خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ذخیره آبی سد رودبال، منبع آبی 8 شهر و 50 روستا به پایان رسید!

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس ذخیره سد رودبال به عنوان یکی از منابع بزرگ تأمین آب استان در حالی به پایان رسید که ذخیره آب این سد در گذشته حدودا ۶۰۰ لیتر بر ثانیه خروجی داشت و نقش مهمی در آبرسانی به شهرستان‌های فسا، حاجی آباد و داراب ایفا می‌کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استان فارس با داشتن بیش از ۱۰ سد از جمله درودزن، سلمان فارسی، رودبال و سیوند که تامین کننده بخشی از آب مورد نیاز شهرها و روستاهای استان هستند اما باز هم با کمبود تامین منابع آبی روبرو شده است که در نهایت برای جبران این کمبودها مجبور به حفر چاه‌های جدید و افزایش استفاده از آبخوان‌های زیرزمینی شده‌اند.

امسال؛ کاهش بارندگی در شرق و جنوب استان فارس منجر به صفر شدن ذخیره آبی سد رودبال شد که تامین کننده آب تعدادی از شهرها و روستاها بود..

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس ذخیره سد رودبال به عنوان یکی از منابع بزرگ تأمین آب استان درحالی به پایان رسید که ذخیره آب این سد در گذشته حدودا ۶۰۰ لیتر بر ثانیه خروجی داشت و نقش مهمی در آبرسانی به شهرستان‌های فسا، حاجی آباد و داراب ایفا می‌کرد.

علی جان صادق‌پور گفت: امسال ذخیره سد رودبال که یکی از مهمترین منابع آبی استان به شمار می‌رفت را از دست دادیم و این در حالی بود که این سد، آب حدود ۵۰ روستا و ۸ شهر را تأمین می‌کرد.

صادق‌پور با بیان اینکه نزدیک به ۳۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم از آب سد رودبال استفاده می‌کردند، افزود: برای انجام این کار، حدودا ۲۰ کیلومتر خط انتقال انجام دادیم، در واقع در فسا ۶ کیلومتر خط انتقال ظرف چهار روز انجام شد. برق‌رسانی به پنج حلقه چاه موجود در فسا، داراب و زرین دشت کمتر از سه شبانه روز صورت گرفت؛ در واقع تجهیز چاه‌ها کار دشواری بود که به موقع انجام شد.

وی اضافه کرد: ورودی آب به شهر فسا و حاجی آباد از سمت سد است اما در شهر داراب محل چاه‌های حفر شده بر خلاف جریان آب از سد است؛ این وضعیت جایگزینی کردن را بسیار دشوار می‌کند، با این حال این اقدام با مدیریتی که صورت گرفت به نحو مطلوبی انجام شد.

حفر ۴۰ حلقه چاه برای جایگزینی منابع آبی سد رودبال

صادق‌پور با اشاره به اینکه پاییز سال گذشته هشدار داده شد که ذخیره آب پشت سد رودبال در حال اتمام است، عنوان کرد: لذا برنامه‌ریزی برای حل این مشکل صورت گرفت و توانستیم با این اقدام از هرگونه بحران و تنش جلوگیری کنیم، این درحالی بود که فصل زمستان بارندگی چندانی نداشتیم و در خرداد ماه ذخیره آب پشت سد به پایان رسید.

وی بیان کرد: برای حل این مشکل نزدیک به ۴۰ حلقه چاه حفر، کف شکنی، تجهیز و مهندسی مجدد شد و همه این چاه‌ها در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

به گفته صادق‌پور با این اقدام نه تنها حجم آب از دست رفته جبران شد بلکه وضعیت آب شهرها و روستاها بهتر از گذشته شد، در واقع وضعیت آب شهرستان‌های فسا و داراب که در سال‌های گذشته با کمبود مواجه بودند بهبود پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس با بیان اینکه چهار سد در استان فارس آب شهرها و روستاها را تأمین می‌کنند، گفت: سد درود زن با ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب، سد سلمان فارسی با ۵۶۰ میلیون مترمکعب آب و سد کوثر و رودبال آب شهرها و روستاها را تأمین می‌کنند که ذخیره آب پشت سد رودبال رو به پایان رسید.

امسال تنش و بحران آبی کمتری داشتیم

صادق‌پور با اشاره به اینکه استان پهناور فارس با برخورداری از چهار هزار و ۲۰۰ روستا و ۱۲۰ شهر سال‌ها است که با بحران کم‌آبی و کاهش بارندگی به ویژه در منطقه جنوب و شرق روبه‌رو است؛ خاطرنشان کرد: با این حال امسال در مقایسه با سال‌های گذشته با شرایط بهتر و با کمترین تنش آبی و بحران مواجه بودیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی که صورت گرفته تابستان ۱۴۰۳ نیز با آمادگی بهتری در این زمینه ورود کنیم.

وی ادامه داد: از مهرماه ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی مدون و منسجمی را به صورت هفتگی، ماهانه و روزانه برای حل مشکل تنش آبی در تابستان ۱۴۰۲ و به سرانجام رساندن پروژه‌ها آغاز شد.

صادق‌پور افزود: خوشبختانه هم در بحث حفر چاه‌های جدید، کف‌شکنی چاه‌ها و تجهیز مهندسی مجدد چاه‌ها و هم در بحث فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف اقدامات بسیار قابل توجهی انجام شد و با وجود حجم بالای مصر آب در تابستان امسال به مشکل برنخوردیم و شاهد رضایت‌مندی بهتر و بیشتری نسبت به سال‌های گذشته از سوی مردم بودیم.

Untitled

انشعابات غیر مجاز سهم بالایی در هدر رفت آب دارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس همچنین درباره میزان هدررفت آب گفت: در واقع هدر رفت واقعی و ظاهری داریم که مجموع آن عدد بالایی است و حدودا ۵۰ درصد می‌شود که عمده آن ناشی از انشعابات غیر مجاز است.

صادق پور با اشاره به اینکه سرقت آب یکی از علت‌های هدرفت است، یادآور شد:  اگر این موضوع نباشد هیچ نقطه شهری و روستایی بی آب نخواهد بود.

به گفته وی شرکت‌های آب و فاضلاب اعتباری برای رفع حوادث به موقع، طراحی سیستم‌های بروز و … ندارند و بخشی از هررفت آب هم از این طریق اتفاق میافتد.

صادق پور گفت: متاسفانه هزینه آب کم است و به راحتی در مصرف هدر می‌رود و در برخی مناطق به دلیل همین کم هزینه بودن از انشعابات خانگی برای کشاورزی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. دروغ میگه ، هیچ کاری نکردن نه کف شکنی کردن نه هیچ چیزی ، فقط دو تا چاه دارن میزنن اینم شش ماهه هنوز تموم نشده ، دروغگو های بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا