خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موشک به جای موشک!

سلمان احراری، بخش تحلیلی انصاف نیوز: چنانچه چندی پیش در خبرها آمده بود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضع گیری در رابطه با مستند من روحانی هستم اعلام کرد که دست اندرکاران این مستند تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت، موضعی که حکایت از کم تحملی دولتیان تدبیر و امید و فراموشی یکی از شعارهای اصلی دولت یازدهم یعنی آزادی بیان و انتقاد پذیری بالای مسوولین رده بالای نظام بود.
در این رابطه باید به این نکته ی مهم اشاره کرد که در صورتی هم که دولت قصد مقابله با این جریانات را دارد نباید با روی آوردن به برخوردهای چکشی  و سلبی زمینه را برای غلبه‌ی چنین رویکردهایی محیا کند چرا که غلبه ی چنین رویکردهایی نه مطلوب فعالین اجتماعی و سیاسی و نه موافق با روح قوانین و اهداف جمهوری اسلامی ست.
چنین است که موضع گیری‌های اتفاق افتاده در حواشی این جریان توسط برخی چهره های معتبر و حتی محکوم کردن این مستند توسط عده‌ای، خود سوال بر انگیز است. به عبارت دیگر چرا کسانی که همواره در مقابل اتهام زنی‌ها و تهمت پراکنی‌ها علیه بزرگان نظام در دولت قبلی مشی سکوت پیشه کرده بودند اکنون به یکباره تغییر موضع داده و تهیه چنین برنامه هایی را محکوم می کنند؟
البته نفس محکوم کردن هر حرکتی که در شرایط کنونی کشور باعث برهم خوردن انسجام داخلی کشور می شود امر مطلوبی است اما نگاه به ریشه و اساس این سبک کارها و تجربه ی هشت ساله ی دولت محمود احمدی نژاد و رفتارهای مشابه نشان می دهد که چنین عملکردی نه برای حمایت از دولت یازدهم که ریشه‌ در جای دیگر دارد به عقیده ی نگارنده علت بروز چنین رفتارهایی از سوی برخی عناصر (و نه همه) از دو حال خارج نیست:
اول اینکه این افراد از ایجاد چنین فضایی (نقد فراگیر و آزادانه) در کشور واهمه دارند و بیم آن دارند که دود این آتش در چشمان خودشان رود و روزی منجر به افشاگری و روشنگری علیه خودشان شود و از آنجا که عملکرد خویش را قابل دفاع نمی دانند سعی در جلوگیری از ایجاد چنین جریانی دارند.
دوم اینکه اینگونه افراد به دنبال سوء استفاده از فرصتی که پس از سال ها در اختیار طیف اصلاح طلب و تحول خواه در ایران قرار گرفته هستند چنانکه به دنبال آنند که با برخورد سلبی احتمالی توسط دولت در مقابل توهین‌ها و تخریب های خلاف واقع صورت گرفته علیه دولت زمینه را برای برخوردهای چکشی و آسیب زننده‌ی احتمالی خود در آینده باز کنند.
به عبارت دیگر می خواهند رفتار دولت اعتدال در مقابله با تخریب های ناجوانمردانه و غیر واقعی را بهانه‌ای برای سرکوب هرگونه انتقاد و حق طلبی در آینده و بستن باب نقد قرار دهند.
البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که کم نیستند آنانی که به راستی از سر خیرخواهی برای نظام و حفظ شأن ریاست جمهوری و با نیات خیر به دنبال برخورد قانونی با عوامل تخریب رییس جمهور هستند.
آنچه به عنوان راه حل کاربردی و منطقی برای این معضل به نظر می رسد این است که دولت محترم با فراهم آوردن فضای مناسب برای گفتگو و مناظره و همچنین تقویت نهادهای اطلاع رسانی خویش، پاسخی مناسب و هم جنس با انتقادات به مخالفین خود دهد تا هم فضای گفتگو در ایران عزیز شکل گیرد و مردم خود تصمیم گیر نهایی باشند و هم بهانه‌ای برای صاحبان اندک بلندگوهای تبلیغاتی جریاناتی خاص به منظور تخریب هرچه بیشتر دولت فراهم نشود.
آری حجت الاسلام روحانی به عنوان یکی از مسوولین بلند پایه در دفاع مقدس حتما به یاد دارند که یکی از شعارهای اصلی مردم غیور ایران در ایام جنگ تحمیلی شعار “موشک به جای موشک ” بود که خود نشان دهنده‌ی این است که به هر نوع تهاجمی هم شأن و متناسب با آن باید پاسخ داده شود. آری جواب موشک، موشک است و جواب سخن، سخن.
لذاست که از دولت یازدهم و رییس جمهور منتخب جناب آقای روحانی انتظار می‌رود با درایت و صبر و حلم خویش با آنانی که کمر همت بر التهاب جامعه بسته‌اند برخورد کنند و طعم تلخ انتقادهای غیر منصفانه و غیر واقعی را به شیرینی نهادینه کردن آزادی بیان در ایران اسلامی بخرند و با فداکاری خویش زمینه را برای رشد هرچه بیشتر ظرفیت سیاسی جامعه فراهم کنند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا