خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ‌هایی درباره‌ی «مرگ مشکوک آیت الله هاشمی»

/ مطهری، پورمحمدی، علیزاده طباطبایی، میرسلیم /

فراز پورمحبی، خبرنگار انصاف نیوز: احتمال مرگ مشکوک آیت الله هاشمی رفسنجانی این روزها در رسانه‌ها و محافل مورد بحث و گمانه‌زنی قرار می‌گیرد؛ خبرنگار انصاف نیوز در حاشیه‌ی کنگره‌ی بزرگداشت آن مرحوم، درباره‌ی آن با چند فعال سیاسی و مسوول حاضر در مراسم گفت‌وگو کرد.

«احتمالش که زیاد است»

«علی مطهری» نایب رییس مجلس در این باره گفت: «فوت ایشان به شکلی بود که ایجاد شک و تردید می‌کند و خیلی طبیعی نبود، به هرحال تحقیق درباره‌ی این موضوع کار لازمی است».

او احتمال خبرهای شوکه‌کننده در این باره را رد نکرد و گفت:

«البته احتمال که زیاد است و احتمالات بسیاری وجود دارد ولی باید دلایل و مدارک محکمی وجود داشته باشد و نتایج این تحقیق باید مستند باشد. اما آنچه که در ظاهر می‌بینیم، مشکل است که قبول کنیم این مرگ به شکل طبیعی بوده است».

دکتر مطهری در پاسخ به پرسش خبرنگار انصاف نیوز که «با توجه به کالبدشکافی نشدن پیکر هاشمی رفسنجانی و اینکه یک سال از زمان مرگ او گذشته است چگونه می‌توان به مستندات کافی دست یافت؟»، گفت:

«ظاهراً آزمایش خون انجام شده و راه‌های دیگری هم هست برای رسیدگی به این موضوع و به نظر من شورایعالی امنیت ملی باید این موضوع را پیگیری کند».

 «از اهلش بپرسید نه از من»

«مصطفی پورمحمدی» وزیر سابق دادگستری در دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی از پاسخ به پرسش خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی شائبه‌ی مرگ هاشمی خودداری کرد و صرفاً گفت: «این سؤال را باید از اهلش بپرسید!». خبرنگار به او گفت: «یعنی از شما؟ خوب اهلش که شمایید!». پورمحمدی لبخند زد ولی پاسخ نداد.

شائبه که هست قطعاً

سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده‌ی هاشمی هم درباره‌ی چرایی مفتوح شدن مجدد پرونده‌ی مرگ هاشمی به دستور رییس جمهور در شورایعالی امنیت ملی گفت:

«ظاهراً گزارشی که در این‌باره وجود دارد مطلوب نبوده است و قطعاً شائبه وجود دارد، اگر [شائبه‌ای] نبود که پرونده را به شواریعالی امنیت ملی نمی‌دادند».

 چرا دروغ؟ نمی‌دانم!

«هادی غفاری» فعال سیاسی اصلاح طلب که همواره به صراحت لهجه معروف است، این‌بار ترجیح داد صریح حرف نزند. او درباره‌ی علت برگشت پرونده به شورایعالی امنیت ملی گفت: «پرونده به علت وجود رادیواکتیو در بدن آقای هاشمی به شورایعالی امنیت ملی برگشته و در حال بررسی است». او در پاسخ به پرسش خبرنگار انصاف نیوز که به طنز پرسید آیا آقای هاشمی «شهید» شده‌اند؟ گفت: «دروغ نمی‌گویم. اطلاعاتی ندارم».

 از محافظان سوالاتی پرسیدم

اما نگاه مصطفی میرسلیم کاندیدای اصولگرای ریاست جمهوری سال 1396، به شایعات پیرامون فوت هاشمی رفسنجانی از زاویه‌ی دیگری بود. او به خبرنگار انصاف نیوز گفت که در این باره از محافظان هاشمی رفسنجانی «سوالاتی» پرسیده است: «من متأسف شدم و به پاسدارهایش هم گفتم که شما به چه حقی اجازه دادید که ایشان بدون محافظ بروند استخر؟ آن‌ها (محافظان) گفتند ایشان مدت زیادی بود که بدون محافظ استخر می‌رفتند. خوب این خطاست! من از آن‌ها سؤال پرسیدم که چرا اجازه دادید بدون محافظ استخر بروند؟ آن‌ها گفتند ما زورمان نمی‌رسید. من بهشان گفتم شما زورتان نمی‌رسید، چرا به خود من نگفتید؟ من ایشان را مجاب می‌کردم».

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادعای مطرح شده درباره‌ی وجود مواد رادیواکتیو در بدن رییس سابق این مجمع را «مزخرف» توصیف کرد و گفت: «این‌ها مزخرفی است که درست کرده‌اند و ذهن مردم را مغشوش می‌کنند».

وقتی خبرنگار از او پرسید که پس چرا خبر وجود مواد رادیواکتیو توسط هیچ مرجع رسمی تکذیب نشده، پاسخ داد: هر چرندی را که تکذیب نمی‌کنند. خود تکذیب بعضی وقت‌ها مثل تأیید عمل می‌کند!»

خبرنگار انصاف نیوز از او پرسید: «پس چرا پرونده‌ی فوت ایشان به دستور رییس‌جمهور به شورایعالی امنیت ملی برگشته است؟». میرسلیم پاسخ داد: «این موضوع ممکن است به همین مسایلی مربوط شود که عرض کردم. این که کسانی که موظف بودند در کنار ایشان باشند، چرا صحنه را ترک کرده‌اند؟ من در این مورد خودم مدعی هستم».

 «بسیاری از مردم می‌گویند شهید شده»

پیش از این اعضای خانواده‌ی هاشمی رفسنجانی به تصریح یا تلویح درباره‌ی مرگ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مواردی را گفته‌اند که به شبهات دامن زاده است.

فائزه هاشمی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفته بود: «پس از درگذشت پدرش، جلسه‌ای با حضور اعضای خانواده و اعضای شورایعالی امنیت ملی برگزار شد. در این جلسه به ما اعلام کردند که بررسی نشان می‌دهد در بدن پدر ۱۰ برابر حد مجاز رادیواکتیو بوده است».

«احمد هاشمی بهرمان»، برادر کمتر شناخته شده‌ی هاشمی رفسنجانی، خرداد امسال در مصاحبه با شفقنا از شنیده‌ها و باورهایش گفت پیرامون مرگ برادر:

«… گفتند ایشان سکته‌ی ناگهانی کردند و درجا فوت کردند. اصلاً باورم نمی‌شد. به دکتر گفتم جریان چیست؟ گفت سکته‌هایی هست که برای بیماران قندی پیش می‌آید. گفتم نمی‌شود کالبدشکافی کنیم که مطمئن شویم؟ گفت تاثیری ندارد. خلاصه با کالبدشکافی مخالف بود و نپذیرفت که در مورد مرگ ایشان بررسی بیشتری صورت بگیرد.

باید فرزندان حاج آقا درخواست کالبدشکافی می‌کردند اما نخواستند. ولی من به دکتر گفتم اما ایشان گفت که نیازی نیست و اگر هم چیزی ثابت شود، کاری نمی‌شود کرد. من پیکر شیخ اکبر را دیدم، صورتشان سرخ شده بود و معلوم بود که به ایشان فشار آمده بود. برخی می‌گویند که در آب سکته کرده بودند و برخی دیگر گفتند در آب موادی ریختند، هزار شایعه درست شد.

نمی‌توان کسی را متهم کرد ولی اخیراً در سایتی آمده که قاتل حاج آقا شناسایی شده است. ما باورمان نشد و گفتیم که از این صحبت‌ها زیاد گفته می‌شود. شاید هم راست باشد، خدا می‌داند.

احتمالش [قتل هاشمی رفسنجانی] ۵۰ به ۵۰ است. اغلب مردم که معتقدند ایشان شهید شده است …»

داریوش کاردان: طنزم نمیاید

هنگام خروج شرکت‌کنندگان در کنگره‌ی بزرگداشت هاشمی رفسنجانی، خبرنگار انصاف نیوز داریوش کاردان، طنزپرداز و مجری تلویزیون را دید و از او پرسید که «آیا شبهاتی که پیرامون مرد قدرتمند جمهوی اسلامی در استخر مطرح می‌شود کمدی موقعیت نیست و می‌شود درباره‌ی آن طنز گفت؟»

او پاسخ داد: «من نه طنز دارم و نه جد؛ چون واقعیت این است که از این مسائل سردر نمی‌آورم. حقیقت این است که این حرف‌ها را یا از این طرف می‌شنویم یا از آن طرف. بنده هم در حدی نیستم که بگویم کدامیک درست است. ولی به هرحال مرگ ایشان ناگهانی و شوکه‌کننده بود. نبودن آقای هاشمی اصلاً طنز نیست و زجر است. دراین‌باره نمی‌شود طنز گفت».

جزییاتی دیگر از پرونده فوت هاشمی رفسنجانی

گزارش تصویری | کنگره آیت الله هاشمی رفسنجانی

انتشار دو عکس از پیکر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی

تفسیر مهاجرانی از فیلم خبرگان رهبری

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خبرنگارتان چه قدر بانمک بوده! جناب کاردان جواب درخوری به این خبرنگار موقعیت نشناس و نه چندان باادب داده است.

    6
    2
  2. برای کالبد شکافی هنوز هم دیر نیست ، امروز اکاناتی برای تعیین علت مرگ کسانی که چند قرن از مرگ انان میگذرد هم وجود دارد .

  3. همان علامت زخمی کی روی بینی توی عکس هست و جواب کاملا جهت دار پور محمدی نشان از مرگ برنامه ریزی شده دارد.

  4. شیخ کم عمر کرده بود،در سراسر ایران عزیز سری به گلزارهای شهدا بزنین ببینید چه تعداد جوان و نوجوان زیر ۲۰سال مشاهده میکنین

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا