خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لوله درزدار چیست ؟

رپورتاژ آگهی

انواع لوله های درزدار که به انگلیسی welded pipe خوانده می‌شوند، اغلب توسط جوش مقاومتی الکتریکی تولید می‌گردند. به دلیل ایجاد درز جوش در این لوله‌ها، به نام لوله درز جوش نیز در بازار شهرت دارند.

در این روش تولید، جوشکاری خطوط لوله یک فعالیت بسیار مهم در ساخت خطوط لوله محسوب‌ می‌شود و همیشه یک حرفه پرتقاضا است. لوله درزدار در صنایع ساختمانی، میادین نفت و گاز، صنایع آب، کارخانجات تولیدی مواد غذایی، صنایع انرژی هسته‌ای و … کاربرد‌های حیاتی دارند.

نحوه تولید لوله درزدار

روش تولید لوله درزدار بسیار ساده‌تر از انواع دیگر ارزیابی می‌شود. لوله فولادی درزدار توسط ورق فولادی تخت با درز جوشی روی بدنه لوله تولید می‌شود. از جمله انواع لوله درزدار می‌شود به  ERW، لوله LSA‌، و لوله اوکتال اشاره کرد.

در یک تقسیم بندی دیگر، دو گروه اصلی از این لوله‌ها را می‌توان لوله درز مستقیم و لوله اسپیرال طبقه‌بندی کرد.

تفاوت عمده لوله‌های درز مستقیم در نحوه تولید، به طور مشخص در خمکاری ورق آن هم حول محور طولی است که در ادامه جوشکاری درز اتصال را به دنبال دارد. درز جوش به شکل یک خط راست و مستقیم است و دلیل نام‌گذاری این محصول هم همین بوده. در مقابل، در تولید لوله درزدار اسپیرال، ورق یا تسمه فولادی را به شیوه حلزونی خمکاری و سپس جوشکاری می‌کنند تا مقطع مورد نظر به دست آید. امکان تولید مقاطع بزرگتر در این روش ساده‌تر است.

لوله درزدار ERW چیست؟

در لوله جوش داده شده با مقاومت الکتریکی (ERW) از سیم پیچ فولادی ساخته شده است و درز جوش موازی با لوله درنظر گرفته می‌شود. عرض سیم پیچ برابر با محیط لوله است بنابراین قطر آن به 24 اینچ محدود می‌شود. به بیان بهتر، لوله (ERW) با شکل دادن سرد یک ورق فولادی به شکل استوانه ای تولید می شود. سپس جریان از بین دو لبه فولاد عبور داده می‌شود تا فولاد به قدری گرم شود که در آن لبه ها به هم متصل شوند تا بدون استفاده از مواد پرکننده جوشکاری، این اتصال برقرار گردد.

جوش مورد استفاده برای لوله درزدار چیست؟

جوشکاری قوس الکتریکی رایج ترین نوع جوشکاری لوله فولادی درزدار است و یک فعالیت روزانه در خطوط لوله محسوب می‌شود.

لوله درز جوش چیست

مزیت اصلی لوله های درزجوش

قیمت لوله درزدار خیلی مقرون‌به‌صرفه است. یعنی لوله جوش داده شده یا لوله فولادی معمولی به طور قابل توجهی ارزان‌تر از لوله بدون درز است و به راحتی در طول‌های پیوسته و طولانی قابلیت اجرایی دارد.

همچنین، تعمیر لوله‌های درزدار بسیار راحت تر از لوله های بدون درز یا با اتصالات پیچی است. با جوشکاری، اغلب می توان تعمیر لوله درزدار را در جای خود انجام داد در حالی که یک سیستم لوله پیچی یا بدون درز باید جدا شود و تعمیر شود و سپس مجددا سرهم گردد یا نصب شود.

کاربرد لوله درزدار

لوله جوش داده شده یا همان لوله درزدار را می‌توان به عنوان لوله گاز، آب و سایر تاسیسات در ابنیه استفاده کرد، همچنین لوله درز مستقیم با قطر بزرگ برای انتقال نفت‌و‌گاز فشار بالا و سایر سوخت‌های مایع استفاده می‌شود. لوله درز جوش مارپیچی برای انتقال سوخت، ساخت شمع‌های لوله‌ای آسمان‌خراش‌ها یا پایه‌های فونداسیون فوق عمیق و موارد مشابه کاربرد دارد.

تفاوت لوله درزدار و بدون درز چیست؟

مانیسمان، نام کسی است که لوله بدون درز را برای اولین بار وارد چرخه تولید کرد. انواع لوله از دل این روش بیرون آمد که قیمت‌های متفاوتی هم دارند.

با محدوده ابعادی از 1.6 میلی متر (1/16 اینچ) تا 280 میلی متر (11 اینچ) برای قطر خارجی این لوله‌ها انقلابی در تولید لوله ایجاد کردند که سابقه آن در جهان به بیش از 125 سال پیش باز می‌گردد. در حقیقت، اختراع لوله بدون درز ، دنیای پروفیل‌های فولادی را دگرگون کرد. این لوله‌ها در طیف گسترده‌ای از ابعاد و گریدها در دسترس‌اند.

در مقایسه با لوله‌های فولادی معمولی که در گذشته استفاده می‌شد، لوله‌های فولادی بدون درز از یک سری فناوری‌های جدید تولید استفاده می‌کنند که کیفیت جامد لوله‌های فولادی بدون درز را بالا می‌برد. قیمت لوله مانیسمان به همین دلیل اندکی متفاوت از لوله درزدار است.

به بیان دقیق‌تر، لوله‌های بدون درز از ایجاد حفره در داخل شمش فولادی (بیلت)، ساخته می‌شوند. به این‌شورت که شمش حرارت داده می شود و روی ابزاری مانند میله که بیلت را سوراخ می‌کند و از دل آن رد می‌شود ریخته می‌شوند تا یک لوله یا مقطع پوسته‌ایِ توخالی ایجاد شود.

با توجه به تعریف فوق، بزرگترین تفاوت بین لوله فولادی بدون درز و لوله درزدار در روش تولید آن‌ها و وجود درز جوش در لوله های درزدار است.

در نهایت تفاوت بین لوله درزدار و بدون درز در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • مواد اولیه؛
  • فرآیندهای تولید؛
  • عملکرد؛
  • ظاهر و ابعاد؛
  • کاربرد؛
  • قیمت تمام شده.

معایب لوله بدون درز

عیب اصلی لوله‌های بدون درز این است که هزینه هر تن آن بیشتر از لوله های ERW با اندازه و درجه یکسان است که جزو لوله های درزدارند. زمان تولید لوله مانیسمان ممکن است طولانی‌تر باشد زیرا تولیدکنندگان لوله‌های بدون درز کمتر از لوله های جوشی و درزدار هستند؛ روی هم رفته، در مقایسه با لوله های بدون درز، موانع و معایب برای ورود لوله‌های جوش داده شده یا درزدار به بازار مصرف کمتر است.

تولید لوله بدون درز

انواع لوله‌های بدون درز

در یک تقسیم بندی، انواع لوله‌های بدون درز را می‌توان با توجه به دمای استفاده به لوله‌های بویلر عمومی و لوله‌های دیگ فشار قوی تقسیم کرد. چون لوله تحت اثر گاز دودکش با دمای بالا و بخار آب اکسید شده و خورده می‌شود و ازطرفی، چون خوردگی اغلب از محل جوش آغاز می‌گردد، ما باید از لوله مانیسمان در چنین شرایطی استفاده کنیم. چون باید دوام بالا، مقاومت خوب در برابر اکسیداسیون و خوردگی و پایداری ساختاری خوبی داشته باشد و مانیسمان همه این‌ها را یکجا دارد.

کاربرد لوله های بدون درز

در توضیحی مفصل‌تر، برای درک بهتر تفاوت بین لوله درزدار و بدون درز باید کاربرد‌های لوله مانیسمان یا بدون درز را هم درست درک کرده باشیم.

لوله‌های بدون‌درز در موارد گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند که عمدتاً برای ساخت لوله‌های دیواری آب در بناها، لوله‌های‌آب جوش در تاسیسات ساختمانی، لوله‌های بخار فوق گرم در مجموعه‌های صنعتی، همینطور لوله‌های بخار فوق گرم برای دیگ‌های لوکوموتیو قطار، و لوله‌های دود بزرگ و کوچک و لوله های آجری قوسی که کاربرد‌های مختص به خودشان را دارند و بسته به کاربری و نوع عملکرد فضا به کار گرفته می‌شوند.

در یک توضیح مختصر استفاده از این لوله ها اغلب در شرایط دما و فشار و بالا است. از کاربردهای این لوله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت لوله‌‌های سوپرهیتر؛
  • لوله‌های برگشت؛
  • لوله‌های هدایت بخار؛
  • لوله‌های ایمنی دیگ‌های پر فشار؛
  • تاسیسات صنعتی فشار بالا و فوق بالا.

امروزه حتی در بسیاری موارد از لوله مانیسمان برای انتقال گاز استفاده می‌کنند که شاید کمی در مقایسه با قیمت لوله گاز درزدار گران‌تر تمام شود اما ایمنی و عمر بالاتری را ارئه می‌دهد.

کلام آخر

بازرگانی فولاد آیرومارت آماده عرضه انواع لوله های درزدار، بدون درز، گالوانیزه، داربستی و … فولادی و استیل است. برای خرید لوله درزدار یا سایر انواع مانند خرید لوله داربست و همچنین استعلام قیمت امروز تمامی آهن آلات کافیست به وبسایت آیرومارت به نشانی www.iromart.com مراجعه کنید و یا اینکه با شماره 02145306 تماس بگیرید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا