بلكه حتي پليس خودِ وي را چند بار به جرم انزواجويي و ايجاد حس خطر در ميان افراد جامعه متهم و حتي بازداشت نمود. متاسفانه فريادهاي بيژن به جايي نرسيد و همسايه‌ي شرور وي ناباورانه در يك روز تلخ در سال 2013 با حمله به وي او را كشان كشان به جلوي زمين چمن خانه‌اش كشانيد و بعد از ضرب و شتم زياد او را به آتش كشيد و به قتل رساند. شوك اين حادثه به جامعه شديد بود.

دادگاه همسايه‌ی شرور را به حبس ابد محكوم نمود ولي اين براي دو خواهر بيژن كه در جريان آلام و دردهاي او بودند نمي‌توانست آرامش بخش باشد. آنها به حق خواستار برخورد با بي توجهي پليس كه خود عامل كمك كننده به بروز اين جنايت بود شدند و لذا تلاشي گسترده را از طريق نظام مستقل شكايت عليه پليس آغاز كردند. هر چند اين رسيدگي با توجه به اهميت طول كشيد ولي در ماه مه 2016 پليس شكايت وارده به پليس محل را وارد تشخيص داد و دو پليس ارشد مسوول را به جرم عدم اجراي وظايف حرفه‌اي خود به زندان و دو افسر ديگر را از كار اخراج كرد.

اما درد جانكاه خواهران بيژن باز هم آرام نگرفت و آنها خواستار اين شدند كه پليس محكوم به اعمال سياست “نژاد پرستي نهادينه” شود بدين معنا كه پليس به علت تعصبات نژادي نسبت به تفاوت رنگ پوست، قوميت و فرهنگ با مجرمين برخورد لازم را نداشته و بدينوسيله به وقوع جرم كمك كرده است. بعد از ادامه‌ی دادرسي قضايي امروز پس از يكسال و نيم، شهردار بريستول رسما اعلام كرد كه متاسف است اعلام نمايد كه رفتار نژاد پرستانه‌ي پليس در مسالمت با مجرم و قاتل بيژن به دليل تعصبات فرهنگي صحيح است و شوراي شهر به اين دليل عذرخواهي عميق خود را از اين واقعه اعلام مي‌نمايد. آنها با ايجاد تغييرات لازم در ساختار پليس تمامي سعي خود را خواهد نمود كه ديگر چنين اتفاقي عليه افراد ديگر مليت‌ها و فرهنگ‌ها و مهاجرين تكرار نشود.

اين اعلام البته امروز به بيژن كمكي نمي‌كند و درد دل خواهرانش را هم از ميان نمي‌برد ولي تنها نشان از اين دارد كه تلاش براي ايجاد عدالت و احقاق حق هر چند براي خود شخص مفيد نباشد اما بايد پيگيري شود چرا كه مي‌تواند براي ديگران ثمربخش باشد. بيژن ابراهيمي قرباني نژاد پرستي شد و ما همه بايد نژاد پرستي را محكوم كنيم. و همه وظيفه دارند تا پاك شدن جوامع و بويژه نهادهاي نظارتي آنها از مقابله با خشونتهاي نژادپرستانه دست از تلاش بر ندارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا