خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک احتمال: آمریکا از برجام خارج نمی‌شود

یک روزنامه نگار ایرانی مقیم آمریکا درباره‌ی تصمیم ترامپ برای آینده‌ی برجام می‌گوید از منابعی خبردار شده که «دونالد ترامپ به احتمال قوی تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران را باز نمی‌گرداند».

به گزارش انصاف نیوز، «نگار مرتضوی» در صفحه‌ی شخصی خود نوشت: «منابع من در واشنگتن می‌گویند دونالد ترامپ به احتمال قوی تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران را باز نمی‌گرداند و آمریکا را از برجام خارج نمی‌کند. مهلت تمدید تعلیق تحریم‌ها جمعه است. ترامپ قرار است بعد از مشورت با وزرای خارجه و دفاع، تصمیم نهایی‌اش را اعلام کند».


[ تکمیلی در جمعه، ساعت 11 ]

مرتضوی در متنی تکمیلی که حاوی ادعاهایی است، نوشت:

«منابعی در کاخ سفید گفته‌اند ترامپ تصمیمش را گرفته و از برجام خارج نمیشود. او باید هر ۴ ماه یک بار تعلیق تحریمها را تمدید کند. این بار هم، برای بار سوم در طول ریاست جمهوری‌اش، تعلیق تحریم‌ها را تمدید خواهد کرد. اما پایبندی ایران به برجام را که باید هر ۳ ماه یک بار تایید کند، مانند نوبت قبل تایید نخواهد کرد.

در عوض تحریم‌های جدیدی علیه برنامه موشکی ایران و ناقضان حقوق بشر وضع خواهد کرد، از جمله تحریم چند مقام ارشد حکومتی که با سرکوب‌ اعتراضات اخیر مرتبط هستند.

اعتراضات اخیر در ایران و حمایت ترامپ از آنها، او را در موقعیت سختی قرار داد. چون گفته شد که معترضان از وضع بد اقتصادی ناراضی‌اند و تحریم‌های اقتصادی، بیشتر به آنها ضرر خواهد زد. یعنی اگر آمریکا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران وضع کند، حکومت ایران به جای اصلاح سیاست‌های غلط اقتصادی‌اش، تقصیرها را به گردن آمریکا خواهد انداخت.

همینطور فشار سنگینی از طرف متحدان اروپایی آمریکا، پشت پرده و عمومی، به دولت ترامپ وارد شد که در برجام بماند. حتی مشاوران ارشد خود او هم از روز اول مخالف خروج از برجام بودند. رکس تیلرسون، وزیر خارجه، جیم ماتیس، وزیر دفاع، و اچ آر مک مستر، مشاور امنیت ملی به او گفته‌اند از برجام خارج نشود. چرا که آمریکا منزوی می‌شود و ایران دست بالا را خواهد داشت.

کاخ سفید به دنبال این است که از طریق کنگره، قوانین داخلی آمریکا در ارتباط با برجام را «اصلاح» کند. از جمله تغییر تاریخ پایان توافق و تعهد ایران به توقف غنی سازی. اما منابع من در کنگره می‌گویند دموکراتها و حتی بخشی از جمهوری‌خواهان با این تغییرات همراه نیستند و احتمال تصویب آنها بسیار کم است».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا