خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اگر حوزه بودجه دولتی داشته باشد، نمی‌تواند به خوبی انتقاد کند»

یک عضو خبرگان رهبری درباره اختصاص بودجه دولتی به حوزه‌ها، تصریح کرد: خواه ناخواه اگر بودجه حوزه از سوی دولت تامین شود، آن وقت انتقاد روحانیت از دولت و مسوول دولت در مسایلی که احتیاج به انتقاد یا امر به معروف دولت است، کاسته می‌شود اما وقتی که حوزه‌ها مستقل باشند می‌توانند در عین حمایت از دولت اسلامی در مسایل عدالت طلبانه جنبه‌های مثبت را بازگو کنند و هر کجا خلاف و تخلفی را مشاهده کردند انتقاد کنند؛ استقلال برای حوزه‌ها ضرورت دارد و باید استقلال حوزه‌ها رعایت شود.

آیت الله هاشم‌زاده هریسی در گفت‌وگو با خبرنگار شفقنا درباره انتقاد برخی مراجع تقلید نسبت به بودجه‌ سال ۹۷ برای حوزه‌ها و نگرانی از تحت تاثیر قرار گرفتن استقلال حوزه، بیان کرد: منظور آیت الله صانعی انتقاد از دولت و کمک‌های دولت به حوزه نیست بلکه منظور ایشان این است که حوزه‌ها استقلال خودشان را حفظ کنند. خواه ناخواه اگر بودجه حوزه از سوی دولت تامین شود، آن وقت انتقاد روحانیت از دولت و مسوول دولت در مسایلی که احتیاج به انتقاد یا امر به معروف دولت است، کاسته می‌شود.

او با توجه به ضرورت استقلال حوزه‌ها ادامه داد: وقتی که حوزه‌ها مستقل باشند می‌توانند در عین حمایت از دولت اسلامی در مسایل عدالت طلبانه جنبه‌های مثبت را بازگو کنند و می‌توانند هر کجا خلاف و تخلفی را مشاهده کردند انتقاد کنند؛ استقلال داشتن بسیار خوب است و برای حوزه‌ها ضرورت دارد بنابراین باید استقلال حوزه‌ها رعایت شود.

عضو خبرگان رهبری اشاره کرد: البته مسایلی مانند میزان حمایت دولت از حوزه‌ها را بررسی نکردم اما این نقد به معنای تضعیف و انتقاد از دولت و نه به معنای این است که بودجه‌ای که‌ حوزه‎ها از دولت می‌گیرند غیرشرعی است، بلکه برای حفظ استقلال حوزه‌هاست. حوزه و روحانیت باید به طور کامل مستقل از دولت باشد تا بتواند در مسایل خیر و صحیح، دولت جمهوری اسلامی را حمایت و تقویت کند و هر کجا هم که خطا و لغزشی دید آنها را به صراحت و قاطعیت نقد کند.

هاشم‌زاده با توجه به تبعات عدم استقلال حوزه، ادامه داد: اگر حوزه مستقل نباشد در مساله امر به معروف و تذکر به دولت تاثیر می‌گذارد چون وقتی مستقل باشد از موضع بالا و استقلال می‌تواند انتقادات خود را مطرح کند و تذکر دهد. اگر استقلال نباشد به حوزویان خرده می‌گیرند و می‌گویند شما که انتقاد می‌کنید خودتان هم جزیی از دولت هستید اگر انتقاداتی هست به شما هم بر می‌گردد و تاثیر انتقادات را کاهش می‌دهد.

او بیان کرد: نباید در بخش تعیین و تخصیص بودجه به شکل جزیی در امور دولت دخالت کرد و گفت حتما باید این بودجه به مبارزه با مفاسد تخصیص پیدا کند یا خیر. البته با این راهنمایی‌ها دولت راحت‌تر می‌تواند برای کارهای دیگر بودجه‌ها را اختصاص دهد. دولت باید بودجه‌ها و هزینه‌ها را اولویت بندی کند و در مواردی که اولویت دارد آنها را هزینه کند. حالا این اولویت‌ها  می‌تواند مبارزه با فساد یا هرچیزی دیگری باشد.

عضو خبرگان رهبری درخصوص مساله فساد، اظهار کرد: حکومت و دولت باید سیستم شفافیت را داشته باشند، وقتی سیستم مانند آب زلال شفافیت داشته باشد هر نا خالصی که ایجاد شود همه آن را می‌بینند بنابراین در سیستمی که شفافیت وجود داشته باشد وقتی فسادی در جایی رخ بدهد، همه نسبت به آن معترض می‌شوند و افراد سودجو جرات فساد پیدا نمی‌کنند. اگر این سیستم آلوده باشد افراد ناسالم مانند زالوها خون افراد را می‌مکند و مشخص نمی‌شود که چه کسی آسیب وارد می‌کند.

هاشم‌زاده هریسی با انتقاد به عدم ایجاد شفافیت، گفت: متاسفانه هیچ کس نمی‌خواهد پروژه شفافیت در کشور اجرا شود یعنی کسانی که می‌توانند در این زمینه تغییری ایجاد کنند تمایلی به ایجاد تغییر و شفافیت ندارند. چون اگر شفافیت باشد، همه جا را فرا می‌گیرد و همه در مقابل این سیستم فساد در امان می‌مانند. درست است که شعار مبارزه با فساد وجود دارد اما عملا هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد. مبارزه با فساد هزینه جدیدی تحمیل نمی‌کند و شفافیت می‌تواند یک سیستم حکومتی باشد.

او با اشاره به انتقاداتی نسبت به گسترش حوزه و مدارس حوزوی، عنوان کرد: به هر صورت نیاز است شهرهایی که حوزه ندارند، حوزه در آنها ایجاد شود چون جوانان بعضی از شهرها می‌خواهند درس دینی بخوانند و حتی نمی‌توانند به مرکز شهر خودشان یا قم سفر کنند و این حوزه ‌ها در دسترس آنها نیست نباید محدودیت ایجاد کرد و در حد نیاز حوزه‌ای هم ایجاد شود؛ بنابراین ابتدا باید نیازها بررسی و سنجیده شود.

عضو خبرگان رهبری بررسی نیازها را مهم ارزیابی کرد و افزود: نمی‌توان به شکل کلی عنوان کرد که دیگر نیازی به گسترش حوزه‌ها نداریم یا بگویند باید حوزه‌ها را گسترش دهیم، بنابراین توسعه کمی بدون توجه به توسعه کیفی مصحلت نیست.

هاشم‌زاده هریسی تصریح کرد: یک مواقعی چنین نیازهایی وجود دارد و می‌گویند ما نمی خواهیم از دولت هزینه‌ای دریافت کنیم که حقوق طلبه‌ها را بدهیم، تا استقلال روحانیت حفظ شود. گاهی هم هزینه‌ای برای ساخت ساختمان دریافت می‌شود پس باید به شکل و نوع نیازها هم توجه کنیم. ما نمی‌توانیم قضاوت یا اظهار نظر غیرقابل کاربرد و غبرقابل عملیاتی داشته باشیم بنابراین باید نیازها را بررسی کرد تا متوجه شویم که نیاز به گسترش و توسعه حوزه‌ها وجود دارد یا خیر.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا