خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پشت‌پرده کوچ اجباری جمنا به شهرستان‌ها

 تقریبا جمنا یک ساله شده است اما هنوز معلوم نیست از عمرش چیزی باقی مانده یا دچار مرگ زودرس شده است. دیگر نه خبری از جلساتشان هست و نه از آن شور و حال اولیه در آنها می توان سراغ گرفت.

فائزه عباسی در خبرآنلاین نوشت:دیگر از آن برو بیا و کنگره سه هزار نفره خبری نیست؛ انگار فقط  یک پوسته باقی مانده؛ صحبت بر سر مهمترین تشکیلاتی است که قرار بود وحدتی در اردوگاه اصولگرایان به پا کند اما گویا  همه آن برنامه ریزی ها که برای انتخابات ریاست جمهوری 96 انجام شده بود و قبل از 29 اردیبهشت  پایش شروع به لنگ زن کرد امروز فلسفه وجودی اش با اما و اگر مواجه شده است.

پایداری انتقادات از جمنا را کلید زد

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که به فاصله چند ماه قبل از انتخابات 96 اعلام موجودیت کرد در گام اول تنها یک مخالف داشت و آن جبهه پایداری بود؛ حرفشان هم این بود که این تشکیلات فاقد جامعیت است و همه احزاب را در بر نمی گیرد؛ البته به نظر می رسید این عدم اقبال دو سویه بوده است و جمنا نیز از پایداری‌ها دعوت نکرده بود و همین شد که نقطه آغاز این تشکیلات با اختلاف همراه شد.

هرچه بیشتر پیش رفت دایره این اختلاف نظرها و دلخوری ها بیشتر شد تا اینکه در جریان انتخابات درون تشکیلاتی برای معرفی کاندیدا این شکاف ها عیان تر شد. برخی چهره ها وقتی اسمشان از گردونه انتخابات جمنا بیرون نیامد انتقاداتشان را علنی کردند و مستقیما انتخابات جمنا را هدف قرار داد. در میانه راه موتلفه هم معترض عملکرد جمنا شد و حضور میرسلیم تا آخرین لحظه نمود کامل این شکاف بود.

وقتی رئیسی کاندیدای اصلی این جبهه و قالیباف کاندیدای پوششی شد، پیشانی آقای شهردار هم به شدت در هم گره خورد با اینکه با فشار و اجبار لبخند به لب زد و در مصلی تهران دست در دست رئیسی از انتخابات کنار کشید  اما  تنها چند روز بعد از انتخابات انتقاداتش را به جریان اصولگرایی شروع کرد.

جرقه تغییر شکل جمنا

انتخابات که تمام شد فاز جدیدی از انتقادات از جمنا آغاز شد، اصولگرایان که نه راه پس داشتند نه راه پیش، ناچارا موضوع تغییر شکل و اصلاح آن را مطرح کردند تا بتوانند نیروهایی که از آنها جدا شدند  را بار دیگر زیر این چتر جمع کنند.

عباس سلیمی نمین از جمله  اصولگرایانی بود که به سازو کار جمنا معترض بود و می گفت باید تغییراتی در آن صورت بگیرد و منظورش از تغییرات به روز شدن این تشکیلات برای انتخابات 98 بود. او می گوید:  اصولگرایان مبانی مشترک دارند اما به لحاظ ساختار تشکیلاتی به اختلاف سلیقه می خورند چون بعضی به ساختار ریش سفیدی و بعضی به ساختار رأی جمعی و برخی به ترکیب این دو قائل هستند.

حمیدرضا ترقی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم همان حرف های سلیمی نمین را به زبان می آورد و از لزوم تغییر رویه در جمنا سخن می گوید. او می‌گوید: اصولاً ساز و کارهایی که در آستانه انتخابات در نظر گرفته می‌شود، برای همان انتخابات مد نظر بوده و این‌طور نیست که برای چند انتخابات کارآیی داشته باشد. الآن هم طبیعتاً بایستی برای انتخابات آینده که مجلس است و با ریاست جمهوری متفاوت است، ساز و کاری جدید طراحی شود چرا که هر ساز و کاری نمی‌تواند جواب‌گوی نیازهای دو نوع انتخابات باشد.

«سیّدمحمدرضا میرتاج‌الدینی» نماینده اصول‌گرای مجلس هفتم، هشتم نیز نگاهی متفاوت تر از منتقدان دیگر ندارد هرچند از این تشکیلات به عنوان یک تجربه موفق نام می برد اما از رویکرد اصلاحی این تشکیلات نیز پرده برمی دارد او می گوید: جبهه نیروهای مردمی انقلاب، با توجه به تجربه نسبتاً موفقی که در دور گذشته داشت، اکنون در پی بازنگری و آسیب‌شناسی در برنامه‌های خودش می‌باشد تا با ساماندهی جدید، فعالیت خود را ادامه دهد.

خداحافظی یا اسباب کشی؟

حالا تقریبا جمنا یک ساله شده است اما هنوز معلوم نیست  از  عمرش چیزی باقی مانده یا دچار مرگ زودرس شده است. دیگر نه خبری از جلساتشان هست و نه آن شور و حال اولیه در آنها می توان سراغ گرفت و آنطور که سید محمد حسینی وزیر اسبق ارشاد و عضو شورای مرکزی جمنا می گوید نه تنها جلسات شورای مرکزی تشکیل نشده است که حتی دیگر آن پیگیری های اولیه برای اینکه به این حرکت به قول خود تجربه موفق رنگ و بوی پایداری ببخشند و آن را به عنوان یک تشکیلات ثبت کنند نیز وجود ندارد. حسینی می گوید: «قرار بود كه اعضاي شوراي مشورتي اين جبهه تكميل و معرفي شوند. با اين حال جلسات شوراي مشورتي ديگر برگزار نشده است.» این بلاتکلیفی آنجایی خود را بیشتر نشان می دهد که حسینی می گوید: «هنوز بحثي براي تطبيق با قانون احزاب صورت نگرفته است». (اینجا)

به دنبال صحبت های حسینی یحیی آل اسحاق از اعضای شورای مرکزی جمنا صحبتی از تعطیلی موقت جلسات شورای مشورتی جمنا و تمرکز فعالیت های این جبهه در شهرستان ها خبر می دهد.

به گفته او جبهه مردمی نیروهای انقلاب آسیب شناسی را انجام داده و بر این اساس هیات‌های را به شهرستان‌ها فرستاده است که ساختار جدید را با توجه به آسیب‌ها و برنامه‌ها تعریف کنند تا زمینه برای کارها آماده شود.

او می گوید: «در جبهه مردمی نیروهای انقلاب همه مشغول هستند» اضافه کرد: «دفتر مرکزی کارها را به شهرستان‌ها برده و هیات‌های مختلف را به همه استان ها و شهرستان ها اعزام کرده است تا همه نیروها برای انتخابات دور بعد بسیج شوند.»

با وجود اینکه این عضو شورای مرکزی جبه مردمی نیروهای انقلاب می گوید جمنا با آسیب‌شناسی‌هایی که صورت داده است قصد دارد همه کسانی را که در جبهه انقلاب هستند جذب کند. اما به نظر می رسد این صحبت های حسینی  و آل اسحاق بیشتر رنگ و بوی خداحافظی اصولگرایان با جمنا را داشته باشد یا حداقل قرار است در جلد دیگری ظاهر شود.

امضا کردیم اما کنارمان زدند

بیشترین نقد نسبت به جمنا از دل اصولگرایان بهارستان نشین بلند شد. محسن کوهکن از نمایندگان اصولگرای مجلس دهم که به ساز و کار جمنا  انتقاد جدی دارد. او درباره شکاف‌های موجود در این تشکیلات و کناره گیری برخی چهره ها از حضور در این قاب، با رد کناره گیری برخی از چهره‌ها از این جریان به خبرآنلاین گفت: من ندیدم کسی کناره گیری کند و عمدتا صحبت ها بر سر این بود که به سمت یک بازنگری پیش بروند و بر اساس یک آسیب شناسی دقیق ساز و کارهای جدید تعریف کنند.

او اختلافات امروز در درون جمنا را تائید می کند و می گوید: در هر مجموعه ای  اختلاف و دلخوری وجود دارد اما باید واقع بین باشیم. او گفت: ما باید از شرایط کشور تحلیل درست داشته باشیم و بر اساس واقعیات برنامه ای مدون در نظر بگیریم و بر اساس آن حرکت کنیم تا مشکلات حل شود.

کوهکن با بیان اینکه نگاهش ایده آلیستی نیست می گوید: من نمی گویم با تغییر ساز و کارها صد در صد مشکلات امروز جمنا حل خواهد شد چراکه اساسا کار گروهی در کشور ما با مشکل مواجه می شود.

بخشی از انتقادات کوهکن متوجه جامعیت و فراگیر بودن جمنا می شود و می گوید: من به طور کلی معتقدم موفقیت کار گروهی در این است که فراگیر تر باشد حالا هرکسی را می خواهند دعوت کنند با این نگاه دعوت کنند.

کوهکن اصل انتقادش به عملکرد جمنا انطور مطرح می کند: مهمترین نقد به جمنا این بود که آن فراگیری کامل لازم را از نظر اشخاص حقیقی و حقوقی نداشت و در ابتدا فکر کردند اگر اشخاص حقوقی نباشد شاید بهتر است لذا نقش احزاب در آن کمرنگ تر شد و از سوی دیگر با وجود آنکه مجلسی ها این سازو کار را امضا و تائید کردند اما یک نفر از مجلس دهم در این مجموعه نبود.اما  استنباط من این است که جمنا در حال حاضر اصلاح این خلاها را آغاز کرده است که اگر آن را به نتیجه برساند موفق خواهد شد.

تائید افول جمنا

عبدالرضا مصری نیز که از نمایندگان برخاسته از حزب موتلفه در مجلس است در رابطه با جمنا به خبرآنلاین می گوید: من هیچ جلسه ای از جمنا را شرکت نمی کنم برای همین اطلاعات دقیقی از عملکرد جمنا ندارم. اما طبیعتا همه تشکیلات ها در زمان انتخابات فعال می شوند و بعد از آن چندان ظهور و بروزی ندارد و مردم نیز عمدتا در این ایام است که پیگیر این موضوعات هستند اما به فرض ما در زمان حاضر به این موضوعات بپردازیم و تلاش کنیم جمنا به میزان همان زمان در آستانه قرار گرفتن انتخابات عمل کند انتظار زیادی است و وقتی انتخاباتی نیست دلیلی برای فعال بودن جبهه وجود ندارد، این موضوع را می توان در جریانات دیگر مانند اصلاحات و اعتدال هم جستجو کرد لذا امروز بیشتر بحث های داخلی خودشان است که مطرح می شود.

هرچند مصری شرکت نکردنش در جلسات جمنا را به دلیل مشغله کاری معرفی کرد و گفت دلخوری نسبت به این جریان ندارد اما با توجه به رویکرد موتلفه نسبت به این تشکیلات و انتقاداتی که به او وارد می کند به نظر می رسد رویکرد مصری نیز چندان بی ارتباط با نظر حزبش نباشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا