خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نخستین گزارش مدیرکل موقت IAEA درباره برنامه هسته ای ایران

مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی در شورای حکام تایید کرد که ایران کار نصب سانتریفیوژهای هسته ای پیشرفته را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، مدیرکل موقت آژانس در گزارش خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست امروز خود در وین، با تایید گزارش ایران به این آژانس، اعلام کرد که ایران کار نصب سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز شنبه با اشاره به دستور رئیس جمهور برای آغاز گام سوم، ضمن تشریح فعالیت‌های هسته‌ای کشور اعلام کرده بود که ایران محدودیت‌های مربوط به مسائل فنی برنامه هسته‌ای را کاهش می‌دهد که از جمله آنها راه اندازی سانتری فیوژهای پیشرفته‌تر برای غنی سازی سریع‌تر است.

مدیرکل موقت آژانس امروز (دوشنبه) در گزارش خود تصریح کرد که آژانس در هفتم سپتامبر (یک‌شنبه) نیز راستی آزمایی کرده که ٢٢ سانتریفیوژ IR۴، ١ سانتریفیوژ IR۵، ٣٠ سانتریفیوژ IR۶، و ٣ سانتریفیوژ IR۶s، نصب شده یا در حال نصب هستند. این گزارش همچنین می افزاید که تمامی این سانتریفیوژها آماده تست با UF۶ هستند.

در این گزارش همچنین آمده است که ایران روز گذشته (١٧ شهریور) نیز به آژانس اطلاع داد که لوله‌های سانتریفیوژها در دو خط تحقیق و توسعه را مجددا نصب خواهد کرد تا یک زنجیره ١۶۴ تایی سانتریفیوژ IR۴ و یک زنجیره ١۶۴ تایی IR۲m را در خود جای دهد.

کرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس در بخشی از گزارش خود در نشست شورای حکام به موضوع راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت که گزارش او در این زمینه مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل فعالیت‌های مربوطه آژانس در ایران طی ماه‌های اخیر را شامل می‌شود.

وی در این بیانیه با اشاره به سفر روز گذشته خود به ایران و رایزنی‌اش با مقامات کشورمان درباره راستی‌آزمایی برجام تصریح کرد که تهران فعالیت‌های جدید خود در رابطه با تحقیق و توسعه را به اطلاع آژانس رسانده و وی نیز گزارش خود درباره این فعالیت‌ها را به آژانس ارائه داده است.

فروتا افزود: آژانس به راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برجام ادامه خواهد داد و من هر گونه تحول جدید در این زمینه را در زمان خود به شواری حکام گزارش خواهم داد.

مدیرکل موقت آژانس با بیان اینکه دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل به راستی‌آزمایی عدم انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران مطابق با توافقات پادمانی ادامه خواهد داد، تصریح کرد: من در گفت‌وگوهایم در تهران بر اهمیت همکاری کامل و به موقع ایران در رابطه با اجرای توافقات پادمانی تاکید کردم. حائز اهمیت است که ما تعاملات خود را پیش ببریم. بنابراین، من همچنین بر لزوم پاسخگویی سریع ایران به سوالات آژانس در رابطه با تکمیل اعلامیه‌های پادمانی‌اش تاکید کردم. آژانس به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد و کماکان به‌طور فعال در تعامل خواهد بود. در اینجا، زمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: کار آژانس در ارتباط با راستی‌آزمایی هسته‌ای همواره مطابق با وظیفه ما و تدابیر پادمانی تعیین شده است. این فعالیت‌های آژانس به‌طور مستقل، عادلانه، مبتنی بر حقایق و حرفه‌ای انجام می‌شود. ما به کار خود، به همین منوال که برای حفظ اعتبار آژانس در حال حاضر و آینده ضروری است، ادامه خواهیم داد.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی از دقایقی پیش در وین آغاز شده و قرار است فروتا مدیرکل موقت آژانس که در هفته جاری به تهران سفر کرده بود، بیانیه خود را در رابطه با ایران قرائت کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا