خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگرانی نمایندگان کنگره از تعلیق قانون محدودیت ویزا

با تصویب قانون جدید لغو ویزا در چهارشنبه گذشته، تنش ها میان ایران و ایالات متحده بار دیگر بالا گرفت. ایران این قانون را تحریمی جدید و نقض برجام می داند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، نیویورک تایمز در این باره نوشت: این قانون در مورد اتباع کشورهایی است که قصد دارند به آمریکا سفر کنند. بر اساس این قانون افرادی که طی 5 سال اخیر به ایران سفر کرده باشند، یا در کنار تابعیت آمریکایی خود از تابعیت ایرانی برخوردار باشند، نمی توانند از مزیت ورود به آمریکا بدون اخذ ویزا استفاده کنند.

این قانون بخشی از پاسخ آمریکا به حملات تروریستی اخیر در پاریس و سن برناردینو است و با هدف جلوگیری از ورود تروریست ها به آمریکا تدوین شده است. نام ایران و سودان در این قانون، تحت کشورهای حامی تروریست مطرح شده است.

با این وجود، ایران کشوری با اکثریت شیعه مذهب است که با بنیادگرایان سنی اختلاف دارد و با آنها مبارزه می کند.

مقامات ایرانی بر این باورند که ذکر نام ایران در این قانون بی معنی است و می تواند نقض برجام تلقی شود. طبق برجام، بسیاری از تحریم های موجود علیه ایران برداشته شده و کشورها اجازه ندارند اقدام به تصویب قوانینی کنند که مانع از عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران با سایر کشورها شود.

انتظار می رود که این قانون که در جولای گذشته به تصویب رسید، در اوایل 2016 اجرایی شود. ایران امیدوار است که با اجرایی شدن توافق، توریست ها و تجار زیادی به این کشور سفر کنند.

با این وجود، بسیاری از اتباع اروپایی که هم اکنون اجازه دارند بدون روادید به آمریکا سفر کنند، ممکن است قید سفر به ایران و مخاطره از دست دادن این مزیت را بزنند.

جان کری، روز شنبه یعنی یک روز پس از امضای این قانون از سوی اوباما، در نامه ای خطاب به همتای ایرانی خود، اطمینان داد که دولت در صورت لزوم از اختیارات خود برای تعلیق این قانون استفاده خواهد کرد.

پنج نماینده جمهوری خواه کنگره که از حامیان جدی این قانون بودند در پاسخی تند خطاب به جان کری و و وزیر امنیت داخلی نوشتند: «ما به شدت نگران هستیم که استفاده محدود و دقیق از حق تعلیق قوانین به دست رئیس جمهور در این جریان نادیده گرفته شود. کنگره و دولت قانون لغو روادید را محدود کردند تا بتوانند از امنیت ملی آمریکا حفاظت کنند. ایران از این قانون متاثر می شود، زیرا از کشورهای حامی تروریسم است و آسانترین راه برای رفع این محدودیت، دست برداشتن از حمایت از تروریسم است.»

نمایندگان در این نامه از جان کری خواسته اند که به ایران برای تغییر رویه خود در حمایت از تروریسم، آزمایش های موشکی و زندانی کردن برخی از اتباع آمریکایی فشار وارد کند. در بخشی از این نامه آمده است: «مشکل موجود ایران و رویه آن است و نه قانون لغو روادید جدید».

این نامه از سوی اد رویس، نماینده کالیفرنیا و رئیس کمیته روابط خارجی، کوین مک کارتی، نماینده اکثریت مجلس نمایندگان، باب گودلیت، نماینده ویرجینیا و رئیس کمیته قضائی، مایکل مک کوئل، نماینده تگزاس و رئیس کمیته امنیت داخلی و کندیس میلر، نماینده میشیگان و تدوین کننده قانون جدید لغو ویزا به امضاء رسیده است.

وزیر خارجه ایران در کنفرانسی مطبوعاتی اجرایی شدن این قانون را صراحتا نقض برجام خوانده است.

مقامات اروپایی نیز به این قانون واکنش نشان داده اند و اعلام کرده اند که محدودیت های جدید می تواند با اقدام متقابل از سوی کشورهای اروپایی رو به رو شود. به این معنا که آمریکاییانی که طی 5 سال اخیر به ایران سفر کرده باشند، مزیت ورود به اروپا بدون اخذ ویزا را از دست بدهند. خبرگزاری های فرانسه به نقل از رئیس سنای فرانسه که در هفته گذشته از ایران بازدید کرده بود، محدودیت های قانون جدید را نشانه ای اشتباه خواندند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا