خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جشن یلدا در کوچه‌های فقر

دانشجویان پر دغدغه، یلدای خود را در کنار کودکان محروم حاشیه شهر جشن گرفتند. جمعیت امداد دانشجویی – مردمی امام‌علی(ع) از سال ۸۸ با هدف بودن  کنار کودکان محروم و همچنین معرفی مناطق حاشیه به جامعه در تمام مراکز زیر پوشش، جشن شب یلدا را در این محلات برگزار می‌کند. خانه ایرانی شهرری، یکی از مراکز جمعیت امام‌علی(ع) جشن یلدا را در محلات کبیرآباد و کوره عباس‌آباد برگزار کرد.

photo_۲۰۱۷-۱۲-۲۲_۲۱-۴۶-۵۷

رویا منوچهری، فعال اجتماعی و مسوول خانه ایرانی شهرری در ارتباط با این مراسم به خبرنگار انصاف نیوز گفت: اولین هدف طرح «یلدا در کوچه‌های فقر» که به مناسبت جشن ملی یلدا برگزار می‌شود، بودن در کنار کودکانی هست که بدلیل کار کردن، فقر ویا نداشتن اولویت فرهنگی این مراسم در خانواده، از این جشن محروم هستند و هدف بعدی ما راهی برای ورود به محلات و معرفی آن است.

او ادامه داد: با این کار، جامعه را از وجود این کودکان و محل زندگیشان آگاه می‌کنیم و بعد برای آینده‌ی آن‌ها برنامه‌ریزی خواهیم داشت. در شهرری متاسفانه روستاهای محروم خیلی زیاد است، روستاهایی که حتی  روستا نمی‌توان به آن‌ها گفت و در سیاستگذاری جغرافیایی جزو روستا محسوب نمی‌شوند و شاید همان حاشیه نام بهتری باشد برای این محلات!

این فعال اجتماعی گفت: در این محلات تعداد زیادی کودک زندگی می‌کنند که از اولیه‌ترین امکانات محروم هستند، مانند بهداشت، آموزش، سرپناه، پوشش وغذای مناسب. آنها حتی حمام مناسب ندارند تا از آن استفاده کنند.

 شهرری بدلیل فضای خارج از شهرش مهاجرپذیر است

رویا منوچهری همچنین به این نکته اشاره کرد که شهرری بدلیل شکل جغرافیایی که دارد مثل وجود بیابان‌ها و زمین‌های باز بی‌استفاده و دوری از شهر، مهاجرپذیری زیاد دارد. مهاجران روستای کبیرآباد حداکثر برای ۱۰ و حداقل برای سه سال پیش هستند که از شهر قندوز افغانستان آمدند، این منطقه بطور کامل از سوی طالبان اشغال شده بود که به این روستا آمدند، اما در سیاست کلان شهرری دیده نمی‌شوند.

از سه سال گذشته سعی در خدمت به روستا داریم

برگزارکننده مراسم یلدا گفت: سه سال پیش، در مراسم اعتکاف که وارد این روستا شدیم، برنامه‌‌ی جامعی داشتیم که شامل بردن پزشک، بازی با کودکان، سرشماری افراد روستا و یکسری برنامه‌ی جمع‌آوری زباله و محیط زیستی داشتیم و آمدیم برای شناسایی و معرفی منطقه. شب‌های قدر در طرح «کوچه گردان عاشق» برای این روستا، کیسه‌های مواد غذایی تهیه دیدیم و طرح «کعبه کریمان» هم آنها داشتیم.

هدف، افزایش فعالیت‌ها در مناطق محروم است

منوچهری بیان کرد: ما، ۲۰۰ کودک را در خانه‌ی ایرانی زیر پوشش داریم که از مناطق مختلف شهرری هستند و خدمات آموزشی، بهداشتی، هنری، مددکاری به آنها ارایه می‌شود.هدف ما گسترش این فعالیت‌ها در مناطق محروم دیگر است و برای همین از هر بهانه‌ای برای ورود به آن روستا استفاده می‌کنیم تا به یک برنامه‌ی ثابت در محلات برسیم.

باید راه‌حل مناسب برای مهاجران پیدا شود

فعال اجتماعی در ارتباط با کودکان کوره‌ی عباس‌آباد گفت: تعداد زیادی از کودکان کوره جزو بچه‌هایی هستند که به خانه‌ی ایرانی می‌آیند، انتخاب ما به این دلیل است که آن‌ها دیده شوند.

او گفت: اگر مسأله این است که این‌ها، مهاجران غیرقانونی پاکستانی یا افغانستانی هستند، باید در سیاستگذاری‌ها اقدامی در سطح کلان صورت گیرد، در حالی که ۱۰ تا 15 سال است برای روستای کبیرآباد و بیش از ۳۰سال کوره‌ی عباس‌آباد هیچ راه‌حلی دیده نشده و تنها راه‌حل سال‌های اخیر، آتش زدن کپرها بوده است.

منوچهری ادامه داد:علت اصلی حضور ما و برگزاری طرح‌ها در محلات حاشیه، دیده شدن این مناطق و کودکان آن است که در همسایگی ما هستند و در حال سوختنند، ما هر روز به این محلات می‌رویم و نمی‌توان حضور این همه کودک را کتمان کنیم و به همین دلیل سعی داریم آن‌ها را به جامعه معرفی کنیم.

او ابرازامیدواری کرد که حضور و اطلاع‌رسانی ما به حذف صورت مسأله منجر نشود و با نگاه انسان دوستانه‌تر به یک راه‌حل عملی و درست برسیم.

photo_۲۰۱۷-۱۲-۲۲_۲۱-۴۷-۰۱

جشنی برای 200 کودک

مسوول خانه ایرانی از نحوه‌ی برگزاری سه جشن یلدا در شهرری گفت: یک جشن برای ۲۰۰ کودک زیر پوشش مرکزمان داشتیم که سه سال مداوم به اینجا می‌آیند و کلاس‌های آموزشی، هنری، ورزشی دارند. این جشن در  تالارپذیرایی انجام شد با نمایش عروسکی،غذا خوردن و تحویل هدایا پایان یافت.

منوچهری بیان کرد: نکته‌ی جالب توجه آنکه در روستای کبیرآباد هنگام روشن کردن بالن آرزوها، تمام کودکان آرزوی درس خواندن داشتند و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا حضور مستمر و هفتگی در این روستا برای برنامه‌های آموزشی، بهداشتی در حد توانمان داشته باشیم. خواهش ما این است اهالی شهرری با جمعیت امام‌علی(ع) همکاری کنند تا با یک روش درست به حل مشکلات بپردازیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا