خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش شهردار به خسارات حوادث اخیر تهران

سی و چهارمین جلسه‌ی شورای شهر تهران امروز ۱۰ دی ماه در صحن علنی با حضور خبرنگاران برگزار شد و میزبان شهردار پایتخت بود که درباره‌ی زلزله‌ی اخیر تهران و مدیریت بحران در شهر گزارش داد.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، محسن هاشمی، رییس شورای شهر در ابتدای جلسه با بیان این که «در روز اخیر شاهد اتفاق‌هایی در سطح شهر بوده‌ایم»، گفت: ما اعضای شورا توصیه می‌کنیم که از فضای هیجانی پرهیز شود تا مجدد از رخنه و حضور تندروها به فضای سیاسی کشور جلوگیری شود، باید سعی کنیم ملتی واحد بمانیم تا از گزند دشمان خارجی در امان باشیم.

حق اعتراض قابل قبول است

وی افزود: بدیهی است که حق اعتراض قابل قبول است، اما نحوه‌ی بیان انتقادات و مطالبات باید در چارچوب قانون باشد. شیوه‌ی ابزارهای کف خیابانی غیرقانونی، راهکار مناسبی نیست و نباید تحت تأثیر برخی دروغگویی‌ها در فضای مجازی قرار بگیریم، زیرا درست‌ترین مطالبات نیز در اندک فریادهای قانون‌شکنان و تندروها محو می‌شود.

هاشمی، پیگیری مطالبات بصورت مدنی را مناسبترین شیوه‌ی بیان مطالبات عنوان کرد و گفت: باید قبول کرد که تبعیض، فساد و فاصله‌ی طبقاتی، فشارهای اقتصادی وجود دارد که البته بدون مطرح کردن مقصر باید صدای مردم از سوی سه قوه و نهادهای حاکمیتی شنیده و سر و سامانی به آنها داده شود.

عده‌ای به اموال همشهریان تهرانی آسیب زدند

پس از این سخنان، شهردار تهران – دکتر محمدعلی نجفی – در جایگاه سخنرانی در صحن علنی شورا قرار گرفت و اذعان کرد: شب و روز گذشته، عده‌ای به اموال همشهریان تهرانی آسیب زدند و این اتفاقات، برای ساعاتی خدمت رسانی به شهروندان تهرانی را کمی دچار اخلال کرد.

نجفی افزود: در این حوادث، خسارت‌های اندکی هم به تاسیسات و امکانات شهرداری تهران وارد آمد و این نشان می‌دهد عده‌ای با یک حرکت کور این اقدامات را انجام دادند تا به آنچه متعلق به همشهریان تهرانی است، لطمه بزدند.

وی گفت: در طول چهار ماه گذشته، جلسات متعددی با اعضای شورای شهر به شکل‌های مختلف صبحانه کاری و … داشتم و این اولین جلسه‌ای است که در صحن علنی در خدمت اعضای شورای شهر و سایر همکاران خودم می‌رسم و تشکر می‌کنم از این که این وقت در اختیار ما قرار داده شد.

در زلزله‌ی دوم تهران، دستگاه‌های مسوول در آمادگی کامل بسر می‌بردند

شهردار تهران با بیان این که «در روز ۲۹ آذر و ششم دی ماه، دو زلزله در شهر تهران اتفاق افتاد که بدلایل خیلی روشنی در زلزله‌ی دوم هم عکس‌العمل مردم و هم اقدامات دستگاه‌های مذکور خیلی سازماندهی شده‌تر و مناسب‌تر بود»، اظهار کرد: زلزله‌ی اول هم بزرگ‌تر بود و هم در عمق کمتری از زمین اتفاق افتاد، اما آمادگی ۱۰۰ درصدی برای مردم و دستگاه‌های اجرایی وجود نداشت، اما زلزله دوم شدت کمتری داشت و در عمق بیشتری رخ داد و مردم نیز آمادگی نسبتی و تمرین داشتند. همچنین همه‌ی دستگاه‌های مسوول نیز در آمادگی کامل بسر می‌بردند.

وی اضافه کرد: در این مدت، سه جلسه‌ی مدیریت بحران داشتیم. در جلسه‌ی آخر تصممیم گرفتیم شرایط قرمز و آمادگی ۱۰۰ درصد را به شرایط زرد آمادگی معمولی تبدیل کنیم و جلسه‌های متعددی با بخش‌ها و مدیران مختلف در وزارت کشور و سازمان‌های ذیربط برگزار شد.

مجموعه‌ی امکانات کفاف اسکان اضطراری پس از یک زلزله بزرگ را نمی‌دهد

نجفی تاکید کرد: پارک‌ها، سوله‌های ورزشی، اماکن بحران، برخی مساجد و مدارس امن هستند که همه‌ی این موارد از قبل شناسایی شده و در نقشه‌ی محلات وجود دارد. این اماکن یا دارای ساختمان خیلی قوی و یا حیاط قابل توجه هستند و امکان اسکان شهروندان در آن‌ها وجود دارد، اما مجموعه‌ی این امکانات کفاف اسکان اضطراری پس از یک زلزله بزرگ را نمی‌دهد که برای این موضوع برنامه داریم.

حدود ۳۰ درصد لوله‌های آب و فاضلاب تهران فرسوده است

وی گفت: با محاسبات شرکت آب و فاضلاب حدود ۳۰ درصد لوله‌های آب و فاضلاب تهران فرسوده است و با یک لرزه‌ی شدید دچار شکستگی شده و آبگرفتگی ایجاد می‌کند.

برخی با پیش‌گویی‌های غیرعلمی، مردم را نگران کردند

نجفی با بیان این که «شهروندان تهرانی به هیچ وجه آمادگی زلزله را نداشتند»، گفت: هم از سوی برخی مسوولان و هم در فضای مجازی حرف‌هایی زده شد که مردم را دچار نگرانی کردند؛ برای نمونه وقتی یک نفر به عنوان متخصص بگوید این پیش لرزه بوده است و زلزله‌ی بعدی چند ساعت بعد اتفاق می‌افتد، در حالی که سیستم علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد که این تشخیص را بدهیم، طبیعی است شهروندان نگران و همه از منزل خارج می‌شوند و اتفاق شب اول و شلوغی خیابان‌ها رخ می‌دهد.

اگر زلزله‌ رخ می‌داد، در ساعت اول هیچ فعالیت امدادی در تهران امکانپذیر نبود

او به یک واقعیت تلخ اشاره کرد و گفت: عده‌ای با خودروی شخصی شروع به دور زدن در خیابان‌ها می‌کردند که منجر به بروز ترافیک شد و به این ترتیب اگر زلزله‌ای رخ می‌داد در ساعت اول هیچ فعالیت امدادی در تهران امکانپذیر نبود و در حالی که بطور متوسط ۹ میلیون لیتر بنزین در پمپ‌های بنزین‌ تهران زده می‌شود، این حجم به ۱۵ میلیون لیتر رسید و چندین تانکر بنزین در ترافیک ماشین‌های پشت پمپ بنزین گیر کردند که با بروز یک جرقه و آتش گرفتن تانکرها فاجعه می‌آفرید.

شهردار تهران اذعان کرد: فضای مجازی هم تهدید و فرصت است، اما در رصد آنچه در فضای مجازی اتفاق افتاد، عده‌ای ضد انقلاب و … به قصد و غرض شروع به ایجاد شایعه و تحریک و ترساندن مردم کردند. در جایی هم فضای مجازی به ما کمک کرد پیام‌مان را زود به مردم برسانیم که این خوب است، اما در مقابل باید اقدامات منفی کنترل شود.

او از تهرانی‌ها درخواست کرد با انتقال شایعات و اخبار نادرست به تشویش اذهان کمک نکنند.

سه هزار و دویست هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد

نجفی با بیان این که «سه هزار و دویست هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد»، گفت: برنامه‌های زیادی برای نوسازی صورت گرفته است، اما تنها ۴۱ درصد بافت فرسوده تهران در سال‌های گذشته نوسازی شده و هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم و اگر شورای شهر موافق باشند باید با دولت برای ایجاد کارگروه ملی زلزله در شهر تهران به ریاست معاون اول مکاتبه کنیم.

او عنوان کرد: در دولت دوم اصلاحات، کارگروهی برای زلزله‌ی تهران به ریاست دکتر عارف تشکیل شد و اقدامات خیلی خوبی هم انجام شد. زیربنای یکسری از مطالعات بعدی گذاشته شد، اما بعدها فعالیت این کارگروه متوقف شد. این درحالیست که  سمن‌هایی هستند که می‌توانند در این زمینه کمک کنند و اگر درخواست جدی کنیم گروه‌های مردمی می‌توانند کمک قابل توجهی کنند.

باید مقابله با بحران را در سطح اول محلی کنیم

شهردار تهران ادامه داد: باید مقابله با بحران را در سطح اول محلی کنیم و سیاست شورا و شهرداری، مدیریت محلی و تقویت محله محوری است. مسایل مدیریت بحران نیز باید در این سیاست دنبال شود و ۱۴ مورد راهکار کوتاه‌مدت را پیشنهاد کردیم که برخی طرح و برخی دیگر عملیات خاصی است که باید انجام شود. همچنین ۲۰ مورد راهکارهای بلندمدت هم ارایه دادیم.

باز کردن استادیوم آزادی تصمیم درستی نبود!

او افزود: اسکان اضطراری در محلات، پارک‌ها، مساجد، مدارس، پایگاه‌های بحران و سالن‌های ورزشی صورت می‌گیرد و ما بلافاصله سالن‌های ورزشی را آماده کردیم و مردم هم استفاده کردند و در زلزله‌ی اخیر، وزارت ورزش اعلام کرد استادیوم آزادی برای اسکان مردم آماده است. به نظرم این، تصمیم درستی نبود، چرا که مردم را به سمتی بردیم که زلزله اتفاق افتاده است، چون برعکس باید مردم در اضطرار، زیاد حرکت نکنند؛ در محلات ساکن شوند و بعد طبق برنامه‌ای که تنظیم کرده‌ایم تدریجی آنها را به اسکان موقت سوق دهیم.

اگر زلزله‌ای جدی در تهران اتفاق بیفتد با کانکس نمی‌توانیم حل کنیم

نجفی اعلام کرد: در زلزله‌ای مانند سردشت و شهرهای اطراف برای اسکان موقت بحث بیشتر کانکس است، اما اگر زلزله‌ای جدی در تهران اتفاق بیفتد با کانکس نمی‌توانیم حل کنیم؛ باید شهرکی را آماده کنیم و زیرساخت‌هایی مثل آب و برق و.. فراهم کنیم که شهرک اسکان موقت تهران شود و در فاز اول؛ امکان تخلیه فراهم کنیم، در فاز دوم خود شهرک را آماده کنیم.

وی افزود: تعداد جلسات شورای هماهنگی بطور رسمی سه جلسه بود، اما جلسات غیررسمی زیادی با حضور کل اعضا و یا گارگروه‌های شورا داشتیم و علت اعلام  نکردن آن، این بود که در مردم ایجاد اضطراب و نگرانی نکند.

خبررسانی در شرایط بحران باید کنترل‌شده باشد

شهردار تهران در رابطه با شایعات اخیر درباره‌ی خودش نیز گفت: یکی از سایت‌ها نوشته بود من کیش بودم که گفتم شش ماه است که کیش نرفته‌ام، اما یادم افتاد دیدم نماز عید فطر را در کیش خواندم! هنوز هم اعلام می‌کنم در شرایط بحران خبردهی بطور کامل کنترل شود، چون در تجربه‌ی اول برخی اخبار خوب کنترل نشد و حتی خود صدا و سیما هم در خبر کنترل ۱۰۰ درصد ندارد.

اوعنوان کرد: در سومین جلسه‌ی شورای هماهنگی مصوبه‌ای ۱۰ بندی داشتیم؛ یکی از آن ۱۰ بند این است که همه‌ی دستگاه‌ها ظرف مدت سه ماه باید درباره‎ی اجرای مصوبه‌ی دولت در سال ۸۹ و ماموریتی که به هر دستگاه داده شده است، اعلام کنند چه بخش از آن مأموریت با امکانات فعلی قابل اجراست و در ادامه برای اجرای مأموریت به چه امکاناتی نیاز دارند. قرار شد سازمان مدیریت بحران دو هفته یکبار از دستگاه‌ها پیگیری کند تا این گزارش را آماده کنند.

تمام مناطق شهرداری طی سه ماه آینده مانور مقابله با زلزله برگزار می‌کنند

محمدعلی نجفی با بیان این که «طی سه ماه آینده، سازمان امداد و نجات تهران و مجموعه‌ی دستگاه‌های دخیل در این زمینه یک مانور زلزله در تمام مناطق تهران برگزار کنند»، گفت: خیلی صحبت کردیم که آیا امکان دارد در کل سطح تهران برای همه‌ی ۲۲ منطقه در یک روز و یک ساعت برگزار کنیم؟ به نظر رسید نمی‌توانیم سازماندهی کنیم و قرار شد طی سه ماه آینده در برخی روزها یک و برخی روزها چند منطقه همه با هم مانور را انجام دهند و همه عملیات مورد نظر به اجرا گذاشته شود.

۲۵ هزار میلیارد برای ایمن‌سازی تهران برابر زلزله نیاز است

او ادامه داد: در کوتاه‌مدت، ۹۰ میلیارد تومان بودجه برای ۱۴ فعالیت نیاز داریم و ۲۵ هزار میلیارد تومان برای میان مدت و بلندمدت در یک برنامه‌ی ۵ ساله نیاز داریم که از این رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان مربوط به فعالیت‌های شهرداری و ۱۵ هزار میلیارد تومان مربوط به فعالیت‌های خارج از شهرداری و دستگاه‌های اجرایی است که دولت و مجلس باید در این زمینه تصمیم بگیرند.

در شب زلزله با آقایان هاشمی و الویری خدمت دکتر لاریجانی جلسه داشتیم

شهردار تهران اضافه کرد: در شب زلزله با آقایان هاشمی و الویری خدمت دکتر لاریجانی جلسه داشتیم و محور بحث، زلزله بود بدون این که پیش‌بینی و خبر خاصی درباره‌ی زلزله باشد! جمع‌بندی آن جلسه این بود که شهرداری تهران طی دو هفته گزارشی درباره‌ی وضعیت پایداری شهر تهران در برابر زلزله آماده و به روسای قوای سه گانه تقدیم کند و در جلسه‌ی روسای سه قوه توضیح داده شود و این گزارش را روز چهارشنبه به روسای سه قوه می‌دهیم.

در ادامه‌ی جلسه‌ی امروز شورای شهر، احمد مسجدجامعی گفت: پس از استماع صحبت‌های شهردار تهران باید بگویم در سازمان مدیریت بحران، امکانات در سطح عملیات کم است و 99 درصد از عوارض شهرداری باید به خرید تجهیزات و توسعه‌ی ایمنی شهر اختصاص یابد، اما هنوز تجهیزاتی که در پلاسکو تلف شد، جایگزین نشده است!

بیش از ۲۰۰ کیلومتر راه باید باز باشد که در زمان زلزله هیچ کدام باز نبود

وی ادامه داد: 526 کیلومتر در تهران راه وجود دارد که بیش از ۲۰۰ کیلومتر باید باز باشد که در زمان زلزله هیچ کدام باز نبود و در پروژه‌ها پیوست مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نداریم که باید سریعتر رسیدگی شود؛ دو هزار و 300 نقطه‌ی امن تهران براساس جایکاست، اما روزآمد نیست؛ برای مثال: در برنامه‌ی جایکا بوستان مادر است، اما بوستان را فروختند و به برج بدل شده است.

پمپاژ نگرانی و اضطرار پس از حادثه

محمود میرلوحی، معاون اجرایی شورای شهر تهران هم گفت: مدت‌هاست که بعد از وقوع حادثه فوراً کارشناسان به پمپاژ نگرانی و اضطرار اقدام می‌کنند و حتی پیشگوها شروع به اظهارنظر می‌کنند و مورد دیگر این است که مسوولان توجه نمی‌کنند و باز هم ساخت و ساز بر روی گسل و … را شروع می‌کنند و عمده خسارات ما برای بعد از وقوع حادثه است و باید ببینیم می‌شود این تهدید را به فرصت بدل کنیم؟

ظرفیت اسکان اضطراری آنقدر نگران کننده است که اعلام نمی‌کنم

سپس در ادامه، عضو دیگر شورا، حجت نظری گفت: نقشه‌ی نقاط امن تهران بروزرسانی نشده است و برای زلزله‌ی دوم شهروندان به این نقاط امن رفتند، اما درب آنها بسته بوده! در چهار منطقه، پارک جنگلی در تهران داریم که ظرفیت اسکان اضطراری را ندارند که آنقدر نگران کننده است، اعلام نمی‌کنم و باید ۴۰ میلیون فضا آماده شود و شهرداری و معاونت شهرداری از ساخت و ساز در گسل‌ها جلوگیری کنند و همچنین از توان سمن‌ها می‌توان در راستای آموزش بهتر مردم استفاده کرد.

همچنین الهام فخاری با بیان این که «مدیران قبلی با نمایش و بریز و بپاش حتی زیرساخت هم نداشتند»، گفت: این مشکلات ریشه در گذشته دارد و حاصل مدیریت شهری قبلی این بود که حتی حداقل‌ها فراهم نشده است، در کنار طرح‌های بلند و کوتاه‌مدت باید از راهبرد نوآورانه کوتاه‌مدت با همکاری دانشگاه‌ها استفاده کرد و پروژه‌ای مشترک بین هلال‌احمر و شهرداری طراحی شود برای تعیین نقاط امن هر خانه که تیم‌ها در هر خانه نقاط امن را مشخص کنند.

با توصیه نمی‌شود مردم را آرام کرد

او ادامه داد: انکار استرس کمکی نمی‌کند و با توصیه نمی‌شود مردم را آرام کرد و نیازمندیم که تیک آماده‌باش فضای مجازی داشته باشیم و ما کنشگر باشم نه واکنشگر!

یکهزار و 115 ساختمان ناایمن متعلق به شهرداری تهران است

همچنین زهرا صدراعظم نوری هم گفت: ساختمان‌های ناایمن در هنگام بروز حوادثی مانند زلزله آسیب پذیرتر از سایر ابنیه‌ها هستند و بر اساس بررسی‌های انجام شده، هفت هزار و 300 ساختمان ناایمن شناسایی شده که از این تعداد، یکهزار و 115 ساختمان ناایمن متعلق به شهرداری تهران است؛ ساختمان‌هایی همچون بازارهای میوه و تره‌بار، فروشگاه شهروند، سراهای محله، مجموعه‌های ورزشی، فرهنگسراها و حتی برخی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی و پایگاه‌های مدیریت بحران ناایمن هستند؛ برنامه‌ی شهرداری برای ایمن سازی ساختمان‌ها چیست؟!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا