خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زیرمیزی، رنج مضاعف بیماران

روزی سوگندنامه‌ی ویژه‌ی پزشکان را ورق می‌زدم، متنی که در آن از خدمت به خلق و ارائه‌ی خدمات انسان دوستانه سخن به میان آمده بود، با وجود شیوایی مطلب، چندان به دلم ننشست چون امروز کام همه‌مان با پدیده‌ی زشت زیرمیزی تلخ شده است.
به گزارش ایسنا، خوب به یاد دارم که روزگار کودکی، ترس از آمپول گریه‌مان را در می‌آورد، و امروز آرزو می‌کنم ای کاش دغدغه‌مان در این روزها ترس از این سرنگ مهربان باشد، اما این روزها غول دیگری به نام «زیرمیزی» در مراکز درمانی و پزشکی اشک همه را درآورده است.
نمی‌دانم پزشکان متعهد و محترم سوگندنامه‌ی پزشکی خود را بخاطر دارند یا نه؟ نمی‌دانم پزشکان می‌دانند که امروز درد و رنج بیماری به جای خود، اما دغدغه پرداخت زیرمیزی به دردی مضاعف برای بیماران تبدیل شده؟!
روزگاری زشتی این پدیده چنان بود که پزشکان معدودی برای دریافت زیرمیزی، جلسات متعددی که بیمار را ویزیت می‌کردند بالاخره با مقدمه‌چینی خواسته‌ی خود را ابراز می‌کردند، اما امروز ورق برگشته و زیرمیزی چنان به رومیزی تبدیل شده که پای ثابت عمل‌های جراحی شده است.
«براتعلی وحیدی‌مقدم» در گفت‌وگو باایسنا، گفت: امسال، مجبور به جراحی پروستات شدم که نزد یکی از پزشکان متخصص مجرای کلیه در بجنورد رفتم.
وی که 75 تا 80 سال سن دارد و اهل روستای قره مصلی از توابع شهرستان مانه و سملقان است، افزود:هنگامی که نزد پزشک رفتم، به من گفته شد تا مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان را باید بعنوان زیرمیزی پرداخت کنم.
وحیدی‌مقدم با اشاره به اینکه به‌لحاظ اقتصادی در وضعیت بدی است و هیچ فرزندی نیز برای حمایت ندارد، ادامه داد: فقط یک گاو شیری داشتم که از طریق آن امرار و معاش می‌کردم و برای تهیه‌ی هزینه زیرمیزی مجبور شدم آن را بفروشم.
وی که در بیمارستان تأمین اجتماعی بجنورد عمل جراحی شده است، گفت:علاوه بر هزینه‌ی زیرمیزی گرفته شده، مبلغ 300هزار تومان نیز بعنوان هزینه جراحی و درمان پرداخت کردم.
وحیدی‌مقدم با بیان اینکه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی نیز هستم، ادامه داد: این نهاد هزینه مقداری از بیمارستان و دارو را تقبل و پرداخت کرده است.
یکی دیگر از بیماران خراسان‌شمالی که باید برای درمان جراحی لوزه می‌شد، گفت: پارسال، برای این عمل به یکی از پزشکان متخصص گوش، گلو و بینی در بجنورد مراجعه کردم که برای این عمل مبلغ 300هزار تومان را طلب کرده است.
وی با بیان اینکه دانشجو و در حال تحصیل هستم، افزود: چون هزینه‌های تحصیلم زیاد است این عمل را انجام ندادم اما هم‌اکنون که مجبور به عمل آن شدم هزینه‌ی زیر میزی پزشک هم افزایش یافته است.
یکی دیگر از شهروندان بجنوردی که پدرش هفته‌ی گذشته عمل چشم را در یکی از مطب‌های چشم پزشکی این شهر انجام داده است، افزود: یک چشم پدرم آب مروارید آورده بود که مجبور به پرداخت یک میلیون و 300 هزار تومان شدیم این در حالی است که این عمل در مشهد انجام می‌شود اما هزینه آن بسیار کمتر است.
وی ادامه داد: باید چشم دیگر پدرم نیز عمل شود که برای آن نیز ما باید یک میلیون و 300 هزار تومان دیگر پرداخت کنیم که این هزینه زیادی برای خانواده‌ی ما است.
دکتر «محمدحسین انصاری‌مود»، رئیس نظام پزشکی خراسان‌شمالی گفت: حدود 20 روزی است که با اجرای طرح ملی تحول سلامت، زیرمیزی در بیمارستان‌های خصوصی گرفته نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه این طرح از 15اردیبهشت‌ماه کلید خورد، افزود: با اجرای این طرح تحول عظیمی در بخش درمان و سلامت مردم ایجاد می‌شود.
رئیس نظام پزشکی خراسان‌شمالی ادامه داد: با اجرای این طرح هزینه‌ی دستمزدها در بخش دولتی از طریق دولت پرداخت می‌شود و زیرمیزی در حال برچیده شدن است.
انصاری‌مود در خصوص بیماری که مجبور به فروش گاو خود برای تهیه‌ی هزینه زیرمیزی شده است، گفت: تاکنون هیچ شکایتی و پرونده‌ای در این خصوص تشکیل نشده است که ما مجبور به پیگیری شویم.
وی در پاسخ به این پرسش که هنوز بحث گرفتن زیر میزی در کلینیک و بیمارستان‌های خصوصی ادامه دارد، یادآور شد: در این بخش بر اساس زحمات و خدمات ارائه‌ شده هزینه گرفته می‌شود و از سوی دیگر نیز بخش خصوصی از بخش دولتی برای بحث ارائه خدمات هیچ گونه مبلغی نمی‌گیرد.
به‌گفته‌ی دکتر «حق‌بین»، رئیس بخش درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی، این دانشگاه بخشی با عنوان رسیدگی به شکایات دارد که بیماران در صورت گرفتن زیرمیزی می‌توانند شکایت کنند و بصورت قانونی مشکل آنها رسیدگی می‌شود.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا