خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بودجه97 و «خانه‌ی شیشه‌ای» که روحانی می‌خواهد بسازد

رییس سازمان برنامه و بودجه استان سمنان از لایحه بودجه 97 به عنوان یک افق و تازه و کار ماندگار در برنامه ریزی های کلان کشور نام برد که دولت روحانی آن را در راستای منافع ملی در اولین گام از دولت دومش تدوین کرده است.

به گزارش ایسنا، سعید طاهری در نشستی که به مناسبت بررسی و تحلیل ویژگی های لایحه بودجه 97 در سمنان برگزار شد، از لایه بودجه 97 به عنوان یک بودجه ممتاز، علمی و متفاوت از همه لایحه های بودجه پیش از این نام برد و اظهار کرد: لایحه بودجه 97 دارای ویژگی های بسیار مهم و ویژه ای است.

وی با بیان اینکه وظیفه همه ما ملی اندیشیدن و توجه به منافع ملی است افزود: لایحه بودجه 97دارای چند ویژگی بسیار مهم است ویژگی هایی که تا پیش از این در هیچ کدام از بودجه ریزی های پیش از این دولت ها و حتی دولت یازدهم به آن توجه نشده بود.

لایحه بودجه 97 بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد

طاهری از انجام اصلاحات ساختاری در تدوین بودجه به عنوان یکی از مهمترین ویژگی های لایحه بودجه 97 نام برد و تصریح کرد: در لایحه بودجه 97 برای نحستین بار در تاریخ بودجه نویسی کشور بحث بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد که مهمترین دستاورد آن شفافیت است مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد معمولا تاکید بر نتایج مملموس کار است یادآور شد: بحث بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد از سال 81 در کشور مطرح و در برنامه ششم هم بر آن تصریح شده اما تاکنون هیچ دولتی به آن توجه نکرده بود اما دولت دوازدهم برای اولین بار این مهم را مورد توجه قرار داده است.

وقتی همه چیز در اولویت است یعنی هیچ چیزی در اولویت نیست

این کارشناس ارشد برنامه و بودجه، توجه ویژه به اولویت های برنامه ای را دیگر ویژگی ممتاز لایحه بودجه 97برشمرد و گفت: اگر در برنامه ای، همه نیازها در اولویت باشد در حقیقت به معنای آن است که هیچ چیزی در اولویت نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان سمنان ادامه داد: در لایحه بودجه 97 برای اولین بار چند اولویت مهم و اساسی کشور شناسایی و بر اساس آن بودجه ریزی شده است.

وی با اشاره به وجود افزون بر 65 هزار پروژه ناتمام در کشور اضافه کرد: این پروژه هاحجم بالایی از تعهدات برای دولت دکتر روحانی ایجاد کرده بود از طرفی اگر بودجه کشور در سال آتی به سمت این پروژه ها سوق داده می شد هیچ اتفاق مهمی نمی افتاد اما دولت براساس نیازهای اساسی کشور یک سری اولویت ها را مشخص کرده تا بودجه کشور نیز در راستای همان اولویت ها که منافع بیشتری برای مردم و کشور به همراه دارد هزینه کند.

این مقام مسوول با بیان اینکه تعدد پروژه های ناتمام ایجاب می کرد که دولت به اولویت بندی پروژه ها بپردازد خاطرنشان کرد: از همین رو چه در سطح ملی و چه در سطح استان ها تلاش شده که آن دسته از پروژه ها در اولویت قرار گیرد که بیشترین نقش را در توسعه استان و بهبود وضعیت اقتصادی مردم دارند.

“تولید و اقتصاد”و”عدالت اجتماعی”در لایحه بودجه 97

طاهری توجه ویزه به تولید و اقتصاد مقاومتی را دیگر ویژگی مهم لایحه بودجه 97 ارزیابی کرد و افزود: تولید و اقتصاد مقاومتی به عنوان دو بخش مهم که مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری و مطالبه مردم و ضرورت کشور است و آثار و برکاتی برای مردم و کشور دارد در لایحه بودجه پیشنهادی مورد توجه قرار گرفته است.

وی از توجه ویژه به عدالت اجتماعی به عنوان دیگر ویژگی برجسته لایحه بودجه 97 یاد کرد و با اشاره به تمرکززدایی انجام شده در لایحه بودجه پیشنهادی دولت، گفت: در بودجه های قبلی معمولا بودجه استان ها 6 هفت درصد اعتبارات کشوری بود اما با اتفاقی که در لایحه 97 افتاده بودجه هزینه ای دستگاه ها از 4.3درصد به 24 درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان سمنان، به توجه جدی به استان ها و تمرکززدایی از مرکز در لایحه پیشنهادی اشاره و خاطرنشان کرد: اگر این شیوه در بودجه ریزی در سال های آینده تداوم بیابد در سال های آتی و سنوات آینده شاهد افزایش سهم استان ها از بودجه و اثرگذاری بیشتر در تعیین سرنوشت خود خواهیم بود.

دکتر طاهری از شفافیت و ابهام زدایی از بودجه به عنوان یک دستاورد یگانه در لایحه بودجه 97 نام برد و گفت: لایحه بودجه 97 به گونه ای تدوین، نگارش و پیشنهاد شده که در نهایت به آن “اتاق شیشه ای” و شفافیت بی سابقه ای که مدنظر دکتر روحانی است می انجامد و این مهم دستاورد بسیار سترگی برای بودجه ریزی در کشور است که آثار و برکات آن در آینده بیشتر مشهود خواهد بود.

این  کارشناس خبره برنامه و بودجه به نقش مهم مردم و خصوصا رسانه ها در پیشبرد اهداف دولت دوازدهم در حوزه برنامه و بودجه اشاره کرد و افزود: دولت برای شفاف سازی بیشتر در این حوزه نیازمند حمایت رسانه ها به عنوان چشم بینای مردم و جامعه است .

وی با اذعان به اینکه دولت تدبیر  امید به دنبال این نیست که اشکالات دیده نشود بیان کرد: دولت دوازدهم از نقد سازنده و کارشناسانه استقبال می کند. البته انتظار ما این است که در نقد، اصل و واقعیت ها دیده شود و در طرح مسائل، به شرایط و واقعیت های داخلی و خارجی کشور توجه شود.

اولویت های برنامه ای در اولین بودجه دولت دوازدهم

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان سمنان، توجه به اولویت های برنامه ای را بحثی بسیار مهم و در راستای حفظ منافع مردم ارزیابی کرد و گفت: منابع ما محدود است و بدیهی است که با منابع محدود نمی توان همه چیز را نیز برای کشور و یا استان خواست از همین رو توجه به برخی اولویت های برنامه ای، سیاستی هوشمندانه است که از سوی دولت و سازمان برنامه و بودجه اتخاذ شده است.

دکتر طاهری از آب به عنوان یکی از مهمترین اولویت های برنامه ای در لایحه بودجه 97 یاد کرد و افزود: در این حوزه بر لزوم بهره وری بیشتر از آب، توسعه سامانه های نوین آبیاری، توجه به الگوی کشت، آبرسانی به روستاها به عنوان یکی از کانون های مهم تولید، توجه به آبخیزداری و آبخوان داری و مقابله هوشمندانه با کم آبی به عنوان یکی از مهمترین چالش های فراروی کشور تاکید شده است. ضمن اینکه جهت گیری در استان سمنان نیز به همین سمت و سو است چرا که آب یکی از مهمترین دغدغه های مردم و مسوولان استان در سال های اخیر بوده است.

وی به “محیط زیست” به عنوان دیگر اولویت دولت دوازدهم در لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: مقابله با ریزگردها، آلودگی هوا و بحث پسماندها که در برخی استان ها و از جمله استان های شمالی همسایه ما در حال تبدیل شدن به یک بحران است توجه ویژه می شود.

اولویت های لایحه 97 و تقویت زیرساخت های ارتباطی استان سمنان

این عضو ارشد شورای برنامه ریزی استان سمنان، از توسعه گردشگری و حمل و نقل ریلی به مثابه دیگر اولویت های پیش بینی شده در بودجه 97 نام برد و بیان کرد: توجه به این اولویت در دولت تدبیر و امید منافع زیادی برای استان سمنان به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه تاکید بر این اولویت در بودجه 92به اجرای چندین طرح و پروژه مهم در استان پهناور سمنان انجامیده که پروژه مهم بزرگراه که بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای استان به ارمغان می آورد و پروژه ریلی تهران-گرمسار که قرار است با این برنامه ریزی به سمنان و سپس دیگر شهرهای استان وصل شود و همچنین طرح ملی قطار برقی تهران –مشهد که بخش اعظم و عظیم آن در محدوده جغرافیایی استان ما است از مهمترین دستاوردهای چنین اولویت بندی و برنامه ریزی است که علاوه بر منافع ملی و کشوری، سود سرشاری نیز برای استان سمنان به همراه خواهد آورد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان سمنان به نگاه ویژه بودجه ریزان 97 به بافت های فرسوده، آسیب های ناشی از بلای طبیعی و از جمله زلزله اشاره کرد و گفت: توسعه سواحل مکران، توجه به بنیه دفاعی کشور، ایجاد اشتغال پایدار و فراگیر، حمایت از اشتغال در مناطق روستایی و عشایری و برنامه های حمایتی از محرومان و…از دیگر اولویت های تعیین شده در لایحه بودجه است که دولت دوازدهم برای بهبود آن برنامه ریزی دقیقی کرده است.

وی به برخی برنامه های دولت تدبیر و امید در بودجه 96 اشاره کرد و گفت: دولت در بودجه امسال توجه ویژه ای به کارخانه های تولیدی با نیروی انسانی زیر 100 نفر داشت و از این رو اعتبارات زیادی امسال به این واحدهای تولیدی پرداخت کرد.

طاهری رویکرد اشتغالزایی در بودجه 97 را متفاوت از بودجه های قبلی ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: در لایحه پیشنهادی جدید برخلاف بودجه 96 بیشتر بر اشتغال فراگیر که از ضرورت های بازار تولید و کار کشورمان است،  تمرکز شده است.

عضو شورای اشتغال و برنامه ریزی استان سمنان یادآور شد: رشته های “آی.تی”، صنایع دستی، گردشگری، بخش مسکن و…از جمله رشته های اولویت دار در لایحه پیشنهادی هستند. ضمن اینکه علاوه بر طرح های مهمی همچون کارورزی که با جدیت در حال پیگیری است، مشوق هایی در راستای مهارت آموزی نیروی کار و خصوصا فارغ التحصیلان دانشگاهی و…هدفگذاری شده است.

طرح هدفمندسازی یارانه ها هنوز حقیقتا هدفمندسازی نشده

وی با اشاره به اجرای طرح کارورزی در کشور و از جمله استان سمنان، بیان کرد: اگر چه شعار هر فرد یک مهارت شعار بلندپروازانه ای است اما در استان سمنان گام هایی در این راستا با مشارکت و تعامل تعدادی از دستگاه های اجرایی استان برداشته شده است که امیدواریم به نتایج هدفگذاری شده برسد.

طاهری با بیان اینکه طرح هدفمندسازی یارانه ها هنوز حقیقتا هدفمندسازی نشده است گفت: دولت بر اساس تکلیفی که از سوی نمایندگان صورت گرفته موظف به اجرای طرح هدفمندسازی است .

یارانه به چه کسانی می رسد؟

وی با بیان اینکه فقرا هنوز هم با مشکل مواجه اند ادامه داد: برخی افراد پولدار و متمول ممکن است چندان متوجه برخی مشکلات معیشتی نشوند اما فقرا و محرومین دچار مشکلاتی هستند لذا دولت در جست و جوی این است که یارانه ها را معطوف به مددجویان کمیته امداد، بهزیستی،زنان سرپرست خانوار، روستاییان ساکن روستاهای با ضریب 7، 8، و 9که در یک کار پژوهشی از پیش تعیین شدند و همچنین بیماران خاص، کارگران ساختمانی، گروه های نیازمند تحت پوشش، عشایر، افراد تحت پوشش بیمه های اجتماعی و سایر گروه های واجد شرایطی که ممکن است در هیچکدام از این گروه ها نباشند اما نیازمند باشند، بپردازد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم بعد از روی کار آمدن از اقشار برخوردارتر خواست که داوطلبانه از گرفتن یارانه انصراف دهند افزود:متاسفانه به هر دلیلی از این طرح استقبال نشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان سمنان با طرح این پرسش که پول آزاد شده از محل هدفمندسازی واقعی یارانه ها در کجا به مصرف می رسد اظهار کرد: قرار است بخشی از این پول به مددجویان”پشت نوبتی” که تاکنون نتوانسته اند به دلایل مختلف تحت پوشش سازمان های حمایتی قرار گیرد، پرداخت خواهد شد. ضمن اینکه سقف دریافتی مددجویان و نیازمندان و زنان سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل انها و… نیز افزایش می یابد.

وی از وجود 3.5 میلیون مستمری بگیر در کشور خبر داد و اضافه کرد: بیش از هشت میلیون نفر که در 1598 دهستان با ضریب 7، 8 و 9 هستند نیز از این منابع بهره مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه بیماران خاص نیز مورد حمایت کیفی تری قرار می گیرند خاطرنشان کرد: خادمان مساجد، صیادان، کارگران ساختمانی، طلاب و برخی گروه های دیگر که ممکن است به این لیست اضافه شوند از جمله اقشاری هستند که دولت همچنان در قالب یارانه ها از آنها حمایت می کند.

این کارشناس ارشد برنامه و بودجه با بیان اینکه طرح هدفمندسازی از سال ها پیش از دولت احمدی نژاد مطرح و برنامه ریزی شده بود افزود: ضرورت طرح حذف یارانه ها به شیوه پیش از هدفمندسازی از سوی بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان و دلسوزان مورد تاکید قرار گرفته شده بود اما متاسفانه این طرح که اجرای آن ضروری بود در دولت نهم بد اجرا شد.

سعید طاهری با بیان اینکه لایحه بودجه 97 هنوز در حد یک لایحه پیشنهادی است افزود: باید این لایحه از سوی نمایندگان واکاوی شده و بعد از تصویب می تواند اجرایی شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. تهیه کنندگان بودجه بهتر است بجای این توجیهات به حرف های متخصصین توجه کنند. یادتان باشد مهمترین دلیل شکست سنگین جریان اصولگرا در دوران احمدی نژاد، حذف نظرات متخصصین و روی آوردن به سیاسی کاری بوده است. توجیه بس است. افزایش قیمت دلار و بنزین هر دو بحران افرینی در کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا