خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برای حضور چهره های مطرح دبیر جشنواره باید فرد معتبری باشد

یک منتقد سینما درباره انتخاب فیلم‌های جشنواره فیلم فجر جای خالی بزرگان در جشنواره امسال، گفت: جای خالی بزرگان در جشنواره حس می‌شود. امسال قوه قضاییه مدعی شده است که فیلم‌ها را باید ما ببینیم و ما نیز تأیید کنیم؛ معلوم نیست که واقعاً در این مملکت چه کسی بالاخره متولی فرهنگ و هنر است.

احمد طالبی نژاد در گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز با اشاره به این که تولید فیلم در ایران به شرایط فیلمسازی در ایران بازمی گردد، درباره شرکت نکردن برخی فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر گفت: واقعیت این است که کسی فیلم را به قصد شرکت در جشنواره نمی‌سازد، فیلم را برای اکران می‌سازد؛ اما زمانی که فیلمی را نسازد طبعاً جای این فیلم خالی خواهد بود. بطور طبیعی هر کسی بتواند دو فصل قبل از برگزاری جشنواره فیلمی بسازد و آماده کند فیلمش در جشنواره شرکت خواهد کرد.

وی ادامه داد: الان چند سال است که بزرگان سینمای ایران یا غایب هستند و در خارج از کشور هستند یا خانه نشین هستند یا به هر حال بطور مرتب فرصت نمی‌کنند فیلم بسازند یا شرایط فیلم سازی را ندارند. این به شرایط تولید فیلم در ایران باز می‌گردد، امروز ما به سراغ نوعی از سینما رفته‌ایم که بزرگان در آن خیلی جایی ندارند. به اعتقاد فیلم‌های ژورنالیستی یکبار مصرف که برخی از آنها فیلم‌های خوبی ممکن است باشد، اما این‌ها فیلم‌های ماندگار و تاثیرگذاری نیستند و طبعاً جای خالی بزرگان در جشنواره حس می‌شود.

چه کسی متولی فرهنگ و هنر است؟!

این منتقد سینما با اشاره به بحث‌های انتخاب فیلم‌ها، مشکلات فنی و بحث‌های مبربوط به داوری جشنواره افزود: درمورد انتخاب فیلم‌ها بخشی از آن به شکل بد ممیزی در کشور باز می‌گردد؛ یک نوع ممیزی «هرکی به هرکی» که به سلیقه افرادی که هر سال در کمیته انتخاب هستند، بستگی دارد. امسال نیز قوه قضاییه مدعی شده است که فیلم‌ها را باید ما ببینیم و ما نیز تأیید کنیم؛ معلوم نیست که واقعاً در این مملکت چه کسی بالاخره متولی فرهنگ و هنر است.

وی ادامه داد: من نمی‌دانم تا چه زمانی این بلاتکلیفی برای هنرمندان باید وجود داشته باشد که مسوول فرهنگ و هنر این مملکت چه کسی است؟ آیا وزرات ارشاد است؟ آیا وزرات اطلاعات است؟ آیا قوه قضاییه است؟ یا حوزه علیمیه است، یا کیست؟ چون همه دارند دخالت می‌کنند؛ هیچ کسی کار خود را انجام نمی‌دهد و همه می‌خواهند در زمینه فرهنگ و هنر دخالت کنند؛ بنابراین امسال یک چیزی به نام «قوز بالا قوز» در جشنواره داریم و یک کشمکش وجود دارد.

دبیر جشنواره باید کسی باشد که اعتبار داشته باشد!

طالبی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که «آیا شرکت نکردن بزرگان سینما در جشنواره فجر از اعتبار این جشنواره می‌کاهد؟»، گفت: حتماً این اتفاق می افتد و اعتبار جشنواره به اسم فیلم‌ها و فیلمسازانی است که در آن شرکت می‌کنند؛ نه در ایرانی بلکه در هر جای دنیا.

این منتقد سینما افزود: به همین دلیل مدیران برخی از جشنواره‌های خارجی حتی جشنواره‌های درجه یک و گروه آ که شناخته شده ترین و معتبرترین‌ها هستند برای این که چند اسم معتبر داشته باشند به تولید فیلم‌ها از جهت سرمایه گذاری و سایر حمایت‌ها کمک می‌کنند تا فیلم آماده شود؛ به شرطی که در آن جشنواره برای اولین بار به نمایش دربیاید.

وی ادامه داد: نیاز هر جشنواره‌ای است که با اسامی و فیلم‌های معتبر برگزار شود، اما متاسفانه جشنواره فیلم فجر ظاهراً این احساس نیاز را نمی‌کند، دلیلش این است که می گویند 40 یا 50 عدد فیلم می‌آید و 20 فیلم انتخاب می‌شود، اما نمی‌گویند که در این 20 فیلم اسامی مانند، کیمیایی، مهرجویی، تقوایی، بیضایی، رخشان بنی اعتماد، کیانوش عیاری، بهمن فرمان آرا و… نباشند سطح جشنواره پایین می‌آید و بسیار بد است که این افراد فیلم بسازند و فیلمشان را به جشنوار ندهند.

طالبی نژاد اضافه کرد: نکته‌ای که بسیار مهم است این است که دبیر جشنواره نباید فقط یک کارگزار دولتی باشد، بلکه دبیر جشنواره باید یک نگاه ویژه‌ای داشته باشد یا حتی اسمی باشد که یک اعتبار ویژه داشته باشد به طوری که فیلمسازها بگویند من فقط به خاطر فلانی فیلمم را به جشنواره می‌دهم.

این منتقد یادآور شد: به یاد دارم که در دهه شصت یا هفتاد محمد بهشتی که مدیرعامل فارابی بود دبیر جشنواره شد و تقریباً به همین صورت بود که فیلمسازها به اعتبار اسم آقای بهشتی فیلم می‌دادند و این در همه جای دنیا نیز مرسوم است، این دبیران جشنواره هستند که نام و اعتبار آنها فیلم‌ها را جذب می‌کنند.

وی افزود: این‌ها مواردی است که باید لحاظ شود و همین جوری که نمی‌شود جشنواره برگزار کرد، شما می گویید بزرگترین جشنواره ایران، اما این بزرگترین جشنواره ایران یک سیر نزولی داشته است، جشنواره فجر دوران پر فروغی داشت و الان آن دوران پر فروغ را ندارد.

طالبی نژاد ادامه داد: درست مانند جشنواره فیلم کودک، جشنواره فیلم کودک ما یک زمانی کجا بود و الان کجاست؛ زمانی که در اصفهان برگزار می‌شد کلی سر و صدا می‌کرد و فضا ایجاد می‌کرد، اما امروز برگزار شدن یا نشدنش هیچ تاثیری ندارد و برای هیچ کسی نیز مهم نیست که جشنواره کودک برگزار شده است یا خیر!

نمی‌توان بر روی جایزه و اعتبار جشنواره برای فروش حساب کرد

احمد طالبی نژاد با اشاره به این که فیلم برگزیده جشنواره فجر حتماً مورد استقبال مخاطب عام قرار نمی‌گیرد، گفت: طبیعی است که در هر جشنواره‌ای فیلمی که برگزیده می‌شود بازار بهتری پیدا می‌کند، اگر در «جشنواره کن» باشد که بازار بین‌المللی را بدست می‌آورد؛ البته این شرط لازم نیست، ممکن است یک فیلم برگزیده جشنواره باشد، اما فیلمی نباشد که مورد استقبال عامه مردم قرار گیرد.

این منتقد سینما افزود: سلیقه عامه مردم با سلیقه داوران و نخبگان متفاوت است، الان واقعیت این است که موارد زیادی نداریم که هم در جشنواره موفق بودند و هم در اکران؛ یک مورد همان «ابد و یک روز» است و یکی دو تا فیلم دیگر؛ به این صورت نیست که فیلمی که برگزیده جشنواره شود حتماً مورد استقبال مخاطب نیز قرار می‌گیرد. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که مردم سلیقه یکسانی ندارند و هر قشری یک سلیقه دارد؛ بنابراین نمی‌توان خیلی بر روی جایزه و اعتبار جشنواره برای فروش حساب کرد.

ممانعت‌ها و ممنوعیت‌ها باغث می‌شود برخی یکدفعه بزرگ شوند

این منتقد سینما در واکنش به اکران نشدن فیلم «عصبانی نیستم» گفت: بسیار تکرار شده است که چرا باید یک فیلم که با مجوز ساخته شده است و چندین بار مجوز داده شده است، اکران نمی‌شود. البته من شنیده‌ام اینبار تهیه کنندگان نیز بی تقصیر نبودند و گفتند که صبر کنیم جشنواره فجر برگزار شود و بعد از جشنواره فیلم اکران شود، اما واقعیت امر این است که این گونه حساسیت‌ها باعث می‌شود سوتفاهم هایی در اذهان بوجود بیاید که آقایان کارگزاران، ممیزی‌ها و آقایان سانسورچی‌ها متوجه نیستند که با این اقدامات گاهی اوقات کسانی را بیش از حد بزرگ جلوه می‌دهند و بعد این به ضرر خودشان تمام می‌شود.

احمد طالبی نژاد افزود: الان دو سه فیلم و فیلمساز داریم که از طریق عدم نمایش فیلم‌هایشان مطرح شدند تا نمایش فیلم‌هایشان، این فیلم‌ها باید اکران شود و مردم ببینند و منتقدین درباره این فیلم‌ها نظر دهند؛ تا دوستان جوان خودشان را پیدا کرده و رشد طبیعی پیدا کنند. رشدی که امروزه برخی از این دوستان دارند رشد طبیعی نیست و به خاطر همین ممانعت‌ها و ممنوعیت‌ها یک دفعه مانند بادکنک باد کرده‌اند و این مورد مطلوبی نیست و به ضرر بچه‌های فیلمساز، سینما و آقایان مسوول است که این موانع را ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا