خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک تولیدکننده‌ی رنگ: مجبور به تعطیلی شدیم

«هادی بطحایی»، تولیدکننده و مدیرعامل شرکت رنگ «رنگریز» می‌گوید: مواد اولیه به خاطر دلار گران شده است، سازمان حمایت از تولیدکنندگان از سال 92 به ما اجازه‌ی افزایش نرخ نداده است و ازطرفی از 6 ماه گذشته تولید ما با ضرر بوده است که در نهایت ناچار به تعطیلی واحد تولیدی خود شدیم.

وی افزود: ما هر کیلو رنگ را 10875 هزارتومان به فروش می‌رسانیم که این قیمت حتی از قیمت تولید آن هم کمتر است.

این تولیدکننده  افزود: برای تهیه‌ی هر کیلو از یکی از مواد اولیه‌ی مورد نیاز تولید رنگ به اسم «تیتانیوم» سال گذشته 10 هزارتومان پرداخت می‌کردیم که در بهمن و اسفند 96 به کیلویی12 هزار تومان و در ابتدای سال 97 به کیلویی 18 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد و در حال حاضر قیمت آن کیلویی 34 هزار تومان است!

او با عنوان اینکه ما نه دلار بخریم و نه دلار بفروش و  تا به حال یک کیلوگرم مواد اولیه احتکار نکرده‌ایم و همچنین تولیدکننده‌ی واقعی هستیم، گفت: اما از زمانی که دلار را 4200 تومان اعلام کرده‌اند و بعد گفتند شده است 8500 ولی در واقع قیمت آن 11500است، مجبور شده‌ایم تمام خریدهای خود را چند برابر قیمت و به صورت نقد انجام دهیم.

بطحایی با اشاره به اینکه تمام خریدهای آنها در گذشته به صورت چک‌های چند ماهه بوده است درباره‌ی تغییر قیمت‌ها گفت: اگر پیش‌تر یک تن از «تیتانیوم» را 10میلیون تومان به صورت چک چندماهه می‌خریدم، الان باید 34 میلیون تومان به صورت نقدی بخرم! «پیگمنت‌»های رنگی که کیلویی 25هزار تومان بود، الان 400 هزار تومان نقدی شده است؛ قوطی فلزی که کیلویی 850 تومان بود، 1850 تومان نقدی شده و این در حالی است که می‌گویند:«پول قوطی را پرداخت کن تا من بروم ورقش را تهیه کنم و بعد به شما بگویم».

این بخش کوچکی از مشکلات ما در تهیه‌ی مواد اولیه است در حالی که مواد اولیه‌ی رنگ خیلی زیاد هستند.

سازمان حمایت از تولیدکنندگان اصلا جواب نمی‌دهد

او درباره‌ی تغییر نکردن قیمت رنگ گفت: قیمت‌های ما را سازمان حمایت از مصرف کنندگان تعیین می‌کند و در حال حاضر اگر قیمت فعلی که 10 هزار و 875 تومان است را حتی 16هزار تومان اعلام کنند برای تولید کننده صرف نمی‌کند.

بطحایی افزود: از طرفی هم ما از طریق تعاونی خودمان با سازمان حمایت از تولیدکنندگان جلسه گذاشته‌ایم؛ می‌گویند: «فعلا به صلاح نیست افزایش قیمت داشته باشیم» و  اصلا  جواب نمی‌دهند! انگار که اصلا ما وجود نداریم، اصلا این حرف‌ها برایشان مهم نیست!

او در ادامه تاکید کرد: با افزایش قیمت‌ها  اتفاقی که می‌افتد این است که افراد با شرافتی مثل من که تقلب نمی‌کنند، مجبورند کارخانه‌ی خود را تعطیل کنند؛ اما بعضی از کارخانه یا تولیدکننده‌های دیگر -نمی‌گویم شرافت ندارند چون باید زندگیشان بچرخد- اما کیفیت رنگشان  را پایین می‌آورند! در نتیجه او کیفیت رنگش را می‌آورد پایین و من مجبور می‌شوم تعطیل کنم!

این تولیدکننده‌ی رنگ با اشاره به اینکه کارگر فعال در واحد تولید او مجبور است تعطیل شود و به خانه‌اش برود گفت: این کارگر باید چه کند؟ آیا این حمایت از تولید است؟ اگر از تولید حمایت بشود به جای 10 کارگر و کارمند 30 نفر دیگر اضافه می‌‌شوند و چند سال که کار کنند می‌توانند ازدواج کنند؛ این تاثیرات خودش را در اجتماع نشان می‌دهد و از فساد جلوگیری می‌کند.

شعارهای مسوولان بی‌معنی است
مسوولان به دنبال واسطه‌ها هستند

بطحایی در ادامه گفت: شعارهایی که مسوولان ما می‌دهند برای من بی‌معنی است باید از تولید کننده حمایت کنند و بعد به تبع آن جامعه اصلاح شود نه اینکه از دلال و واسطه‌ها و آن کسانی که از خارج ماشین می‌آورند. متاسفانه این اتفاق نمی‌افتند

وی افزود: واحد تولیدی ما از پیش از عید 97 بر روی هر قوطی رنگ بین 2 تا 3 هزار تومان متضرر می‌شود اما برای اینکه کارگرها بیکار نشوند تا الان صبر کردم؛ چون فکر می‌کردم اوضاع درست می‌شود، ضرر دادم.

این تولید کننده تاکید کرد: کارخانه را 6 ماه با زیان اداره کردم، روی پای خود ایستادم و حرکت کردم که شاید اوضاع درست شود اما ماده اولیه سه برابر شد و من همه‌ی حساب‌هایم خالی شده است؛ در این شرایط چاره‌ای جز تعطیلی ندارم! حتی اگر همین الان هم سازمان حمایت از مصرف کنندگان قیمتی بدهد که بشود با آن کار کرد  و صرف کند کار را دوباره شروع می‌کنیم.

مسوولان سرشان را مثل کبک زیر برف کرده‌اند/به اروپا صادرات داشتیم

او با اشاره به حضور چندین ساله‌ی خود در جبهه‌های جنگ گفت: هیچ وقت به بنیاد شهید و امور جانبازان نرفتم و درخواست کمک نکردم خودم دستم را روی زانویم گذاشتم و بلند شدم اما مسوولان به جای اینکه به دنبال ما تولیدکنندگان باشند دنبال واسطه‌ها و دلالان هستند!

وی افزود: این کارخانه  بیش از 40 سال فعالیت داشته و حتی زمانی ما به کشورهای اروپایی مثل رومانی رنگ صادر می‌کردیم. اما طی این سال‌ها رفته رفته تعداد کارگرهایی که داشتیم کم شد. در آخرین تعدیل خود عذر 6_7 کارگر را خواستیم و به ناچار فقط دو نفر کارمند دفتری را برای پاسخ‌گویی به مراجعه کنندگان نگاه داشتیم؛ اما با همه‌ی این تفاسیر، من بیمه‌های کارگران را تا زمانی که به ما قیمت بدهند و ما بتوانیم کار کنیم دوباره آنها را برگردانم، پرداخت می‌کنم.

وی با اشاره به این‌که انعکاس این مطالب فایده‌ای ندارد، گفت: مسوولان سرشان را مثل کبک در زیر برف کرده‌اند،بروند سری به بنگاه‌های «شورآباد» بزنند که چقدر مواد اولیه در آنجا احتکار شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا