خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عضو تیم هسته ای: وضع گذشته ی كشور یادمان نرود

حميد بعيدي نژاد، عضو تيم مذاكره كننده هسته اي در یادداشتی تلگرامی نوشت:

١- انسان بطور كلي فراموش كار است و لذا يادآوري همواره مفيد است، چنانكه آمده است: “انّ الذّكري تنفع المومنين”. انشاالله كه يادمان نرفته است كه هدف و مبناي اصلي مقاومت و تلاش ملت و دولت ما در دوازده سال گذشته در خصوص بحث هسته اي، اجراي حق مسلم كشورمان در انجام غني سازي با هدف توليد سوخت هسته اي رآكتور بوشهر بوده است. آن زمان حتي آمريكا هم عليرغم موضع هميشگي خود اعلام كرده بود كه با ساخت و راه اندازي رآكتور هسته اي توسط ايران كنار مي آيد.

٢- در سال 1384 يعني سالي كه از قطعنامه هاي شوراي امنيت و تحريمهاي بين المللي خبري نبود سه كشور اروپايي با ارائه ی پيش نويس توافقي حاضر بودند به ايران در قبال دست كشيدن از انجام غني سازي امتيازات مهم سياسي، اقتصادي، تجاري و فن آوري بدهند. در همان سال آقاي دكتر روحاني در دوران پاياني مسووليتشان به عنوان دبير شورايعالي امنيت ملي اين موضع سه كشور را مردود و آن را اهانت به ملت ايران اعلام كردند. دولت وقت [- دولت آقای خاتمی -] حتي قبل از انتقال قدرت به دولت جديد آقاي احمدي نژاد، تعليق را شكست و انجام غني سازي را از سر گرفت.

٣- ملت ايران سالهاي سال در تظاهرات و راهپيماييهاي 22 بهمن و مناسبتهاي مختلف بر حق مسلم هسته اي خود تاكيد کرد و بر پايه ی همين اصل، ايران قطعنامه هاي صادره از سوي شوراي امنيت را كه درخواست تعليق و يا توقف مجموعه برنامه هاي غني سازي ايران را داشتند مردود دانست و بر ادامه ی مقاومت تا احقاق حقوق مسلم خود تاكيد کرد. اگر تفاهم ژنو و برجام هردو به نتيجه رسيدند به اين علت بود كه كشورهاي عضو دائم شوراي امنيت پذيرفتند كه بر خلاف خواسته ی مندرج در قطعنامه هاي شوراي امنيت انجام غني سازي توسط ايران را بپذيرند و قطعنامه ها و تحريم هاي تنبيهي را هم لغو كنند. تقليل مبناي مقاومت ملت ايران بر خواسته هاي اقتصادي در شرايطي كه سياست ايران به وضع شديدترين تحريم هاي مالي و اقتصادي عليه كشورمان انجاميد اصلا پاسخگوي علت ايستادگي ملت ما نيست.

٤- ايران تا اجراي كامل اهداف برجام و حذف تمامي موانع بانكي و مالي از پاي نخواهد نشست و ابزارهاي كافي براي اعمال فشار بر طرف مقابل را هم داراست اما اين نبايد باعث شود كه اولاً دستاورد بسيار مهم تداوم غني سازي و ديگر برنامه هاي مهم هسته اي را ناديده بگيريم، ثانياً اهداف برجام را به منافع اقتصادي تقليل دهيم و ثالثاً با كم ارزش كردن حركت هاي مهم اقتصادي و تجاري پسابرجام كه هم به گشايش هاي مهمي براي كشورمان و هم به لغو دهها تحريم در حوزه هاي حمل و نقل، كشتيراني، بيمه، هواپيمايي، صادرات نفت و محصولات پتروشيمي، توليد قطعات خودرو و غيره انجاميده است، اعلام كنيم كه دستاوردهاي برجام “هيچ” بوده است. كافيست شرايط گذشته ی كشور را از ياد نبريم. يقين بدانيم كه نفي دستاوردها را هيچكس باور نمي كند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا