خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خدمتکاران اسرائیل در ایران | امیر هاشمی مقدم

امیر هاشمی مقدم، دکترای انسان‌شناسی و عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی با عنوان «خدمتکاران اسرائیل در ایران» نوشت:

کلیپ و عکس‌هایی پخش شده که نشان می‌دهد دو روز پیش عده‌ای افراطی رفته‌اند جلوی زیارتگاه استر و مردخای در همدان و پرچم اسرائیل را آتش زده‌اند. یعنی جلوی یکی از زیارتگاه‌های مورد احترام یهودیان ایران. این رفتار نابخردانه از یکسو تعرض به مقدسات یهودیان، به‌عنوان یکی از ادیان الهی و رسمی بر پایه قانون اساسی است و از سوی دیگر متهم کردن یهودیان کشورمان به هم‌دستی با اسرائیل.

یهودیان ایرانی یکی از شریف‌ترین مردمان این سرزمین‌اند که تاکنون زیان‌شان به کسی نرسیده و رد پای‌شان در هیچ خراب‌کاری‌ای کشف نشده است. در عوض می‌توان به فهرست بلند بالای خدمات‌شان به این کشور در طول تاریخ پرداخت که پیشکش کردن شهدای یهودی در جنگ تحمیلی و البته کمک‌های فراوان جامعه یهودیان ایران به رزمندگان ایرانی در جنگ جزو آخرین موارد است.

جالب آنکه یهودیان ایرانی جزو قدیمی‌ترین ساکنان این سرزمین‌اند که پیشینه حضورشان در ایران به ۲۵۶۲ سال پیش (۵۳۹ پ.م)، یعنی زمان آزادی‌شان از چنگ پادشاه بابل توسط کوروش بزرگ می‌رسد که بسیاری‌شان ترجیح دادند همراه کوروش به سرزمین‌های آن روزگار ایران بیایند. به راستی چند نفر از ما می‌دانیم که چند نسل پیش‌مان چه کسانی بودند و از چه زمانی ساکن این خاک و سرزمین مقدس بوده‌ایم؟

پس از تشکیل حکومت اسرائیل نیز علی‌رغم همه تطمیع و وعده‌هایی که از سوی اسرائیل دریافت کردند، حاضر به ترک میهن‌شان نشدند. اگرچه عده زیادی‌شان هم رفتند و شهروند اسرائیل شدند، اما آیا رفتارهای همین انگشت‌شمار افراط‌گرایان به ظاهر مسلمان یکی از عوامل این ترک میهن‌شان نبود؟

زیارتگاه استر و مردخای پیش از این نیز شوربختانه مورد بی‌حرمتی قرار گرفته بود و باز شوربختانه‌تر، موارد مشابه دیگری نیز در این زمینه داریم.

برای نمونه «استراخاتون»، آنگونه که مسلمانان می‌نامندش، یا «سارابت‌آشر»، آنگونه که خود یهودیان می‌نامندش، یکی از قدیمی‌ترین آرامگاه‌های یهودیان اصفهان در جنوب این شهر است که آنجا هم بدبختانه از دست نادان‌های افراطی در امان نیست و هر گاه تنش میان ایران و اسرائیل بالا می‌گیرد، روی دیوارهای این آرامگاه تاریخی شعارهایی علیه اسرائیل می‌نویسند. واقعا نا آگاهی و نادانی تا اینجا که نتوانی میان فرقه صهیونیسم و آیین یهود تمایز قائل شوی؟ اینها از رهبری جلوترند که بارها تاکید کرده حساب یهودیان ایران و جهان جدا از حساب اسرائیلی‌ها و صهیونیست‌هاست؟

خدمتکاران اسرائیل در ایران | امیر هاشمی مقدم

اتفاقا حضور یهودیان در ایران خود نشانه‌ای است از هم‌زیستی تاریخی مسلمانان و یهودیان (و دیگر ادیان الهی) در کنار یکدیگر. اما آیا این رفتارهای افراطی خدمت به اسرائیل برای اثبات ادعای بی‌پایه و اساسش مبنی بر یهودی‌آزاری در ایران نیست؟ آیا این چراغ سبز نشان دادن به اسرائیل نیست مبنی بر اینکه ما چند نفر انگشت‌شمار در اینجا افراطی‌گری می‌کنیم تا تو بتوانی پرونده درستی کنی علیه کل ایران؟

در روزهای اخیر شاهد سکوت بخش قابل توجهی از روشنفکران، نویسندگان، هنرمندان و افراد مشهور ایرانی درباره حملات رژیم تا دندان مسلح اسرائیل به مردم بی‌گناه غزه بوده‌ایم (برخلاف بسیاری از هم‌فکران‌شان در دیگر کشورها. دست کم در ترکیه می‌دانم موضع‌گیری روشنفکران و مردم خیلی پر رنگ‌تر از ایران است). آیا یکی از دلایل این سکوت، ترس‌شان از انتقادات جامعه نیست که با برچسب «از خودشونه» اینها را نیز کنار افراطیونی بنشانند که در این فیلم می‌بینیم؟

نکته عجیب اینکه ماموران نیروی انتظامی آنجا ایستاده و فقط تماشا می‌کنند؟ آیا این رفتار افراطی‌ها کنار زیارتگاه یهودیان، مصداق بارز اخلال در نظم عمومی، تعرض و توهین به اماکن مقدس ادیان رسمی و سلب آرامش شهروندان این کشور نیست؟

نهادهای مسئول و متولی اگر واقعا به فکر منافع و مصالح ملی هستند باید با چنین مواردی برخورد قانونی و بدون کمترین ملاحظه‌ای داشته باشند.


توضیح امیر هاشمی مقدم، در یکشنبه، ساعت 15:15:

با توجه به اینکه تقریبا در همه انتقادات بر این نوشته اشاره به این شده که استر و مردخای عاملان قتل عام ایرانیان بودند و بنابراین افراطی‌ها خوب کاری کردند رفتند پرچم اسرائیل را آنجا آتش زدند، این پی‌نوشت را که ابتدا به صورت دیدگاه زیر همین یادداشت نوشته بودم، برای سردبیر محترم انصاف‌نیوز فرستاده و خواهش کردم به پایان یادداشت اضافه شود؛ چرا که ممکن است بسیاری از خوانندگان فرصت خواندن حدود صد کامنت (تا این لحظه، یعنی دو روز پس از انتشار یادداشت) را نداشته باشند.

بر پایه روایت تورات، هفتاد هزار ایرانی و از جمله هامان وزیر در یک روز به دستور مردخای کشته شدند، چرا که ایرانیان می‌خواستند یهودیان را بکشند و یهودیان هم با کسب اجازه از خشایارشا که استر (خواهرزاده مردخای) زنش بود، پیش‌دستی کردند. جشن پوریم هم به همین دلیل است. حالا حتی برخی‌ها می‌گویند اصلا سیزده به در هم ریشه در همین مراسم و اشاره به ایرانیانی دارد که در این روز از دست یهودیان به دشت و کوه پناه بردند.
به دلایل مختلف باید در درستی این داستان تردید کرد.

۱- این داستان تنها و تنها در تورات آمده است. تا پانصد سال پس از خشایارشا اثری از این داستان در همان تورات هم نیست و سپس اضافه می‌شود. کما اینکه اثری در منابع تاریخی درباره زن یهودی خشایارشا هم نداریم.

۲- به جز تورات در هیچ سند تاریخی دیگری به آن کوچک‌ترین اشاره‌ای نشده است. درباره هخامنشیان ما اسناد زیادی داریم، چه به خط میخی در سنگ‌نوشته‌ها و الواح گلی، چه در منابع سامی میان‌رودان و چه منابع یونانی که برخی‌شان همچون کوروپدیا یا تاریخ پارس منحصرا درباره ایران هخامنشی و برخی‌شان همچون تاریخ هرودوت بیشترش درباره هخامنشیان است. اتفاقا خشایارشا چون به آتن حمله کرد بیشتر مورد توجه نویسندگان یونانی بود و درباره‌اش بیشتر نوشته‌اند. اما در هیچ‌کدام کمترین اشاره‌ای به چنین رویدادی نشده است.

۳- هیچ سرنخی هم از چنین رویدادی به دست نیامده است. آثار این قتل عام (همچون گور دسته‌جمعی و…) در هیچ کجا یافت نشده. در ادبیات شفاهی، افسانه‌ها و تاریخ اساطیری هم ردی از این داستان یا چیزی شبیه به آن دیده نمی‌شود.

۴- این داستان با عقل جور در نمی‌آید. هفتاد هزار نفر رقم کمی نیست. اصلا نمی‌دانم شوش آن روزگار (که ادعا می‌شود پوریم در آن اتفاق افتاد) جمعیتش این میزان بود یا نه. ولی اگر هم بوده این به معنای نابودی کامل یک شهر است.

۵- من کارشناس تاریخ نیستم، اما به‌عنوان خواننده تاریخ معمولا برای هر دوره‌ای از تاریخ می‌روم سراغ متخصصان آن دوره. هیچ یک از متخصصان دوره هخامنشی این روایت را قبول ندارند؛ نه غربی‌ها و نه ایرانی‌ها (البته به جز استاد اعظم ناصر پورپیرار که با مدرک دیپلم در همه زمینه‌ها صاحب نظریاتی خلاف نظرات همه کارشناسان بود و یک‌تنه علیه همه بخش‌های تمدن و فرهنگ ایرانی کتاب می‌نوشت. و البته برخی سخنرانان غیرمختصص دیگر که درباره شیر مرغ تا جان آدمیزاد سخنرانی می‌کنند و درباره پوریم و… هم کلی ادعای غیرعلمی طرح کرده‌اند). حتی بسیاری از پژوهشگران یهودی هم کتاب استر و داستان ایرانی‌کشی در روز پوریم را آفریده ذهن یک یهودی ایرانی در سده‌های بعدی می‌دانند.

۶- بسیاری از کارشناسان باور دارند پوریم جشن باستانی دیگری بوده که در گذر زمان تحریف شده. این را ما در بسیاری از جشن‌های ایرانی هم داریم. برای نمونه مراسم قالی‌شویان در مشهد اردهال که همین ماه مهر برگزار شد، به باور بیشتر کارشناسان برگرفته از جشن مهرگان است که با روایت شهادت فرزند امام باقر ترکیب شده است. یا آنگونه که خیلی‌ها می‌گویند زادروز حضرت مسیح ماه آوریل بوده و چون این آیین در اروپا جایگزین میترائیسم می‌شود، بنابراین روایت زادروز را می‌آورند تا زمان زایش مهر در آغاز زمستان.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اینقدر برای محکوم کردن کار این افراد دست پاچه بودی و عجله داشتی که یادت رفت فکر کنی استر و مردخای برای چی محبوب و مورد احترام یهودیان هستن!! برای قتل عام ایرانی ها .. این ربطی به دین نداره و هامان هم مسلمون نبود .. واقعا مطلب خوبی بود و یاران اسراییل رو خوب معرفی کرد

    170
    134
    1. به هر حال یهودی های ایرانی هم وطن هستن پس اگه اینجوره بیایین فردا یهود و شیعه و سنی و ارمنی و زرتشت و … بیافتیم به جون هم اینجوری خوبه؟؟
      هم وطن فارق از هر دینی اول ایرانیه
      ضمن اینکه یهودی های ایران صهیونیست که نیستن
      اونا هم یه دین دارن و پیامبری که ما قبولش داریم پس اونا رو قاطی این جنگ نکنین و فراموش نکنین بعضی از هم وطنای مسلمونمون شاید بدتر و ظالم تر از هر ظالمی باشن متاسفانه

      2
      2
    2. من هم مثل تو قبلا” چنین فکر میکردم چون این مطلب را در یک سایت که به قلم یک نویسنده نا شناس نوشته شده بود خوانده بودم. اما بعدها با جستجو در منابع غیر اینترنتی پی بردم که این سخنان درووغی بیش نیست.حساب یهودیان ایران و جهان از حساب صهیونیسم جداست.همانطور که حساب اسلام از حساب وهابیت وداعش جداست.

      56
      6
      1. جناب آقای مجید هشت گردی. جنابعالی اینقدر دیپاچه جواب دادی که فراموش کردی یهودیان عزیز کشورمان پاره تن میهن اسلامیمان هستند.
        آنها بزرگوارانه و باعزت در کشورمان زیسته اند و خواهند زیست. مثل من و شما. انها هم در شرایط بد اقتصادی موجود در کشور مثل بقیه زندگی میکنند.
        انها حسابشان از صهیونیسم جداست.
        همه چیز را قاطی نکنید.

        12
        1
        1. این امیرهاشمی خان.اسم کتابش رو بدرستی خدمتکاراسراییل درایران گذاشت.آمده واسه تطهیراسراییل یک کتابی بنویسه که شایدحامیان ایرانی فضای مجازی اسراییل بیشتربشه.لعنت برحامیان بی جیره وحمال اسراییل

          3
          3
      2. آقی مطلع اگر صحبتهای آقای رائفی اشتباه لطفا مبنای جشن پوریم رو توضیح بدین
        نقش استر ومردخای رو در کاخ خشایارشاه چی بوده
        هامان وزیر خشایار شاه چگونه کشته شد؟

        3
        8
      3. مشکل درتفکریست که حکومت درذهن ملت ایجادکرده وخودبه آن دامن می زند،مثل سفارت نوردی که باتحریک عواملی ازدرون حاکمیت شکل گرفت وهزینه آن راملت مظلوم پرداخت کردند

        10
        5
    3. با سلام جناب مجید هشتگردی اول سپاسگزارم و خوشحالم که یک ایرانی ایران پرست هستی .اما برادر عزیز اون داستان استر و خشایارشاه که رائفی پور انداخته تو گوش این ملت هیچ گونه مستند تاریخی نداره و فقط در حد حدسیات و توهمات جناب دکتر رائفیپور هست که خیلی مسائل خرافی رو بسیار افراطی پیش میبره . این داستان استر و مردخای یک داستان بین النهرینی یا کنعانی هست که به احتمال زیاد مربوط به قبل از هخامنشیان میشه و بیشتر به رمان میخوره نه به واقعیت . کمی در موردش تحقیق کن و به تعبیر و برداشت رائفی پور و امثالهم اتکا نکن

      32
      25
      1. حرف الکی نزن. برای ملت شدی ماله کش. خود اسرائیلی ها دارن میگن ما جشن پوریم رو بخاطر قتل ایرانی ها جشن میگیریم. بعد تو میای ماست مالی میکنی؟!!! عجب جماعتی پیدا میشه

        9
        9
    4. هر جا ثابت کردین که نژاد پرست هستین به تمام قومیت توهین و مسخره میکنین و خود را برتر مینامین .

      5
      1
  2. یک نگاه به سایت فرارو بهارنیوز و… بکنید بزرگترین خادمان اسراییل شما اصلاح طلب ها هستین

    151
    148
    1. من در یکی از سخنرانی های نتانیاهو لعین شنیدم گفت هیچ کس به اندازه احمدی نژاد به ما کمک نکرد با هر سخنرانی احمدی نژاددرهای ورود پول و کمکهای تسلیحاتی از آمریکا میشد

      32
      10
    2. حالا لازمه در حمایت از یهودیان ایران اینقده پیاز داغشا زیاد کنی که مسلمونا را متهم کنی و یهودیا را تطهیر

      5
      10
      1. یهودیان ایران با تو چیکار کردن تا حالا که فکر کردی پیازشان رو داغ کرده است؟ادبیات نفرت پراکنی شماها سرش و تهش معلوم نیست کجاست

    3. همین مفسدین افسادطلب چرادرموردهولوکاست نمیره تحقیق کنه.-!!درصورتیکه کسی اجازه صحبت کردن نداره دیگه چه برسه به تحقیق

      3
      1
  3. شماجوش نزن.خیلی جوش اسرائیل رومیزنی.راست میگی عکس جنین ونوزاد شهید فلسطینی روبزار.

    151
    166
    1. ایشان جوش اسرائیل رو نزدن بیخودی تهمت نزن خیلی هم درست گفتند یهودی های ایران آدمهای شریفی هستند
      اگه سواد داشتی منظور این آقا رو می‌فهمیدی همه دنیا نگران کودکان غزه هستن

      61
      7
  4. در میان ده ها هزار کشته و زخمی از مردم غزه الآن شما نگران احساسات یهودیان مقیم ایران هستید از شما به عنوان یک فرد تحصیل کرده و مدعی بعیده اگر یهودیان مقیم ایران قبل این عمل به قول شما افراطی گری اعلام همدردی شان را با مردم غزه کرده بودند مانند دیگر یهودیان جهان این اتفاق برای شان نمی افتاد بهتراست به جای اینکه نگران احساسات یهودیان باشیم بیشتر نگران چگونگی نجات زخمی های غزه باشیم.

    159
    167
    1. اینها همش فرافکنی و پرت کردن حواس ها از جنایات صهیونیست هاست … الان خیلی مثلا ر تعمق فکر کردی و آلاف و اولوف بهم گره زدی ؟؟؟
      اگر سالها قلم بزنی در مورد جنایات اسرائیلی و صهیونیسم بازهم وقت کم می آوری … اما شما در این مقطع که بچه های شیره خوار قطعه قطعه میشن غمخوار جریحه دار شدن یهود بخاطر آتش زدن پرچم شیطان در سر قبر پدر شیطان هستی !!!!!

      30
      40
    2. هنوز صهیونیست ها جشن پوریم را برای کشتن ایرانیان در 2000 سال پیش برگزار می کنند،استر و مردخای ربطی به دین یهود ندارد.بلکه قاتل ایرانیان در 2500 سال پیش هستند، نتانیاهو در مارس 2019 در توییتر به این مسئله اشاره کرده و از قتل ایرانیان در 2500 سال پیش ابراز شادمانی کرده،البته یهودیان پاک ایران قابل احترام هستند و توهین به ایشان درست نیست

      6
      5
      1. سپیده جان شما نهایت اختیار چهار دیواری خونه ات رو داشته باشی چون راه پله ها هم مشاع هستش
        در اندازه ای نیستی به هموطنان یهودی بگی از ایران بروند.دو هزار پونصد ساله ایران هستند چون سپیده گفت برن
        نفرت انگیزها

  5. همین تعداد کم یهودیان برنداروپا آمریکا دیگه بهونه دست اسرائیل نباشه دیگه دو هزارو خورده ای سال اینجا موندن کافیه فردا پس فردا میگن اینجا هم خاک اسراییله

    82
    166
    1. از نظر دوستان همه جا به خصوص خاورمیانه. خاک اسرائیله در ضمن شخصا از منطقه ای میام که قدیم اکثرا یهودی بودند معروفه بعدا در طور زمان مسلمان شدند الانم خودمو مسلمان می دونم .

      31
      57
      1. خیلی محترمانه میگم دوستانت خیلی غلط کردند اسرائیل توسط فرعون مصر و پادشاه بابل به اسارت رفتند و به بردگی برده شدند به بابل تا روزی که ابر مرد تاریخ کوروش هخامنشی بابل را بدون خونریزی فتح کرد واین قوم را به دیارشان ره سپار کردند اما ۳پیامبر یهود مثل دانیال نبی وبسیاری ازاین مردمان عاشق رفتار کوروش شده بودند همراه ایشان به ایران آمدند البته آنها منظر آمدن منجی بودن

        6
        1
  6. سلام نویسنده انگار استر و مردخای رو نمی شناسه.یا حتی نمی دونه پوریم چیه.

    86
    58
    1. جدل نکنید ما همه ایرانی هستیم بسته به زمان هریک خدماتی به دیگری میکنیم ایران مهد ادیان است

    2. پوریم یه داستان خیالیه که برای تفرقه بین ایرانیها و یهودیا ساخته شده اونم به واسطه مهر و محبتی که بین ایرانیا و هموطنای یهودیشون بوده شما جوش نزن

      8
      5
  7. امیر هاشمی مقدم وانصاف نیوز به کاهدون زدن….اولاکسی به مقدسات یهودیان ایران اهانت نکرده و پرچم کثیف ونجس اسراییل رایانش کشیده اندودوما چرابه فجایع توهین اسراییل جعلی به سایر ادیان نمی پردازید.شمامزدور اسراییل کثیف وجانی هستید.

    104
    111
  8. استر و مرخای همانهایی هستند که باعث نسل کشی در ایران شدند و تا العان هم جشن پریم پابرجاست تاریخ را بخوانید شما که این مطلب را نوشته اید
    بیسواد هستید بیسواد

    116
    58
  9. خب کی گفته که پرچم اسرائیل و کشور اسرائیل نماد یهوده؟؟یهودی که درایران زیست میکنه پیرو حضرت موسی علی نبینا السلام است و یکتا پرست اما اسرائیل ولد حرام ساخته ی انگلیس و آمریکاست و فقط از اسم یهود به نام پوشش استفاده میکنه مردخای واستر نماد یهود قابل احترامه؟؟اما خون کودک و نوزاد فلسطینی حلال ریختنش؟؟؟ازکجا میارین این تیتر و مقاله هارو

    110
    45
    1. همینکه تا حالا همون زیارتگاهشونو اتیش نزدن خیلی خویشتن داری کردن یهودیهای هموطن هم اگر واقعا خودشون رو ایرانی میدونن و حسابشون از اسراییل نزاد پرست جداست نباید برای استرو مردخای جنایتکاری که دستشون به خون هموطنانشون آلوده است احترامی قائل باشن
      نویسنده محترم هم که سنگشون رو به سینه میزنه زحمت بکشه یکم تاریخ رو مطالعه کنه

      4
      6
  10. با ید گف به اینا که والا این زیارتگاه چند قرن قدمت داره، [اف بر شما]، حالم از همدانی بودنم بهم خورد

    51
    64
  11. سلام – نوشته شما در خصوص پایان نامه خانم دانشجو را امروز خواندم و نکته ای را لازم دانستم عرض کنم. چنانچه ثروت موجود در کشور اعم از درآمد-آموزش و پرورش-امکانات رفاهی خانواده-آزادیهای فردی و اجتماعی و … بطور شایسته توزیع گردد، مطمئن باشید اقوام دیگر کشورها هم مایل به زندگی در زیر پرچم ایران خواهند شد. اقوام خودمان که جای خود دارد.

    56
    13
  12. اینم ادامه ی ندانم کاری افراطیون با سفارتخانه های آمریکا، عربستان و انگلیس و… هست که تاوانش رو مردم باید پرداخت کنند. متاسفیم برای خودمان.

    85
    72
  13. میشه از نویسنده محترم متن بخوام که طبق کتاب خود یهودی ها این مردخای و استر و معرفی کنند و طبق نوشته های خود کتاب مقدس یهودیان بگن که چیکار کردند، مگه طبق گفته های و نوشته هایی که موجود است این دونفر همان کسانی نیستند که حکم قتل چندین هزار نفر ایرانی و صادر کردند و اگر یهودیان ایران خود را ایرانی میدانند، چرا باید قاتل اقوام ایرانی را تقدیس کنند. از نظر من این دو فرد طبق کتاب مقدس جز دو قاتل و جانی و جنایتکار نسبت به ایران نیستند و هر ایرانی باشرفی که به کشور خود تعصب داشته باشید هیچ احترامی برای این مقبره که قائل نیست

    97
    26
    1. افراط وتفریط درحوزه ی دین ثمره اش مشهوداست.جنایات صهیونیزم بالباس دین یهودمحکوم ومذموم است وحتی عده زیادی ازیهودیان بخاطراعتراض به جنایات صهیون،درکنگره آمریکا،دستگیرشدند.بفرموده مولانا:ازنظرگاه هست ای مغزوجود/اختلاف مومن وگبرویهود/نویسنده ی محترم،اهتمام به تفاوت ایدئولوژی صهیون و مثلا افراطیون گوش آمونیم و…با دین آسمانی یهودیت و پیروان موسی ع ،کلیم الله،داشتند.یهودیان هم وطن ما درطول اعصاریارشاطرمرزوبوم خودبودندوهرگزبارخاطرنبودند.آنهانیزمثل هموطنان مسیحی ما،دردفاع مقدس،شهدایی تقدیم خاک مقدس ایران وبرای رضای حق تعالی کردند.وبارها اسرائیل را بخاطرجنایاتش محکوم کردندکه دررسانه ها بازتاب داشته است.بی تردیدجهالت برخی ها،پاسکاری به صهیونیزم مکاراست.الشی جاوزعلی حده انعکس علی ضده” هرچیزی ازحدش بگذرد،برعلیه خودش عمل میکند”

      3
      1
  14. آیا نیروی انتظامی سایر ملل مترقی که دربرابر قرآن سوزی فقط تماشاگر بودند اینقدر برای ایشان جای تاسف داشت و آیا درباره اصالت یهودیان کشور چشمشان رابر تاریخ استرومردخای در هامان کشی و فاجعه پوریم بسته اند.

    77
    26
    1. اگه منظورت پریم هست خواهشا تاریخ رو بخون بع اظهار نظر کن چون استر زن خشایار شاه و قابل احترام برای ما ایرانیهاست گرچه داستان پریم جز یه تاریخ سازیه دروغ بیش نبوده و نیست تا بین ایرانیها و یهود تفرقه بیندازند که خدا رو کر شکر اتفاق نیوافتاد و فقط یه مشت بیسواد رو جذب کرد

      5
      4
    2. ایشون دو بار لفظ زیارتگاه رو استفاده کردن
      اونم برای قبر دو نفری که نفوذی در حکومت هخامنشیان بودن و ماموریت کشتار ایرانیان میهن پرست رو داشتن. در ضمن امثال این آدما هیچوقت برای قران سوزی یا مسلمان کشی ناراحت نمیشن بلکه شاید جشن هم بگیرن.بیشترین ناراحتی ایشون از اتش زدن پرچم صهیون هست که آرم وسطش داستانها داره. اگر واقعا فکر میکنید ستاره داوود هست بهتره مطالعه کنید ببینید آرم کثیف شش گوش نماد چی هست.خلاصه اینکه این ادم سوزش اصلیش رو داره پشت عبارتی مثل (هزینه زایی برای کشور) پنهان میکنه.اقدام اون افراد فوق العاده بوده و اصلا قابل قیاس با حمله به سفارتها نمیباشد. این یک حرکت کاملا فکر شده و موثر بوده کما اینکه میبینیم غرغرش نه از اسراییل بلکه از خود ایران بلند شد

      23
      12
    3. ایشون از انش زدن پرچم صهاینه به سوزش افتاده و منظور اصلیش رو پشت عباراتی مثل هزینه زایی برای کشوز پنهان میکنه. هرکی رفته دم مقبره نفوذیهای صهیون(استر و مردخای) دمش گرم چون بهترین حرکت ممکنه رو کرده. میبینید که سوزشش در صهیونیستهای وطنی چطور بلند شده

      16
      12
  15. ما توی قران کاملا واضح داریم که حتی عده ای از یهود که با خدا حیله میکنه و به خلق خدا تفرقه و نفاق و… تا زمانی سلاح نکشیدن باید بهشون امان داد!!! چه برسه عده ای از یهود که نه با خدا مشکل دارن و نه با خلق خدا و سرشون تو لاک خودشونه!!!
    هرکسی اینکارا کرده بر خلاف فرمان و حکم خدا و قران و اسلام عمل کرده!!
    اگه نا آگاه باید اگاهشون کرد،، و اگه اگاهانه اینکار کردن منافقانه هستش کارشون چون دقیقا بر عکس حکم و فرمان خدا به اسم اسلام و‌قران عمل کردن

    71
    29
    1. هیچ وقت سرشون تولاک خودشون نبوده
      2تو همون قران نوشته شده که شاید بامسیح بشه کنارامد اما با یهود نه
      3این عمل ربطی به اسلام نداره صرفا احساسات عمومیه
      وبه پیگران عرض کنم اونجا از بی کفایتی واحمقی مردمه که زیارتگاه گور دوتا ایرانی کش اصلا بالاترین توهین به ایرانیه

      11
      11
  16. ای نادان یا تاریخ نخوندی یا خودت رو به نادانی زدی، پست ترین آدمها کسانی هستند که از آب گلالود ماهی می‌گیرند، تو از هر یهودی صهیونیستی خطرناکتری

    62
    34
    1. فقط باید برات تاسف خورد که شما از همان ستمگرانی هستید که به اسم قران از جماعت سود میبرید و فرقی میان شما و داعش نیست

      5
      2
  17. هرگونه بی احترامی به مقدسات ادیان و مذاهب کاری نسنجیده و نابخردانه و مذموم است. من نمی دانم که « استر» و « مردخای» چه شخصیت مقدسی دارند.!؟ البته تقدس از آن کسانی است که شخصیت الهی دارند و برای سعادت دنیوی و اخروی یک ملت تمام وجود خود را وقف می کنند . والبته باز هم نمی دانم آنها در تاریخ ایران و سعادت و خوشبختی ملت ایران چه نقش و جایگاهی داشتند . اما آقای امیر هاشمی مقدم بهتر بود تحلیلی از جنایات هفتاد ساله صهیونیست ها و آواره کردن یک ملت با زور سرنیزه و کشتار زنان و کودکان بیگناه فلسطینی و تخریب خانه ها و مدارس و مساجد و بیمارستانهای فلسطین می نوشتند تا اینگونه القاء کنند که بی طرفانه قضاوت می کنند.

    56
    23
    1. آقای هاشمی مقدم از دولت صهیونیستی اسرائیل حقوق میگیره پس باید از جنایت هاشون جانبداری کنه و با تحریف تاریخ آسمون ریسمون ببافه و عده ای ساده لوح رو باخودش هم‌نوا کنه. اینجور مزدوران نظیر هاشمی مقدم باید زیرک باشن دوپهلو حرف بزنن دستشون رو نشه. اصلا پرچم نکبت وجعلی اسرائیل غاصب ربطی به دین یهود نداره که مقدم حرص میخوره

  18. اگه کلیمیان ایران باعث افتخار شونه سر قبر استر و مردخای برن پس مشخص این ها هم دو رو هستن.
    کسی که از این دو قاتل ایرانیان فرشته می‌سازد باید به او شک کرد.

    62
    26
    1. این بانو هیچگاه قاتل ایرانی نبوده و کوروش فقط و فقط بواسطه انسانیت به این یهودیا مکان داد و هامان و کشت که از قوم یهود دفاع کنه و همین استر همسر گرانقدر خشایار پادشاه ایران زمین و مورد احترام تمام ایرانیها هست و شما فقط و فقط دنبال تفرقه بین ایران و یهود بودید و کور خوندی اگه فکر کنی یک درصد هم موفق بشی و اون فلسطینی هم زمانی که به زور جنگ و نسل کشی یهودیا در زمان صلاح‌الدین اعوبی این سرزمین رو از یهودیا گرفتن باید فکر اینجاشم میکرد چیزی که عوض داره گله نداره

      3
      3
    2. چقدر افراطی ها هوشیاری جامعه و جمهوری اسلامی رو راحت زیر سوال میبرند …۲ با ا. استاد هاشمی مقدم تقدیر کردم و نظرم رو ارسال نکردید ،،،،

      3
      1
  19. تو این فیلم چند فرد معمم و به اصطلاح روحانی دیده میشه.گویا مامور نیروی انتظامی در مواجهه با این جماعت صاحب قدرت بیشتر از اینکه دغدغه ی نظم عمومی داشته باشه؛ملاحظه ی حفظ شغل و پست و مقام خودش رو داره.حقیقت اینه که تیغ قانون به بعضی‌ها که میرسه؛کند و بی خاصیت میشه.

    33
    44
    1. باز هم برند؛ اینا برند؛اونا برند ؛ هر کی دوست نداره جمع کنه بره !!! شما چه کاره این مملکتی که به دیگران بگید چه کار کنند اصلأ کجای شما به مسلمانی می خوره یا شاید هم ….

      1
      1
  20. یعنی اگه ایشون جامعه شناس و استاد دانشگاه جمهوری اسلامی «ایران» هست واقعا باید باحال خودمون متاسف باشیم و از سویی خوشحال که تا حالا کشور رو دودستی به اسراییل ندادن!! مردک این پرچم جعلی برای یک حکومت غاصب و خونریز و کودک کش و جعلی هست، و هر یهودی واقعی و با اصالتی هم ازین پرچم ننگین منتفره و اعلام برائت می‌کنه… از طرفی استر و مردخای رو هم ک همه ایرانیها داستانش رو می‌دونن چیه، واقعا برات متاسفم. و برای سایت بی انصاف نیوز!!

    1
    1
  21. فرض محال که محال نیست به فرض که عملکرداینها درست باشد اگرهست هرچه سریعتر اقایان فراجا که انجادرحال تماشاهستن مجوزقانونی این کاررا منتشرفرمایند وگرنه هرعمل خارج قانون مستوجب قضاوت قوه قضاییه می باشد
    منتظر انتشار مجوز اعمالشون توسط استانداری همدان وفراجا هستیم
    سانسور نکنیدا

    1
    1
  22. میگی دوهزار و خورده ای سال یهودی ها تو ایران موندن دیگه وقتشه برن ؟؟؟؟؟ عزیزم اول اونا تو ایران بودن بعد اعراب به ایران حمله کردن و زن و بچه ها رو کشتن و به کنیزی گرفتن و …

    1
    1
  23. یهودیان این سرزمین ربطی به دشمن ما ندارد اسرائیل غاصب در حد و اندازه ای نیست افراطی ایران سوز تو به هموطنان عزیز من توهین کنی تو اگر راست می گویی برو و با دشمن غاصب بجنگ دلیل ندارد توی مسلمان نما به جای بزرگان این سرزمین تصمیم بگیری این خاک رهبری دارد و تصمیم گیرنده نهایی و واقعی خود ایشان هستند هر ببوی تازه به دوران رسیده که نمی تواند به ادیان الهی توهین کند تو که تاریخ می خوانی نتیجه گرفتی به هموطنان دیگر ادیان توهین کنی شما ها مسلمان نما ها کاری کردید دیگر کسی به ما اعتماد نمی کند و ما را افراطی و دستمال به دست و هزاران وصله ناجوری که در شأن حتی حیوانات نیست می زنند البته آدم با شخصیت به همنوعان خود توهین نمی کند

    1
    1
  24. انصاف جون صبح بخیر بعد از چندین روز کشتار ناجوانمردانه زن و کودک و پیر و جوان توسط صهیونیست ها در غزه مطلب زدی اون هم ابراز ناراحتی کردید بابت توهین به نمادی که خودش توهین به ایران و ایرانی است ننگ و مرگ بر شما اصلا ح طلبان و دارو دسته شماها و سلبریتی هایی که در دوران آشوب‌های هدایت شده از طرف همین صهیونیستها و آمریکا یها و اروپا یها خودشون را کشتند بابت حمایت از همین آشوب ها ولی الآن کر و کور و لال شده‌اند ننگ بر شما
    شما همان اشباه الرجالی هستید که طبق فرموده امام حسین علیه السلام نه دین دارید و نه آزادمرد هستید

    1
    1
  25. باز هم برند؛ اینا برند؛اونا برند ؛ هر کی دوست نداره جمع کنه بره !!! شما چه کاره این مملکتی که به دیگران بگید چه کار کنند اصلأ کجای شما به مسلمانی می خوره یا شاید هم ….

    1
    1
  26. راست میگه در شهر ما چندین نفر یهودی میشناسم عطاری دارن خداوکیلی انقدر انسان های خوبی هستن وقتی چیزی ازشان میخری هم منصفانه هستن هم باید کفه ترازو طرف پایین بره

  27. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند، یهودیان یا کلیمیان ایران که پیرو حضرت موسی سلام الله علیه هستند، قابل احترام هستند. و ربطی به دیکتاتورهای اسراعیل که ساخته و َپرداخته استعمار نژاد اروپایی خصوصا آنگلوساکسونها هستند ندارند. سالیان سال چه یهودیان فلسطین و چه یهودیان ایران و سایر مناطق جهان در کنار مسلمانان با صلح و، صفا زندگی می‌کردند. تا آنکه نژاد پرستان استعمارگر غربی سر و کلشون پیدا شد و یهودیان سراسر جهان را فریب دادند و آنها را از زادگاه خود که هر کجای دنیا می‌زیستند، مثلا ایران، یا مناطق دیگر، با نیرنگ وحیله، و باهندونه زیر بغل گذاشتن آنها و داستان درست کردن‌های دیگه، جدا کرده و آنها را با نفرت پراکنی و حس بد بینی به اقوام و مذاهب دیگر، تبدیل به سرباز اسلحه بدست کردند و آنها را به جان یک عده مردم بیگناه کردند. و روسای اروپایی آنها سرگرم خوش گذرانی با استعمارگران غربی شدند. وگرنه چه لزومی دارد وقتی یک کلیمی شریف ایرانی در ایران داره زندگی میکنه، بلندشه بره اسراعیل. مگر آنکه فریب بخوره و طمع کنه مثل افراد دیگه ایرانی. نتیجه آنکه کلیمیان و نمایندگان آنها در مجلس و شهدای آنها به عنوان موحدین قابل احترام و مورد تکریم هستند.

    1
    1
  28. خدمتکاران رژیم کودک کش اسرائیل اصلاح طلبان و انصاف نیوز و روزنامه شرق هست

    1
    1
  29. شما چرا از هر چیزی فقط پلشتی میبینی این کار خودش احترامی است به مردخای همدان کسی توی این فیلم به مقبره مرحوم توهین نکرده که یا به در و دیوار زیارتگاه ایشان آسیبی نرسانده است مسئله سیاسی است نه دینی و مذهبی

  30. جدل نکنید ما همه ایرانی هستیم بسته به زمان هریک خدماتی به دیگری میکنیم ایران مهد ادیان است

  31. خود نویسنده خدمتکار اسرائیل است میگی نه ببین چه جوری گارد گرفته چند نفر این کار رو انجام دادن دلیلی نداره نا مسلمان خطاب قرار بده اینا رو جاسوسی است شک نکنید

    1
    1
  32. خیلی داغ کردن بلدی چرا وقتی مساجد را آتش زدند حرفی نزدی گمانم رگ غیرتت برای اسرائیل باد میکنه

    1
    1
  33. یهودیان ایرانی که بر ضد صهیونیزم هستند بسیار و بسیار محترم هستند و هر ایرانی یا غیر ایرانی از این قوم یا آن قوم با اسراییل و صهیونیست همکاری و حمایت کند میشود خدمتکار صهیونیست و مستلزم نابودیست یا بزودی خودش نابود میشود

  34. ازاین آقای نویسنده خواهشمندم یکم تاریخ را مطالعه و در مورد این قبر اطلاعات بیشتری کسب کند البته من منکر نادانی بعضی افراد وچوب لایه چرخ گذاشتن این افراد را قبول ندارم ولی باید درست و نادرست تاریخ درس عبرت افراد باشد

  35. آخه وقتی اطلاعات کامل نداری لطفاً ننویس ومردم رو گمراه تر نکن ،دقیق مطالعه کن بعد نطق کن … مگه شما از حیطه ی وظایف مأموران نیروانتظامی ،سپاه و.. اطلاع دقیق داری ؟یا توضیح بدم ؟ گرچند همه میدونند ، اونها وظایفی دارند که فقط با دستور مافوق اجازه ی اجرا کردنش و دارند و اجازه ی حمله به مشتی افراد نادان ندارند و…بله شرایط بدی در جریان هست اما شما که به ظاهر روشنفکری ازین ببعد دیگه ننویس وذهن هم وطنان رو آشفته تر نکن

  36. نویسنده تفرقه اندازی میکنی بین هم وطنان ، خوانندگان محترم قطعا به اندیشه ی شوم و خائن به وطن بودن همچون تویی پی برده ان

  37. کامنتها را که می خواندم، دیدم جهالتمان را… دیدم عقب ماندگیمان را… دیدم تعصبات کورکورانه و واهیمان را… کسانی که هنوز نمیدانن که تقدس فقط و فقط مخصوص ذات پروردگار بی همتاست و جز او هیچکس و هبچ چیز، هیچ تقدسی ندارد… وقتی کور میشویم چیزی نمیبینیم و فقط زبان کار میکند چون نمیبینیم!!
    فقط باید گفت پناه میبرم به خداوند منان از دست شیطانهای و الضالین…

    11
  38. بعد از این همه جنایت علیه بشریت توسط اسرائیل، با این استدلال بی معنی نمی‌تونید تطهیرش کنید.
    مرگ بر جنایت کاران و هم‌پیمانانش

    13
    7
    1. راستی خبر داری اونی که ازش نقل قول کردی، در واکنش به جنگ اسرائیل و حماس لالمونی گرفته؟! گفتم شاید ندونی!

  39. پاسخی بر انتقادات درباره استر و مردخای
    تقریبا در همه انتقادات بر این نوشته اشاره به این شده که استر و مردخای عاملان قتل عام ایرانیان بودند و بنابراین افراطی‌ها خوب کاری کردند رفتند پرچم اسرائیل را آنجا آتش زدند.
    بر پایه روایت تورات، هفتاد هزار ایرانی و از جمله هامان وزیر در یک روز به دستور مردخای کشته شدند، چرا که ایرانیان می‌خواستند یهودیان را بکشند و یهودیان هم با کسب اجازه از خشایارشا که استر (خواهرزاده مردخای) زنش بود، پیش‌دستی کردند. جشن پوریم هم به همین دلیل است. حالا حتی برخی‌ها می‌گویند اصلا سیزده به در هم ریشه در همین مراسم و اشاره به ایرانیانی دارد که در این روز از دست یهودیان به دشت و کوه پناه بردند.
    به دلایل مختلف باید در درستی این داستان تردید کرد.
    ۱- این داستان تنها و تنها در تورات آمده است. تا پانصد سال پس از خشایارشا اثری از این داستان در همان تورات هم نیست و سپس اضافه می‌شود. کما اینکه اثری در منابع تاریخی درباره زن یهودی خشایارشا هم نداریم.
    ۲- به جز تورات در هیچ سند تاریخی دیگری به آن کوچک‌ترین اشاره‌ای نشده است. درباره هخامنشیان ما اسناد زیادی داریم، چه به خط میخی در سنگ‌نوشته‌ها و الواح گلی، چه در منابع سامی میان‌رودان و چه منابع یونانی که برخی‌شان همچون کوروپدیا یا تاریخ پارس منحصرا درباره ایران هخامنشی و برخی‌شان همچون تاریخ هرودوت بیشترش درباره هخامنشیان است. اتفاقا خشایارشا چون به آتن حمله کرد بیشتر مورد توجه نویسندگان یونانی بود و درباره‌اش بیشتر نوشته‌اند. اما در هیچ‌کدام کمترین اشاره‌ای به چنین رویدادی نشده است.
    ۳- هیچ سرنخی هم از چنین رویدادی به دست نیامده است. آثار این قتل عام (همچون گور دسته‌جمعی و…) در هیچ کجا یافت نشده. در ادبیات شفاهی، افسانه‌ها و تاریخ اساطیری هم ردی از این داستان یا چیزی شبیه به آن دیده نمی‌شود.
    ۴- این داستان با عقل جور در نمی‌آید. هفتاد هزار نفر رقم کمی نیست. اصلا نمی‌دانم شوش آن روزگار (که ادعا می‌شود پوریم در آن اتفاق افتاد) جمعیتش این میزان بود یا نه. ولی اگر هم بوده این به معنای نابودی کامل یک شهر است.
    ۵- من کارشناس تاریخ نیستم، اما به‌عنوان خواننده تاریخ معمولا برای هر دوره‌ای از تاریخ می‌روم سراغ متخصصان آن دوره. هیچ یک از متخصصان دوره هخامنشی این روایت را قبول ندارند؛ نه غربی‌ها و نه ایرانی‌ها (البته به جز استاد اعظم ناصر پورپیرار که با مدرک دیپلم در همه زمینه‌ها صاحب نظریاتی خلاف نظریات همه کارشناسان بود و یک‌تنه علیه همه بخش‌های تمدن و فرهنگ ایرانی کتاب می‌نوشت). حتی بسیاری از پژوهشگران یهودی هم کتاب استر و داستان ایرانی‌کشی در روز پوریم را آفریده ذهن یک یهودی ایرانی در سده‌های بعدی می‌دانند.
    ۶- بسیاری از کارشناسان باور دارند پوریم جشن باستانی دیگری بوده که در گذر زمان تحریف شده. این را ما در بسیاری از جشن‌های ایرانی هم داریم. برای نمونه مراسم قالی‌شویان در مشهد اردهال که همین ماه مهر برگزار شد، به باور بیشتر کارشناسان برگرفته از جشن مهرگان است که با روایت شهادت فرزند امام باقر ترکیب شده است. یا آنگونه که خیلی‌ها می‌گویند زادروز حضرت مسیح ماه آوریل بوده و چون این آیین در اروپا جایگزین میترائیسم می‌شود، بنابراین روایت زادروز را می‌آورند تا زمان زایش مهر در آغاز زمستان.

    10
    3
    1. شماکه کتاب مقدس یهود روقبول داری؟ اگه نداری که مکان مقدس یهود روقبول نداری پرچم اسرائیل رواتش زدند کتاب مقدس یهود رواتش نزدند اسرائیل خدمت گذار خیلی داره که یهودی نیستند ولی از یهودی بدترند

      3
      1
    2. درود بر شما
      دقیقا درست فرمودید
      افسانه ی پوریم و داستان هامان در هیچ منبع معتبر تاریخی و یا سنگ نوشته و کتیبه و الواح و رویدادنامه های باستانی نیامده و فقط حکایتی در تورات است

      1
      2
  40. از اصلاحات‌چی‌ها که قویآ مظنون به حمایت مادی و معنوی اسرائیل هستند غیر از این انتظاری نیست تا وابستگی خود را به اثبات برسانند و نگرانی این طیف وطن فروش از آتش زدن پرچم نحس و نجس رژیم جعلی و جانی و وحشی صهیونیستی در نمادهای ایرانی‌کشی و پایه جشن پوریم اطلاع رسانی کنند
    بی‌جهت نیست که اصلاح‌طلبان را سرمایه اسرائیل در ایران میدانند

    4
    9
  41. بعضی ها فکر می کنند خودشان آدمند ودیگران آدم نیستن اینها تهی از عقلند فکروتفکر عقلی ندارند

    7
    1
  42. واقعا وجود همین افراد نادان است که ایران پیشرفت نکرده انسانیت باید در مدارس ایران اجباری بشه

    9
    1
  43. در هر صورت این یک مکان تاریخی هست که حداقل آنکه جذب کننده توریست هست و باید برای این کشور حفظ شود

    11
    5
  44. درموردچند نسل قبل نوشته بودی
    واقعا برامن هم سوال ه
    من که مطمئن هستم هم عرب هستیم هم مغول هم ایرانی چون همشون حمله کردند مرد ها رو می‌کشتند
    بعد مادر که فارس زبان بوده بچه فارسی یاد می‌گرفته فارسی زبان هستیم
    ولی از طرف پدر قاطی پاطی

    3
    3
  45. همین یهودیان ایران کمک‌های مالی فراوانی به اسرائیل کردند و می کنند شما بعنوان نویسنده این متن بعنوان یک مسلمان چه کمکی به همکیشانت در فلسطین و غزه کردید یا شاید هم از یهودیان نفوذی آنوسی هستید که اینچنین برای جنایات رژیم سفاک صهیونیستی برآشفته شدید.

    8
    8
  46. با تخریب آثار تاریخی و مذهبی مربوط به هر دین و آیین مخالف هستم ولی این نکته را نباید فراموش کنیم که هیچ سند رسمی در نوشته ها و آثار هخامنشی و یا قبل آن وجود ندارد که نشان بدهد یهودیان در فلات ایران زندگی می کردند ، آثار یهودیان در ایران عمدتا بعد از حمله مغول ساخته شده اند …

    3
    3
    1. در واقع مقصود این جنگ‌هایی که به راه افتاده از بین بردن مسلمانان و یهودیان هست که به دست نتانیاهوی جنایتکار انجام می‌شه که انشالله با شکست اون به نتیجه نخواهد رسید کسانی هم که در ایران قصد تفرقه بین ادیان را دارند قطعاً از انگلیس دستور می‌گیرند

      3
      1
  47. یهودیا دنیای معرفت هستن خدایی صلح طلب و مهربان وثروتمندن .من ازشان بدی ندیدم .هرکی پشتشان بد میگه ازحسادت ولاغیر.همه ادیان الهی عزیزومقدس هستن ماحق توهین نداریم .اولین دین خدا بودن .احترامشان واجبه

    2
    1
  48. فکر میکنم این جامعه شناس و نگارنده این مقاله عامل رژیم اسقاطیل هستند . بعیده که نیدانید مردخای کسی بود که هفتادو هفت هزار ایرانی را کشت . این معبد باید با بلدزر صاف شود .

    2
    3
  49. کسانی که این کارها را انجام می‌دهند عده ای از آتش به اختیاران هستند که هر کار خلاف قوانین مملکت را تا بحال کرده وهیچ موقع هم پاسخگوی اعمالشان نبوده‌اند
    کاری به یهودی ومسلمان نداریم طبق قانون هرکس در این کشور کاری که باعث آزردگی دیگران شود وقانون آن را محکوم کند انجام دهد باید مجازات شود واگر عده ای از مجازات و پاسخگویی معاف وبه خاطر کا رناشایست
    خود مواخذه نمیشوند باعث رواج بی قانونی وهرج و مرج میشود

    6
    2
  50. دست شما درد نکند
    درود بر همه ایرانیان فهیم و زیرک
    بابت این بیدارباش باز هم تشکر میکنم
    حساب فرقه ها از هموطنان صلح طلب ایرانی کاملا جداست.

    4
    2
  51. درود بر همه ایرانیان فهیم و زیرک
    بابت این بیدارباش باز هم تشکر میکنم
    حساب فرقه ها از هموطنان صلح طلب ایرانی کاملا جداست.

    5
    2
  52. جالبه کسانی که مسجد و هییت و پرچم جمهوری اسلامی و پمپ بنزین و بانک و فروشگاه رو آتیش میزنند و مردم و میکشن افراطی نیستن اما کسی که پرچم دشمن رو آتیش میزنه افراطیه!!! برای همینه به آریایی ها میگن جهان سومی چون تا اسم دشمنش میاد …، بزرگترین افتخار اسرائیل کشتار ایرانیان در زمان هخامنشیان هست،

    3
    5
  53. سلام
    دوستان عزیز! ایران کشوری متشکل از ادیان و اقوام مختلف است که در کنار هم یک ملت تشکیل داده اند. اگر با هر تنشی با اعراب، عربهای کشور متهم شوند، با هرتنشی با ترکیه و آذربایجان ترکها متهم شوند ، کردها ، بلوچها , یهودیان و سایر اقلیتها در موارد مشابه متهم شوند و آزار ببینند، آیا این موضوع تیشه به ریشه اتحاد و انسجام ملی نیست؟
    این رفتارهای زشت و نسنجیده بایستی کنترل شود و عوامل آن تنبیه شوند.

    7
    1
  54. مگه اوناتوکشورهای اروپایی بافتنه انگیزی قرآن میسوزونن پلیس جلوشون میگیره خوب الان هم پرچم اسقاطیل آتیش زدن این به اون درتازه کم هم هست

    4
    5
  55. مردم فلسطین با انگلیس وامریکا می جنگند نه با ملت یهوپیروان حضرت موسی ، اشغالگران فلسطین اجیر شدگان صهیونیست اند ومثل داعش عقده ای تربیت شده اند از وضعیت یهودیان سو ء استفاده کرده اند .

  56. درود بر شما انصاف نیوز؛ برایِ نخستین بار میبینم منصفانه یک سایت خبری چیزی رو ارائه میده؛ من بهتون میگم بجز ایرانیانِ یهودی تبار حسابِ خودِ اسرائیل و مردمش هم از حُکمرانان و دستانِ پشت پرده اش جداست، آنها مردم رو سپرِ انسانی میکنند برایِ اهدافِ خودشون؛ دقیقاً مانند گروه‌هایی مثلِ حماس و…‌؛ نه حماس بفکرِ فلسطین هست و اسلام؛ نه بیشترِ حکمرامانِ اسرائیل به فکرِ کلیمیت؛ و مسیحیت؛ میدونستید کسانی که عیسی مسیح رو با کمکِ پیلاتوس رومیدوهزار سال پیش به صلیب کشیدن کیا بودند؟ مُلایانِ فریسیِ یهودی آن عصر؛ شما حال پیدا کنید پرتقال فروش رو در سرزمینِ خودمون!

    4
    4
  57. سرزمین اسرائیل از زمان حضرت داوود مال یهودیان بوده و هست فلسطینی‌ها هیچ جایگاه یا حقی در این سرزمین ندارند باید کوچانده شوند به کشورهای عربی مجاور

    1
    8
  58. همه انسانهای ز یک گوهرند اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید هیچ رابطی بین دین یهود که همان خدای واحد را میپرستند با صهیونیست نژاد پرست نیست دین از نژاد جداست خیلی از یهودیها در امریکا و غرب هستند که با صهیونیست مخالف هستند و حتا از فلسطین دفاع میکنند اسراییل یک کشوری است که برای منافع غرب بوجود آمده و رابطی به دین یهود ندارد ما انسانهای شیعه و مسلمان برای ادیان الهی و انسان احترام قائلیم حرکت یک عده احساسی که منشا آنها معلوم نیست از کجاست را ما قبول و تایید نمیکنیم و شدیدا محکوم میکنیم و بایستی توسط نیروی انتظامی دستگیر و محاکمه شوند

    6
    4
  59. دروود بر شما استاد گرانقدر که دیدگاه انسان دوستی و صلح طلبی دارید ،،، متاسفانه همینطور که میفرمایید افراطی ها با نا اگاهی هاشون در جبهه صهیونیستها علیه انسانیت و صلح موضع گرفتند

    6
    5
  60. این مقاله وقتی از نظر من قابل استناده که ببینم این سایت دو طرفه مطلب میذاره.
    کلا سایتو باز کردید برای کوبیدن یک گروه.
    بنظرم این خوب نیست.
    باتشکر

    2
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا