خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخی روشن لازم است

«یدالله اسلامی»، دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

در سال ۱۳۷۸ و در کشاکش تلاش‌هایی که به تعطیلی فله‌ای روزنامه‌ها انجامید به آقای سعید مرتضوی که ریاست دادگاه مطبوعات را بر عهده داشت گفتم شما در حال خراب کردن پل‌ها هستید. زیرا روزنامه‌نگارانی همانند ما پل ارتباطی هستیم که هم نگرش و نگاه برخی از افراد در حاکمیت را به‌خوبی می‌شناسیم وهم به هر دلیل بخشی از جوانان و طبقه تحصیل‌کرده خواننده مطالب ما هستند و به گروهی از روزنامه‌نگاران همانند ما اعتماد کرده‌اند. شما با برخورد با این روزنامه‌ها و ما این بخش از مردم را خواننده کیهان نخواهید کرد بلکه به‌سوی کانال‌های ماهواره‌ای سوق خواهید داد. این روند در همه این سال‌ها ادامه یافته است و تعطیل و طرد و حصر و وابسته به بیگانه خواندن و برگزاری همایش‌ها و نمایش‌ها از قلم‌ها و زبان‌ها و روش‌ها و رفتارها نیفتاده است. موسوی و کروبی که حداکثر خواستشان اجرای بدون تنازل قانون اساسی بود و باقی ماند گرفتار حصر غیرقانونی شدند و آقای روحانی در تبلیغات دو دوره ریاست جمهوری با وعده رفع حصر رای مردم را به دست آورد ولی صادقانه باید گفت که در عمل دل مردم را به دست نیاورد. آقای خاتمی که هم مردم را برای پشتیبانی آقای روحانی فراخواند وهم گفت آقای روحانی اصلاح‌طلب نیست ولی شعار اصلاح‌طلبانه می‌دهد و ما برای ماندگاری اصلاحات به ایشان رای می‌دهیم به تنگنای محدودیت درامد و هرروز مانعی بر سر راه او تراشیده شد. و طرح آشتی ملی او نیز نادیده گرفته شد. در رمضان امسال در برنامه افطاری ریاست مجلس به اهمیت همبستگی ملی اشاره‌کرده و در همان‌جا گفتم نمی‌توان به همه گفت و خواست که به یک‌گونه بی اندیشند و عمل کنند ولی همه در چارچوب ساختار قانونی کشور باید بتوانند توانمندی‌هایشان را برای حل مشکل کشور و جلوگیری از آسیب به کشور به میدان بیاورند که سخنران محافظه‌کاری این امر را منوط به تابعیت محض می‌دانست. آقای روحانی پس از انتخابات دور دوم آگاهانه فاصله‌اش را با بخش بزرگی از پشتیبانان سیاسی خود زیاد کرد و هیچ برنامه‌ای برای بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نظرات انها در حد مشاوره را ضروری ندانست و در چینش کابینه وبی توجهی به سهم اقوام وزنان فاصله خود را با شعارهای انتخاباتی نشان داد. جریان اصلاحات هم که همه سرمایه اجتماعی خود را به میدان آورده بود از سوی افکار همگانی مورد پرسش و چالش بسیار قرار گرفت و به‌خوبی نتوانست پاسخ مناسبی به افکار عمومی بدهد چراکه وعده‌های انجام‌نشده آقای روحانی به‌پای اصلاح‌طلبان هم نوشته می‌شد و می‌شود.

رانده شدن جریان اصلاح‌طلبی و میدان ندادن به خاتمی و ادامه حصر موسوی و کروبی مردم را به سمت ناامیدی از اصلاح درون ساختاری کشانیده است که تهدید جدی است.

ولی بازهم برای درک درست واقعیت‌های میدانی و کنش‌های سیاسی و اجتماعی و حرکت‌هایی که در جریان است باید از توان همه نیروهایی که می‌توانند با برنامه‌های مناسب به حل مشکل کشور و رهایی از این تنگنا کمک کنند روی آورد. دوران اجرای آمرانه برنامه‌ها سپری‌شده است. جریان اصلاحات و رهبران جنبش سبز همان پل‌هایی هستند که در این سال‌ها همه تلاش حاکمیت تخریب و از بین بردن انها بوده است. شاید در این امر به کاهش نقش انها در کنترل حرکت‌هایی اجتماعی دامن زدن به ناامیدی در شرایط کنونی بسیار کرده باشد ولی این مردم به‌سوی جریان رقیب اصلاحات تغییر مسیر نداده‌اند بلکه مسیر دیگری را بر خواهند گزید که بی‌اعتمادی بنیاد برافکنی پیامد آن است. در همه انتخابات سال‌های اخیر مردم به گرایش اصلاح‌طلبانه رای داده‌اند ولی به این باور هم رسانیده شده‌اند که در شرایط کنونی کشور تلاش‌های اصلاح‌طلبانه انها راه به‌جایی نخواهد برد و اصلاح‌طلبان نیز بیش از آنکه برای حل مشکلات مردم گام بردارند برای ماندن در حاکمیت تلاش می‌کنند که این نوع نگرش به ناامیدی بازهم بیشتر دامن می‌زند.

هم اصولگرایان وهم اصلاح‌طلبان وهم بخش‌های انتخاباتی وهم سایر بخش‌های حاکمیتی بایستی با درک روشن‌تری ماجراهای این روزها را دیده و تحلیل کنند و با رفتار هیجانی و گفتار احساسی امکان حل مشکل را از خود سلب نکنند

اسلامی ۱۰ دی‌ماه ۱۳۹۶

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. تاسف آوره که اصلاح طلبان هم همش حرفهای تکراری تغییر مسیر روحانی و پشت کردن او به مردم رو می زنند و بابت کمک و پشتیبانی انتخاباتی به روحانی طعنه می زنند … آقای سلامی من خودم طفدار اصلاحاتم و زمان آقای خاتمی هم توی ستادهای ایشون فعال بودم ولی الان شما رای بدی به طلب کسب سهم در کابینه خیلی زشته مگه هدف حفاظت از منافع ملی و حاکمیت نگاه عقلانی به امور مملکت نبود … بعدش کدوم وزیر معروف اصلاح طلب الان می تونست بیاد سرکار و تایید هم میشد و بعدش می تونست توی این فضای هجمه و تخریب کار کنه … در ضمن اگر بتونید بشمارید تعداد افراد منتسب به اصلاح طلبان بیشتره … باز هم اگر نگاه کنید مثلا آقای علی جنتی در وزارت ارشاد یا محمود واعظی در وزارت ارتباطات و … که معروف به اصلاح طلبی نبودند آیا عملکردشون اصلاحی و قابل قبول و خوب نداشتند ؟؟ یعنی فقط فرد باید رسما عضو احزاب اصلاح طلب باشه تا شما بگی کارش خوب بوده خوب این توجیه که فرد باید اصلاح طلب باشه حتما کارش درست باشه میشه توجیه اصولگرایان ! انصاف هم خوب چیزیه تخریب و ضربه شما اثر بدی روی وجهه اجتماعی دولت گذاشت و دست مخالفان رو بازتر کرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا