خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا سامانه موشکی عربستان در انهدام موشک یمن شکست خورد؟

به گزارش جماران،عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: چرا عربستانی ها هزارمین روز از دخالت نظامی در یمن را جشن نگرفتند لیکن جریان«انصار الله» حوثی این مناسبت را بدون جشن پشت سر نگذاشت و به شیوه خودش و با شلیک موشک بالستیک بالدار برای هدف قرار دادن« کاخ الیمامه» در جنوب ریاض که در آن ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی امور کشور را اداره می کند، جشن گرفت.

حوثی ها می گویند این موشک برای جشن هزارمین روز ایستادگی و پایداری شلیک شد و موشک کاخ الیمامه را طی ریاست پادشاه عربستان بر نشست شورای وزیران برای تصویب بودجه سالیانه و اطلاع رسانی آن به شهروندان هدف قرار داد و «سید عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصار الله گفت:« بعد از هزار روز ایستادگی اکنون این کاخ های رژیم آل سعود و تأسیسات نفتی و نظامی هستند که در تیرس موشک های ما قرار دارند» و این حکایت از آن دارد که موشک های دیگری در راه است.

دو روایت درباره این وجود دارد که آیا این موشک به هدفش خورد یا نه و نیز درباره اهداف واقعی شلیکش و غیره وجود دارد:

اولی: روایت رسمی عربستان سعودی است که می گوید پدافند این موشک را در هوا منهدم کرده و تصاویری ویدیوئی به نمایش گذاشت و گفت که این تصاویر مدرکی برای این روایت اش است.

دوم: روایت برعکس است که در مجله «ناشیونال اینترست» متخصص در امور نظامی آمده است که تأکید می کند که پدافند عربستان در سرنگونی موشک اخیر حوثی ها شکست خورد همانطور که در انهدام موشک مشابه آن که حوثی ها ماه نوامبر برای هدف قرار دادن فرودگاه بین المللی ریاض شلیک کردند، شکست خورد. «پاپاک تاگفالی»کارشناس روس نیز بر ناکامی موشک های پاتریوت در عمل در انهدام موشک حوثی ها تأکید کرد لیکن گفت که موشک حوثی ها به دلیل اختلال نتوانست با دقت به هدفش اصاب کند و لاشه هایی که پیدا شده نه به دلیل انفجارش در آسمان بلکه به دلیل سقوط آزاد آن است.

حرف و حدیث غربی ها درباره شکست موشک های پاتریوت در مقابله با موشک های حوثی ستون فقرات بسیاری از پژوهش ها در مجله ها و پایگاه های اینترنتی متخصص در این زمینه است و چه بسا این شکست و ناکامی پاتریوت پشت پرده مذاکراتی است که حکومت عربستان سعودی با روسیه برای خرید سامانه موشکی« اس 400» انجام می دهد؛ سامانه ای که کارآمدتر از همتای «پاتریوت» خود توصیف می شود.

بار نخست که پدافند عربستان هفت موشک پاتریوت برای سرنگونی موشک بالستیک حوثی ها در ماه نوامبر گذشته شلیک کرد و روز سه شنبه هفته جاری پنج موشک از همان نوع شلیک کرد ولی در سرنگونی موشک بالستیک حوثی ها از نوع «برکان تو اچ» شکست خورد؛ امری که باعث نگرانی حکومت های آمریکا و عربستان با هم شد.

شبکه تلویزیونی«الاخباریه»رسمی اعلام کرد که حوثی ها 81 موشک بالستیک به سمت شهرهای عربستان سعودی مانند مکه مکرمه، جده،خمیس مشیط، جازان و اخیرا ریاض از سال 2015  یعنی آغاز «توفان قاطعیت»شلیک کردند و این یعنی مقابله با آنها با شلیک نزدیک به 400 موشک از نوع پاتریوت صورت گرفته است و قیمت هر کدام از این موشک ها بین چهار تا هفت میلیون دلار است.البته این در حالتی است که اگر پدافند عربستان برای مقابله با هر موشک حوثی ها میانگین پنج موشک شلیک کرده باشند.

دو نظریه نظامی غربی اکنون در سطح گسترده ای تداول دارد که می گوید استراتژی انصار الله حوثی از شلیک این موشک ها به دنبال رسیدن به دو هدف است:

اول:فرسایش انبار موشک های پاتریوت عربستان در سریع ترین زمان ممکن زیرا است زیرا بستن قرارداد برای جبران کمبودهایی که به آنها نیاز دارد نیاز به زمان طولانی دارد.

دوم: انتقال جنگ به عمق عربستان سعودی و ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان عربستانی است که برای هشتاد سال از عمر عربستان در امنیت زندگی کردند و هیچ موشکی به آنها نرسید و بمباران نشدند به استثنای یک موشک عراقی از نوع«اسکاد» که در سال 1991 شلیک شد و وزارت کشور عربستان را مورد اصابت قرار داد.

شهروندان عربستانی صدای انفجارهای موشک هایی که دو بار ریاض را هدف قرار داد، شنیدند و حتی تکه های یکی از این دو موشک به حیاط خانه «عبدالله السدحان» هنرمند معروف عربستانی سقوط کرد؛ و به گفته تحلیلگران نظامی امری که معنایش این است که تکه ها یا حتی موشک های دیگری در آینده در مجتمع های مسکونی منفجر خواهد شد.

ناکامی موشک های پاتریوت افتخار صنعت آمریکا در مقابله با موشک های بالستیک حوثی ها که «ابتدایی» توصیف می شوند معنایش این است که در مقابله با موشک های پیشرفته تر کره شمالی که در اصابت به اهداف خود دقیق تر هستند، شکست بزرگتری می خورند.

جالب اینجاست که بیانیه های همبستگی که حکومت های عربی برای همبستگی با عربستان و محکومیت شلیک این موشک ها صادر کردند نتایج برعکس در میان افکار عمومی عرب داد زیرا شبکه های اجتماعی پر از حملات سخت و گسترده به این بیانیه ها شد که بر این تمرکز کرد که یادآوری کند هزارات یمنی در اثر موشک های هواپیماهای«توفان قاطعیت»کشته شدند و ده ها هزار نفر دیگر زخمی شدند پس چرا بیانیه های همبستگی با یمنی ها صادر نشده است، آیا به این دلیل که فقیر و بی چیز هستند کسی با آنها همبستگی نکرد؟ و اینها در هزاران توئیت و واکنش آمده است.

بهترین راه و سریع ترین راه برای توقف این موشک ها و جلوگیری از خطرات آنها ورود به مذاکرات مستقیم با جریان انصارلله حوثی براری رسیدن به راه حل مقبول برای همه طرف هاست که جنگ را متوقف کند و امنیت و ثبات را به یمن بازگرداند. عربستان و همپیمان اماراتی اش به شکل مخفیانه با «علی عبدالله صالح» دشمن سرسخت شان پس از سه سال مخالفت با مذاکره با صالح در نهایت با وی مذاکره کردند و با رئیس جمهور سابق  یمن چند روز قبل از کشته شدن اش معامله سیاسی کردند همچنین با حزب اخوانی الاصلاح نیز پس از تأخیر سه ساله مذاکره کردند پس چرا انتظارشان طولانی شده و خسارت ها و تلفات زیادی متحمل می شوند تا در نهایت با حوثی ها مذاکره کنند؟در عمل نیز گریزی از مذاکره با حوثی ها ندارند هر چند زمان به درازا بکشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا