خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی متفاوت 800 دانشجو در حمایت از فلسطین

هشتصد فعال دانشجویی از طیف‌های مختلف در بیانیه‌ی تحلیلی متفاوتی درباره‌ی فلسطین، که توسط فعالان دانشجویی اصلاح طلب نوشته شده و همچنان جمع آوری امضای آن ادامه دارد، رژیم اشغالگر قدس و سلطه جویی‌های دولت آمریکا را محکوم کردند.

متن کامل این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته به همراه اسامی امضا کنندگان در پی می‌آید:

أُذِنَ لِلَّذِینَ یقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ [حج/ ۳۹]

به آنها که جنگ بر آنان تحمیل شده اجازه جهاد داده شده است، چرا که مورد ستم قرار گرفته‌اند و خدا قادر بر نصرت آنها است.

مساله‌ی فلسطین، مساله‌ی دیروز و امروز نیست. بیش از 70 سال از اشغال آرام فلسطین می‌گذرد و سال‌هاست که مردم فلسطین برای احقاق حقوق اولیه‌ی خود با دستان خالی می‌جنگند و مقاومت می‌کنند. در این میان، علی‌رغم تمام ادعاهای «حقوق‌بشری»، نه تنها دولت-ملت‌های مختلف در راستای کمک به بازپس‌گیری این کشور کار موثری نکرده‌اند که روز به روز، هجوم به حریم مردم فلسطین بیشتر هم می‌شود. در طی سالیان گذشته، اتفاقاً درست در زمان سکوت رسانه‌ها، شهرک‌سازی‌های مستمر اسرائیل تدوام یافته و با اجرای برنامه‌ی احداث مناطق یهودی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی، بازپس‌گیری سرزمین‌های غصب‌شده به رؤیایی دست‌نیافتنی تبدیل شده است. تصمیم جدید رییس جمهور آمریکا برای انتخاب بیت‌المقدس به عنوان پایتخت جدید اسرائیل نیز چیزی جز همین پیش‌روی آرام نیست و تنها گوشه‌ای کوچک از این فرآیند را برملا می‌سازد.

استعمار و استبداد، مفاهیمی متعلق به تاریخ نیستند. در کنار ما این مفاهیم روز به روز در شکل جدیدی ساخته و پرداخته و بارتولید می‌شوند و سنگ‌های جنبش مقاومت فلسطین، تنها نمادی است که اکنون برای مبارزه با این پدیده‌ها برای ما باقی مانده است. روز به روز خبرهای مختلفی از دستگیری و شهادت جوانان در فلسطین شنیده می‌شود که تنها جرمشان، ایستادگی در برابر زورگویانی است که به صورت روزمره، خواهان حذف، طرد و انکارخانه‌شان هستند.

نمی‌توان معترض ظلم و بی‌عدالتی شد و از ستمی که در حق مردم فلسطین می‌شود با بی‌تفاوتی گذشت، مبارزه با اسرائیل و دفاع از آرمان فلسطین با مبارزات رهایی‌بخش مردم ایران در برابر استبداد و استعمار در برهه‌های مختلف همراه بوده است، چرا که دفاع از فلسطین یعنی دفاع از کرامت انسانی و اعلام همبستگی با مستضعفین جهان. مبارزه مردم فلسطین با مبارزه ملت ما و همه‌ی مسلمانان جهان در پیوند است، آرمان فلسطین می‌تواند وحدت‌بخش تمام مسلمانان جهان باشد، وحدتی درعین پذیرش تمام تفاوت‌ها و تحمل دیدگاه‌های مختلف.

اما سال‌هاست که مساله‌ی فلسطین، تبدیل به بازی‌های جناحی و کسب منافع برای کشورهایی شده است که از این جدال به نفع خود سود می‌برند. کسی به مردمی فکر نمی‌کند که هر روز برای به دست آوردن حریم خود در خیابان‌ها فریاد می‌زنند. چراکه فریاد آن‌ها آنقدر برای همگان عادی شده است که انگار هیچ وقت صدایی نشنیده‌اند. فلسطین برای بسیاری از دولت‌ها تنها به دستاویزی تبدیل شده است که از قِبل آن بخواهند با اعمال نمایشی و تبلیغاتی و طرح ادعاهایی که تنها مصرف داخلی دارند، سیاست‌های خود را موجه جلوه دهند. از طرفی مذاکرات بی‌نتیجه‌ی غربیان برای حل مساله‌ی فلسطین تنها شبیه به یک بازی بی‌پایان و یک نمایش بزرگ است، نمایشی که پرده‌ی آخرش توسط کارگردانانی در سایه هدایت می‌شود. به همین خاطر است که فلسطین تنهاست.

فلسطین آنقدر تنهاست که بسیاری علی‌رغم اینکه از عکس‌های شهدای فلسطینی متأثر می‌شوند و صدای فریاد و شعارهای زنان و مردان در خیابان‌های بیت‌المقدس دلشان را به درد می‌آورد، اما ساکت و نظاره‌گرند تا مبادا کنش آن‌ها منجر به برچسب‌های مختلف شود. به همین خاطر باید انگشت تقصیر را به سمت کنشگران سیاسی و اجتماعی این چند دهه نیز گرفت که سال‌ها در مقاطع مختلف به جای تلاش برای مبارزه در راستای آرمان‌های فلسطین، اجازه داده‌اند تا مفاهیم عدالت و مقاومت، تنها متعلق به جریاناتی خاص شود؛ جریاناتی که علی‌رغم برخورداری از سلطه‌ی رسانه‌ای، در سالیان گذشته نتوانسته‌اند گفتمان خودشان را در این باره گسترش دهند، چراکه نه حرفی برای گفتن دارند و نه مفاهیمی برای اشاعه دادن و نتیجه‌ی این انحصار گفتمانی و رسانه‌ای، امروز در بی‌اطلاعی و بی‌تفاوتی بسیاری از مردم بارز شده است. اما تا کی باید در برابر این ظلم سکوت کرد؟ تا کی باید به بهانه‌ی اجتناب از بهره‌برداری‌های سیاسی عده‌ای خاص، روش و منش مدنظر خود را علناً اعلام نکنیم و اصول اولیه‌ی خود را فراموش کرده و میدان را خالی کنیم؟

روشنفکران و آزادی‌خواهان، در تمام دنیا یک صدا آمریکا را به دلیل عملکردهای سلطه‌جویانه‌اش محکوم می‌کنند و اسرائیل را تنها یک رژیم اشغال‌گر می‌دانند که روز به روز به پیشروی‌هایش ادامه می‌دهد. در روزهای گذشته، فرمان رییس‌جمهور آمریکا بار دیگر مردان و زنان در کشورهای مختلف را به خیابان‌ها کشانده تا عرصه‌ی عمومی را به صحنه‌ای برای تظاهرات ظلم‌ستیزانه علیه سیاست‌های سلطه‌جویانه آمریکا و اسرائیل بدل کنند اما جای تعجب و همزمان جای نگرانی است که در ایران شاهد هیچ تظاهرات خودجوش و مستقل مردمی نبودیم. جامعه‌ی مدنی ایران در حالی ساکت و نظاره‌گر وقایع را دنبال می‌کند که انتظار می‌رفت صدای مستقلی را در قبال آرمان فلسطین بلند کند؛ صدایی که خارج از منطق قدرت به دنبال حقیقت ماجراست.

جنبش‌های اجتماعی اگر تنها یک کارکرد هم داشته باشند، آن اتحاد هرچه بیشتر تمام دغدغه‌مندان جهان و مقاومت جمعی در برابر مستعمران و مستبدان و اشغالگران است. به همین خاطر فعالین و کنشگران باید تمام تلاششان را بکنند تا هرچه بیشتر بتوانند از ابزارهای خود برای خلق این همدلی و اتحاد، استفاده کرده و صدای این اتحاد را بتوانند به گوش جهانیان برسانند.

خارج از جنبش دانشجویی سخت می‌توان گروهی را سراغ گرفت که بتواند از موضعی اصولی وضعیت موجود را نقد کند؛ موضعی اصولی که مساله را نه با به کار بردن منطق هزینه- فایده‌ی مداخلات بین‌المللی، بلکه با تاکید بر حق مبارزه و سیاست مردمی به شکل حضور تنانه‌ی مردم فلسطین در عرصه‌ی عمومی، به مخالفت با جنگ و ناامنی بپردازد. موضعی که نشان دهد هیچ کشوری حق و صلاحیت آن را ندارد که ساختاری را به زور به کشوری دیگر تحمیل و نقش قاضی بین‌المللی را بازی کند.

باید تاکید کنیم حتی از دید منافع ملی نیز «خاورمیانه مساله‌ی ماست». وضعیت آشفته‌ی خاورمیانه باید پیش روی چشم هر کنشگر سیاسی باشد. باید با دید تاریخی به مقابله با رویکردهای سیاست‌زدوده و بی‌طرفانه‌ای که این روزها سکه‌ی رایج شده‌اند برخاست؛ تاریخ خاورمیانه از کودتا علیه مصدق تا حمایت از صدام علیه کردها، از ایجاد جنگ و ناامنی در منطقه از سوریه و لیبی و یمن گرفته تا حمایت از اسرائیل همگی مساله‌ی ما نیز هستند. ما فعالین دانشجویی همراه با گفتمان عدالت‌طلبانه و آزادی‌خواهانه‌ی جنبش‌های جهانی، هرچه بلندتر این مهم را فریاد می‌زنیم که نمی‌شود برای آزادی و عدالت در جامعه‌ی خود تلاش کرد، اما در برابر ظلم و ظالم در گوشه‌ای از خاورمیانه سکوت کرد. ما معتقدیم باید با تاکید بر اصول و بازگشت به ایده‌های اصیل جنبش دانشجویی، راه را دوباره ساخت و نگذاشت که آرمان فلسطین تنها در دستان جریاناتی خاص محدود شود. ما فعالین دانشجویی باید به شکلی نمادین مرزهای بین کشورها را به مثابه‌ی نمود اعمال قدرت دولت‌ها از بین برده و با طرد منطق یک بام و دو هوا و سراپا متناقض «مساله‌ی ما نیست» بر همبستگی با تمام جنبش‌های مقاومتی و مردمی تاکید کنیم. چراکه مساله‌ی فلسطین اگر راه حلی داشته باشد، آن راه حل تنها و تنها از رهگذر مقاومت مردمی فلسطینیان و حمایت قاطع ما از این جریانات مردمی میسر خواهد بود.

نوشیروانی بابل ابراهیم نژاد فرزام
خواجه نصیرالدین طوسی ابوئی مهریزی فرزانه
بیرجند احدی شهری رضا
خوارزمی احراری احسان
فردوسی مشهد احمدزاده طناز
علوم پزشکی بیرجند احمدزاده حمیدرضا
تبریز احمدعلیتبار غزاله
تهران احمدی محمدحسن
امیرکبیر احمدی محمدامین
علم و فرهنگ احمدی محمدمهدی
شریف احمدی علی
زنجان احمدی محمدمصطفی
علم و صنعت احمدی حسین
کاشان احمدی فرد محمدرضا
علم و صنعت اخباری امیرپارسا
علوم و تحقیقات ادیب امینی شقایق
گیلان ادیب زاده فائزه
زنجان ارجی نوا
علامه طباطبایی اسبقی غزل
علامه طباطبایی اسدپور انسیه
رازی کرمانشاه اسکافی ابراهیم
فردوسی مشهد اسلامی حدیث
پیام نور اهواز اسلامی مژگان
شهیدچمران اهواز اسلامی پور محیا
گلستان اسلانی کتولی علی
علم و صنعت اسماعیلی علی
هنر تهران اشجعی زینب
شهید چمران اهواز اصغریان مریم
شریف اطمینان مهدی
علامه طباطبایی اطهریان زهرا
شهیدچمران اهواز افتخاری تهمتن
افشار محمد
زنجان افشاری کیا کیمیا
امیرکبیر افضلی بهاره
زنجان اکبرپور مهرداد
اصفهان اکبری امیررضا
ارومیه اکبری سروش
تهران اکبری شیدا
رازی کرمانشاه اکبری محمدرضا
زنجان اکبری سهراب
زنجان اکبری پور احمدرضا
نوشیروانی بابل البرزی منش شروین
علامه طباطبایی الفت فاطمه
شهیدچمران اهواز اله وردی حامد
علم و صنعت الیاسی مصطفی
تهران امامی جاوید علیرضا
تفرش امجدی غزاله
خوراسگان امید زهرا
علامه طباطبایی امیران طهمورث
شهیدبهشتی امیرپور محمدرضا
علامه طباطبایی امیری خورهه هستی
هنر اصفهان امیری مقدم علی
هنر سوره تهران امیری نژاد یحیی
بیرجند امیری نژاد پدرام
مازندران امیریان پدرام
اصفهان امیریان احمدرضا
صنعتی سهند تبریز امینی علی
علم و صنعت انصاری مریم
شریف انصاری مجتبی
انصاری میلاد
زنجان ایرجی شانلی
زنجان ایروانی مریم
تهران ایقانی حسن
شهیدبهشتی ایمانی محمد
علم و فناوری بهشهر ایمانی مهسا
آدینه وند ابوطالب
ارومیه آریافر هانیه
هنر تهران آزاد حمیدرضا
علوم پزشکی تبریز آزادوار مجتبی
شهرکرد آزادور مرتضی
خواجه نصیرالدین طوسی آزموده محمدرضا
شهیدچمران اهواز آقاجری ریحانه
آقاحسینی ریحانه
علامه طباطبایی آقاخانی نوید
امیرکبیر آقایان رضوانه سادات
شهیدبهشتی آقایی شهربانو
شهیدبهشتی آهاری محراب
بابایی بهروز
علامه طباطبایی بابایی صابر
مازندران بابایی علی
امیرکبیر باریده محمدرضا
امیرکبیر باقرزاده فرزام
فردوسی مشهد باقری سودا
تهران باقری نگین
بجنورد بانکیان امیرمحمد
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین بختیاری حسین
صنعتی تبریز بخشی منا
نوشیروانی بابل بخشیان محسن
شهید چمران اهواز بدری پور نیما
شیراز بدیعی پارسا
امیرکبیر برادران علیرضا
نوشیروانی بابل براری محمد
فردوسی مشهد برجی علی
تربیت مدرس برخورداری سعید
تهران برخوری مهنی صالح
امیرکبیر بزرگ مهر هادی
شهید چمران اهواز بستانی علی اصغر
علم و صنعت بصائری وحید
امیرکبیر بندی بهنود
شیراز بنه یی مریم
امیرکبیر بنی وکیل رضا
شهید چمران اهواز بهاران مریم
تهران بهبهانی سیدحسین
شیراز بهدانی بهزاد
زنجان بهرامی یوسف
بیرجند بهزادی علی
علوم پزشکی یاسوج بهزادیان فرشید
شریف بهشدادی محمد
آزاد زنجان بهمنی مهدی
علوم پزشکی بیرجند بهمنی بابک
علم و صنعت بهنیا حسین
شریف بیات علیرضا
شهیدچمران اهواز بیژنوند عاطفه
جهرم بیضایی نیلوفر
زنجان بیگدلی ویدا
رازی کرمانشاه بیگرضایی احمد
نوشیروانی بابل پاشائی فاطمه
زنجان پایکارزاده سجاد
شهیدبهشتی پرستاری عباس
امیرکبیر پرنیانچی مهدی
آزاد تهران غرب پرهیزکار صابر
شیراز پرهیزگار سیدحمزه
شریف پشتوان عباس
علوم پزشکی همدان پورپژمان امین
آزاد اسلامی مشهد پورخواجه محمدمهدی
علم و صنعت پورشاه آبادی حامد
هنر اصفهان پورعباسی محمدامین
امیرکبیر پورعسگری سینا
خوارزمی پورقاسم محمد
دانشگاه فسا پورقدیری پدرام
شریف پویا امیرحسین
اصفهان پیرایش بهنام
تهران پیروزی صدف
علم و صنعت تاج زاد فاطمه سادات
زنجان تاجور آرشام
امیرکبیر تاجیک مریم
شهید چمران اهواز تحقیق سامان
نوشیروانی بابل تربتی نژاد علی
علم و صنعت تشکری سعید
علامه طباطبایی توکلانی سیدامین
شهیدبهشتی تیموری احمد
امیرکبیر ثقفیان برهان
ارومیه ثنائی فرد سروش
علوم پزشکی تبریز جباری محمد
علم و صنعت جبرائیلی رضا
زنجان جزینی بهار
علامه طباطبایی جعفرخواه لیلا
امیرکبیر جعفری حسین
شریف جعفری علی
علم و صنعت جعفری نیلوفر
تهران جعفری مریم
تهران جعفری علی
اصفهان جلال الدینی سید مهدی
علامه طباطبایی جلالی سیدامیررضا
هنر جلالی سیدعلی
جلالی صدیقه
آزاد شهرکرد جلالی حامد
تهران جلالی جواران محمدحسین
خواجه نصیرالدین طوسی جلوی رضا
علم و صنعت جلویان علیرضا
شریف جلیلیان فرحانه
نوشیروانی بابل جمال لیوانی امیرحسین
مراغه جنگی مهدی
علم و فرهنگ جهان بخش حنانه
نوشیروانی بابل جهان فخر میثم
علوم پزشکی بیرجند جهانیان محمد
اصفهان جوادی محمدمعین
جوادیان نسیم
تفرش جوزی علی
امیرکبیر جولایی فاطمه
تهران جوهری فاطمه
اراک جیریایی حسام الدین
آزاد اسلامی تهران مرکزی چاوشی مهدی
علم و صنعت چایچی آرش
علامه طباطبایی چراغی ثمین
علوم پزشکی تهران چراغی شایان
علم و صنعت حاتم بیگی علیرضا
حاتمی اکرم
حاجتی مهدی
علم و صنعت حاجی احمدی آریا
علم و فرهنگ حاجی زاده کیمیا
تهران حاجی شمس الهام
شریف حاجی محمدخانی احمد
زنجان حایجیان بابک
شریف حبیب پور احسان
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین حبیبی البرز
هنر حبیبی مریم
صنعتی جندی شاپور حجازی سید امین حسین
علم و فرهنگ حدادی محمدحسین
اصفهان حر امیرارسلان
علم و صنعت حسن زاده آرمان
علم و صنعت حسن زاده پوریا
مراغه حسن نژاد شهاب
هنر اصفهان حسنلو امین
صنعتی سهند تبریز حسنی محمد
فردوسی مشهد حسین پور غزاله
علوم پزشکی آبادان حسین پور صفورا
علوم پزشکی همدان حسینی سیدمصطفی
شهرکرد حسینی گلناز
علم و صنعت حسینی علی
علامه طباطبایی حسینی نژاد سیده زهرا
علم و فرهنگ حضرتقلی سید آرش
شریف حضرتی حنیف
علوم و تحقیقات حفیظی سبا
علم و صنعت حقیقت جوان علی
تهران حقیقت فرد هانا
علم و صنعت حقیقی پرهام
هنر اصفهان حقیقی سید صدرالدین
خرم آباد حقیقی هانیه
شهیدچمران اهواز حقیقی زاده علی
علم و صنعت حکیمی اقدم نسترن
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین حلیلیان قزوینی محمدجواد
برلین حمدیه حسین
امیرکبیر حنیفه زاده عفت
شهرکرد حیدرزاده محمد
الزهرا حیدرزاده نسرین
علوم پزشکی شیراز حیدرزاده ندا
علم و فرهنگ حیدری امیرحسین
تهران حیدری محمدحسین
علوم پزشکی اصفهان حیدری افشین
زنجان حیدری پژمان
اصفهان حیدری کورش
نوشیروانی بابل خازنی اسکویی پویا
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین خان طالب مهران
دامغان خانزاده ابوالفضل
رازی کرمانشاه خانی اشکان
تهران خدارحمی رضا
اصفهان خدارحمی امیررضا
اصفهان خدامی سیدمحمدنوید
علامه طباطبایی خداوردی داریان علیرضا
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین خدایاری احمدرضا
ارومیه خدایی الهه
ارومیه خردمند ارسلان
علم و صنعت خرسند همایون
شیراز خزاعی علی
زنجان خطیبی مرجان
شهیدبهشتی خلج ویدا
مراغه خلیل وندی عرفان
امیرکبیر خلیلی محمدامین
زنجان خلیلی امیراحسان
علوم پزشکی کاشان خندان محمدعلی
علوم پزشکی یاسوج خوبانی سوسن
علامه طباطبایی خورشیدی هادی
شریف خورشیدی هادی
خوشبخت حسین
شهید باهنر شیراز خویشکار محمدصدرا
خواجه نصیرالدین طوسی داداشی نرگس
اراک دانش سید احمد
دانشور حبیب
اصفهان داودآبادی فراهانی امیرحسین
آزاد اسلامی قزوین داودپور امیرحسین
علامه طباطبایی داودزاده فاطمه
علامه طباطبایی داودی امیرمحمد
شهید چمران اهواز داودی فر خشایار
اراک دربندی حسین
علامه طباطبایی درخشان الهه
آزاد پرند درویشی کیانوش
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین دری امیرحسین
رازی کرمانشاه دریکوند رضا
علم و فرهنگ دزفولی علیرضا
علوم بهزیستی و توانبخشی تهران دست پاک کوروش
پژوهشکده امام خمینی(ره) دشتبانی داود
علم و صنعت دل پیشه میلاد
علامه طباطبایی دهنوی سامان
زنجان دودانگه رحیم
زنجان دوستی ابراهیم
امیرکبیر دولت آبادی محمد
خوارزمی دولت آبادی کیان
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین دیوسالار مهرداد
تربیت مدرس ذاکری آرمان
ذبیحی مهدی
شریف ذوالفقاری امیرحسین
بوعلی سینا ذوقی پایدار مهدی
خواجه نصیرالدین طوسی راهداری احمد
علم و فرهنگ ربانی محمد
علم و صنعت رجایی سارا
خواجه نصیرالدین طوسی رجبلو محمدمهدی
زنجان رحماندوست فاطمه
آزاد اسلامی جهرم رحمتی روح اله
مراغه رحیم زاده نسترن
بیرجند رحیمی محمد
تربیت مدرس رحیمی رضا
رازی کرمانشاه رحیمی محمدعلی
علامه طباطبایی رستمی عاطفه
آزاد شیراز رستمی احسان
علم و صنعت رستمی امین
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین رستمی شکیلا
علامه طباطبایی رسولیان علیرضا
شریف رضازاده محمدمحسن
علوم پزشکی مشهد رضازاده الهام
شیراز رضایی مهرداد
هنر رضایی فاطمه
یزد رضایی احمدرضا
آزاد باراجین رضایی امیررضا
صنعتی سهند تبریز رضاییان حسین
نوشیروانی بابل رضائی ابوالفضل
تهران رضائی ملیکا
زنجان رضائی زرگری علی
بوعلی سینا رضائی مهر حامد
شهیدبهشتی رضوی خشایار
لرستان رعیتی زهرا
رفیعی مهدی
علم و صنعت رفیعی علی
رمضان پور سید ساسان
سمنان رمضانی مهسا
شهرکرد رمضانی اردکانی علی
بوشهر رنجبر سید علی
خواجه نصیرالدین طوسی رنجبر محسن
شریف رنجبر ایمان
زنجان رنجکش محمدعلی
علوم پزشکی شهرکرد رهجو محمدمهدی
زنجان روجبیان فرزانه
امیرکبیر روحانی سیدوحیدرضا
صنعتی بیرجند روحانی رضا
علوم پزشکی آبادان روستازاده رضا
آزاد شیراز روشن محمدامین
علوم پزشکی جهرم رئیس کریمیان امیررضا
بوعلی سینا رئیسی احمد
شیراز رئیسی رضا
علامه طباطبایی زارع بیدکی محسن
شهیدچمران اهواز زارعی آرش
علوم بهزیستی و توانبخشی تهران زاهدپور صبا
تهران زبردست شاهرخ
باهنر شیراز زحمت کشان سعید
یزد زرنگار امیرحسین
علامه طباطبایی زمانی آرش
زنجان زمانی حمید
تفرش زنده نام وحیدرضا
علامه طباطبایی زندی محمدامین
امام خامنه‌ای بوشهر زندی لک بهنام
علامه طباطبایی زهرائی هیوا
امیرکبیر زواره محمدصادق
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین زواره علیرضا
شهیدچمران اهواز زویدات زهرا
آزاد اسلامی بندرعباس زیارتی شاه عوض محسن
مراغه زیرکی پیمان
شیراز زیلوچی علیرضا
علامه طباطبایی زینل لی نسترن
خوارزمی ساعدی حسین
علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ساکی محمدجواد
زنجان سالاری شایان
شیراز سامان افروز
علم و صنعت سامعی مریم
رازی کرمانشاه سپیده دم عباس
زنجان ستاری علی
گلستان ستاریان فاطمه
تفرش سرآبادانی ثمین
پرند سربندی حسین
نوشیروانی بابل سرشار علیرضا
خواجه نصیرالدین طوسی سرمدی علی
زنجان سعید سما
علوم پزشکی تبریز سعیدی سالار
اصفهان سفری مهدیه
تهران سلامت حسام
زنجان سلجوقی محمدامین
زنجان سلطانی سینا
علامه طباطبایی سلطانی کیمیا
علامه طباطبایی سلطانی معصومه
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین سلطانی فرشاد
صنعتی جندی شاپور سلطانی گردفرامرزی حسین
شریف سلطانیان سیدیوسف
علوم پزشکی قزوین سلیمانپور شعیب
بوعلی سینا سلیمانی ساره
خواجه نصیرالدین طوسی سلیمانی ثنا
علم و صنعت سلیمانی سعید
اصفهان سلیمانی ناهید
رازی کرمانشاه سلیمی امیرحسین
علوم پزشکی همدان سلیمیان مطهره
علوم پزشکی تهران سلیمیان سارا
علوم و تحقیقات سمعیانی علی
تهران سمنانیان صبورا
علامه طباطبایی سنبله کار مطهره
علوم پزشکی آبادان سنجری مصطفی
جیرفت سنجری حسین
زنجان سهرابی رضا
اصفهان سهرابی ساجد
سمنان سهرابی سمانه
بوعلی سینا سهرابی بیدار محمدحسن
فردوسی مشهد سهیلی محمد
امیرکبیر سوادکوهی فرشید
علامه طباطبایی سورنا علی
تهران سوری نرگس
نوشیروانی بابل سوری تارا
علامه طباطبایی سیادت سروش
علم و فرهنگ سیاسی حمیدرضا
علوم پزشکی بیرجند سیاوشی فر عرفان
علم و صنعت سیدی سیدمیلاد
زنجان سیف آبادی فاطمه
سوره تهران سیفی محمدحسین
تبریز سیفی سهیل
بجنورد شادمان پور امیرحسین
دامغان شاکری محمد
شیراز شاهرضایی پاکدامن شاهرخ
تهران شاهی اردکانی میلاد
امیرکبیر شاهین مهر علیرضا
رازی کرمانشاه شجاعی مجتبی
زنجان شرافت پور جواد
امیرکبیر شریف زادگان محمدرضا
شهید چمران اهواز شریفی محمد
علم و صنعت شعیبی علی
فردوسی مشهد شفقی سلمان
هنر تهران شفیع زاده زهرا
زنجان شفیع زاده محمدرضا
زنجان شفیعی مقدم متین
مراغه شکری سینا
اراک شکوهی علی اصغر
فردوسی مشهد شکوهی فرهاد
امیرکبیر شکیب امیررضا
نوشیروانی بابل شمالی میلاد
امیرکبیر شمس آرش
شهید چمران اهواز شمس مارال
رازی کرمانشاه شمس امیر
شهید باهنر کرمان شمس الدینی حامد
آزاد اصفهان شهبازی نجمه
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین شهرابی شبنم
امیرکبیر شهرستانی احمد
تهران شهسوارزاده شهاب الدین
علوم و فنون دریایی خرمشهر شیخ امیری شادی
شهیدبهشتی شیخ زاده عطیه
تهران شیخی مصطفی
علم و صنعت شیروانی نیلوفر
مراغه شیری هادی
هنر اصفهان صابریان عطیه
تهران صادقی سپیده
رازی کرمانشاه صادقی صفورا
بوعلی سینا صادقی عطیه
علوم پزشکی شیراز صادقی محمدجواد
زنجان صادقی فرد الهام
شهید چمران اهواز صالح پور مهدی
شهید چمران اهواز صالحی محمدمهدی
خواجه نصیرالدین طوسی صالحی مهرنوش
تهران صالحی ساحل
شهید چمران اهواز صبا سیمین
شهیدچمران اهواز صبور سحر
صنعتی بیرجند صبوری سعید
علم و فرهنگ صحابه تبریزی راضیه
کرمانشاه صحرایی ساسان
اصفهان صداقت سینا
علامه طباطبایی صدقی زاده فاطمه
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین صدوقیان پویا
تهران صرفی محمد
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین صفاپور حجری نریمان
تبریز صفاری مهدییار
بوعلی سینا صفانیا محمدعرفان
تهران صفایی فر حسین
بیرجند صفائی میلاد
علوم پزشکی بیرجند صفدری مرتضی
علوم پزشکی جهرم صفری رضا
علم و صنعت صفی زاده بهزاد
علم و صنعت صلاح امید
زنجان صلواتی نیره
علامه طباطبایی صمدی راد سپهر
هنر اصفهان ضیایی عماد
علامه طباطبایی طاعتی سارا
تهران طالبی مهسا
زنجان طالبی مجتبی
مراغه طاهری میثم
هنر طاهری جو محمد
آزاد رشت طرقی امید
علم و صنعت طلوعی دانیال
تهران جنوب طهانی امیرمحمد
علم و صنعت طوافی آیدین
علامه طباطبایی طوسی فرشته
خواجه نصیرالدین طوسی طیرانی حنیف
شیراز ظریفی محمدامین
شریعتی ظهیری فائزه
شیراز عابدی وحید
علوم پزشکی همدان عادلی امیرمحمد
شریف عاشری آرمین
گرگان عالی مهران
فردوسی مشهد عبادتیان علی
علوم پزشکی شیراز عباس نژاد عارف
زنجان عباسی جلال
الزهرا عباسی نسب عارفه
تهران عبدالحی علی
امیرکبیر عبدالملکی امین
تهران عبدالوهابی امید
علوم پزشکی تبریز عبدزاده صبا
علوم پزشکی یزد عبدی مرتضی
شیراز عربلو مهرداد
دامغان عربلو مریم
رازی کرمانشاه عربی سیدمحمدحسین
رازی کرمانشاه عزتی روزبه
علم و فرهنگ عزیززاده علیرضا
زنجان عزیزی امیرحسین
علوم پزشکی کرمانشاه عزیزی محمدامین
اصفهان عزیزی صالح
زنجان عسکری طناز
شریف عسگری راد محمد
علامه طباطبایی عسگری زاده فاطمه
علم و صنعت عصفوری طنین
علوم پزشکی همدان عضنفری وحیدرضا
علم و فرهنگ عطارباشیان مبینا
بیرجند عطایی درگاه نوید
تهران عطیفه مرتضی
بیرجند عظیمی ایمان
خیام مشهد علمداری سید محمد
تربیت مدرس علمی حسن
علوم پزشکی زابل علوی امیرطاها
تهران علی بخشی امیرحسین
علامه طباطبایی علی پور زهرا
شریف علی زاده محدثه
زنجان علی قنبری شبنم
نوشیروانی بابل علی نژاد زکیه
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین علی نوری علی
علم و صنعت علیان نژاد میلاد
شهیدچمران اهواز علیپور ساناز
زنجان علیپور حمید
زنجان علیپور امیرحسین
شهیدچمران اهواز علیپور مهسا
زنجان علیزاده بیتا
علوم پزشکی شیراز علیزاده زکریا راضیه
علامه طباطبایی علیمرادی حسین
اراک علینوری سمیرا
زنجان عمارلو سولماز
خواجه نصیرالدین طوسی عمرانی سید محمدحسین
خواجه نصیرالدین طوسی عمو نجف آبادی مریم
شهیدبهشتی عمومی نادیا
امیرکبیر عنبری مهدیه
فردوسی مشهد عین القضات یزدان
علامه طباطبایی غالبی فرحناز
تهران غروبی نرگس
رازی کرمانشاه غریبی صلاح
علامه طباطبایی غفاری سینا
تهران غلام پور امیرحسین
امیرکبیر غلام ویسی آلان
علوم پزشکی همدان غلامحسینی پوریا
علم و صنعت غلامی علی
نوشیروانی بابل غلامی علی اصغر
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین غلامی رضا
علوم پزشکی تهران غلامی فاطمه
شریف غنیمتی علیرضا
شریف غنیمتی علیرضا
شهرکرد غیبی پور نگار
تهران فتحی عارف
تهران فخری ابوالفضل
اراک فراهانی فاطمه
پیام نور اراک فراهانی مهناز
علوم پزشکی همدان فراهانی زهرا
امیرکبیر فردوسی احسان
شهید باهنر کرمان فرشیدخواه طاهر
زنجان فرهادی صالح
فرهادی نعمت الله
شیراز فرهادی یاسر
فردوسی مشهد فرهمند سینا
تهران فروزان مجتبی
تهران فروزنده وحید
کاشان فروغی فر روح الله
شهیدبهشتی فرید عرفان
علوم پزشکی همدان فریدونی رعنا
خوارزمی فشخورانی احمد
امیرکبیر فقیه حبیبی نوید
علم و صنعت فلاح حمید
شیراز فلاحی محمدعلی
دانشگاه تهران فلاحی مرضیه
علوم پزشکی جهرم فلامرزی فاطمه
مارتین لوتر هاله آلمان فلکی طرازکوهی محمد
آزاد اصفهان فهیمی زهرا
نوشیروانی بابل فومنی میلاد
نوشیروانی بابل فیاض بخش محمدرضا
زنجان فیروزی حسن
شریف فیروزی حسین
اسفراین فیض محمدرضا
امیرکبیر فیض آبادی احسان
علامه طباطبایی قادری ایوب
هنر اصفهان قاری محمدرضا
مالک اشتر قاسمی آرش
زنجان قائدی مهدی
صنعتی اصفهان قدس محمد
فردوسی مشهد قدیری علی
نوشیروانی بابل قدیری کامیار
نوشیروانی بابل قراموسانلو عارف
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین قرایی زهرا
شهیدبهشتی قربانی امیرعلی
هنر اصفهان قصاب شیران احمد
اصفهان قضاوی خوراسگانی علیرضا
تهران قطبی محمدحسین
سمنان قلی پور محمدرضا
زنجان قلی نژاد نعمت
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین قلیچ سینا
هنر قنبری مهریار
نوشیروانی بابل قنبری امیرمحمد
امیرکبیر قنبری بهراد
علم و صنعت قهرمان زاده آیدا
اصفهان قهرمانی نرگس
زنجان قهرمانی مریم
خواجه نصیرالدین طوسی کاشانی فرهنگ
تهران کاظم ستوده امیرعلی
تهران کامفیروزی محمدعلی
زنجان کامیاب فر حمیدرضا
شهیدبهشتی کامیاب فر جلال الدین
هنر اصفهان کاوه مهدی
علامه طباطبایی کاوه آهنگر علیرضا
علوم و تحقیقات کایدی نسیم
علم و صنعت کچوئیان محمدرسول
علامه طباطبایی کربلایی محمدی امیرحسین
رازی کرمانشاه کرمی حمیدرضا
اصفهان کرمی پریسا
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین کرمیار عارفه
زنجان کریم زاده مرضیه
زنجان کریم نژاد نیلوفر
علامه طباطبایی کریمخان فاطمه
زنجان کریمی امیر
سمنان کریمی محمد
علوم پزشکی ایران کریمی پناه امیرحسین
شیراز کریمیان احسان
علامه طباطبایی کساییان آریا
امیرکبیر کشاورز ساسان
تهران کلارستاقی نژاد میلاد
سمنان کلانی محمدحسین
کلائی علی
خوارزمی کلهرودی سیدنوید
شیراز کمالی اردکانی پدرام
شیراز کوچکعلی پوررنجبر افشین
تبریز کوه کبیری فائزه
زنجان کوه کمری شهریار
شهید چمران اهواز کیانی رامین
نوشیروانی بابل کیانی امیرکسری
کرمانشاه کیانی حمید
تبریز کیهان پناه محمدصادق
تفرش گزی آرش
بوعلی سینا گل محمدی مهدی
زنجان گلابی علی
زنجان گلپسند امیرحسین
تهران گلپور طوسی محمدحسین
تهران گلچین زاده مجتبی
تهران گلرخ آریاناز
علوم پزشکی جهرم گلستان جهرمی عارف
شهیدبهشتی گلستانی زینب
علامه طباطبایی گنجگلی شراهی آرزو
رازی کرمانشاه گودرزی امیرحسین
رازی کرمانشاه گودرزی امیرحسین
باهنر شیراز گورکانی بابک
آزاد ورامین گیتی آرا سعید
دامغان لاری یزدی پوریا
شهید باهنر شیراز لطفی مسعود
علم و صنعت لطیفی زهرا
زنجان مالکی زینب
ولی عصر رفسنجان مالکی مقدم میلاد
فردوسی مشهد مبشری وجیهه
علوم پزشکی آبادان مجدم میثم
علوم پزشکی هرمزگان محب کیا مصطفی
شهیدبهشتی محبی محمدجواد
نوشیروانی بابل محدپور صهیب
شهیدبهشتی محرابی شبنم
علامه طباطبایی محزون طاهره
علامه طباطبایی محسنی سارا
دامغان محسنی ایلیا
سهند محمد علی زاده مهدی
علم و فناوری مازندران محمدزاده مهران
علم و صنعت محمدعلی جواد
خواجه نصیرالدین طوسی محمدی سیدمحمد
قزوین محمدی محمدرضا
باراجین قزوین محمدی علیرضا
کرمانشاه محمدی ایمان
تهران محمدی مهرداد
زنجان محمدی پرناز
علم و صنعت محمدی پدرام
ارومیه محمدی اصل آرمین
شهید چمران اهواز محمدیان اردلی معین
شریف محمودی مهتاب
آزاد شیراز محمودی میلاد
شهید باهنر کرمان محمودی جابر
شهید باهنر کرمان محمودی جابر
تبریز محمودی محمدرضا
دامغان مداح صفائی جواد
تهران مدنی سیدمحمد جواد
علم و صنعت مرادی نیا زهره
علم و فرهنگ مرادیان ندا
زنجان مرتضایی اصغر
تهران مرتضوی سید صدرا
علوم پزشکی زنجان مرکزی رسول
علوم پزشکی آبادان مریدی معراج
علامه طباطبایی مسافر مجید
علامه طباطبایی مستوفی محمدجواد
زنجان مسعودی امیر
بندرعباس مسعودی رضا
ارومیه مسعودی فرید
خواجه نصیرالدین طوسی مسعودی نژاد عظیم
علوم پزشکی کرمان مسلمی محمد
اراک مسلمی فرد حورا
علوم پزشکی ارومیه مشعوفی امیر
نوشیروانی بابل مشهدنعمتی علیرضا
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین مشیری البرز
هنر سوره تهران مصطفوی زهرا سادات
شریف مظفری حمید
علم و فرهنگ مظفریان محمدحامد
شیراز مظلومیان یاسر
علامه طباطبایی معالی سارینا
امیرکبیر معتمدی پدرام
امیرکبیر معصوم شاهی غزل
امیرکبیر معطری ماهان
ارومیه معظمی متین
بوعلی سینا معظمی پویا
علم و صنعت معقولی گلناز
شهید بهشتی معین ادینی سیده منصوره
علامه طباطبایی مقدسی شبنم
زنجان مقدم زرندی مهشید
زنجان ملاکاظمی مهدی
شریف ملانوری محمد
علم و صنعت ملائیان ملیسا
علامه طباطبایی ملک پایین فاطمه
تهران ملک زاهدی عطیه
تهران ملک زاهدی محمد
تهران ملکی عباس
شهید چمران اهواز ممبینی عارفه
شهیدچمران اهواز منابی فاطمه
امیرکبیر منصوری وحید مهدی
شهیدبهشتی مهاجری کامیار
علامه طباطبایی مهدوی فاطمه
علوم پزشکی سبزوار مهدوی علی
زنجان مهرعلیان علی
شهیدبهشتی موذن حسام
تربیت مدرس موذن فرید
هنر سوره تهران موسوی سیده ریحانه
آزاد مرودشت موسویان سیدهاشم
زنجان مولایی محمد
علامه طباطبایی مولایی رویا
مولایی مهناز
علوم پزشکی تبریز مولودی کامیار
رازی کرمانشاه مویدی سهیل
تهران میثمی رضا
نوشیروانی بابل میرحسینی فاطمه
امیرکبیر میرحسینی ابوالفضل
علوم پزشکی قزوین میرزازاده مهیار
علم و صنعت میرزایی امیرسهیل
هنر اصفهان میرزایی سمیرا
تهران میرگلوی بیات میرجواد
علوم پزشکی بیرجند میرمحرابی فائزه
رازی کرمانشاه میری محمدسعید
تهران نادری محدثه
علوم پزشکی تبریز نادری میلاد
علم و صنعت ناطقی حمیدرضا
شهیدچمران اهواز ناظری اشکان
علامه طباطبایی نبوی حنانه
شهرکرد نبی زاده داریوش
شهرکرد نبی زاده داریوش
شهیدبهشتی نجفی احمدرضا
بین المللی امام خمینی(ره) قزوین نجفی نسیم
امیرکبیر نریمان سینا
تهران نریمانی آرش
اصفهان نصر حسین
نوشیروانی بابل نصری پور سعید
زنجان نصیری مرضیه
آزاد شیراز نصیری علیرضا
صنعتی جندی شاپور نصیری رامین
علم و صنعت نصیری مهدیه
صنعتی جندی شاپور نصیری رامین
آزاد شیراز نظام پور سینا
علامه طباطبایی نظری حمیدرضا
بوعلی سینا نظری آرش
هنر سوره تهران نظری مصطفی
تفرش نظیفی امیرحسین
امیرکبیر نعمتی فاطمه
زنجان نعمتی سهیل
خوارزمی نعمتی زینب
علوم پزشکی قزوین نعمتی زهرا
علوم پزشکی یاسوج نعیمی روزبه
خواجه نصیرالدین طوسی نفری رقیه
علوم پزشکی هرمزگان نفیسی محمد
هنر اصفهان نکوبهر سارا
علم و صنعت نوایی سهیل
صنعتی سهند تبریز نوبهار عطا
هنر سوره تهران نورالدینی سیدمحمد
صنعتی تبریز نورانی سپیده
زنجان نورایی رضا
بین المللی امام خمینی نورمحمدی نجف آبادی محمد
شهیدبهشتی نوروزی محمدرضا
امیرکبیر نوری محمد
زنجان نوری سمانه
زنجان نوری سینا
علم و صنعت نویدمقدم نسیم
علامه طباطبایی نیک آئین فرزاد
تهران نیک نژاد امیر
علامه طباطبایی نیکوئیان بابک
تبریز هاتف کامیار
علم و صنعت هاشمی سیدمحمودرضا
شهیدچمران اهواز هاشمی سیدوصال
تهران هاشمیان سید علی
مازندران هدایتی حسین
امیرکبیر همت پور محمدحسین
تربیت مدرس هوایی رضا
زنجان هوشمند ملیکا
الزهرا هوشمند عطیه
زنجان هیبتی ثمین
فردوسی مشهد واحدی سینا
شهیدچمران اهواز وحدتی انیس
هنر سوره تهران وحیدی محمد
شهرکرد وفاپور زهرا
علوم پزشکی زنجان وقفچی امیر
تهران وکیلی رضا
تهران ولی زاده امیرحسین
بوعلی سینا ویس کرمی زهرا
علامه طباطبایی یاری پژمان
رازی کرمانشاه یاری سینا
فردوسی مشهد یاوری مهدیه
علم و صنعت یاوری رضا
یاسوج یزدانی عارف
هنر سوره تهران یوسف زاده فاطمه
امیرکبیر یوسفی حسین
رازی کرمانشاه یوسفی کژال
علم و صنعت یوسفی علیرضا
علم و فرهنگ یوسفی امیر
آزاد تهران غرب یوسفی علیرضا

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بعد 13 به در عیدتون مبارک
    بعد از این همه وقت ، خدا خیرتون بده ، نوش دارو بعد از مرگ سهراب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا