خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراض مجمع اسلامی دانشگاه الزهرا به بازداشت‌ها

بیانیه‌ی اعتراضی «مجمع اسلامی» دانشجویان دانشگاه «الزهرا» به بازداشت تعداد زیادی از دانشجویان در پی می‌آید:

امام علی (ع) در دیدار با ابن ملجم می فرمایند: «انّه لا یحلّ ذلک أن أقتل رجلاً قبل أن یفعل بی شیئاً»؛ هرگز جایز نیست پیش از آن که جرمی از شخصی واقع شود، من او را بکشم.

اعتراضات سراسری در شهرهای مختلف طی هفته‌ی گذشته، جدا از اینکه چه شعاری توسط برخی در آن سر داده شده است یا به کارگیری خشونت توسط بعضی از تجمع‌کنندگان آیا مورد تایید ما هست یا خیر (که نیست) بدیهی است که دستاوردهای سیاست‌گذاری‌های اقتصادی خفه‌ کننده و محدودیت‌های بسیار فعالان صنفی در اعتراض قانونی و موثر و برخورد نامناسب با تجمع کننده‌های متعددی است که در بسیاری از مواقع نه خواستار «افزایش» دستمزدها که صرفا پرداخت همان حقوقی بودند که دسترنج ساعت‌ها کار سخت آنها بود. اما جدای از اینکه ریاست دولت دوازدهم، «حسن روحانی» مشکل اعتراضات را به عدم اطلاع رسانی درست وضعیت اقتصادی پاس می‌دهد که در پاسخ نوبرانه‎ی دیگری را به جامعه‌ی دانشگاهی، که بخش مهمی از آرای انتخاباتی خود را مرهون آن است، تحویل می‌دهد: آمار شرم‌آور و بازداشت دانشجویانی از دانشگاه‌های مختلف، بی‌ربط به تظاهرات اتفاق افتاده، به صورتی «خشونت» آمیز و غیر قابل قبول.

آری، دولت همزمان با طیف سیاسی مقابل از آب گل آلود تظاهرات ماهی‌اش را صید کرد: بازداشت بیش از 90 فعال دانشجویی، حال که بهانه‌های امنیتی آن فراهم شده در بهترین زمان ممکن! فکر نمی‌کردیم دولت بلافاصله بعد از ضربه‌ی تبلیغاتی‌اش فکر سرکوب وسیعی در جهت سود و منفعت آینده اش داشته باشد. مرحبا که تصور حداقل برخورد امنیتی کمتر علیه مخالفان در دولت شما، خوش فکری رای دهندگانی مثل ما بود و بنای خوش خیالی‌مان در پس‌لرزه اتفاقات اخیر خیلی زود فروریخت! صدای مخالف قابل توجهی در سال‌های اخیر، که بلای جان سیاست‌های نئولیبرالی شما شده بودند، پس از آنکه به اشکال مختلف، مانند لغو غیرقانونی نشست «تبعات اجتماعی طرح کارورزی: اشتغال یا بحران اشتغال؟» فعالیت های آنان محدود شده بود، این‌بار به دلایل واهی بازداشت شده‌اند. داغ این برخورد امنیتی وقتی بیشتر می‌شود که به یاد می‌آوریم «منشور حقوق شهروندی» در بوق و کرنا در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت و به تصویب هیات دولت دوازدهم رسید.

وزارت اطلاعات دولت روحانی به چه جرمی و بر اساس کدام قانون، آن‌هم در فصل امتحانات، این دانشجویان را بازداشت کرده است؟ ما که مطالبه و انتظارمان از وزیر تازه کار علوم این بود که به جای انکار علنی ستاره‌دار شدن دانشجویان به دلایل سیاسی، صدای آنهایی را بشنود که با انگیزه‌های شرافتمندانه خواهان تاثیر عملی بر عرصه‌ی سیاست این کشور، به عنوان عضوی از جنبش فعال دانشجویی ایران بودند و از حق اساسی‌شان بر آموزش به صورت غیر قانونی محروم شده‌اند حال باید خواستار آن باشیم که حریم دانشگاه را از «پادگان» دیگر نهادها بیرون بکشند! 90 فعال دانشجویی و صنفی، 90 دانشجوی دغدغه‌مند که آگاهی و انتقاد را سرلوحه‌ی نقش خود به عنوان شهروندانی متعهد و شریف قرار داده بود حال بازداشت شده‌اند و خبر چندانی از وضعیت آنان نداریم. دولتی که باید پاسخگوی نقش مخربش بر معیشت مردم باشد، حال به بهانه‌ی مقابله با تجمع کنندگان، صدای آنهایی را خفه می‌کند که بیش از همه معترض سیاست‌های اقتصادی کور او بوده‌اند. فرصتی مناسب برای بستن دهان فعالین صنفی باز شده و ما، فعالین دانشجویی تشکل مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا نمی‌توانیم نسبت به آن خاموش بمانیم. جان بی رمقی که به پیکره‌ی فعالیت صنفی در دانشگاه‌ها مانده ناشی از تمامیت خواهی‌های دولتی است که حتی در ظاهر نیز نگه‌دار آبروی خود نیست. دانشجویان بازداشت شده را آزاد کنید و مشروعیت از دست رفته‌تان را بیش از این ضایع نکنید!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا