خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در حاشیه‌ی انتشار فیلم شب یلدای استاد شجریان

به گزارش انصاف نیوز، هنرلند در یادداشتی با عنوان «در حاشیه‌ی انتشار فیلم شب یلدای استاد شجریان» نوشت:

دیشب در گرماگرم شب یلدا، پس از ماهها انتظار عکسی جدید از استاد شجریان در فضای مجازی منتشر شد که مایه ی شادمانی دوستان و علاقمندان خسرو آواز ایران شد. دیدن رویش در کنار عکسی از صفحه ای از دیوان حافظ ، شب یلدای دوستداران این استاد موسیقی و آواز را به شعف کشاند. اما صبح امروز اول دی ماه فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که روایت دیگری از این شب و بیماری استاد را روایت می کرد؛ فیلم شب یلدای استاد شجریان!

او در حلقه‌ی خانوادگی شنونده‌ی همان غزل حافظ بود اما آن قدر رمق نداشت که چیزی بگوید و …. انتشار فیلم شب یلدای استاد شجریان بیش از آنکه شوقی بیافریند غم انگیز بود، نه از آن جهت که بیماری استاد را به رخ می کشید بلکه به آن جهت که بحران اخلاق در جامعه ی امروز و فضای مجازی را به ما گوشزد می کند. ماجرا خیلی پیچیده نیست شخصی که در حلقه‌ی خانوادگی استاد در شب یلدا حضور داشته فیلم کوتاه فال حافظ یا غزلخوانی شب چله را که در حضور استاد خوانده شده را ضبط و برای کسی دیگر ارسال می کند و این فیلم در اندک زمانی در جامعه منتشر می‌شود. برخی خوشحال و برخی غمگین می شوند.

درخواست رایان شجریان

برخی حتی خانواده استاد را برای انتشار این فیلم و عکسهای مشابه در زمان بیماری استاد شماتت می‌کنند، رایان شجریان فرزند استاد هم در یک پیام کوتاه که در شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی منتشر شده است از همگان درخواست می‌کند که این فیلم را پاک کنند چون یک فیلم خانوادگی است.

بحران اخلاق در فضای مجازی پدیده ی نویافته ای نیست و در ماههای اخیر بارها و بارها از سوی کارشناسان علوم ارتباطات و جامعه شناسان  به آن اشاره کرده اند و مسوولان هم نسبت به سوء استفاده از این فضا هشدار داده اند.

چندی پیش یکی از دوستان قدیمی از دیدار خصوصی با استاد شجریان در باغ  هشتگرد برایم روایت می کرد . گفتم عکسی نگرفتید گفت همسر ارجمند استاد اجازه ندادند و محترمانه درخواست کردند اجازه دهید شجریان با همان تصویر شورانگیز در ذهنهای مخاطبان بماند. همین توضیح کافی بود تا اشتیاق خویش را برای دیدن عکس جدید استاد مهار کنم و به همان یکی دو عکس منتشره در صفحات اینستاگرام همایون و آریان عزیز اکتفا کنم.

اگرچه شخصاً معتقدم، پیری و بیماری هیچ چیز بدی نیست و همه ی آنها جلوه ای از خواست و اراده ی خداوند و زندگانی طبیعی بشرند ؛ اما به خانواده استاد شجریان حق می دهیم که نخواهند دوربینهای کنجکاو  که در میان آن خیر و شر قابل تمییز نیستند به حریم خصوصیشان وارد شود.

به تصمیم خانواده ی محترم شجریان احترام بگذاریم و اجازه دهیم آنگونه که شایسته ی شأن استاد است در افکار عمومی نقش ببندد.

عکسی از شجریان در شب یلدا

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا