خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیشنهاد مشاور هاشمی رفسنجانی برای مردمی کردن نماز جمعه

«غلامعلی رجایی»، مشاور مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ضمن ارزیابی اظهارات اخیر آیت‌الله صدیقی در نماز جمعه درباره‌ی تغییر رییس شورای سیاست‌گزاری ائمه‌ی جمعه و تاثیر آن بر تصمیمات این شورا، گفت: پیشنهاد من برای مردمی‌تر کردن نماز جمعه، تجدیدنظر و تغییر است. مثلا به نظر من انتخاب آقای صدیقی، به عنوان امام جمعه کار خوبی نیست.

رجایی در گفت‌وگو با انصاف نیوز در پاسخ به اینکه آیا این تغییر ممکن است به جوان‌گرایی در انتخاب ائمه‌ی جمعه منجر شود، گفت: من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که این تغییر به جوان‌گرایی در انتخاب ائمه‌ی جمعه‌ منجر خواهد شد یا خیر اما دو نکته راجع به شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ی جمعه به ذهن من می‌رسد؛ اول اینکه ما اگر یک میانگین سنی از ائمه‌ی جمعه بگیریم میبینیم که متاسفانه میانگین سنی بالا است. چه در تهران میانگین بگیرید و چه در مراکز استان‌ها، تا آن‌جایی که من خبر دارم، این‌ها 35 سال را رد کرده‌اند و خب قاعدتا پشت این سن‌های طویل و طولانی و بلند، نخبگان و ظرفیت‌های جوان و سرشاری خوابیده که این‌ها باید فرصت کنند و حضور داشته باشند. این‌ها مانعی هستند برای ورود این ظرفیت‌های جوان به این تریبون‌ها.

او ادامه داد: این جوانان هم می‌توانند پر مطالعه‌تر باشند و هم به روزتر باشند و هم می‌توانند به‌لحاظ سنی چابک‌تر و پرشتاب‌تر باشند. خب این هم به نظر من یکی از نقیصه‌های مهم وضعیت موجود ائمه‌ی جمعه‌ی کشور است که شما در سوالتان اشاره کردید و من هم توضیح دادم.

رجایی افزود: نکته‌ی دیگر اینکه، آنچه به نظر من مهم است این است که ما اگر  یک نگاهی به درصد آرای سلیقه‌های سیاسی در استان‌ها بیاندازیم، می‌بینیم که درصد قابل تاملی به اصلاح‌طلبان توجه دارند. ترکیب نمایندگان مجلس در تهران و جاهای دیگر صحه‌ای بر این موضوع است. ولی ما اگر بخواهیم به روحانیون امام جمعه‌ی کشور نمایندگی سیاسی بدهیم شاید میان این‌ها زیر 5 درصد اصلاح‌طلب وجود داشته باشد. به‌نظر می‌رسد که این موضوع باعث می‌شود که طرفداران و هواداران یک جریان پرنفوذ سیاسی، نمایندگان خود را در تریبون‌های نماز جمعه نبینند. مثلا من قبلا هم به این اشاره کرده بودم که در مرکز و پایتخت کشور که تهران است، شما میان این چهار، پنج ائمه‌ی جمعه‌ای که الان خطبه می‌خوانند هیچ اصلاح‌طلبی نمی‌بینید.همه‌ی آنها متعلق به یک تفکر و سلیقه‌ی سیاسی هستند که آن، تفکر و سلیقه‌ی اصول‎گرایی است.

این فعال سیاسی گفت: به‌نظر من این دو ملاحظه می‌تواند ملاحظه‌ی مهمی برای ایجاد تحول در شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ی جمعه باشد. آنهایی که بر این شورا نظارت دارند به‌نظر من این دو نکته را باید در نظر بگیرند. خب اصلاح‌طلبان تهران می‌بینند که هیچ‌کس از آنها در این تریبون خطبه نمی‌خواند. اگر کسی از اصلاح‌طلبان خطیب جمعه باشد او نمی‌آید ضد نظام حرف بزند و یا حتی بیرون از چارچوب صحبتی کند. بنابراین چرا حتی با نسبت یک به پنج، نمی‌گوییم نسبت مساوی یا نسبت برتر، می‌گوییم چرا حتی با نسبت یک به‌پنج هم اصلاح‌طلبان در این تریبون در نظر گرفته نمی‌شوند؟

او در ادامه گفت: حالا یک ملاحظات دیگری هست راجع به سازوکار ائمه‌ی جمعه‌ی کشور و ما مردم، که به‌نظرم آن هم جای بحث دارد. ما الان نماز جمعه‌مان را منحصر کردیم به یک نماز جمعه و دو خطبه و حالا حضور در یک مراسم رسمی و بعضا مردمی. به‌نظر من کارکرد ائمه‌ی جمعه از این می‌تواند بیشتر باشد، به‌خصوص در رابطه با مساجد و تربیت دینی مردم و قشر جوان؛ این هم ملاحظه‌ی سومی است که حتما باید برای آن فکری شود.

رجایی درباره‌ی راهکار مردمی‌تر کردن نمازجمعه گفت: پیشنهاد من برای مردمی‌تر کردن نماز جمعه تجدیدنظر و تغییر است. مثلا به نظر من انتخاب آقای صدیقی، همان‌طور که در یادداشت تگرامی‌ خود نوشتم، به عنوان امام جمعه کار خوبی نیست. من اگر جای شورای سیاست‌گذاری بودم ایشان را تغییر می‎‌دادم چون ایشان شان و وزن نماز جمعه‌ی تهران را ندارد و رعایت نکرده است، مثالش هم این حرف نامربوطی است که گفته است که این‌هایی که معترض بودند یک مشت آشغال هستند.

او تاکید کرد: به‌فرض هم اینطور باشد که نیست، ایشان اولا از عدالت ساقط است، آن‌طور که من از شرع می‌فهمم؛ دو اینکه به‌فرض هم که این‌طور باشد کسی که نمی‌آید با این لفظ رکیک از یک تریبون مقدس که جای نماز مردم است حرف بزند. بنابراین در وضع موجود باید تجدیدنظر شود، به‌خصوص در شهرهایی که کلان‌شهر هستند و جمعیت بالایی دارند، حتما کسانی انتخاب شوند که این‌ها بتوانند با مردم بهتر و دقیق‌تر و به‌روزتر صحبت کنند.

رجایی در یادداشت تلگرامی خود درباره‌ی اظهارات اخیر حجت‌الاسلام «کاظم صدیقی»، نوشت:                                                                                       « در خبرها آمده بود جناب کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران که به اعتقاد من نصب او به این سمت از اشتباهات فاحش شورای مرکزی ائمه جمعه بود در خطبه های امروز نماز جمعه تهران گفته کسانی که در اعتراضات شرکت کردند مشتی آشغال بودند. صرف نظر از اینکه از این تریبون مقدس نباید شاهد بیان چنین الفاظ زشت و  رکیکی باشیم  اگر احتمال بدهیم یک نفر صرفا بخاطر ظلمی که به او شده باشد و راهی در جهت احقاق حق خود ندیده به خیابان آمده باشد را  نمی توان آشغال نامید صدیقی از عدالت ساقط است. آدم نمی داند غصه چند جا را بخورد .زمانی  آیت الله مرحوم طالقانی و عزیز ما آیت الله هاشمی خطبه جمعه می خواندند و حالا امثال صدیقی که از دوستان  طلبه هم دوره ای شان درقم شنیدم در اوج غربت امام و یاران امام در دوران مبارزه عکس مرحوم آیت الله شریعتمداری را به شیشه حجره‌اش در مدرسه حجتیه زده بود.»

رجایی در پایان گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی اینکه آیا تغییر ریاست شورای سیاست‌گزاری ائمه‌ی جمعه باعث تغییر وضعیت خواهد شد یا خیر گفت: من چندان تغییری حس نمی‌کنم و فکر می‌کنم در شورای سیاست‌گذاری، آن‌چیزی که من از دور شاهد هستم، با تغییر یک مسوول اتفاقی نمی‌افتد. یک جمع و یک شورا باید به سمت و سوی تغییر و تحول برود و این شورا بر اساس دستور و آیین نامه‌ای که برایش در نظر می‌گیرند و به آنها ابلاغ می‌کنند تصمیم می‌گیرد. با همه‌ی این‌ها من خیلی احتمال تغییر نمی‌دهم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام علیکم
    من خیلی متاسفم و محزون ازین که امروز در میهن هاشمی زدایی به شدد اجرا میشود . و این سیاست کلا” خدمت تان عرض کنم ناشی از کینه [بعضی] نسبت به هاشمی است ، زیرا هاشمی هاشمی است همان طور که بهشتی بهشتی بود . این بستگی به تفکر دارد چون هاشمی مردم دار بود و باز . امروز نماز جمعه های ما هم از همان سیاست کینه نسبت به هاشمی پیروی میکند ، خشک و نفرت پراکن . حالا خدا رحم کند […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا