خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سه حرکتی که جان شما را در زلزله نجات می‌دهد

رییس انجمن علمی ارتقاء سلامت ایران گفت: هنگام زلزله این سه حرکت را انجام دهید تا از حوادث احتمالی در امان بمانید. بنشین، پناه بگیر، سفت بچسب.

به گزارش ایلنا، محمد حسین تقدیسی در همایش حمایت‌های روانی اجتماعی در بلایای طبیعی که به همت معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج و تیم اجتماع محور حصارک در دانشکده فنی حصارک کرج برگزار شد، گفت: مسئله اساسی در رابطه با زلزله آمادگی قبلی است.

وی با بیان اینکه مسئولان ما همه این سال‌ها از موضوع مهمی بنام آموزش غافل بوده‌اند، بیان کرد: با آموزش مداوم و مستمر و انجام چند کار ساده می‌شود  جان خودمان و اطرافیان را هنگام زلزله نجات داد.

رییس انجمن علمی ارتقاء سلامت ایران افزود: اینکه چه کارهایی باید انجام بدهیم و چه کارهایی را نباید انجام بدهیم با چند آموزش ساده قابل یادگیری است. با آموزش می‌توان از بروز بحران‌هایِ فاجعه‌بار جلوگیری کرد.

تقدیسی خاطرنشان کرد: کاری که هنگام زلزله اخیر انجام دادم را می‌خواهم به شما بگویم. نقاط امن خانه را از قبل شناسایی کنید و از بیرون دویدن هنگام زلزله نیز جدا خودداری کنید.

وی با بیان اینکه هنگام زلزله از قرار گرفتن در مجاورت پنجره و لوستر و کتابخانه‌ها و فضاهایی که از سقف کاذب برخوردار است باید خودداری کنیم، تاکید کرد: آشپزخانه یکی دیگر از مکان‌های نا امن هر خانه‌ است.

تقدیسی با بیان اینکه بحران یعنی آماده نبودن مقابل بلایای طبیعی گفت: زلزله چند ثانیه(۵ ثانیه)  بیشتر طول نمی‌کشد و می‌طلبد قبل از وقوع آن تصمیم‌ها و تمرین‌های لازم را انجام داده باشیم چراکه در فرصت محدودی که داریم هیچ آموزشی نمی‌شود داد.

رییس انجمن علمی ارتقاء سلامت ایران یادآور شد: در ۵ ثانیه‌ای که زلزله اتفاق می‌افتد تنها چند حرکت می‌شود انجام داد که از شما می‌خواهم به خانواده و دوستان خود این‌ آموزش‌ها را گوشزد کنید.  جای امنی که از قبل شناسایی کرده‌اید بنشینید، پناه بگیرید و سر و گردن را با دو دست سفت بچسبید.

وی با اشاره به اینکه باید خود را برای اتفاقات جهان هستی آماده کنیم، گفت: مهمترین مساله در بحران، مدیریت بحران است و این نکته را باید به یاد داشت که امروزه همه‌ی بحران‌ها “مترقبه” یعنی قابل پیش بینی و سیاست‌گذاری است و نمی‌شود عنوانِ “غیر مترقبه” را دیگر برای حوادث و بلایای طبیعی بکار برد.

تقدیسی آموزشِ هدفمند و مستمر را سبب آگاهی و تقویت آمادگی شهروندان دانست و یادآور شد: ایران جزء ۱۰ کشور سانحه خیز دنیاست و این می‌طلبد موضوعِ آموزش را بیش از گذشته مورد توجه قرار داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا