خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نشانه‌ای از امکان رخداد زلزله بزرگ توسط گسل ماهدشت نیست»

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله‌ شناسی و مهندسی زلزله کشور درباره قفل‌شدگی گسل شمال تهران گفت: عدم فعالیت لرزه‌ای یک گسل همیشه مبنی بر قفل شدگی و تجمع انرژی در آن نیست.

محمد تاتار؛ معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با خبرهای منتشر شده مبنی بر فعالیت گسل ماهدشت بیان داشت: بر پایه داده‌های دستگاه‌های شتاب‌نگاری و لرزه نگاری و یا تجمع انرژی بر روی گسل شمال تهران، چند نکته قابل تامل است. ابتدا بهتر است نگاهی داشته باشیم به ابعاد گسلی که مسبب زمین لرزه ۲۹ آذر ماه در منطقه ملارد بوده است. این زمین لرزه دارای بزرگی محلی ۲ .۵ و بزرگی در مقیاس امواج پیکری (mb=۴. ۹) بوده است. گسل تولید کننده چنین زمین لرزه‌ای، دارای ابعاد ۳ در ۳ کیلومتر مربع است!

وی خاطرنشان کرد: چنین گسلی آنهم در عمق ۱۶ کیلومتری، به هیچ عنوان با آثاری همراه نخواهد بود که قابل ارتباط دادن زمین لرزه به گسلی خاص در سطح زمین باشد!

تاتار گفت: پس بنابراین تصور اینکه گسل ماهدشت را بطور یقین گسل مسبب زمین لرزه در نظر بگیریم، بطوری که نگران فعالیت بعدی آن باشیم، جای سوال دارد.

وی افزود: گسل ماهدشت می‌تواند یکی از گزینه‌های مطرح بعنوان گسل مسبب باشد، ولی نمی‌توان با قطعیت از آن صحبت کرد.

تاتار گفت: جدا از این مسئله، وجود خرد زمین لرزه‌ها بر روی یک گسل، که در بسیاری از گسل‌های کوچک و بزرگ کشور مشاهده می‌شود، مادامی که با بررسی جامع و همه جانبه پیش نشانگرهای دیگر همراه نشود، نشانه‌ای از امکان رخداد زمین لرزه بزرگ بر روی آن نیست!

وی افزود: گسل‌های فعال متعددی داریم هچون گسل مشا که سالیان سال است فعالیت لرزه‌ای بالائی نشان می‌دهند، ولی با زلزله بزرگی همراه نبوده‌اند!

تاتار گفت: برخی محققان عدم وقوع زمین لرزه بر روی گسل شمال تهران را به تجمع انرژی روی این گسل نسبت داده‌اند، عدم فعالیت لرزه‌ای یک گسل همیشه مبنی بر قفل شدگی و تجمع انرژی روی آن نیست!

وی افزود: لازم است تا مطالعات جامعی در خصوص تعیین نرخ جابجائی این گسل به کمک شبکه متراکمی از دستگاه‌های ژئودزی صورت گیرد تا بتوان در این خصوص بر اساس اندازه گیری‌ها کمی و نه مفروضات ذهنی اظهار نظر کرد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله کشور تاکید کرد: مطالعات صورت گرفته توسط محققان خوب سازمان نقشه برداری، شواهدی از قفل شدگی این گسل را نشان نمی‌دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا